Overtakelse - Newcastle United

Svar
TrueBlue81
Innlegg: 605

Re: Overtakelse - Newcastle United

Legg inn av TrueBlue81 »

City supporterne gjør lite motstand mot eierne. Er jeg flau eller skamfull fordi jeg ikke har vært med på noe "protest"? Nei, det er jeg ikke. Burde det blitt gjort noe mer fra supporterne av disse klubbene? Ja absolutt. Hvor går grensen for hva som er greit? Er uttrykket "tjente" peng ganske så utvannet og et alt for enkelt ord å gjemme seg bak? Ja absolutt. Er fotballsupportere alt for enkle og har fotballen tatt en retning som det vil være umulig å snu? Ja mest trolig.

Number4

Legg inn av Number4 »

PL og ECL "drepte" fotballen. Penga rår og store investeringsselskaper har siden styrt og bestemmer veien videre. Jeg har alltid tenkt at jeg må ikke bli en slik person som mener at alt var bedre før, men jeg er glad for at jeg opplevde engelsk fotball på 70 og 80 tallet. Å stå som sild i tønne, tribuner som luktet urin. Dårlig burgere og alt det der. Og en stemning og sang som dessverre bare er forna minner. Det er bare ikke like gøy lenger.

Hodor

Legg inn av Hodor »

TrueBlue81 skrev: fre okt 15, 2021 10:12 pm City supporterne gjør lite motstand mot eierne. Er jeg flau eller skamfull fordi jeg ikke har vært med på noe "protest"? Nei, det er jeg ikke. Burde det blitt gjort noe mer fra supporterne av disse klubbene? Ja absolutt. Hvor går grensen for hva som er greit? Er uttrykket "tjente" peng ganske så utvannet og et alt for enkelt ord å gjemme seg bak? Ja absolutt. Er fotballsupportere alt for enkle og har fotballen tatt en retning som det vil være umulig å snu? Ja mest trolig.
Det pågår på sett og vis to diskusjoner på en gang her.
1: Pengedoping
2: Blodpenger inn i fotballen

Penger tjent vil her si at United objektivt sett er et attraktivt investeringsobjekt, hvor man forventer å få utbytte igjen på investeringen. Teoretisk eksempel: Man kjøper en aksje i Manchester United for 100, og forventer å få utbetalt 1 per år de neste 10 årene sfa denne eierposten, for så å selge aksjen for 105. Investoren har tjent penger sfa en helt normal og bredt akseptert transaksjon.

Edtit: I det konkrete tilfellet Manchester United så har klubben fått inn 100 "her og nå", men så pådratt seg en fopliktelse til å for all fremtid utbetale deler av utbytte til denne tenkte eieren. I det konkrete tilfellet United, så er dette hverken pengedoping eller noe som hjelper klubben, da de nevnte 100 går rett i lommen på Glaziers. Eieren blir rikere, klubben blir fattigere (mtp at klubben for all fremtid fra tid til annet må utbetale penger til den som til enhver tid eier nevnte aksje)
Sist redigert av Hodor den fre okt 15, 2021 10:51 pm, redigert 2 ganger totalt.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

TrueBlue81 skrev: fre okt 15, 2021 10:12 pm Er fotballsupportere alt for enkle og har fotballen tatt en retning som det vil være umulig å snu? Ja mest trolig.
Greia er at vi er ikke supportere lengre men kunder, utelukkende kunder, og akkurat der er klubbene stort sett likestilt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

TrondLFC skrev: fre okt 15, 2021 10:43 pm
TrueBlue81 skrev: fre okt 15, 2021 10:12 pm Er fotballsupportere alt for enkle og har fotballen tatt en retning som det vil være umulig å snu? Ja mest trolig.
Greia er at vi er ikke supportere lengre men kunder, utelukkende kunder, og akkurat der er klubbene stort sett likestilt.
Vi er legacyfans, rett og slett. Erstattelige og nedprioritert.

pigg

Legg inn av pigg »

Patetisk denne surmulingen fra idioter. Saudi-Arabia har langt færre svin på skogen enn hva Glazer og Abrahamovitsj har, men det snakkes det ikke om. Mye av kritikken handler om mer eller mindre fordekt islamofobi.

