Idrettsgallaen 2021

Svar
CliffC

Re: Idrettsgallaen 2021

Legg inn av CliffC »

Prisen for årets mest inaktive idrettsutøver bør som alltid gå til M. Carlsen.

Forøvrig er det sjelden høyt nivå over klassen mannlige idrettsutøvere. Om man velger Warholm, ingebrigtsen eller Haaland klarer jeg uansett ikke å være uenig i valget.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

KongOlav2 skrev: tir des 07, 2021 10:19 pm Jacob må jo være tidenes toer i denne kåringen. Er jo bedre enn nesten samtlige tidlgiere vinnere, men kommer likevel bare til å bli nummer to i år.
Det er vel en fare for det ja.
Jakobs OL-gull på 1500m er klart det individuelt største en norsk idrettsutøver har vunnet. 1500 er kongedistansen i friidrett, og den eneste som er mindre en tre hakk bak er Rodal. Derfor bør man klare å dele en pris slik at tidenes mest prestisjefulle norske idrettsprestasjon blir satt pris på. Og på trenersiden bør det ikke være umulig å dele den mellom Alnes og Gjert. Nå har altså folk hyllet Rodals gull som den største norske idrettsprestasjon i 25 år, og når Jakob vinner noe enda større, så er det helt tullerusk om det ikke skal hylles enda mer. Tidenes største og gjeveste norske idrettstriumf!

1500m er langt større enn 400 hekk.

Så kommer den latterlige vanvittige verdensrekorden til Warholm, og gjør det helt umulig å unngå han.

Synes likevel det ville vært riktig at de delta prisen som beste mannlige idrettsutøver. Rett og slett fordi det blir for rart om ikke tidenes mest prestisjefulle norske OL-gull ikke skal premieres.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2074

Legg inn av JODDEMM »

Team Ingebrigtsen skrev: tir jan 04, 2022 9:00 am 1500m er langt større enn 400 hekk.

Så kommer den latterlige vanvittige verdensrekorden til Warholm, og gjør det helt umulig å unngå han.

Synes likevel det ville vært riktig at de delta prisen som beste mannlige idrettsutøver. Rett og slett fordi det blir for rart om ikke tidenes mest prestisjefulle norske OL-gull ikke skal premieres.
Dette er 2 så elleville prestasjoner at de burde vært nominert i sammen! "400 hekk og 1500 meter i friidrett"

Nei jeg håper egentlig at juryen gjør "tidenes unntak" og deler ut pris til begge 2- for det er mildt sagt ikke hvert år konkurransen i herreklassen er så sterk!

1500 meter mest prestisjefylte øvelse av de 2 og Jakob satte også Olympisk rekord! Det er jo også noe som må nevnes igjen og igjen!

Men 400 hekk er også en øvelse med en viss historie- og den sinnssvake rekorden Warholm satte i Tokyo gjør at det hele for min del ender med Warholm på topp! Førstemann under 46 på distansen samt at løpets sølvvinner også løp halvsekundet under den gamle rekorden bekrefter bare hvor stor prestasjon dette var!
I tillegg kom jo dette løpet på toppen av en 3-årsperiode som ubeseiret samt WR tidligere i sesongen på Bislett Games. Uten at han akkurat skal hedres for foregående år- så viser jo det også hvor suveren KW har vært på denne distansen.

Men årets mannlige utøver håper jeg deles mellom våre 2 friidrettsfantom- også for å gi litt oppmerksomhet rundt 1500-meteren til Jakob!
Om vi også kunne fått Leif Olav Alnes og Gjert opp på samme scene for å hedres som årets trenere hadde også vært flott! ("Alle skal få" er det sikkert noen som ironisk kommenterer i så tilfelle- men i år vil et slikt dobbelt prisdryss være fullt fortjent)

Ellers tar nok Warholm utøvernes pris (hvis ikke det blir Maren Lundby da?)- samt årets navn (har gjort mitt for at Warholm skal vinne denne må jeg innrømme ;) )

HarryH

Legg inn av HarryH »

Kjetil-e skrev: man jan 03, 2022 1:07 pm Norlendingene SUTRER, og glatt overser at B/G er nominert. Samt at ingen fotballtrenere er nominert. Begynner å bli lei sutringa til nordlendingene.
Jeg synes Kjetil Knutsen burde vært nominert som årets trener.

Det jeg derimot ikke forstår, er at Bodø/Glimt er nominert som Årets lag. Det har jo vært presisert at det er internasjonale resultater som skal legges til grunn, og da er det mildt sagt besynderlig at avansement fra gruppespillet i Conference League rangeres høyere enn å nå åttendedelsfinalen i Europa League, som endatil er en høyere rangert turnering. Faktisk helt ubegripelig. Opereres det med en egen kvote for nordnorske lag?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

HarryH skrev: tir jan 04, 2022 1:15 pm
Kjetil-e skrev: man jan 03, 2022 1:07 pm Norlendingene SUTRER, og glatt overser at B/G er nominert. Samt at ingen fotballtrenere er nominert. Begynner å bli lei sutringa til nordlendingene.
Jeg synes Kjetil Knutsen burde vært nominert som årets trener.

