Idrettsgallaen 2021

Svar
PapaSmurf

Re: Idrettsgallaen 2021

Legg inn av PapaSmurf »

Intervallhall skrev: fre jan 07, 2022 12:14 am
PapaSmurf skrev: fre jan 07, 2022 12:09 am
Intervallhall skrev: tor jan 06, 2022 11:52 pm

"Sanker medaljer nesten uten motstand" Hadde aldri i verden trodd du kunne synke ned på et slikt nivå. Jeg blir nesten sjokkskadet her jeg sitter.
Det må være lov å ha andre meninger enn deg på et debattforum uten at man blir anklaget for å synke lavt. Det er ikke måte på hvordan du tar på vei.

Jeg forstår heller ikke hva som er så fryktelig kontroversielt med det jeg sier.

Jeg mener de sliter med å finne en god balanse i nominasjonene. Og om det er sjokkerende, ja da må du ha levd bra skjermet.
Det at det sankes medaljer nesten uten motstand er en tåpelig og direkte feil påstand. Både Casper Ruud og Viktor Hovland kan vinne priser i år, men de er jo fortsatt et stykke unna å være verdens beste i sine idretter i 2021. Så jeg vil påstå at idrettene vektes bra, selv om det selvfølgelig er umulig å gjøre alle fornøyd.
Ta en som Therese Johaug da. De siste sesongene frem til denne har spenningen bestått i hvor mye hun vinner med. Så SÅ tåpelig er ikke påstandene.

Selv om jeg smører litt tykt på.
Sist redigert av PapaSmurf den fre jan 07, 2022 12:21 am, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Intervallhall skrev: fre jan 07, 2022 12:14 am
PapaSmurf skrev: fre jan 07, 2022 12:09 am
Intervallhall skrev: tor jan 06, 2022 11:52 pm

"Sanker medaljer nesten uten motstand" Hadde aldri i verden trodd du kunne synke ned på et slikt nivå. Jeg blir nesten sjokkskadet her jeg sitter.
Det må være lov å ha andre meninger enn deg på et debattforum uten at man blir anklaget for å synke lavt. Det er ikke måte på hvordan du tar på vei.

Jeg forstår heller ikke hva som er så fryktelig kontroversielt med det jeg sier.

Jeg mener de sliter med å finne en god balanse i nominasjonene. Og om det er sjokkerende, ja da må du ha levd bra skjermet.
Det at det sankes medaljer nesten uten motstand er en tåpelig og direkte feil påstand. Både Casper Ruud og Viktor Hovland kan vinne priser i år, men de er jo fortsatt et stykke unna å være verdens beste i sine idretter i 2021. Så jeg vil påstå at idrettene vektes bra, selv om det selvfølgelig er umulig å gjøre alle fornøyd. Glimt er også nominert som årets lag. De er langt unna verdenstoppen i fotball. Kombinertlandslaget eller langrennsherrene er ikke nominert for eksempel.

Jeg blir ikke sjokkskadet på vegne av idrettsgallaen. Jeg blir overrasket fordi jeg anser deg som meget oppegående. Sjokkskadet var nok et voldsomt, men jeg sitter nå på tredje dagen som covid-smittet. Blir gal
God bedring. Håper det er en lett variant.

Det er bare sunt at man ikke er enige om alt. Man er inne nødvendigvis mindre oppegående selv om
man på enkelte områder ikke ser øye til øye.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

PapaSmurf skrev: fre jan 07, 2022 12:18 am
Intervallhall skrev: fre jan 07, 2022 12:14 am
PapaSmurf skrev: fre jan 07, 2022 12:09 am

Det må være lov å ha andre meninger enn deg på et debattforum uten at man blir anklaget for å synke lavt. Det er ikke måte på hvordan du tar på vei.

Jeg forstår heller ikke hva som er så fryktelig kontroversielt med det jeg sier.