Håper Newcastle kommer opp blant de store nå. Det hadde vært fantastisk om de hadde hentet Haaland. :D

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

TrueBlue81 skrev: fre okt 15, 2021 10:12 pm City supporterne gjør lite motstand mot eierne. Er jeg flau eller skamfull fordi jeg ikke har vært med på noe "protest"? Nei, det er jeg ikke. Burde det blitt gjort noe mer fra supporterne av disse klubbene? Ja absolutt.
Nå kommer du sikkert til å dette av stolen, men jeg mener ikke at dere supporterne er forpliktet til å aktivt gjøre noe. At dere heller ikke skal slutte å følge klubben er også helt greit, da følelser ikke nødvendigvis noe man styrer. Det som er problematisk for meg er når supportere aktivt går inn og forsvarer/støtter ting klubben gjør i regi av eierne, eller for å gi seg selv konkurransefordeler. Når det skjer(har dessverre skjedd altfor ofte i City sitt tilfelle, og det at man nå ser Newcastle-fans som jubler mens de holder opp Saudi-flagg er også helt grønnforjævlig) så er det jo nettopp dette eierne ønsker, og er en stor grunn til at de kjøpte klubben.

Når de går inn i klubber som City, PSG og nå Newcastle så er det hovedsakelig for å sportsvaske seg selv og staten sitt renome. I tillegg så kjøper de seg også en ganske stor innflytelse gjennom supporterskarer som plutselig begynner å forsvare de i internasjonale politiske saker(som f.eks Matthew Hedges-saken, hvor ganske mange personer med tilknytning til supportermiljøet i City plutselig begynte å forsvare måten saken ble utført og ditto kritisere den britiske staten for reaksjonene deres). Man har også sett at lokalpolitikere i Manchester med tilknytning til City også plutselig har endret standpunkt til Emiratene, og begynt å legge press på omgivelsene og nasjonale politikere for å endre Storbritannia sitt forhold til nasjoner som Qatar, Saudi og Emiratene. Som igjen gir disse statene akkurat det de er ute etter. Å eie og drive en fotballklubb har vist seg å være gull for sånne regimer, og PSG og City er rene prakteksempler på at disse statene har oppnådd mer eller mindre akkurat det de ønsket seg når de gikk inn i Europeisk fotball. Det er så kynisk og jævlig som det kan få blitt

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Orakelet skrev: fre okt 15, 2021 9:08 pm
fazz skrev: fre okt 15, 2021 11:21 am
KTBFFH skrev: fre okt 15, 2021 11:11 am det er ikke bare klubber som City, PSG, Chelsea og Newcastle som har bidratt til det.
Men de tre første har i alle fall gått først og brøytet vei for resten, og har vært i en helt egen liga. Nå har vel kanskje Chelsea endret seg litt etter at Roman mer eller mindre ble en persona non grata i UK. Men at f.eks Manchester United som utelukkende har brukt penger de har tjent skal settes i samme i bås som de andre fordi de tilfeldigvis er sponset av Nike, som produserer klær og sko på asiatiske sweat-shops blir bare latterlig. Det er milevis unna at statsbøddelen står på torget i Riyadh iført Newcastle skjorte med "Visit Saudi Arabia" sticker over hele brystet og svinger øksa over ett uheldig homofilt par som ble tatt "på fersken".

Manchester United som utelukkende har brukt penger de har tjent.... Hvor skal man begynne....

Manchester United har fått penger fra Saudi Arabia i 12 år allerede gjennom sponsoravtalen med Saudi Telecom. Det er nemlig ikke slik at man trenger å kjøpe klubben for å sole seg i glansen av den. Det holder med sponsoravtaler. Avtalen mellom Barca og Qatar er nok det beste eksempelet, men det finnes flere eksempler.

Dernest, Manchester United er notert på børs og henter penger gjennom å utstede nye aksjer. Jeg har ikke giddet å sjekke hvem som er inne på aksjonærlistene i Manchester United, men det ville overaske meg om man ikke finner Saudi-penger der hvis man leter.

