Samples!

Svar
Ostemanden

Samples!

Legg inn av Ostemanden »

Leste i andre thread at samples er et tema, Driver og mixer musikk så elsker samples. Et godt exempel er labri siffre. Forslag mottas med takk

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Nå skal sant sies om nyinnspilling eller samples(Bits and Pieces) av en låt kan være noe vi skjønner,vet ikke om min tråd er samples,men jeg har endel saker fra akkurat låta til Rose Royce,som jeg er glad i,og vi skjønner tegna
Att jeg tok Rose Royce,er vel pga jeg fant ut jeg hadde mange rare versjoner av 77 låta
men R&B/Soul bør vel være den tråden den er,men faktum det er inspillinger på innspiller..osv,som mange lurer på,slik er det

The Kwames

Snellman

Legg inn av Snellman »

Nattevakt skrev: tir okt 05, 2021 2:44 am Forslag mottas med takk.
...forslag til samples du kan bruke? Neimen om jeg vet, men det meste kan, og har blitt brukt før, så det er bare fantasien som setter grenser.
Jeg er veldig interresert i dette med sampling også, derfor kan jeg legge til en låt som har 'stjålet' det aller meste fra andre, men den endte jo opp som en hitlåt likevel: https://www.whosampled.com/Sugababes/Freak-Like-Me/

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Snellman skrev: ons okt 13, 2021 5:39 pm
Nattevakt skrev: tir okt 05, 2021 2:44 am Forslag mottas med takk.
...forslag til samples du kan bruke? Neimen om jeg vet, men det meste kan, og har blitt brukt før, så det er bare fantasien som setter grenser.
Jeg er veldig interresert i dette med sampling også, derfor kan jeg legge til en låt som har 'stjålet' det aller meste fra andre, men den endte jo opp som en hitlåt likevel: https://www.whosampled.com/Sugababes/Freak-Like-Me/
Tja akkurat på tittelen var vel hentet fra Adina Howard endel år tidligere
sjekket ut en D Train sak fra 1982 med Hubert Eaves III & James Williams med tittelen "Walk On By"
Nå ble låta riktignokt skrevet av Burt Bacharack i 1964 og fremført av Dionne Warwick..og samt flere i visse versjoner
Starter heller med D Train i 82,som den gang ikke var satt noen direkte sjanger...kunne være electro funk basert...eller senere kalt House
--

D Train 1982
--
Sybil 1989/90

tidsriktigt,men hører man godt etter,så er mye i Soul II Soul beaten og fiolin fra Jazzie B Prod
igjennom "Club Classick Vol I "
--
her:

Soul II Soul - Keep On Movin
eller her:

Back To Life fra samme 1 gangs band på sett og vis,begge sanger fremført av Caron Wheeler

ellers trur jeg og man finner Paul Hardcastle & Seal med noe greier der
Og noe av greiene rundt Siedah Garreth & Dennis Edwards fra The Temptation


The Kwames

Snellman

Legg inn av Snellman »

The Kwames skrev: fre okt 15, 2021 5:06 pm
Tja akkurat på tittelen var vel hentet fra Adina Howard endel år tidligere
...samt resten av teksten. Av den grunn blir det regnet som en cover faktisk, men man må da ikke glemme synthpopen til en viss Gary som danner det musikalske grunnlaget. I tillegg er det morsomt at lyd fra dataspillet 'Frogger' bidrar, som gjør det til en overraskende interessant låt, til tross for det ganske så forglemmelige sluttresultatet, rent auditivt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

det ganske så forglemmelige sluttresultatet, rent auditivt.

--------------------------------------------------------------------------
That was a good vending. Must rember that for another epidose...

Snellman

Legg inn av Snellman »

fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 11:50 am --------------------------------------------------------------------------
That was a good vending. Must rember that for another epidose...
What with dis?

https://www.whosampled.com/sample/21/Mo ... p-for-One/

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Snellman skrev: lør okt 16, 2021 2:28 pm
fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 11:50 am --------------------------------------------------------------------------
That was a good vending. Must rember that for another epidose...
What with dis?

https://www.whosampled.com/sample/21/Mo ... p-for-One/
Det er jo masse sampling der ute, interessant tema.
Massive Attack samplet (eller kopierte?) grooven fra Stratus av Billy Cobham.....og det ble jo riktig bra.