Jeg mener de sliter med å finne en god balanse i nominasjonene. Og om det er sjokkerende, ja da må du ha levd bra skjermet.
Det at det sankes medaljer nesten uten motstand er en tåpelig og direkte feil påstand. Både Casper Ruud og Viktor Hovland kan vinne priser i år, men de er jo fortsatt et stykke unna å være verdens beste i sine idretter i 2021. Så jeg vil påstå at idrettene vektes bra, selv om det selvfølgelig er umulig å gjøre alle fornøyd.
Ta en som Therese Johaug da. De siste sesongene frem til denne har spenningen bestått i hvor mye hun vinner med. Så SÅ tåpelig er ikke påstandene.

Her er vi uenige, det bør du tåle uten å miste hodet. Det er helt normalt på et diskusjonsforum.
Men det er jo fordi Therese Johaug er en unik idrettsutøver. Og hun når jo faktisk ikke opp på årets galla, så jeg føler at idrettens størrelse også blir vurdert. Ser man på rene resultater så skal jo Johaug og Eckhoff foran Hovland og Ruud.

Og takk for det! Eneste symptomet jeg har er brakkesyke.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det PapaSmurf skriver stemmer veldig bra.

Konkurransen fra utenlandske løpere i f.eks. langrenn har jo vært totalt fraværende i mange år (i hvert fall på damesiden, og tidvis også på herresiden), men likevel kommer prisene på løpende bånd når idrettsgallaen går av stabelen. Håndballjentene tar stort sett gull, sølv eller bronse hver gang de møter opp til et mesterskap, og det er vel ingen som har flere "årets lag"-priser å vise til.

Prestasjoner må telle mer enn hvor populær idretten er her i Norge.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

PapaSmurf skrev: tor jan 06, 2022 11:36 pm Nei. Jeg er lei av at enkelte idretter forfordeles og ikke får den honnøren de fortjener, og så har vi de samme idrettene som går igjen der Norge sanker medaljer nesten uten motstand.

Ta for eksempel håndballjentene. De bedriver en idrett der et land med kun 600 aktive utøvere har blitt europamestere det siste tiåret. Prestasjonene er boostet av interessen.

Når det er sagt har alltid slike kåringer kjedet meg enten det er Spellemann, Amanda, Gullfisken eller hva det nå er de heter alle sammen. Så det er nok hovedgrunnen til at jeg ikke ser på.

Men selv om jeg ikke ser på så føler jeg juryene ikke greier den vektingen godt nok. Uironisk.
Disse kåringene må man ikke ta som fasit, det er ikke objektive kriterier, og det er til dels en popularitetskonkurranse. Jeg ser heller ikke idrettsgallaen fra start til mål, jeg ser den i ettertid og jeg forkorter den.
Men bortsett fra håndballjentene synes jeg du er lite konkret, hvem og hva er det som kommer dårlig ut i slike kåringer? Årets lag vil jo garantert bli sandvolleyguttene, slik at håndballdamene vinner jo ikke denne årlig. Vi vet jo også at vinteridrettsutøverne heller ikke kommer godt ut i år. Beste kvinnelige idrettsutøver vil nok være vintersportsutøver, men hvem i alle dager skulle tatt den ellers? Det var jo sommer-OL i 2021, det er jo ikke vintersportsutøvernes feil at ingen norske damer imponerte i Tokyo.
Personlig liker jeg for eksempel Zucca godt, men det ville jo være absurd om en som ikke er blant de 50 beste i sin idrett skulle vinne kåringer i Norge. Når det gjelder Ruud og Hovland, så er det jo ingen vintersportsutøvere som slår de i noen kåringer dette året, de vinner ikke fordi Warholm og J.Ingebrigtsen hadde et eksepsjonelt bra år. Så det er litt vanskelig å forstå hva som er din sak? At middels norske fotball-lag skal vinne priser?

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

JODDEMM skrev: tir jan 04, 2022 1:05 pm
Team Ingebrigtsen skrev: tir jan 04, 2022 9:00 am 1500m er langt større enn 400 hekk.