Manchester United var forøvrig en av de sterkeste pådriverne for Superligaen og de amerikanske eierne sitter nok og pønsker på neste plan for å selge sportens sjel til høystbydende "as we speak", så ManU er absolutt ikke en klubb som er noe bedre enn andre. Tvert i mot.

Takk Orakelet og vi ser igjen på den responsen du fikk fra han under. Det er greit med araber penger så lenge klubben har tjent de selv og araberne ikke er eiere. Men at de spytter inn penger som sponsor er ok. Det er akkurat dette jeg prøver å påpeke i denne tråden. Det er ikke bare City Psg og Newastlte. Men flere storklubber som drar nytte av de samme folkene og pengene.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

KTBFFH skrev: fre okt 15, 2021 11:24 am
markantovertak skrev: fre okt 15, 2021 11:22 am
KTBFFH skrev: fre okt 15, 2021 9:12 am

Det interresante med dette blir ihvertfall konkurranse på like vilkår, det hinsidese sponsor avtaler eller rike eiere skaffer klubbene store konkurranse fortrinn. Der god og riktig drift blir viktig. Der klubbstruktur og kompetanse blir essensielt. I tillegg kan må stoppet en del av eksterne midler som enkelte klubber drar større nytte av enn mindre klubber. At Ligaer/forbund kan sile vekk mer av useriøse eller umoralske eiere eller selskaper de kan være deleier.
Dette er jo en modell som i mye større grad er laget for eierne av klubbene enn den er laget for tilskuerne (for fans er det jo ikke lengre). Opplegget i USA har en misjon. Sørge for minst mulig risiko, og høyest mulig fortjeneste for eierne. Det har null konkurranseelement i seg.
Spør du FSG om de vil ha en slik modell så vil de juble. Det er den sikreste lakmustesten på om dette er lurt eller ikke.
Derfor ikke hele av den modellen, men det er flere sider av den modellen som er bra og som kan dyrkes videre på.
Ingenting i den modellen er bra, og det går ikke å bare ta med seg det man eventuelt liker.
Dessuten finnes det ikke et menneske i fotballen i Europa som tenker at dette er bra. Kommer altså aldri til å skje. Bortkastet debatt tid

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

pigg skrev: fre okt 15, 2021 11:22 pm Patetisk denne surmulingen fra idioter. Saudi-Arabia har langt færre svin på skogen enn hva Glazer og Abrahamovitsj har, men det snakkes det ikke om. Mye av kritikken handler om mer eller mindre fordekt islamofobi.
Jeg håper dette er ironisk, ellers så er det utrolig mye som har gått deg hus forbi...

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

startelver skrev: fre okt 15, 2021 12:46 pm Hadde linken til Saudi Arabia vært mindre synlig hadde det kanskje ikke vært så ille. En privat eier som ikke er involvert i regjering eller kongehus funker mye bedre.

Som den russiske oligarken i Chelsea, man kan elske og hate han så mye man vil, men han representerer Chelsea og står for investeringen.

Det blir litt for mye Saudi i Newcastle.
Må ikke glemme at uten å kjøpe Chelsea hadde Roman vært nektet innreise til UK til evig tid.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

markantovertak skrev: fre okt 15, 2021 11:24 pm
KTBFFH skrev: fre okt 15, 2021 11:24 am
markantovertak skrev: fre okt 15, 2021 11:22 am
Dette er jo en modell som i mye større grad er laget for eierne av klubbene enn den er laget for tilskuerne (for fans er det jo ikke lengre). Opplegget i USA har en misjon. Sørge for minst mulig risiko, og høyest mulig fortjeneste for eierne. Det har null konkurranseelement i seg.
Spør du FSG om de vil ha en slik modell så vil de juble. Det er den sikreste lakmustesten på om dette er lurt eller ikke.
Derfor ikke hele av den modellen, men det er flere sider av den modellen som er bra og som kan dyrkes videre på.
Ingenting i den modellen er bra, og det går ikke å bare ta med seg det man eventuelt liker.
Dessuten finnes det ikke et menneske i fotballen i Europa som tenker at dette er bra. Kommer altså aldri til å skje. Bortkastet debatt tid
Her er vi uenig. Liker veldig godt den økonomiske biten med cap