Det jeg derimot ikke forstår, er at Bodø/Glimt er nominert som Årets lag. Det har jo vært presisert at det er internasjonale resultater som skal legges til grunn, og da er det mildt sagt besynderlig at avansement fra gruppespillet i Conference League rangeres høyere enn å nå åttendedelsfinalen i Europa League, som endatil er en høyere rangert turnering. Faktisk helt ubegripelig.
Er vel ikke helt utenkelig at det er resultatene mot Roma som har veiet tyngst her? Vet ikke, jeg følger ikke så godt med lenger, men det fikk jeg med meg, var jo ganske så sensasjonelt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

KingKongHalvor skrev: tir jan 04, 2022 1:17 pm
HarryH skrev: tir jan 04, 2022 1:15 pm Jeg synes Kjetil Knutsen burde vært nominert som årets trener.

Det jeg derimot ikke forstår, er at Bodø/Glimt er nominert som Årets lag. Det har jo vært presisert at det er internasjonale resultater som skal legges til grunn, og da er det mildt sagt besynderlig at avansement fra gruppespillet i Conference League rangeres høyere enn å nå åttendedelsfinalen i Europa League, som endatil er en høyere rangert turnering. Faktisk helt ubegripelig.
Er vel ikke helt utenkelig at det er resultatene mot Roma som har veiet tyngst her? Vet ikke, jeg følger ikke så godt med lenger, men det fikk jeg med meg, var jo ganske så sensasjonelt.
Det hadde vært rart om de la større vekt på resultat i enkeltkamper enn i turneringen sett under ett.
Men også hvis man ser på enkeltkamper så er det jo slik at Roma er rangert på 41. plass i Europa mens Hoffenheim er rangert på 43. plass. Det er ikke store forskjellen å snakke om. Dette er altså ELO-rankingen. http://clubelo.com/Ranking

Jeg er for øvrig enig i at det var sensasjonelt å slå Roma, men det var etter min mening enda mer sensasjonelt at Molde slo ut Bundesliga-laget Hoffenheim i mars. Første gangen et norsk lag klarte å avansere i vårsesongen. Det at Molde ikke fikk spille hjemmekamp setter jo heller ikke prestasjonen i noe dårligere lys akkurat.

Molde slo jo også Granada, et annet lag fra en topp 5-liga.

Jeg skjønner ikke hvilke objektive, sportslige kriterier som tilsier at Bodø/Glimt skal rangeres over Molde her.

lund

Legg inn av lund »

CliffC skrev: man jan 03, 2022 10:58 pm Prisen for årets mest inaktive idrettsutøver bør som alltid gå til M. Carlsen.

Forøvrig er det sjelden høyt nivå over klassen mannlige idrettsutøvere. Om man velger Warholm, ingebrigtsen eller Haaland klarer jeg uansett ikke å være uenig i valget.
Den kan gå til Hovland :)

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

sertono skrev: tir des 07, 2021 6:08 pm
janesaj skrev: Det har da ingenting med saken å gjøre i dette tilfellet. Om Hovland og Hauger (og Ruud) var best i verden kunne man kanskje brukt det som et skilleargument, men det er de jo enn så lenge ikke (og Hauger er veldig langt unna å være det). At det er færre som bedriver hekkeløp enn golf betyr ikke at det er lett å bli verdens beste, og når en utøver i tillegg sletter en 30 år gammel verdensrekord med over åtte tideler i løpet av ett år og setter rekord i OL-finalen, ja, da skal en virkelig gjøre noe helt spesielt for å konkurrere med det.

Igjen, med all respekt for de mange fantastiske idrettsutøverne vi har i landet nå, men hvem som bør bli kåret til beste norske idrettsutøver i 2021 bør virkelig ikke være noen diskusjon.
Veldig godt sagt alt sammen! Det hersker null tvil om hvem som skal kåres som beste norske idrettsutøver i 2021, det er Karsten Warholm. Noe annet ville være tidenes katastrofe.
Nja. Tsunamien i 2004 og Holacaust ligger nok hakket foran.

storpeder

Legg inn av storpeder »

HarryH skrev: tir jan 04, 2022 1:15 pm
Kjetil-e skrev: man jan 03, 2022 1:07 pm Norlendingene SUTRER, og glatt overser at B/G er nominert. Samt at ingen fotballtrenere er nominert. Begynner å bli lei sutringa til nordlendingene.
Jeg synes Kjetil Knutsen burde vært nominert som årets trener.

