Overtakelse - Newcastle United

Svar
KongOlav2

Re: Overtakelse - Newcastle United

Legg inn av KongOlav2 »

oddvar_kjempebra skrev: fre okt 08, 2021 12:17 pm Ja. Bare fordi de er engasjerte supporterne så betyr ikke det at de er idioter. Det er ikke slik at man må ha studert statsvitenskap for å vite hva Saudia-Arabia driver med. Dette oppkjøpet har jo vært en sak i ganske lang tid nå. Saudia-Arabias rolle har vært mye kommentert og diskutert i lokalmiljøet og lokalpressen.

Ditt syn på disse menneskene er noe vel nedlatende slik jeg ser det.
De er iallfall idioter dersom de ukritisk hyller nye eiere og ser bort når de vil bruke alle midler for å sportsvaske seg selv og regimet sitt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

KongOlav2 skrev: fre okt 08, 2021 12:20 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre okt 08, 2021 12:17 pm Ja. Bare fordi de er engasjerte supporterne så betyr ikke det at de er idioter. Det er ikke slik at man må ha studert statsvitenskap for å vite hva Saudia-Arabia driver med. Dette oppkjøpet har jo vært en sak i ganske lang tid nå. Saudia-Arabias rolle har vært mye kommentert og diskutert i lokalmiljøet og lokalpressen.

Ditt syn på disse menneskene er noe vel nedlatende slik jeg ser det.
De er iallfall idioter dersom de ukritisk hyller nye eiere og ser bort når det gjelder alle midler som de vil bruke for å sportsvaske seg selv og regimet sitt.
De er idioter fordi de jubler på tross av hva de vet ja. Ikke fordi de ikke vet. Fordi det gjør de.

Begrepet idiot får da en litt annen betydning. Det betyr opprinnelig kunnskapsløshet. Men her prater vi om kynisme.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

oddvar_kjempebra skrev: fre okt 08, 2021 12:24 pm
De er idioter fordi de jubler på tross av hva de vet ja. Ikke fordi de ikke vet. Fordi det gjør de.

Begrepet idiot får da en litt annen betydning. Det betyr opprinnelig kunnskapsløshet. Men her prater vi kynisme.
Tipper det er en god blanding av begge deler.......

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Det er ingen grunn til å bli sjokkert over dette. Skuffet eller sint, kanskje, men dette er bare enda et skritt i den retningen engelsk fotball og England har gått i flere tiår helt siden Thatcher. England og engelsk fotball har lagt seg vidåpne for privatisering og utenlandske investeringer i en slik grad at England praktisk talt er et skatteparadis hvor utlendinger eier mer av London enn hva engelskmennene gjør.

Opprettelsen av Premier League og kommersialiseringen av fotballen var en naturlig fortsettelse av en utvikling som hadde pågått i hundre år. Det er mange, mange år siden fotballen hadde en sjel og den er nå et globalt produkt. Fotballen er pill råtten og alle som reagerer på tvilsomme regimers overtakelse av en rivaliserende fotballklubb bør tenke litt på for eksempel den menneskehandelen som ligger bak deres egne importerte spillere. Alle som støtter en PL-klubb, kjøper supportereffekter og betaler abonnement for å se PL på tv gir økonomisk støtte til denne utviklingen.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Hardy-guttene skrev: fre okt 08, 2021 12:33 pm Fotballen er pill råtten og alle som reagerer på tvilsomme regimers overtakelse av en rivaliserende fotballklubb bør tenke litt på for eksempel den menneskehandelen som ligger bak deres egne importerte spillere. Alle som støtter en PL-klubb, kjøper supportereffekter og betaler abonnement for å se PL på tv gir økonomisk støtte til denne utviklingen.
Litt utdyping her kanskje? Fotballen pill råtten? Menneskehandel? Mulig vi kan si den ekstrem toppfotballen er kapitalisme på sitt beste/verste, men det er jo bare en promille av fotballen.

Så du må gjerne greie ut.

fazz

Legg inn av fazz »

Nok en PL klubb som brukes for å rense samvittigheten til eierene og deres blodige hender. Regner med at dersom det skulle komme noe sølvtøy tilbake til St. James' Park så kommer supporterne til å glatt glemme hvem som står bak suksessen og hylle dem like fordømt på samme måte som City og Chelsea.