Hodor

Legg inn av Hodor »

[/quote]


Takk Orakelet og vi ser igjen på den responsen du fikk fra han under. Det er greit med araber penger så lenge klubben har tjent de selv og araberne ikke er eiere. Men at de spytter inn penger som sponsor er ok. Det er akkurat dette jeg prøver å påpeke i denne tråden. Det er ikke bare City Psg og Newastlte. Men flere storklubber som drar nytte av de samme folkene og pengene.
[/quote]

Jeg finner ikke innlegget du viser til fra "han under". Vi er vel alle omforent i at blodpenger fra Saudi Arabia er noe alle burde si nei til? Altså ikke OK? At Orakelet ikke har peiling på hvordan et aksjemarked fungerer er en annen sak

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Hodor skrev: fre okt 15, 2021 11:34 pm

Takk Orakelet og vi ser igjen på den responsen du fikk fra han under. Det er greit med araber penger så lenge klubben har tjent de selv og araberne ikke er eiere. Men at de spytter inn penger som sponsor er ok. Det er akkurat dette jeg prøver å påpeke i denne tråden. Det er ikke bare City Psg og Newastlte. Men flere storklubber som drar nytte av de samme folkene og pengene.
[/quote]

Jeg finner ikke innlegget du viser til fra "han under". Vi er vel alle omforent i at blodpenger fra Saudi Arabia er noe alle burde si nei til? Altså ikke OK? At Orakelet ikke har peiling på hvordan et aksjemarked fungerer er en annen sak
[/quote]

Jeg nevnte aldri aksjer gjorde jeg det? Uansett man bør feie for sin egen dør og egen klubb før man kun kritiserer andre lag. Fotballen er blitt en arena for sportswashing for lenge siden, lenge før Newcastle . Og den skjer ikke kun med eiere, men også store sponsor avtaler og diverse idrettsarrangement som blir lagt til de landene

Hodor

Legg inn av Hodor »

KTBFFH skrev: fre okt 15, 2021 11:36 pm
Hodor skrev: fre okt 15, 2021 11:34 pm

Takk Orakelet og vi ser igjen på den responsen du fikk fra han under. Det er greit med araber penger så lenge klubben har tjent de selv og araberne ikke er eiere. Men at de spytter inn penger som sponsor er ok. Det er akkurat dette jeg prøver å påpeke i denne tråden. Det er ikke bare City Psg og Newastlte. Men flere storklubber som drar nytte av de samme folkene og pengene.
Jeg finner ikke innlegget du viser til fra "han under". Vi er vel alle omforent i at blodpenger fra Saudi Arabia er noe alle burde si nei til? Altså ikke OK? At Orakelet ikke har peiling på hvordan et aksjemarked fungerer er en annen sak
[/quote]

Jeg nevnte aldri aksjer gjorde jeg det? Uansett man bør feie for sin egen dør og egen klubb før man kun kritiserer andre lag. Fotballen er blitt en arena for sportswashing for lenge siden, lenge før Newcastle . Og den skjer ikke kun med eiere, men også store sponsor avtaler og diverse idrettsarrangement som blir lagt til de landene
[/quote]

Forstår ikke helt hva du forventer av svar her. Det er en stor skam at Glazier tar i mot blodpenger. Dette er riktignok penger rett i lomma på iglene, som ikke kommer klubben til gode. Men fortsatt en stor skam at man knytter klubben til slikt. Men jeg håper da at jeg likevel kan få lov til å kritisere eiere av både City, Newcastle, PSG, Chelsea og evt andre klubber når jeg føler det er på sin plass (vedrørende de fire klubbene så er det jo to forhold som gjelder på en gang: både at de tar i mot blodpenger, og at de ødelegger fotballen ved bruk av pengedoping. Dobbelt opp)

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Hodor skrev: fre okt 15, 2021 11:49 pm
KTBFFH skrev: fre okt 15, 2021 11:36 pm
Hodor skrev: fre okt 15, 2021 11:34 pm