Det jeg derimot ikke forstår, er at Bodø/Glimt er nominert som Årets lag. Det har jo vært presisert at det er internasjonale resultater som skal legges til grunn, og da er det mildt sagt besynderlig at avansement fra gruppespillet i Conference League rangeres høyere enn å nå åttendedelsfinalen i Europa League, som endatil er en høyere rangert turnering. Faktisk helt ubegripelig. Opereres det med en egen kvote for nordnorske lag?
Du har noen poenger, selv om flere sikkert ville tenkt det var rart om Molde skulle blitt rangert foran etter at Glimt vant sitt andre seriemesterskap på rad (som meget mulig er irrelevant i denne sammenhengen). Også mulig man har sett hen til selve resultatet i hjemmekampen mot Roma, og ikke bare at de vant.

Nå eksisterte ikke ECL før fra høsten 2021, slik at Moldes prestasjon tidlig på året i 2021 var i den gang laveste mulige turnering. Om Molde hadde deltatt i og prestert tilsvarende i EL høsten 2021, så ville det nok sett rarere ut å velge klubben i den laveste turneringen.

Vedrørende dette med at nasjonale resultater skal ses helt bort fra, satt på spissen: burde Molde blitt rangert foran Bodø/Glimt i denne kategorien også dersom Molde hadde rykket ned i 2021, alt annet likt?

Uansett er det lettere å forstå hvorfor KK ikke ble nominert til årets trener, om man skal se helt bort fra at han greide å vinne serien med B/G enda en gang, selv om hele angrepsrekka forsvant før sesongen, og kun 6-1 hjemme mot et b-preget Roma samt andreplass i gruppa i ECL er det som teller.

HarryH

Legg inn av HarryH »

storpeder skrev: tir jan 04, 2022 1:46 pm Du har noen poenger, selv om flere sikkert ville tenkt det var rart om Molde skulle blitt rangert foran etter at Glimt vant sitt andre seriemesterskap på rad (som meget mulig er irrelevant i denne sammenhengen).
...
Vedrørende dette med at nasjonale resultater skal ses helt bort fra, satt på spissen: burde Molde blitt rangert foran Bodø/Glimt i denne kategorien også dersom Molde hadde rykket ned i 2021, alt annet likt?
Det er absolutt mulig å diskutere hva som er det rette å gjøre, men nå er det en gang slik at det er kun internasjonale resultater som skal vurderes. Dette har blitt presisert flere ganger.

storpeder

Legg inn av storpeder »

HarryH skrev: tir jan 04, 2022 1:58 pm
storpeder skrev: tir jan 04, 2022 1:46 pm Vedrørende dette med at nasjonale resultater skal ses helt bort fra, satt på spissen: burde Molde blitt rangert foran Bodø/Glimt i denne kategorien også dersom Molde hadde rykket ned i 2021, alt annet likt?
Det er absolutt mulig å diskutere hva som er det rette å gjøre, men nå er det en gang slik at det er kun internasjonale resultater som skal vurderes. Dette har blitt presisert flere ganger.
Tar ditt ord for det, og da kunne man jo også argumentert for at Erling Moe burde vært nærmere en nominasjon som årets trener enn Kjetil Knudsen, uten at det virker som om du mener det samme om det.

Men det er trolig ganske enkelt slik at 6-1 mot Roma er vurdert som bedre enn seier 2-0 (herunder med avansement), riktig nok borte, mot Hoffenheim. Hvor man også kan bruke tap for Granada mot Molde, mens Glimt har gode resultater også mot øvrige lag i gruppa ( Moldes resultater i gruppespillet i 2020 teller jo ikke).

Du trekker frem ELO-ranking i dag, men ville det ikke vært mer fornuftig å bruke tidspunkt for kampene? Like før Moldes seier var Hoffenheim nr. 41 og Roma nr. 28. Like før Glimts seier var Roma nr. 31 og Hoffenheim nr. 54. Dette henger sammen med at Hoffenheim ikke var mange poeng over nedrykksstreken i Tyskland i februar 2021, og ikke gjorde det så veldig bra det neste drøye halve året, mens Roma var og er nærmere toppen i Italia, om man ser på da kampene ble spilt. Hoffenheim har gjort det bra de siste par mnd., men relevansen til kampen i februar i fjor er kanskje ikke så sterk.

Så kan man, som jeg gjorde over, trekke inn at jeg vil tippe Roma stilte et svakere lag i forhold til hva de kunne enn hva Hoffenheim gjorde, uten at jeg vet noe om sistnevnte. Samt at ECL er på lavere nivå. Men mulig det faktum at Glimt har vunnet hjemlig liga de siste to årene spiller inn, ubevisst.