Så kommer den latterlige vanvittige verdensrekorden til Warholm, og gjør det helt umulig å unngå han.

Synes likevel det ville vært riktig at de delta prisen som beste mannlige idrettsutøver. Rett og slett fordi det blir for rart om ikke tidenes mest prestisjefulle norske OL-gull ikke skal premieres.
Dette er 2 så elleville prestasjoner at de burde vært nominert i sammen! "400 hekk og 1500 meter i friidrett"

Nei jeg håper egentlig at juryen gjør "tidenes unntak" og deler ut pris til begge 2- for det er mildt sagt ikke hvert år konkurransen i herreklassen er så sterk!

1500 meter mest prestisjefylte øvelse av de 2 og Jakob satte også Olympisk rekord! Det er jo også noe som må nevnes igjen og igjen!

Men 400 hekk er også en øvelse med en viss historie- og den sinnssvake rekorden Warholm satte i Tokyo gjør at det hele for min del ender med Warholm på topp! Førstemann under 46 på distansen samt at løpets sølvvinner også løp halvsekundet under den gamle rekorden bekrefter bare hvor stor prestasjon dette var!
I tillegg kom jo dette løpet på toppen av en 3-årsperiode som ubeseiret samt WR tidligere i sesongen på Bislett Games. Uten at han akkurat skal hedres for foregående år- så viser jo det også hvor suveren KW har vært på denne distansen.

Men årets mannlige utøver håper jeg deles mellom våre 2 friidrettsfantom- også for å gi litt oppmerksomhet rundt 1500-meteren til Jakob!
Om vi også kunne fått Leif Olav Alnes og Gjert opp på samme scene for å hedres som årets trenere hadde også vært flott! ("Alle skal få" er det sikkert noen som ironisk kommenterer i så tilfelle- men i år vil et slikt dobbelt prisdryss være fullt fortjent)

Ellers tar nok Warholm utøvernes pris (hvis ikke det blir Maren Lundby da?)- samt årets navn (har gjort mitt for at Warholm skal vinne denne må jeg innrømme ;) )
Bra du har gjort jobben din når det gjelder årets navn (selv om jeg synes Jakob fortjener del like mye), for alternativet er trolig at golf-miljøet kupper hele greia og får Hovland øverst. De er som hestemiljøet i Sverige, som alltid kupper slike kåringer der. Og det er jo nedsiden med folkepriser, alltid et eller annet miljø som mobiliserer voldsomt for å få sin kandidat øverst.

Blir skuffet (men ikke overrasket) om de ikke finner en måte å hedre Jakob på, det må jeg si. Men selvfølgelig mye heller Warholm enn at noen andre går foran.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Årets kvinnelige tar vel Tiril Eckhoff?

lund

Legg inn av lund »

Reddington skrev: fre jan 07, 2022 3:45 pm Årets kvinnelige tar vel Tiril Eckhoff?
Kan vel fort bli Johaug med flere individuelle gull. Og enda mer suveren. Tipper hun får det i år.

lund

Legg inn av lund »

LeSorcier skrev: fre jan 07, 2022 12:47 am Det PapaSmurf skriver stemmer veldig bra.

Konkurransen fra utenlandske løpere i f.eks. langrenn har jo vært totalt fraværende i mange år (i hvert fall på damesiden, og tidvis også på herresiden), men likevel kommer prisene på løpende bånd når idrettsgallaen går av stabelen. Håndballjentene tar stort sett gull, sølv eller bronse hver gang de møter opp til et mesterskap, og det er vel ingen som har flere "årets lag"-priser å vise til.

Prestasjoner må telle mer enn hvor populær idretten er her i Norge.
Men det du glemmer er at prestasjonen kan være like god selv om konkurransen er dårligere. Det skal man ikke nødvendigvis straffes for.