Takk Orakelet og vi ser igjen på den responsen du fikk fra han under. Det er greit med araber penger så lenge klubben har tjent de selv og araberne ikke er eiere. Men at de spytter inn penger som sponsor er ok. Det er akkurat dette jeg prøver å påpeke i denne tråden. Det er ikke bare City Psg og Newastlte. Men flere storklubber som drar nytte av de samme folkene og pengene.
Jeg finner ikke innlegget du viser til fra "han under". Vi er vel alle omforent i at blodpenger fra Saudi Arabia er noe alle burde si nei til? Altså ikke OK? At Orakelet ikke har peiling på hvordan et aksjemarked fungerer er en annen sak
Jeg nevnte aldri aksjer gjorde jeg det? Uansett man bør feie for sin egen dør og egen klubb før man kun kritiserer andre lag. Fotballen er blitt en arena for sportswashing for lenge siden, lenge før Newcastle . Og den skjer ikke kun med eiere, men også store sponsor avtaler og diverse idrettsarrangement som blir lagt til de landene
[/quote]

Forstår ikke helt hva du forventer av svar her. Det er en stor skam at Glazier tar i mot blodpenger. Dette er riktignok penger rett i lomma på iglene, som ikke kommer klubben til gode. Men fortsatt en stor skam at man knytter klubben til slikt. Men jeg håper da at jeg likevel kan få lov til å kritisere eiere av både City, Newcastle, PSG, Chelsea og evt andre klubber når jeg føler det er på sin plass (vedrørende de fire klubbene så er det jo to forhold som gjelder på en gang: både at de tar i mot blodpenger, og at de ødelegger fotballen ved bruk av pengedoping. Dobbelt opp)
[/quote]

Absolutt og de burde aldri blitt invitert inn i fotball og idrett men nå når de er der så er det dessverre ikke kun de 4 klubbene som drar nytte av det eller blir assosiert med de, det er langt flere.

Hodor

Legg inn av Hodor »

KTBFFH skrev: fre okt 15, 2021 11:54 pm
Hodor skrev: fre okt 15, 2021 11:49 pm
KTBFFH skrev: fre okt 15, 2021 11:36 pm
Absolutt og de burde aldri blitt invitert inn i fotball og idrett men nå når de er der så er det dessverre ikke kun de 4 klubbene som drar nytte av det eller blir assosiert med de, det er langt flere.
100% enig. "De burde aldri blitt invitert inn i fotball" er kjernen

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Til slutt koker dette ned til at Premier League har blitt et "brand" som Coca Cola, Disney eller Burger King. Leketøy for milliardærer som ansetter trenere de liker og kjøper og selger spillere som andre skifter skjorte. Egentlig er dette noe Premier League har vært lenge, men nå skrus det ytterligere til.
Mange vil mene at Premier League vil bli verdens beste liga i mange år, men mangel på tålmodighet gjør at andre land og ligaer vil plukke de store pokalene innimellom.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Big George skrev: lør okt 16, 2021 12:49 am Til slutt koker dette ned til at Premier League har blitt et "brand" som Coca Cola, Disney eller Burger King. Leketøy for milliardærer som ansetter trenere de liker og kjøper og selger spillere som andre skifter skjorte. Egentlig er dette noe Premier League har vært lenge, men nå skrus det ytterligere til.
Mange vil mene at Premier League vil bli verdens beste liga i mange år, men mangel på tålmodighet gjør at andre land og ligaer vil plukke de store pokalene innimellom.
Burger King serverer ganske gode burgere.

Number4

Legg inn av Number4 »

Ja, PL er global. Det interessante er at uansett eiere tilegner de seg nye fans her i Norge. Lenge før tippekampen (1969) var engelsk fotball populært her i landet. Folk "valgte" sine lag. Akkurat som nå.