Nå reagerer du vel kanskje ikke på at Molde er utelatt (?) fra å bli nominert, men at Glimt heller ikke burde vært det, og at Molde burde vært foran Glimt i køen. Men med kun fem nominerte har det nok ikke vært den kategorien med størst konkurranse.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GoldenTeacher skrev: man jan 03, 2022 2:25 pm Jakob er selvsagt den suverene eneren her. Største idrettsprestasjon i Norges historie. Tett fulgt av Warholm.

Bodø Glimt har gjort det stort, ja, men dette conference league er virkelig definisjonen på bakgårdsliga. Ingen grunn til å grine for KK.
Moldes prestasjon i EL 2021 var større. Ett mål unna kvartfinale i EL etter å ha måttet spille hjemmekampene utenlands. Der snakker vi noen som er glemt som kandidat til årets lag.

Glimt har jo alltids sjansen til å gjøre det like bra eller bedre i vinter. Kanskje de blir det andre norske laget til å ta seg videre i Europa etter jul gjennom historien. Selv om det er på nivået under EL.

HarryH

Legg inn av HarryH »

storpeder skrev: tir jan 04, 2022 3:07 pm Tar ditt ord for det, og da kunne man jo også argumentert for at Erling Moe burde vært nærmere en nominasjon som årets trener enn Kjetil Knudsen, uten at det virker som om du mener det samme om det.
Årets trener er vanskeligere å vurdere, da dette med forutsetninger trolig bør inkluderes i vurderingen. Men jeg mener personlig at Kjetil Knutsen burde blitt nominert.
Årets lag, derimot, det burde være mye lettere. Det burde kun dreie seg om resultater, på samme måte som de andre prisene blir vurdert på grunnlag av resultater.
storpeder skrev: tir jan 04, 2022 3:07 pm Men det er trolig ganske enkelt slik at 6-1 mot Roma er vurdert som bedre enn seier 2-0 (herunder med avansement), riktig nok borte, mot Hoffenheim. Hvor man også kan bruke tap for Granada mot Molde, mens Glimt har gode resultater også mot øvrige lag i gruppa ( Moldes resultater i gruppespillet i 2020 teller jo ikke).
Hvis man skal gå på enkeltresultater, noe man ikke bør gjøre, så slo jo Molde både Hoffenheim og Granada. Det har bare skjedd én gang før at et norsk lag i løpet av en sesong har to seire i kamper mot lag fra topp 5-ligaer. (Rosenborg i 2007.)
storpeder skrev: tir jan 04, 2022 3:07 pm Du trekker frem ELO-ranking i dag, men ville det ikke vært mer fornuftig å bruke tidspunkt for kampene? Like før Moldes seier var Hoffenheim nr. 41 og Roma nr. 28. Like før Glimts seier var Roma nr. 31 og Hoffenheim nr. 54. Dette henger sammen med at Hoffenheim ikke var mange poeng over nedrykksstreken i Tyskland i februar 2021, og ikke gjorde det så veldig bra det neste drøye halve året, mens Roma var og er nærmere toppen i Italia, om man ser på da kampene ble spilt. Hoffenheim har gjort det bra de siste par mnd., men relevansen til kampen i februar i fjor er kanskje ikke så sterk.
Ja, enig i dette.
storpeder skrev: tir jan 04, 2022 3:07 pm Så kan man, som jeg gjorde over, trekke inn at jeg vil tippe Roma stilte et svakere lag i forhold til hva de kunne enn hva Hoffenheim gjorde, uten at jeg vet noe om sistnevnte. Samt at ECL er på lavere nivå. Men mulig det faktum at Glimt har vunnet hjemlig liga de siste to årene spiller inn, ubevisst.
Det er godt kjent at Roma stilte med et tilnærmet B-lag i Bodø. Slik sett var kanskje 2-2 i Roma enda mer imponerende.
Hoffenheim stilte definitivt sitt beste lag mot Molde. Dett er ikke ofte Hoffenheim har mulighet for å komme langt i Europa, men her hadde de virkelig sjansen og gikk selvsagt all-in. Men tapte hjemme mot et norsk lag som var helt utenfor sesong. Det var et mirakel.
storpeder skrev: tir jan 04, 2022 3:07 pm Nå reagerer du vel kanskje ikke på at Molde er utelatt (?) fra å bli nominert, men at Glimt heller ikke burde vært det, og at Molde
burde vært foran Glimt i køen. Men med kun fem nominerte har det nok ikke vært den kategorien med størst konkurranse.
Jeg reagerer på at avansement i gruppespillet i ECL rangeres over åttendedelsfinale i EL. Det virker fullstendig meningsløst. Jeg kan ikke finne noen annen forklaring enn at nominasjonskomitéen rett og slett hadde glemt Moldes prestasjon da de satte opp de nominerte.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Alle friidrettenes grener er stort sett nisjegrener på det ultimate nivået. Nåløyet er så trangt og prestasjonene så målbare at alle som har drevet med det og ikke er gode nok skrelles bort over tid.

