Tannhelsereform

Svar
TheBaseline

Tannhelsereform

Legg inn av TheBaseline »

Er du for eller mot? Hvordan foreslår du det skal løses, hvor skal man ta pengene fra? Mer skatt? Kutt i andre offentlige tjenester?

https://www.vg.no/i/OrjO1k

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dette hadde Norge lett hatt råd til dersom man prioriterte annerledes.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

TheBaseline skrev: tor okt 07, 2021 11:31 am Hvordan foreslår du det skal løses, hvor skal man ta pengene fra? Mer skatt? Kutt i andre offentlige tjenester?
Nå har vel Støre mer eller mindre fredet skattenivået, så i så tilfelle blir det nok en omprioritering som sørger for finansieringen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

TheBaseline skrev: tor okt 07, 2021 11:31 am Er du for eller mot? Hvordan foreslår du det skal løses, hvor skal man ta pengene fra? Mer skatt? Kutt i andre offentlige tjenester?

https://www.vg.no/i/OrjO1k
Tannsykdommer kan mange ganger være verre enn filleting som folk flyr til legen med. Norge har da penger nok til dette uten å kutte i andre offentlige tjenester. Det er bare snakk om prioritere annerledes.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg mener det er absurd at tenner av en eller annen grunn ikke har havnet i samme helsekategori som resten av kroppen.

Så ja, jeg mener tannhelse bør flyttes inn i det offentlige helsevesenet på samme måte som resten av kroppen.
Dette med lavere tannlegepris opp til 25 år holder selvsagt ikke. Her er det en egenandel på et par tusen og så fri behandling for alle som må gjelde.

Og så regner jeg med at det blir ventelister også her, så da er det nok et marked for private tannleger også skulle man tro.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

pfrog567 skrev: tor okt 07, 2021 11:42 am
TheBaseline skrev: tor okt 07, 2021 11:31 am Er du for eller mot? Hvordan foreslår du det skal løses, hvor skal man ta pengene fra? Mer skatt? Kutt i andre offentlige tjenester?

https://www.vg.no/i/OrjO1k
Tannsykdommer kan mange ganger være verre enn filleting som folk flyr til legen med. Norge har da penger nok til dette uten å kutte i andre offentlige tjenester. Det er bare snakk om prioritere annerledes.
Vil jo ha gratis tannhelse. Men hva skal det gå utover da?
Noe må jo lide om de skal flytte noen milliarder.
Eldreomsorg, sykehus? Vel er jo mange steder en kan kutte, men det er vel alltid noen som blir sur.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Queenie skrev: tor okt 07, 2021 11:33 am Dette hadde Norge lett hatt råd til dersom man prioriterte annerledes.
Klart det. Personlig sliter jeg en del med tennene. Ble offer for gamle synder i barndommen, og ble ikke innkalt til skoletannlege før jeg kom til ungdomsskolen. Tror jeg hadde mitt første møte med skoletannlegen i syvende klasse.
Det er jo selvfølgelig mine foreldre som hadde ansvaret......men de er jo døde, så det er for sent å klage.
Jeg går ut i fra at alle barn blir fanget opp nå, fortidens katastrofetilstander er blitt forbedret.
Men det er flere gamlinger enn meg som har en del trøbbel å leve med.
Jeg syns staten må gi erstatning og tannreparasjon til folk som ikke har hatt tannlege eller ikke har hatt råd til å følge opp tannstellet. Dårlige tenner ødelegger så mye for så mange.
Noe er feil her.
Får man andre plager, er all sykehusbehandling gratis. Tennene er en del av kroppen (kjent floskel)
Vi er vant til at det snakkes i milliarder. Jeg foreslår hundre tusen milliarder millioner kroner til tannhelse.
Kåre Bananer. Igjen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

PapaSmurf skrev: tor okt 07, 2021 11:45 am Dette med lavere tannlegepris opp til 25 år holder selvsagt ikke. Her er det en egenandel på et par tusen og så fri behandling for alle som må gjelde.
Akkurat for tannhelse tenker jeg det like gjerne kan være motsatt. Gratis årlig undersøkelse og egenandel på behandling utover det. Man kan fange opp veldig mange begynnende problemer på slike årlige undersøkelser og om man gjør denne gratis vil man også fange opp de som ikke har råd til å bruke en drøy tusenlapp på det i året.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

keizersoze skrev: tor okt 07, 2021 11:48 am
pfrog567 skrev: tor okt 07, 2021 11:42 am
TheBaseline skrev: tor okt 07, 2021 11:31 am Er du for eller mot? Hvordan foreslår du det skal løses, hvor skal man ta pengene fra? Mer skatt? Kutt i andre offentlige tjenester?