TrueBlue81
Innlegg: 605

Legg inn av TrueBlue81 »

TheOpiate skrev: fre okt 15, 2021 11:22 pm
Nå kommer du sikkert til å dette av stolen, men jeg mener ikke at dere supporterne er forpliktet til å aktivt gjøre noe. At dere heller ikke skal slutte å følge klubben er også helt greit, da følelser ikke nødvendigvis noe man styrer. Det som er problematisk for meg er når supportere aktivt går inn og forsvarer/støtter ting klubben gjør i regi av eierne, eller for å gi seg selv konkurransefordeler. Når det skjer(har dessverre skjedd altfor ofte i City sitt tilfelle, og det at man nå ser Newcastle-fans som jubler mens de holder opp Saudi-flagg er også helt grønnforjævlig) så er det jo nettopp dette eierne ønsker, og er en stor grunn til at de kjøpte klubben.

Når de går inn i klubber som City, PSG og nå Newcastle så er det hovedsakelig for å sportsvaske seg selv og staten sitt renome. I tillegg så kjøper de seg også en ganske stor innflytelse gjennom supporterskarer som plutselig begynner å forsvare de i internasjonale politiske saker(som f.eks Matthew Hedges-saken, hvor ganske mange personer med tilknytning til supportermiljøet i City plutselig begynte å forsvare måten saken ble utført og ditto kritisere den britiske staten for reaksjonene deres). Man har også sett at lokalpolitikere i Manchester med tilknytning til City også plutselig har endret standpunkt til Emiratene, og begynt å legge press på omgivelsene og nasjonale politikere for å endre Storbritannia sitt forhold til nasjoner som Qatar, Saudi og Emiratene. Som igjen gir disse statene akkurat det de er ute etter. Å eie og drive en fotballklubb har vist seg å være gull for sånne regimer, og PSG og City er rene prakteksempler på at disse statene har oppnådd mer eller mindre akkurat det de ønsket seg når de gikk inn i Europeisk fotball. Det er så kynisk og jævlig som det kan få blitt
Heldigvis låg jeg i senga når jeg las det. Og jeg syns det var et godt innlegg.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Hodor skrev: fre okt 15, 2021 11:34 pm At Orakelet ikke har peiling på hvordan et aksjemarked fungerer er en annen sak
Folk som ikke har peiling på aksjemarkedet vil forstå diskusjonen slik. Disse folkene kjenner kun til omsetning på børs og ikke den initielle børsnoteringen av nye aksjer (IPO) hvor klubben henter penger.

Dette gir meg to valg: 1. Bruke mye tid på å forklare. 2. Tenke at målgruppen er de som forstår og så får resten bare misforstå.

Jeg går for nr 2. Alltid.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Noen som har sett Premier League, en helt annen liga på NRK? Ligger på nett TV. Den er veldig interessant, og viser hvor dårlig det stod til med engelsk fotball før pengene rullet inn ved oppstarten av PL. Tror nok dette med styrtrike eiere bare vil øke med tiden, og om få år er det noe man er nødt til å ha for å overleve i PL.

TrueBlue81
Innlegg: 605

Legg inn av TrueBlue81 »

Det som også er veldig synd når pengene og makten er blitt som den er blitt, er at tradisjonsrike klubber som streber i motbakke, ikke klarer å komme seg over toppen igjen. Flere eksempler på "store" klubber som visner ut av systemet. Så kontrastene er store. I Newcastle nå så er det tro på store ting. I Derby så krysses det fingrer og håpet snevrer mer og mer inn, dessverre.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

TrueBlue81 skrev: lør okt 16, 2021 9:45 am Det som også er veldig synd når pengene og makten er blitt som den er blitt, er at tradisjonsrike klubber som streber i motbakke, ikke klarer å komme seg over toppen igjen. Flere eksempler på "store" klubber som visner ut av systemet. Så kontrastene er store. I Newcastle nå så er det tro på store ting. I Derby så krysses det fingrer og håpet snevrer mer og mer inn, dessverre.
Derby kan vel takke seg selv for økonomisk rot. Bolton også. Og Sheff Wed. Portsmouth. Men de kommer tilbake igjen, de må bare ned noen divisjoner. Leeds. Sunderland, andre eksempler. Viktig å ikke bruke penger man ikke har.