Det er opplagt ikke mange som bedriver 400 meter hekk, men det er også fordi de aller fleste har blitt borte underveis og det er kun øverste elite igjen.

storpeder

Legg inn av storpeder »

HarryH skrev: tir jan 04, 2022 3:40 pm Årets trener er vanskeligere å vurdere, da dette med forutsetninger trolig bør inkluderes i vurderingen. Men jeg mener personlig at Kjetil Knutsen burde blitt nominert.
Årets lag, derimot, det burde være mye lettere. Det burde kun dreie seg om resultater, på samme måte som de andre prisene blir vurdert på grunnlag av resultater.
Bra argument, enig i distinksjonen.
HarryH skrev: tir jan 04, 2022 3:40 pm Hvis man skal gå på enkeltresultater, noe man ikke bør gjøre, så slo jo Molde både Hoffenheim og Granada. Det har bare skjedd én gang før at et norsk lag i løpet av en sesong har to seire i kamper mot lag fra topp 5-ligaer. (Rosenborg i 2007.)
Nå vil jeg som nevnt trekke frem at det også er relevant hvordan lagene gjør det i sine respektive ligaer, og begge lag var et stygge unna de beste da Molde møtte dem. Når det gjelder seieren mot Granada: I returkampen spiller man som kjent på resultat sammenlagt, og ingen bryr seg nevneverdig om man taper returkampen dersom man går videre, så vil ikke si det blir helt det samme som f.eks. seieren mot Hoffenheim (som gav avansement) eller en seier i en gruppekamp mot et sterkt lag, da selvsagt hvor motstanderen har noe å spille for (som Brasil f.eks. ikke hadde mot Norge i 98, uten at det har noen relevans her, men hvor jeg altså mener Norges prestasjon på langt nær var like sterk som den hadde vært om Brasil hadde behøvd poeng for avansement).
HarryH skrev: tir jan 04, 2022 3:40 pm Det er godt kjent at Roma stilte med et tilnærmet B-lag i Bodø. Slik sett var kanskje 2-2 i Roma enda mer imponerende.
Hoffenheim stilte definitivt sitt beste lag mot Molde. Dett er ikke ofte Hoffenheim har mulighet for å komme langt i Europa, men her hadde de virkelig sjansen og gikk selvsagt all-in. Men tapte hjemme mot et norsk lag som var helt utenfor sesong. Det var et mirakel.
Dette er absolutt et godt argument, og her er det gode muligheter for at juryen ikke har fått med seg dette i tilstrekkelig grad.
HarryH skrev: tir jan 04, 2022 3:40 pm Jeg reagerer på at avansement i gruppespillet i ECL rangeres over åttendedelsfinale i EL. Det virker fullstendig meningsløst. Jeg kan ikke finne noen annen forklaring enn at nominasjonskomitéen rett og slett hadde glemt Moldes prestasjon da de satte opp de nominerte.
Jeg vet ikke om Molde ble glemt i diskusjonen i juryen, men jeg prøver å se for meg hvordan de kan ha tenkt om de ikke ble det. Man rangerer neppe avansement til 16-delsfinale i ECL høyere enn til 8-delsfinale i EL. Man har nok som nevnt sett hen til den prestasjonen det er å knuse Roma, et lag i toppen i en stor liga, 6-1 i en tellende europacup-kamp, i tillegg til at man gikk ubeseiret gjennom gruppespillet. At Roma trenes av Mourinho samt hvor mye oppmerksomhet resultatet skapte kan også ha påvirket juryen, og så har man nok som nevnt nedvurdert betydningen av at Mourinho ikke prioriterte kampen i Bodø.

Det er absolutt interessant, og jeg merker meg også at det kan synes rart at ingen nevner dette andre steder, som jeg har sett. Jeg er nok ganske sikker på at det hadde kommet sterke reaksjoner dersom Molde hadde blitt nominert og ikke Bodø/Glimt, men da gjerne helst fra folk som ikke vet at nasjonale prestasjoner ikke teller. Det ble jo reaksjoner da Molde ble nominert for seks år siden, selv om det åpenbart var riktig ut fra kriteriene.

Men med kun fem nominerte i kategorien, hvor prisen antakelig går til noen andre uansett, så hadde det vel ikke vært noe i veien for å nominere begge lag for sterke prestasjoner i Europa.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Starstruck skrev: tir jan 04, 2022 4:00 pm Alle friidrettenes grener er stort sett nisjegrener på det ultimate nivået. Nåløyet er så trangt og prestasjonene så målbare at alle som har drevet med det og ikke er gode nok skrelles bort over tid.