Kjenner igjen flere elementer fra originalen......men de gjorde det jo også live....tror jeg....

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

tenkte litt på 1 versjonen fra John & William Valentine eller Valentine Brothers,her fra 1982 12",ett band som nok fikk lite oppmerksomhet ufortjent dog
alle skjønner hvem som ga de mye penger 3 år senere
--
Valentine Brothers - Money's Too Tight (To Mention) " 12" Soul-Disco-Funk 1982 "
--


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Kan og være intressant å dra kjempehitten til Larry James & Fat Larry's Bands hit i 1982 "Act Like You Know" som jeg er sikkert mange kjenner idag,vet ikke om det er laget nyere versjoner,helt sikkert,men ønsker ikke å høre det uansett,fordi dette er en klassiker
--
...men det er ett men..som forrige post med Valentine Brothers til Simply Red,så var sistnevnte tro til orginalen,det var også Fat Larry's Band mot 70's troen The Whatneuts,som heller ikke var noe særlig kjent,men de spilte in "Help Is On The Way" på 70-tallet,og ble utgitt i overgangen 80/81...litt opp pusset,men ikke godt nok,siden discoteket ville ha litt mer flow & dance,derfor 82 utgivelsen kom deretter
her har vi disse 2 utgivelser..

The Whatnauts - Help Is On The Way 1981


året etter
oppjustert for disco/funkoteket fra albumet "Breaking Out" herunder i kommando av eminente Nick Martinelli bak spakene
Fat Larry's Band - Act Like You Know (Maxi Extended Rework mikeandtess edit 4 mix) [1982 HQ]



The Sofondas

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

"Ike`s Mood" av Isaac Hayes ble samplet av Massive Attack og ørten rappere (pianopartiet).

Jackie Moore med "This Time" samplet i en house låt som var plagsom på byen for mange år siden.

Åpningstrompeten fra "Jump Around" med House of Pain er samplet fra "Harlem Shuffle" med Bob & Earl.

Coverlåten "Apache" i versjonen til Tim Viners Incredible Bongo Band. Samplet av en haug med folk fra West Street Mob til Future Sound Of London.

"Soup For One" med Chic ble samplet i en eller annen house låt for noen år siden.

"Short Eyes" med Curtis Mayfield samplet av Jay-Z.

"Jucy Fruit" av Mtume ble samplet av Notorious BIG.

"Forget Me Nots" med Patrice Rushen samplet av Will Smith.

"He`s The Greatest Dancer" med Sister Sledge samplet av Willl Smith.

Bare noen jeg kan tenke på i forbifarten.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Begynner å bli en del fete låter her nå

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

"Crying At The Discoteque" med Alcazar bruker et sample av "Spacer" med Sheila & B Devotion.

"Peter Piper" med Run DMC, bruker et sample av "Take Me To The Mardi Gras" av Bob James.

Et kanskje litt ironisk sample. "I'm Coming Out" med Diana Ross ble samplet av Puff Daddy, artisten som skiftet artistnavn til P. Diddy. På låten "Mo Money, Mo Problems".

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »



Egen sample...

Numark mixpro III og virtual dj...

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »



Egen sample...

Numark mixpro III og virtual dj...

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Bra jobba Nattevakt
--
Likte det

The Kwames,nå mixer jeg ikke ny musikk,bare ting jeg gjorde fra LP/kassett tia
under name
DJ S
--

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Sampling i musikksammenheng handler egentlig ikke om å spille hele låter eller lange strofer.

Sampling er å spille inn enkle lyder, for deretter å enten sette dem sammen i sekvenser, eller spille dem av direkte med knapper og tangenter.

For eksempel spille inn lyden av tønne, hammer, motorsag og fuglekvitter. :D For deretter å lage rytmer av disse lydsamplene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»