https://www.vg.no/i/OrjO1k
Tannsykdommer kan mange ganger være verre enn filleting som folk flyr til legen med. Norge har da penger nok til dette uten å kutte i andre offentlige tjenester. Det er bare snakk om prioritere annerledes.
Vil jo ha gratis tannhelse. Men hva skal det gå utover da?
Noe må jo lide om de skal flytte noen milliarder.
Eldreomsorg, sykehus? Vel er jo mange steder en kan kutte, men det er vel alltid noen som blir sur.
Er det så vanskelig å kutte ned på f.eks. u-hjelpa, og heller flytte noen milliarder over til helsebudsjettet?

Men Norge skal jo liksom være flinkest i klassen (verden) der. Mye av denne u-hjelpen går heller ikke til innbyggerne, men heller til makthaverne, så de får leve i luksus og kjøpe inn mer våpen for å holde folket nede..
Hvis denne u-hjelpen hadde vært så bra, hadde ikke forskjellige hjelpeorganisasjoner behøvd å tigge vanlige folk etter penger for de sultne barna i Afrika og Latin-/Sør-Amerika.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Kutt noe av de 300 milliardene vi bruker på innvandring så blir dette småpenger.

Men det blir vel heller høyere skatt og dårligere behandling tenker jeg.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Den useriøse delen av arbeids- og næringslivet svindler staten for et beregnet beløp opp mot 60 milliarder kr pr år.

Her er det mye å spare på utmelding av EØS med påfølgende endring av liberalt lovverk, tenker at man får pælmet ut endel mafialignende nettverk. Å erstatte disse med seriøse aktører, vil skaffe rom for mange reformer, bl.a tannhelse.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

PapaSmurf skrev: tor okt 07, 2021 11:45 am Jeg mener det er absurd at tenner av en eller annen grunn ikke har havnet i samme helsekategori som resten av kroppen.

Så ja, jeg mener tannhelse bør flyttes inn i det offentlige helsevesenet på samme måte som resten av kroppen.
Dette med lavere tannlegepris opp til 25 år holder selvsagt ikke. Her er det en egenandel på et par tusen og så fri behandling for alle som må gjelde.

Og så regner jeg med at det blir ventelister også her, så da er det nok et marked for private tannleger også skulle man tro.
Helt enig, det er latterlig, og dette er noe jeg helt klart kunne tålt mer skatt for også.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Tjaaah skrev: tor okt 07, 2021 2:45 pm
PapaSmurf skrev: tor okt 07, 2021 11:45 am Jeg mener det er absurd at tenner av en eller annen grunn ikke har havnet i samme helsekategori som resten av kroppen.

Så ja, jeg mener tannhelse bør flyttes inn i det offentlige helsevesenet på samme måte som resten av kroppen.
Dette med lavere tannlegepris opp til 25 år holder selvsagt ikke. Her er det en egenandel på et par tusen og så fri behandling for alle som må gjelde.

Og så regner jeg med at det blir ventelister også her, så da er det nok et marked for private tannleger også skulle man tro.
Helt enig, det er latterlig, og dette er noe jeg helt klart kunne tålt mer skatt for også.
Enig med dere begge, skal man først ha en reform må den omfavne alle innbyggerne. Jeg er også villig til å betale noen flere hundrelapper over skatteseddelen i året for en lik sosial fordeling av tannhelse med toppet egenandel i året før man var over på frikort.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

seriemester2013 skrev: tor okt 07, 2021 2:51 pm Enig med dere begge, skal man først ha en reform må den omfavne alle innbyggerne. Jeg er også villig til å betale noen flere hundrelapper over skatteseddelen i året for en lik sosial fordeling av tannhelse med toppet egenandel i året før man var over på frikort.
Ja, gir man lavere pris til de under 25, så forebygger det kanskje en del fremtidige problemer, men det hjelper jo ikke i det hele tatt for de som allerede har store problemer på grunn av høye tannlegepriser.