Det er opplagt ikke mange som bedriver 400 meter hekk, men det er også fordi de aller fleste har blitt borte underveis og det er kun øverste elite igjen.
Absolutt. Det er jo ikke veldig mange utøvere i verden som driver med 100 meter sprint på heltid, heller. Er man ikke veldig, veldig god, er det ikke noe poeng å holde på med det, uten at man skal nedvurdere Usain Bolts meritter av den grunn.

HarryH

Legg inn av HarryH »

storpeder skrev: tir jan 04, 2022 7:28 pm Jeg er nok ganske sikker på at det hadde kommet sterke reaksjoner dersom Molde hadde blitt nominert og ikke Bodø/Glimt
Håhå! Jeg må bare le ved tanken. Det hadde blitt et helsikes rabalder.

For øvrig takk for en fin diskusjon med gjennomtenkte argumenter.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

JODDEMM skrev: tir jan 04, 2022 1:05 pm
Team Ingebrigtsen skrev: tir jan 04, 2022 9:00 am 1500m er langt større enn 400 hekk.

Så kommer den latterlige vanvittige verdensrekorden til Warholm, og gjør det helt umulig å unngå han.

Synes likevel det ville vært riktig at de delta prisen som beste mannlige idrettsutøver. Rett og slett fordi det blir for rart om ikke tidenes mest prestisjefulle norske OL-gull ikke skal premieres.
Dette er 2 så elleville prestasjoner at de burde vært nominert i sammen! "400 hekk og 1500 meter i friidrett"

Nei jeg håper egentlig at juryen gjør "tidenes unntak" og deler ut pris til begge 2- for det er mildt sagt ikke hvert år konkurransen i herreklassen er så sterk!

1500 meter mest prestisjefylte øvelse av de 2 og Jakob satte også Olympisk rekord! Det er jo også noe som må nevnes igjen og igjen!

Men 400 hekk er også en øvelse med en viss historie- og den sinnssvake rekorden Warholm satte i Tokyo gjør at det hele for min del ender med Warholm på topp! Førstemann under 46 på distansen samt at løpets sølvvinner også løp halvsekundet under den gamle rekorden bekrefter bare hvor stor prestasjon dette var!
I tillegg kom jo dette løpet på toppen av en 3-årsperiode som ubeseiret samt WR tidligere i sesongen på Bislett Games. Uten at han akkurat skal hedres for foregående år- så viser jo det også hvor suveren KW har vært på denne distansen.

Men årets mannlige utøver håper jeg deles mellom våre 2 friidrettsfantom- også for å gi litt oppmerksomhet rundt 1500-meteren til Jakob!
Om vi også kunne fått Leif Olav Alnes og Gjert opp på samme scene for å hedres som årets trenere hadde også vært flott! ("Alle skal få" er det sikkert noen som ironisk kommenterer i så tilfelle- men i år vil et slikt dobbelt prisdryss være fullt fortjent)

Ellers tar nok Warholm utøvernes pris (hvis ikke det blir Maren Lundby da?)- samt årets navn (har gjort mitt for at Warholm skal vinne denne må jeg innrømme ;) )
Årets navn tror jeg ikke jeg ville satt alle pengene mine på Warholm. Dette er jo en nettavstemning, og jeg sjeler litt til en annen nettavstemning, nemmelig den på VGs topp 100 liste. Når man ser på folkets favoritt så vinner Viktor Hovland den ganske så klart. Han fikk 23% av stemmene hvis jeg husker rett. Så jeg vil ikke uten videre ta det for gitt at Warholm vinner den. Selv om jeg tror det.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Warholm bør gå foran Jakob på grunn av at han også satte 2 verdensrekorder. Warholm vant kåringen årets friidrettsutøver i regi IAAF, helt ukontroversielt, mens Jakob ble sortert bort når de gikk fra 10 nominerte til 5 finalister.

Hadde vi hatt samme modell som svenskene på Idrettsgallaen, så hadde det kanskje vært mer åpent om å gi Bragdguldet til Jakob, mens Warholm hadde fått "alle andre", med bakgrunn i at Jakob ble slått av Cheriyout før og etter OL, mens Warholm var best hele året. Men samtidig bør nok Warholms sinnsyke verdensrekord veie høyere enn Jakobs olympiske rekord som enkeltstående bragd også.

Warholm 1, Jakob 2 i 2021.
Men det kommer til å snu når Jakob tar verdensrekorden.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2074

Legg inn av JODDEMM »

Årets kvinnelige utøver: er dette en kamp mellom Johaug og Eckhoff- eller er f.eks Graham Hansens bravader i Barcelona nok til å overgå begge 2?