TrueBlue81
Innlegg: 605

Legg inn av TrueBlue81 »

Lumanza skrev: lør okt 16, 2021 9:47 am
TrueBlue81 skrev: lør okt 16, 2021 9:45 am Det som også er veldig synd når pengene og makten er blitt som den er blitt, er at tradisjonsrike klubber som streber i motbakke, ikke klarer å komme seg over toppen igjen. Flere eksempler på "store" klubber som visner ut av systemet. Så kontrastene er store. I Newcastle nå så er det tro på store ting. I Derby så krysses det fingrer og håpet snevrer mer og mer inn, dessverre.
Derby kan vel takke seg selv for økonomisk rot. Bolton også. Og Sheff Wed. Portsmouth. Men de kommer tilbake igjen, de må bare ned noen divisjoner. Leeds. Sunderland, andre eksempler. Viktig å ikke bruke penger man ikke har.
Går det skeis, så kan klubbene selvsagt som regel takke seg selv. Det var ikke helt poenget. Det er forskjellene som er blitt så gigantiske som er så ødeleggende for fotballen.

Det er mange klubber som ikke er kommet tilbake, og som mest trolig aldri vil gjøre det heller. Skal det skje, så må det inn rik eier.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

TrueBlue81 skrev: lør okt 16, 2021 9:58 am
Lumanza skrev: lør okt 16, 2021 9:47 am
TrueBlue81 skrev: lør okt 16, 2021 9:45 am Det som også er veldig synd når pengene og makten er blitt som den er blitt, er at tradisjonsrike klubber som streber i motbakke, ikke klarer å komme seg over toppen igjen. Flere eksempler på "store" klubber som visner ut av systemet. Så kontrastene er store. I Newcastle nå så er det tro på store ting. I Derby så krysses det fingrer og håpet snevrer mer og mer inn, dessverre.
Derby kan vel takke seg selv for økonomisk rot. Bolton også. Og Sheff Wed. Portsmouth. Men de kommer tilbake igjen, de må bare ned noen divisjoner. Leeds. Sunderland, andre eksempler. Viktig å ikke bruke penger man ikke har.
Går det skeis, så kan klubbene selvsagt som regel takke seg selv. Det var ikke helt poenget. Det er forskjellene som er blitt så gigantiske som er så ødeleggende for fotballen.

Det er mange klubber som ikke er kommet tilbake, og som mest trolig aldri vil gjøre det heller. Skal det skje, så må det inn rik eier.
Det er idrettens natur. Alle kan ikke spille i øverste divisjon.

Hodor

Legg inn av Hodor »

Orakelet skrev: lør okt 16, 2021 8:52 am
Hodor skrev: fre okt 15, 2021 11:34 pm At Orakelet ikke har peiling på hvordan et aksjemarked fungerer er en annen sak
Folk som ikke har peiling på aksjemarkedet vil forstå diskusjonen slik. Disse folkene kjenner kun til omsetning på børs og ikke den initielle børsnoteringen av nye aksjer (IPO) hvor klubben henter penger.

Dette gir meg to valg: 1. Bruke mye tid på å forklare. 2. Tenke at målgruppen er de som forstår og så får resten bare misforstå.

Jeg går for nr 2. Alltid.
Det får nesten være opp til deg selv om du vil diskutere eller ikke. Men jeg tror du undervurderer ditt publikum hvis du prøver å overbevise oss om at det ikke er forskjell på en aksjeemisjon og en kunstig sponsoravtale / pengeinnsprøytning. En kjøper av en aksje vil forvente å få noe igjen for investeringen sin.

Men det enkleste er selvfølgelig "Kun min målgruppe forstår meg". Skal ikke nevne navn, men dette er vel noe vi har sett i media før

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

For ca 15 år siden satt jeg i en lunsj på jobben med en Liverpool-fan som var nyutdannet sosial-økonom. Han fortalte at i Premier League kunne bunnlagene slå topp-lagene.Det var noe av sjarmen Dette hevdet jeg var noe som stemte på 70 tallet, men ikke i dag. (ca 2006)
Jeg brukte en kveld på å sette opp topplagene og bunnlagene i England Italia Spania og Tyskland.
Prinsippet var enkelt, summen av poeng på de 4 øverste dividert på poeng av de fire nederste.
Til min kollegas overraskelse kom England dårligst ut, forskjellen på topp og bunn var størst der.
Der røk den myten !

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Sacked in the morning?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»