Hver gang jeg ser en av disse sakene i avisen med mennesker som lever med smerter i hverdagen på grunn av tannlegeprisene, så tenker jeg at det høres ut som noe man kunne hørt fra USA. Da er det noe som er alvorlig galt, mener jeg. Vi skal klare bedre enn det.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Hvis dette er noe som skal finansieres av det offentlige så burde man vurdere å kutte ned på u-hjelpen. I fjor ga vi 40 milliarder i utviklingsbistand, et tall som setter Norge på andreplass blant verdens giverland målt i BNP. Vi trenger virkelig ikke å være "flinkest i klassen" her. Vi kan også med fordel kutte ut offentlig bistand til NGOer som Redd Barna, Flyktninghjelpen, Leger Uten grenser og andre lobbygrupper som er med på å undergrave samfunnet vårt.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Nok av rare ting vi bruker penger på innenriks som kan kuttes for å få tannhelse inn på egenandel.

Er jo ikke noe som eksploderer slik som helsekostnader for eldre heller.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ingen tvil om at skillet mellom tannhelse og "annen" helse er kunstig, og tiden er overmoden for å sikre et godt offentlig helsetilbud for hele kroppen.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jeg er enig med hva de fleste her sier. Tannhelse må være en del av det offentlige helsevesenet. Det er ikke nok med å ha det gratis for de under 25. Det er ren forskjellsbehandling. Alle kan ha problemer med tennene sine, men jeg skjønner at 25 år og under er i en særposisjon da det er snakk om veldig mange som er studenter og sliter med dårlig råd. Men allikevel mener jeg det blir feil å satse alt på en gruppe. Jeg vil heller ha tannhelse til alle med en egenandel, legg taket på f.eks. 2000. Man kan ha samme tak som for helsetjenester ellers. Hva ligger det på nå, ca 2500 kr?

Det store spørsmålet er hvordan det skal finansieres. Jeg er villig til å betale noen hundrelapper mer skatt i måneden for å finansiere dette. Men dette er vel ikke populært blant velgerne. Regjeringen må kanskje ta det fra en annen post, frykter økte avgifter på f.eks. bensin eller strøm. Er vel lite sannsynlig at andre offentlige tjenester blir kuttet med en AP-styrt regjering. Blir heller mer sannsynlig med finansiering gjennom skatt og/eller avgifter.

William_S

Legg inn av William_S »

Det er jo mange som ikke oppsøker tannlegen på mange år fordi det er for dyrt. Mye av problemet med tannhelse er at når det begynner å gjøre vondt så er det som oftest et meget alvorlig problem det kan koste titusener å fikse. Årlige undersøkelser avdekker ganske mye før det blir alvorlig. En kan sammenligne det med innkasso - venter man med regninga blir det jævelig dyrt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

TheBaseline skrev: tor okt 07, 2021 8:38 pm Jeg er enig med hva de fleste her sier. Tannhelse må være en del av det offentlige helsevesenet. Det er ikke nok med å ha det gratis for de under 25. Det er ren forskjellsbehandling. Alle kan ha problemer med tennene sine, men jeg skjønner at 25 år og under er i en særposisjon da det er snakk om veldig mange som er studenter og sliter med dårlig råd. Men allikevel mener jeg det blir feil å satse alt på en gruppe. Jeg vil heller ha tannhelse til alle med en egenandel, legg taket på f.eks. 2000. Man kan ha samme tak som for helsetjenester ellers. Hva ligger det på nå, ca 2500 kr?

Det store spørsmålet er hvordan det skal finansieres. Jeg er villig til å betale noen hundrelapper mer skatt i måneden for å finansiere dette. Men dette er vel ikke populært blant velgerne. Regjeringen må kanskje ta det fra en annen post, frykter økte avgifter på f.eks. bensin eller strøm. Er vel lite sannsynlig at andre offentlige tjenester blir kuttet med en AP-styrt regjering. Blir heller mer sannsynlig med finansiering gjennom skatt og/eller avgifter.
AP er vel åpne på at de vil øke skattene med 7 milliarder (selv om som tjener under 750 000 skal skjermes). Får de fjernet kontantstøtten og erstattet den med en ventestøtte er det vel også en del å spare. Her må de imidlertid overtale SP, som av en eller annen grunn synes kontantstøtten er genial.