Om man her velger å hedre en av VM-dronningene fra i vinter vil selvsagt Therese Johaug med sine 3 suverene distanse-Gull i Oberstdorf + medvirkning til stafett-Gullet veie tungt!

Tiril Eckhoff i Pokljuka med sprint- og jaktstart-Gull (der sistnevnte Gull sånn sett bygget på sprinten) + 2 stafett-Gull + at det ble 2 medaljer:
på bakgrunn av dette blir nok Johaug rangert foran- men hva så med verdenscupen?

Tiril Eckhoff hadde en kjempesesong med 13 WC-seire, sammenlagtkule både totalt samt i sprint og jaktstart.
Therese Johaug bare nr.9 etter seire i minitouren i Ruka + et renn i Lahti- men så stod jo Norge over store deler av WC-sesongen, så da ble det litt verre!

Men synes Tiril Eckhoff hadde en så fantastisk sesong i fjor nesten fra start til slutt- så prisen bør gå til henne! (Hvor mye årets sesongstart skal telle med vil derimot jevne det litt ut- for å si det sånn!)

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Jeg sier det igjen: Vinner håndballjentene prisen for årets lag, kutter jeg ut alt som har med idrettsgallaen å gjøre - i all fremtid. Mol/Sørum bør jo selvsagt vinne, men for enkelte er det lettere å huske hendelser som skjedde for en måned siden, kontra noe som skjedde for et halvt år siden, så jeg føler meg sannelig ikke trygg. Det har vært mye rart tidligere.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

LeSorcier skrev: ons jan 05, 2022 10:12 pm Jeg sier det igjen: Vinner håndballjentene prisen for årets lag, kutter jeg ut alt som har med idrettsgallaen å gjøre - i all fremtid. Mol/Sørum bør jo selvsagt vinne, men for enkelte er det lettere å huske hendelser som skjedde for en måned siden, kontra noe som skjedde for et halvt år siden, så jeg føler meg sannelig ikke trygg. Det har vært mye rart tidligere.
OL vektlegges åpenbart høyt. Mol/Sørum kommer til å vinne den greit. De vant også EM og World Tour finals.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg føler ikke alltid idrettsprestasjonene vektes godt nok opp mot nivået i de forskjellige idrettene.

Det irriterer meg ofte så mye at jeg ikke ser denne gallaen.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

PapaSmurf skrev: tor jan 06, 2022 11:04 pm Jeg føler ikke alltid idrettsprestasjonene vektes godt nok opp mot nivået i de forskjellige idrettene.

Det irriterer meg ofte så mye at jeg ikke ser denne gallaen.
Håper dette er et ironisk innlegg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Intervallhall skrev: tor jan 06, 2022 11:06 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 06, 2022 11:04 pm Jeg føler ikke alltid idrettsprestasjonene vektes godt nok opp mot nivået i de forskjellige idrettene.

Det irriterer meg ofte så mye at jeg ikke ser denne gallaen.
Håper dette er et ironisk innlegg.
Nei. Jeg er lei av at enkelte idretter forfordeles og ikke får den honnøren de fortjener, og så har vi de samme idrettene som går igjen der Norge sanker medaljer nesten uten motstand.

Ta for eksempel håndballjentene. De bedriver en idrett der et land med kun 600 aktive utøvere har blitt europamestere det siste tiåret. Prestasjonene er boostet av interessen.

Når det er sagt har alltid slike kåringer kjedet meg enten det er Spellemann, Amanda, Gullfisken eller hva det nå er de heter alle sammen. Så det er nok hovedgrunnen til at jeg ikke ser på.

Men selv om jeg ikke ser på så føler jeg juryene ikke greier den vektingen godt nok. Uironisk.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

PapaSmurf skrev: tor jan 06, 2022 11:36 pm
Intervallhall skrev: tor jan 06, 2022 11:06 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 06, 2022 11:04 pm Jeg føler ikke alltid idrettsprestasjonene vektes godt nok opp mot nivået i de forskjellige idrettene.

Det irriterer meg ofte så mye at jeg ikke ser denne gallaen.
Håper dette er et ironisk innlegg.
Nei. Jeg er lei av at enkelte idretter forfordeles og ikke får den honnøren de fortjener, og så har vi de samme idrettene som går igjen der Norge sanker medaljer nesten uten motstand.

Ta for eksempel håndballjentene. De bedriver en idrett der et land med kun 600 aktive utøvere har blitt europamestere det siste tiåret. Prestasjonene er boostet av interessen.

Når det er sagt har alltid slike kåringer kjedet meg enten det er Spellemann, Amanda, Gullfisken eller hva det nå er de heter alle sammen. Så det er nok hovedgrunnen til at jeg ikke ser på.