Reddington

Legg inn av Reddington »

lund skrev: fre jan 07, 2022 3:49 pm
Reddington skrev: fre jan 07, 2022 3:45 pm Årets kvinnelige tar vel Tiril Eckhoff?
Kan vel fort bli Johaug med flere individuelle gull. Og enda mer suveren. Tipper hun får det i år.
Ikke fulgt Johaug veldig tett, men slår det fire VM-gull (seks medaljer) og seier i verdenscupen da? Det er vel også stemming her, og Johaug har jo et litt..eh, frynsete rykte hos visse.

lund

Legg inn av lund »

Reddington skrev: fre jan 07, 2022 3:54 pm
lund skrev: fre jan 07, 2022 3:49 pm
Reddington skrev: fre jan 07, 2022 3:45 pm Årets kvinnelige tar vel Tiril Eckhoff?
Kan vel fort bli Johaug med flere individuelle gull. Og enda mer suveren. Tipper hun får det i år.
Ikke fulgt Johaug veldig tett, men slår det fire VM-gull (seks medaljer) og seier i verdenscupen da? Det er vel også stemming her, og Johaug har jo et litt..eh, frynsete rykte hos visse.
Det er vel jury (tror jeg, men kan ta feil) men Johaug tok vel 3 individuelle gull og ett laggull (4 av 4) Eckhoff tok 2 individuelle gull og 2 laggull. I tillegg var seiersmarginene helt enorme på 2 av gullene til Johaug. I sum bikker nok det det i Johaugs favør om man skal se på hvordan juryene har pleid å vekte slike ting tidligere.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Haugzu skrev: man jan 03, 2022 1:12 pm Ingebrigtsen, Haaland og Hovland er selvsagt alle milevis foran Warholm. Warholm driver en nisjeidrett. Alle som påstår noe annet kan umulig være tørre bak øra.
Jeg vil vel snarere påstå at det er folk som undervurderer Warholms sinnssyke prestasjon - en av de beste i hele OL - som ikke er "tørre bak øra".

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Warholm, Ingebrigtsen, Hovland, Haaland, Blummenfelt og Lundby er finalistene i årets navn. Mistenker noen i jury/NRK har satt foten ned når de så at det ikke var noen jenter blant de seks øverste og dermed kvoterte inn Lundby.

Ikke bli overrasket om det blir Hovland som tar denne. Golffansen er gode til å gå sammen, mens friidrettsfansen og andre gjerne kan være delt i synet mellom Warholm og Ingebrigtsen.

Number4

Legg inn av Number4 »

Hvis ikke Warholm vinner denne er det noe alvorlig galt med......you name it!

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lok1 skrev: fre jan 07, 2022 10:53 pm Warholm, Ingebrigtsen, Hovland, Haaland, Blummenfelt og Lundby er finalistene i årets navn. Mistenker noen i jury/NRK har satt foten ned når de så at det ikke var noen jenter blant de seks øverste og dermed kvoterte inn Lundby.

Ikke bli overrasket om det blir Hovland som tar denne. Golffansen er gode til å gå sammen, mens friidrettsfansen og andre gjerne kan være delt i synet mellom Warholm og Ingebrigtsen.
Blir ikke forbauset om Hovland vinner.

Bare ikke Haaland vinner så er jeg fornøyd.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Number4 skrev: fre jan 07, 2022 10:58 pm Hvis ikke Warholm vinner denne er det noe alvorlig galt med......you name it!
Tror som sagt det er en del som stemmer som er delt i synet på om det er 400 meter hekk eller 1500 meter som er mest gjevt. Bare se her i tråden. Så har vi de som liker Team Ingebrigtsen, så man skal ikke se bort i fra at friidrettsfansen ødelegger for hverandre. Hovland vant samme type kåring i fjor foran Haaland.

Number4

Legg inn av Number4 »

Warholms verdensrekord føyer seg inn i en begrenset rekke av wow øyeblikk innen friidrett. Beamon, Warholm - der ligger lista!