På den andre siden så er det godt de nye eierne har fete lommebøker, for hvor mye ekstra må en ikke betale for å få overbetalte fotball-primadonnaer til å flytte til nitriste Newcastle? Lurer på om de kommer til å ta en amerikansk vri etter hvert og bare flytte hele klubben til London.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

fazz skrev: fre okt 08, 2021 1:36 pm Nok en PL klubb som brukes for å rense samvittigheten til eierene og deres blodige hender. Regner med at dersom det skulle komme noe sølvtøy tilbake til St. James' Park så kommer supporterne til å glatt glemme hvem som står bak suksessen og hylle dem like fordømt på samme måte som City og Chelsea.

På den andre siden så er det godt de nye eierne har fete lommebøker, for hvor mye ekstra må en ikke betale for å få overbetalte fotball-primadonnaer til å flytte til nitriste Newcastle? Lurer på om de kommer til å ta en amerikansk vri etter hvert og bare flytte hele klubben til London.
Newcastle er da kjent som en veldig bra partyby, så da får dem vel tak i en viss type spillere uten problemer.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

markantovertak skrev: fre okt 08, 2021 1:16 pm
Hardy-guttene skrev: fre okt 08, 2021 12:33 pm Fotballen er pill råtten og alle som reagerer på tvilsomme regimers overtakelse av en rivaliserende fotballklubb bør tenke litt på for eksempel den menneskehandelen som ligger bak deres egne importerte spillere. Alle som støtter en PL-klubb, kjøper supportereffekter og betaler abonnement for å se PL på tv gir økonomisk støtte til denne utviklingen.
Litt utdyping her kanskje? Fotballen pill råtten? Menneskehandel? Mulig vi kan si den ekstrem toppfotballen er kapitalisme på sitt beste/verste, men det er jo bare en promille av fotballen.
Du har helt rett. Det var en forenkling og det er selvfølgelig grader av dritt, hvor for eksempel Odin er i den ene enden av skalaen og de europeiske toppklubbene er i den andre enden. Det er noen år siden nå, men både BBC Panorama og The Guardian kjørte saker på det med hvordan unge spillere fra fattige land ble lokket av agenter og endte opp på gata i for eksempel Belgia og hvordan toppklubbene benyttet seg av farmerklubber som igjen benyttet seg av disse agentene.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Hardy-guttene skrev: fre okt 08, 2021 1:44 pm
markantovertak skrev: fre okt 08, 2021 1:16 pm
Hardy-guttene skrev: fre okt 08, 2021 12:33 pm Fotballen er pill råtten og alle som reagerer på tvilsomme regimers overtakelse av en rivaliserende fotballklubb bør tenke litt på for eksempel den menneskehandelen som ligger bak deres egne importerte spillere. Alle som støtter en PL-klubb, kjøper supportereffekter og betaler abonnement for å se PL på tv gir økonomisk støtte til denne utviklingen.
Litt utdyping her kanskje? Fotballen pill råtten? Menneskehandel? Mulig vi kan si den ekstrem toppfotballen er kapitalisme på sitt beste/verste, men det er jo bare en promille av fotballen.
Du har helt rett. Det var en forenkling og det er selvfølgelig grader av dritt, hvor for eksempel Odin er i den ene enden av skalaen og de europeiske toppklubbene er i den andre enden. Det er noen år siden nå, men både BBC Panorama og The Guardian kjørte saker på det med hvordan unge spillere fra fattige land ble lokket av agenter og endte opp på gata i for eksempel Belgia og hvordan toppklubbene benyttet seg av farmerklubber som igjen benyttet seg av disse agentene.
Men selv dette blir litt tøysete. Toppklubbene i Europa opererer jo bare som bedrifter, bare med sinnsyke lønninger til noen, og litt dårligere til andre, ansatte? Hva gjør Liverpool og Bayern Munchen som er så galt? De er på toppen av pyramiden.
Det er fryktelig uredelig å putte disse inn i en kategori sammen med City og PSG. Eller City, PSG og Newcastle. Det er to helt forskjellige ting. Ja, City og PSG er jævelskap. Men er BM og Liverpool det? Og midt i mellom der har vi Chelsea.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Er det ikke på tide at det norske Oljefondet kjøper en PL-klubb?

lund

Legg inn av lund »

Newcastle er da ikke noe mer nitrist enn Manchester eller Liverpool. Tvert imot ville jeg nesten sagt.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Det er en ganske så fin liga i Norge, Eliteserien. Si hva man vil om nivået, men her har ikke eieren bestilt drap på en journalist ihvertfall. OBOS-Ligaen er ganske så underholdende det, og samtidig har man breddefotball. Fatter ikke hva som er så utrolig engasjerende med PL, internasjonal fotball og sportsvasking.