Men selv om jeg ikke ser på så føler jeg juryene ikke greier den vektingen godt nok. Uironisk.
"Sanker medaljer nesten uten motstand" Hadde aldri i verden trodd du kunne synke ned på et slikt nivå. Jeg blir nesten sjokkskadet her jeg sitter.

lund

Legg inn av lund »

Ganske spesielt at verken Riiber eller Klæbo er nominert til årets navn med en liste på 16 navn. Det er rimelig rævva.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

lund skrev: tor jan 06, 2022 11:56 pm Ganske spesielt at verken Riiber eller Klæbo er nominert til årets navn med en liste på 16 navn. Det er rimelig rævva.
Små idretter nesten uten motstand vettu :lol:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Intervallhall skrev: tor jan 06, 2022 11:52 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 06, 2022 11:36 pm
Intervallhall skrev: tor jan 06, 2022 11:06 pm

Håper dette er et ironisk innlegg.
Nei. Jeg er lei av at enkelte idretter forfordeles og ikke får den honnøren de fortjener, og så har vi de samme idrettene som går igjen der Norge sanker medaljer nesten uten motstand.

Ta for eksempel håndballjentene. De bedriver en idrett der et land med kun 600 aktive utøvere har blitt europamestere det siste tiåret. Prestasjonene er boostet av interessen.

Når det er sagt har alltid slike kåringer kjedet meg enten det er Spellemann, Amanda, Gullfisken eller hva det nå er de heter alle sammen. Så det er nok hovedgrunnen til at jeg ikke ser på.

Men selv om jeg ikke ser på så føler jeg juryene ikke greier den vektingen godt nok. Uironisk.
"Sanker medaljer nesten uten motstand" Hadde aldri i verden trodd du kunne synke ned på et slikt nivå. Jeg blir nesten sjokkskadet her jeg sitter.
Det må være lov å ha andre meninger enn deg på et debattforum uten at man blir anklaget for å synke lavt.

Jeg forstår heller ikke hva som er så fryktelig kontroversielt med det jeg sier.

Jeg mener de sliter med å finne en god balanse i nominasjonene. Og om det er sjokkerende, ja da må du ha levd bra skjermet. Man skulle nesten tro du var Dronning Elizabeth og jeg var en inntrenger som hadde trampet i hjel et par corgier slik du tar pp vei. Det å mene at en jury i en idrettskåring foretar ubalanserte vurderinger burde ikke være så voldsomt at du blir (sitat) nesten sjokkskadet.
Sist redigert av PapaSmurf den fre jan 07, 2022 12:15 am, redigert 1 gang totalt.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

PapaSmurf skrev: fre jan 07, 2022 12:09 am
Intervallhall skrev: tor jan 06, 2022 11:52 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 06, 2022 11:36 pm

Nei. Jeg er lei av at enkelte idretter forfordeles og ikke får den honnøren de fortjener, og så har vi de samme idrettene som går igjen der Norge sanker medaljer nesten uten motstand.

Ta for eksempel håndballjentene. De bedriver en idrett der et land med kun 600 aktive utøvere har blitt europamestere det siste tiåret. Prestasjonene er boostet av interessen.

Når det er sagt har alltid slike kåringer kjedet meg enten det er Spellemann, Amanda, Gullfisken eller hva det nå er de heter alle sammen. Så det er nok hovedgrunnen til at jeg ikke ser på.

Men selv om jeg ikke ser på så føler jeg juryene ikke greier den vektingen godt nok. Uironisk.
"Sanker medaljer nesten uten motstand" Hadde aldri i verden trodd du kunne synke ned på et slikt nivå. Jeg blir nesten sjokkskadet her jeg sitter.
Det må være lov å ha andre meninger enn deg på et debattforum uten at man blir anklaget for å synke lavt. Det er ikke måte på hvordan du tar på vei.

Jeg forstår heller ikke hva som er så fryktelig kontroversielt med det jeg sier.

Jeg mener de sliter med å finne en god balanse i nominasjonene. Og om det er sjokkerende, ja da må du ha levd bra skjermet.
Det at det sankes medaljer nesten uten motstand er en tåpelig og direkte feil påstand. Både Casper Ruud og Viktor Hovland kan vinne priser i år, men de er jo fortsatt et stykke unna å være verdens beste i sine idretter i 2021. Så jeg vil påstå at idrettene vektes bra, selv om det selvfølgelig er umulig å gjøre alle fornøyd. Glimt er også nominert som årets lag. De er langt unna verdenstoppen i fotball. Kombinertlandslaget eller langrennsherrene er ikke nominert for eksempel.

Jeg blir ikke sjokkskadet på vegne av idrettsgallaen. Jeg blir overrasket fordi jeg anser deg som meget oppegående. Sjokkskadet var nok et voldsomt, men jeg sitter nå på tredje dagen som covid-smittet. Blir gal

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»