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Number4 skrev: fre jan 07, 2022 11:16 pm Warholms verdensrekord føyer seg inn i en begrenset rekke av wow øyeblikk innen friidrett. Beamon, Warholm - der ligger lista!
Er for ung til å huske Beamon men mer enn gammel nok til at jeg husker den sinnsyke lengde-finalen mellom Carl Lewis og Mike Powel i 91 som endte med VM - gull og verdensrekord til Powel.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Number4 skrev: fre jan 07, 2022 11:16 pm Warholms verdensrekord føyer seg inn i en begrenset rekke av wow øyeblikk innen friidrett. Beamon, Warholm - der ligger lista!
Bolt fra Beijing 2008

Atlanta

Legg inn av Atlanta »

Synd Ruud ikke gikk videre, men tennis har kanskje ikke en stor nok følgerbase her til lands. Semifinale i ATP-finalen skal man ikke kimse av.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Atlanta skrev: fre jan 07, 2022 11:25 pm Synd Ruud ikke gikk videre, men tennis har kanskje ikke en stor nok følgerbase her til lands. Semifinale i ATP-finalen skal man ikke kimse av.
For meg er Ruud den største. Jeg jublet og var målløs etter Warholms løp i Tokyo, men for meg personlig var seieren til Casper over Rublev det aller største som skjedde i fjor. Da felte jeg for første gang en tåre for en idrettsprestasjon.

Samtidig ser jeg at isolert sett så var Warholm den største i fjor, tett fulgt av Jacob. Men når man følger en spiller så tett, står opp midt på natta for å se han spille en ubetydelig kamp i Mexico og han har så mange gode resultater så er Casper den største for meg altså.

lund

Legg inn av lund »

To av disse hadde vel ikke noe på listen å gjøre, men folk mobiliserer jo så det er jo greit nok. Blir nok fort Warholm som vinner til slutt uansett.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

lund skrev: fre jan 07, 2022 3:49 pm
Reddington skrev: fre jan 07, 2022 3:45 pm Årets kvinnelige tar vel Tiril Eckhoff?
Kan vel fort bli Johaug med flere individuelle gull. Og enda mer suveren. Tipper hun får det i år.
Hvem ellers skulle det bli.
Årets idrettsnavn.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

lsklars skrev: tir des 07, 2021 10:41 am
Exes skrev: tir des 07, 2021 10:39 am
lsklars skrev: tir des 07, 2021 9:54 am

Tror du undervurderer hele Formel-sirkuset rimelig greit.
Vi er nok heller bare veldig uenig i hvordan man skal sammenligne idrettsprestasjoner mot hverandre.
Men Hauger har vunnet formelsportens tredje høyeste nivå slik jeg forstår det. Kan ikke skjønne hvordan det er sammenlignbart med å være verdens beste i en idrett.
Langrenn og skiskyting er en mikroidrett i det store verdensbilde sammenlignet med Formel1-2-3/-sirkuset.
LOL.
Sist redigert av Neptun den fre jan 07, 2022 11:41 pm, redigert 1 gang totalt.

Atlanta

Legg inn av Atlanta »

lok1 skrev: fre jan 07, 2022 11:33 pm
Atlanta skrev: fre jan 07, 2022 11:25 pm Synd Ruud ikke gikk videre, men tennis har kanskje ikke en stor nok følgerbase her til lands. Semifinale i ATP-finalen skal man ikke kimse av.
For meg er Ruud den største. Jeg jublet og var målløs etter Warholms løp i Tokyo, men for meg personlig var seieren til Casper over Rublev det aller største som skjedde i fjor. Da felte jeg for første gang en tåre for en idrettsprestasjon.

Samtidig ser jeg at isolert sett så var Warholm den største i fjor, tett fulgt av Jacob. Men når man følger en spiller så tett, står opp midt på natta for å se han spille en ubetydelig kamp i Mexico og han har så mange gode resultater så er Casper den største for meg altså.
Vanskelig å sammenligne ulike idrettsgrener synes jeg, men jeg er av den oppfatning at en prestasjon blir desto mer imponerende jo hardere motstanden er, og da ligger finalen i verdens øverste tennisserie ganske mye høyere enn en relative niche-kategori i løping.