Skal sies at jeg ser på F1 fra Midtøsten-landene, så dobbeltmoralen lenge leve. Allikevel noe ulikt, da man ikke har samme muligheten å velge bort F1 som man har PL. Men for all del. Bruk 8000kr på å se en medioker studiosending og en 0-0 kamp mellom to to lag eid av Saudi-Arabia og Qatar. Da bruker jeg heller 1500kr på et sesongkort og faktisk drar på kamp her hjemme.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Chromeback skrev: fre okt 08, 2021 1:37 pm
fazz skrev: fre okt 08, 2021 1:36 pm Nok en PL klubb som brukes for å rense samvittigheten til eierene og deres blodige hender. Regner med at dersom det skulle komme noe sølvtøy tilbake til St. James' Park så kommer supporterne til å glatt glemme hvem som står bak suksessen og hylle dem like fordømt på samme måte som City og Chelsea.

På den andre siden så er det godt de nye eierne har fete lommebøker, for hvor mye ekstra må en ikke betale for å få overbetalte fotball-primadonnaer til å flytte til nitriste Newcastle? Lurer på om de kommer til å ta en amerikansk vri etter hvert og bare flytte hele klubben til London.
Newcastle er da kjent som en veldig bra partyby, så da får dem vel tak i en viss type spillere uten problemer.
Hen party i Newcastle er alltid en interessant opplevelse

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

markantovertak skrev: fre okt 08, 2021 2:08 pm Og midt i mellom der har vi Chelsea.
Roman Abramovich har jo i journalist Catherine Belton sin bok fra 2020 om Putin blitt beskyldt for å være tilnærmet løpegutt for Putin. Og at kjøpet av Chelsea blant annet skal ha vært etter instruks fra Putin for å fremme Russland sine interesser i vesten. Nå har Roman selvsagt saksøkt forlaget, rettssaken var i juli.

Uansett hva som er omstendighetene rundt kjøpet av Chelsea så er det ikke dritkult at klubben eies av en russer som har tilegnet seg sin rikdom fra perestroika-reformene, sannsynligvis på en mildt sagt shady måte. Som du sier er det ikke kjøpt opp av Saudi Arabia-kjipt, men kommer alltid til å være en bismak for Chelsea-supporterne med skrupler.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

oddvar_kjempebra skrev: fre okt 08, 2021 2:12 pm Er det ikke på tide at det norske Oljefondet kjøper en PL-klubb?
Vi kan sportswashe oss fra det faktum at midlene som er brukt til å kjøpe klubben stammer fra aktivitet som kommer til å ødelegge kloden. Kjempeforslag!

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Centrist skrev: fre okt 08, 2021 2:31 pm Det er en ganske så fin liga i Norge, Eliteserien. Si hva man vil om nivået, men her har ikke eieren bestilt drap på en journalist ihvertfall. OBOS-Ligaen er ganske så underholdende det, og samtidig har man breddefotball. Fatter ikke hva som er så utrolig engasjerende med PL, internasjonal fotball og sportsvasking.

Skal sies at jeg ser på F1 fra Midtøsten-landene, så dobbeltmoralen lenge leve. Allikevel noe ulikt, da man ikke har samme muligheten å velge bort F1 som man har PL. Men for all del. Bruk 8000kr på å se en medioker studiosending og en 0-0 kamp mellom to to lag eid av Saudi-Arabia og Qatar. Da bruker jeg heller 1500kr på et sesongkort og faktisk drar på kamp her hjemme.
I et vanlig fotballår ser jeg sikkert to-tre lokale fotballkamper i uka, i tillegg til noen CL/PL-kamper. ES? Det produktet er i dag håndtert av de største amatørene man har sett, men er det ikke noe annet ser jeg ES på tv. Det er litt for langt til nærmeste ES klubb til at det er aktuelt med mange live-kamper. Det som ikke prioriteres all verden er landskamper verken live eller på tv, det har mistet all sjarm. Både norske og kamper med andre land. Og så er det jo kun CL av kamper i Europa som er interessant.

Verdens beste fotballspillere spiller PL og CL. Det er naturligvis det mest interessante. Men jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet med tanke på hvor mye ES og annen breddefotball jeg ser. Det er nemlig mye.

F1 Derimot. Nope.

TrueBlue81
Innlegg: 605

Legg inn av TrueBlue81 »

Dobbeltmoral og pekefinger, det får en på denne type debattforum. Og fascinerende hvor hardt enkelte jobber med å slå seg på brystet og rette pekefingeren til andre. PL er søppel blitt. Pengegaloppen har ødelagt det for lengst. Championship er den nye vinen.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

oddvar_kjempebra skrev: fre okt 08, 2021 12:17 pm De vet godt hva dette er snakk om og jubler de nå så gjør de det vel vitende om at den nye eieren Saudia-Arabia er en forferdelig nasjon ledet av
Og ikke bare unnskylde dem slik du gjør og istedet kritisere de som påpeker at de kanskje ikke burde være så glade.
Ikke vær redd, de kommer ikke til å høre annet enn kritikk de neste 20 årene. Så får vi se om de driter i det eller aksjonerer. Av en eller annen grunn tror jeg ikke dette ender med boikott eller tribuneaksjoner.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Lew_Ashby skrev: fre okt 08, 2021 2:39 pm
markantovertak skrev: fre okt 08, 2021 2:08 pm Og midt i mellom der har vi Chelsea.
Roman Abramovich har jo i journalist Catherine Belton sin bok fra 2020 om Putin blitt beskyldt for å være tilnærmet løpegutt for Putin. Og at kjøpet av Chelsea blant annet skal ha vært etter instruks fra Putin for å fremme Russland sine interesser i vesten. Nå har Roman selvsagt saksøkt forlaget, rettssaken var i juli.

Uansett hva som er omstendighetene rundt kjøpet av Chelsea så er det ikke dritkult at klubben eies av en russer som har tilegnet seg sin rikdom fra perestroika-reformene, sannsynligvis på en mildt sagt shady måte. Som du sier er det ikke kjøpt opp av Saudi Arabia-kjipt, men kommer alltid til å være en bismak for Chelsea-supporterne med skrupler.
Roman startet jo sportswashingen. For meg vil han alltid være døråpner for all jævelskapen, og fotballens verste fiende. Om han sportsvasket seg sjøl eller Putin og seg sjøl betyr ikke så mye.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

greyserpent skrev: fre okt 08, 2021 12:03 pm
Justice 97 skrev: fre okt 08, 2021 11:06 am
Yesil skrev: fre okt 08, 2021 11:02 am Fy faen så trist dette er. Er i ferd med å gi opp hele fotballen.
Samme her. Engasjementet for PL blir lavere hele tiden. Gidder knapt se kamper derfra lenger.
Fikk seg en jævlig knekk ved Super League. Gikk noen serierunder før jeg så PL igjen da. Skal ikke så mye til før det legges på hylla, kjenner jeg.

Det er litt som med MCU, de frir ikke til de gamle traverne (som meg), som leste Spiderman og X-men på 80-tallet. De frir til neste generasjon.
Kunne godt ventet til jeg var dement eller dau, syns jeg.
Selve dråpen for min del kom også ved superligaen, så overtakelsen til MBS bare bekrefter hvorfor jeg ikke gidder å følge med på denne serien lenger. I år har jeg sett en eneste kamp med et halvt øye (Tottenham-Aston Villa) ettersom jeg tilfeldigvis var innom en sportspub der kampen gikk forrige helg. Stort mer blir det nok ikke.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Etter å ha blitt informert om Saudi Arabia sin holdning til menneskerettigheter ble jeg så sint at jeg nå er i gang med å skrive et 4-siders brev til Mr Khalid Alnafisee ved den saudiske ambassaden i Oslo. Hårreisende det som har kommet fram, jeg har ikke hørt om dette før oppkjøpet av Newcastle.

Skal lese meg litt opp, men etter et kjapt søk ser jeg at Kina, Russland, Nord Korea, Libya og Sudan kommer til å motta likelydende brev i nærmeste framtid. Mulig at jeg venter til de kjøper opp en fotballklubb.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TrueBlue81 skrev: fre okt 08, 2021 2:46 pm Dobbeltmoral og pekefinger, det får en på denne type debattforum. Og fascinerende hvor hardt enkelte jobber med å slå seg på brystet og rette pekefingeren til andre. PL er søppel blitt. Pengegaloppen har ødelagt det for lengst. Championship er den nye vinen.
Bundesliga er jo i mine øyne det mest interessante av toppfotball for tiden. Greit at man har "bedriftslag" som RB Leipzig, Wolfsburg og Bayer Leverkusen, men disse bruker ikke silly money slik som andre nyrike klubber. Og en kombinasjon av morsom og offensiv fotball, god stemning på tribunene og kun moderat dyre billetter gjør dette til den mest attraktive ligaen i mine øyne.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

markantovertak skrev: fre okt 08, 2021 2:47 pm
Roman startet jo sportswashingen. For meg vil han alltid være døråpner for all jævelskapen, og fotballens verste fiende. Om han sportsvasket seg sjøl eller Putin og seg sjøl betyr ikke så mye.
Jepp. Roman åpnet dørene i sin tid for disse rike eierne. Thaksin og andre fulgte etter i årene som kom.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