Jeg synes riktignok også baneløping er utrolig grått og kjedelig, så jeg er ikke akkuat nøytral jeg heller.

lund

Legg inn av lund »

Atlanta skrev: fre jan 07, 2022 11:40 pm
lok1 skrev: fre jan 07, 2022 11:33 pm
Atlanta skrev: fre jan 07, 2022 11:25 pm Synd Ruud ikke gikk videre, men tennis har kanskje ikke en stor nok følgerbase her til lands. Semifinale i ATP-finalen skal man ikke kimse av.
For meg er Ruud den største. Jeg jublet og var målløs etter Warholms løp i Tokyo, men for meg personlig var seieren til Casper over Rublev det aller største som skjedde i fjor. Da felte jeg for første gang en tåre for en idrettsprestasjon.

Samtidig ser jeg at isolert sett så var Warholm den største i fjor, tett fulgt av Jacob. Men når man følger en spiller så tett, står opp midt på natta for å se han spille en ubetydelig kamp i Mexico og han har så mange gode resultater så er Casper den største for meg altså.
Vanskelig å sammenligne ulike idrettsgrener synes jeg, men jeg er av den oppfatning at en prestasjon blir desto mer imponerende jo hardere motstanden er, og da ligger finalen i verdens øverste tennisserie ganske mye høyere enn en relative niche-kategori i løping.

Jeg synes riktignok også baneløping er utrolig grått og kjedelig, så jeg er ikke akkuat nøytral jeg heller.
Den langt mer relevante sammenligningen er toppnivået i idretten. Det er det man bør se på, ikke nødvendigvis antall personer som holder på med det på hobbybasis og lavt nivå.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Helt utrolig at Lundby kan få prisen som "Årets navn" Sportslig sett er ikke hun inne topp 10 av norske idrettsutøvere, men det er vel en totalpakke som gjør at folk stemmer på henne. Det har blitt flere møter med politikere enn konkurransehopp de to siste årene. Veldig bra at hun tar kampen for kvinnehopp, men det skal ikke holde i det selskapet hun konkurrerer i.

Hatleking

Legg inn av Hatleking »

Det å knuse ein legendarisk rekord i OL-finalen mot to løparar som også slo den forrige er vanskeleg, om ikkje umogleg, å toppe. Ingebrigtsen hadde fortent prisar, men Warholm blir nok fortent den som tek prisane.

Atlanta

Legg inn av Atlanta »

lund skrev: fre jan 07, 2022 11:43 pm
Atlanta skrev: fre jan 07, 2022 11:40 pm
lok1 skrev: fre jan 07, 2022 11:33 pm

For meg er Ruud den største. Jeg jublet og var målløs etter Warholms løp i Tokyo, men for meg personlig var seieren til Casper over Rublev det aller største som skjedde i fjor. Da felte jeg for første gang en tåre for en idrettsprestasjon.

Samtidig ser jeg at isolert sett så var Warholm den største i fjor, tett fulgt av Jacob. Men når man følger en spiller så tett, står opp midt på natta for å se han spille en ubetydelig kamp i Mexico og han har så mange gode resultater så er Casper den største for meg altså.
Vanskelig å sammenligne ulike idrettsgrener synes jeg, men jeg er av den oppfatning at en prestasjon blir desto mer imponerende jo hardere motstanden er, og da ligger finalen i verdens øverste tennisserie ganske mye høyere enn en relative niche-kategori i løping.

Jeg synes riktignok også baneløping er utrolig grått og kjedelig, så jeg er ikke akkuat nøytral jeg heller.
Den langt mer relevante sammenligningen er toppnivået i idretten. Det er det man bør se på, ikke nødvendigvis antall personer som holder på med det på hobbybasis og lavt nivå.
Handler absolute om toppnivået – motstanden på toppnivået, vel å merke.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Warholm tok sin idrett til et nytt nivå. Hva mer kan han gjøre for å fortjene prisen?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»