markantovertak skrev: fre okt 08, 2021 2:47 pm Roman startet jo sportswashingen. For meg vil han alltid være døråpner for all jævelskapen, og fotballens verste fiende. Om han sportsvasket seg sjøl eller Putin og seg sjøl betyr ikke så mye.
Hitler var vel kanskje litt før Abramovich, men etter mitt syn er nok Roman muligens enda verre enn østerikkeren.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lew_Ashby skrev: fre okt 08, 2021 2:51 pm Etter å ha blitt informert om Saudi Arabia sin holdning til menneskerettigheter ble jeg så sint at jeg nå er i gang med å skrive et 4-siders brev til Mr Khalid Alnafisee ved den saudiske ambassaden i Oslo. Hårreisende det som har kommet fram, jeg har ikke hørt om dette før oppkjøpet av Newcastle.

Skal lese meg litt opp, men etter et kjapt søk ser jeg at Kina, Russland, Nord Korea, Libya og Sudan kommer til å motta likelydende brev i nærmeste framtid. Mulig at jeg venter til de kjøper opp en fotballklubb.
Hva med Qatar? Fikk de brev for ti år siden?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Chromeback skrev: fre okt 08, 2021 2:54 pm Hva med Qatar? Fikk de brev for ti år siden?
Sorry, glemte Qatar. De kommer til å kjenne det greit ved at jeg boikotter VM.

Norge har for øvrig brutt menneskerettighetene utallige ganger ved vår bruk av vareteksfengsling og hjemsendelse av flyktninger, brente derfor et norsk flagg i 2019.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lew_Ashby skrev: fre okt 08, 2021 2:57 pm
Chromeback skrev: fre okt 08, 2021 2:54 pm Hva med Qatar? Fikk de brev for ti år siden?
Sorry, glemte Qatar. De kommer til å kjenne det greit ved at jeg boikotter VM.

Norge har for øvrig brutt menneskerettighetene utallige ganger ved vår bruk av vareteksfengsling og hjemsendelse av flyktninger, brente derfor et norsk flagg i 2019.
Vanskelig å ikke støtte deg her! Brenner mitt flagg i morgen, etter landskampen sel sagt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Knaxern skrev: fre okt 08, 2021 2:52 pm Jepp. Roman åpnet dørene i sin tid for disse rike eierne. Thaksin og andre fulgte etter i årene som kom.
Det hadde jo skjedd uansett, men Roman A var den første ja. Hva tror du hadde skjedd om feks et statlig fond i Kina hadde kjøpt opp Liverpool i dag? Hadde supporterne gjort opprør? Spør helt ærlig, er genuint usikker på hva britiske og norske (som jo er mer Liverpool-supportere enn folk fra Liverpool) hadde gjort. Tipper det hadde blitt et forholdsvis unisont opprør mot klubben og de nye eierne.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Lew_Ashby skrev: fre okt 08, 2021 2:59 pm
Knaxern skrev: fre okt 08, 2021 2:52 pm Jepp. Roman åpnet dørene i sin tid for disse rike eierne. Thaksin og andre fulgte etter i årene som kom.
Det hadde jo skjedd uansett, men Roman A var den første ja. Hva tror du hadde skjedd om feks et statlig fond i Kina hadde kjøpt opp Liverpool i dag? Hadde supporterne gjort opprør? Spør helt ærlig, er genuint usikker på hva britiske og norske (som jo er mer Liverpool-supportere enn folk fra Liverpool) hadde gjort. Tipper det hadde blitt et forholdsvis unisont opprør mot klubben og de nye eierne.
Det er en grunn til at disse folkene ikke kjøper Liverpool. Supporterne ville aldri ha godtatt det.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

markantovertak skrev: fre okt 08, 2021 3:02 pm Det er en grunn til at disse folkene ikke kjøper Liverpool. Supporterne ville aldri ha godtatt det.
Jeg er ikke 100% sikker, men er det nok trolig at det ikke hadde blitt akseptert av supporterne. Synes imidlertid å huske at mange var veeeldig velkommen til kinesiske investorer for ca 10 år siden. Nå er ikke private kinesiske investorer i nærheten av like ille som oppkjøp av det som de facto er den Saudiske stat, men mange supportere er nok mer tilbøyelig til å akseptere eiere med kritikkverdig track record om man er nede i sølen.

Det handler nok også om at prisen for disse klubbene hadde vært helt hinsides.

Fant en twittertråd fra 2020 hvor Liverpool-supportere får luftet sin mening om oppkjøp feks fra PIF. De aller, aller fleste er veldig negative.


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»