William_S

Legg inn av William_S »

Folk_flesk skrev: lør okt 09, 2021 4:17 pm
TheBaseline skrev: tor okt 07, 2021 8:38 pm Jeg er enig med hva de fleste her sier. Tannhelse må være en del av det offentlige helsevesenet. Det er ikke nok med å ha det gratis for de under 25. Det er ren forskjellsbehandling. Alle kan ha problemer med tennene sine, men jeg skjønner at 25 år og under er i en særposisjon da det er snakk om veldig mange som er studenter og sliter med dårlig råd. Men allikevel mener jeg det blir feil å satse alt på en gruppe. Jeg vil heller ha tannhelse til alle med en egenandel, legg taket på f.eks. 2000. Man kan ha samme tak som for helsetjenester ellers. Hva ligger det på nå, ca 2500 kr?

Det store spørsmålet er hvordan det skal finansieres. Jeg er villig til å betale noen hundrelapper mer skatt i måneden for å finansiere dette. Men dette er vel ikke populært blant velgerne. Regjeringen må kanskje ta det fra en annen post, frykter økte avgifter på f.eks. bensin eller strøm. Er vel lite sannsynlig at andre offentlige tjenester blir kuttet med en AP-styrt regjering. Blir heller mer sannsynlig med finansiering gjennom skatt og/eller avgifter.
AP er vel åpne på at de vil øke skattene med 7 milliarder (selv om som tjener under 750 000 skal skjermes). Får de fjernet kontantstøtten og erstattet den med en ventestøtte er det vel også en del å spare. Her må de imidlertid overtale SP, som av en eller annen grunn synes kontantstøtten er genial.
Har aldri skjønt poenget med kontantstøtten. Er vel kun KrF og SP som egentlig er for det på Stortinget.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

William_S skrev: lør okt 09, 2021 5:19 pm
Folk_flesk skrev: lør okt 09, 2021 4:17 pm
TheBaseline skrev: tor okt 07, 2021 8:38 pm Jeg er enig med hva de fleste her sier. Tannhelse må være en del av det offentlige helsevesenet. Det er ikke nok med å ha det gratis for de under 25. Det er ren forskjellsbehandling. Alle kan ha problemer med tennene sine, men jeg skjønner at 25 år og under er i en særposisjon da det er snakk om veldig mange som er studenter og sliter med dårlig råd. Men allikevel mener jeg det blir feil å satse alt på en gruppe. Jeg vil heller ha tannhelse til alle med en egenandel, legg taket på f.eks. 2000. Man kan ha samme tak som for helsetjenester ellers. Hva ligger det på nå, ca 2500 kr?

Det store spørsmålet er hvordan det skal finansieres. Jeg er villig til å betale noen hundrelapper mer skatt i måneden for å finansiere dette. Men dette er vel ikke populært blant velgerne. Regjeringen må kanskje ta det fra en annen post, frykter økte avgifter på f.eks. bensin eller strøm. Er vel lite sannsynlig at andre offentlige tjenester blir kuttet med en AP-styrt regjering. Blir heller mer sannsynlig med finansiering gjennom skatt og/eller avgifter.
AP er vel åpne på at de vil øke skattene med 7 milliarder (selv om som tjener under 750 000 skal skjermes). Får de fjernet kontantstøtten og erstattet den med en ventestøtte er det vel også en del å spare. Her må de imidlertid overtale SP, som av en eller annen grunn synes kontantstøtten er genial.
Har aldri skjønt poenget med kontantstøtten. Er vel kun KrF og SP som egentlig er for det på Stortinget.
For KrF er det jo ren ideologi at foreldre og barn skal være mest mulig samlet i heimen - og gjerne få betalt for det i tillegg. For de andre partiene er det derimot mer et spørsmål om samfunnsøkonomi og arbeidslivsdeltakelse, og det forklarer vel hvorfor Høyre dumpet dette da de så de uheldige konsekvensene. Hvorfor ikke SP gjør det samme synes jeg er vanskelig å forklare.

Bolle

Legg inn av Bolle »

Jeg kjenner at jeg er litt delt til dette forslaget.
På den ene siden så er jo tenner en del av kroppen, og det kan sees naturlig at behandlingen inkluderes i Folketrygden.
Men på den andre siden så er tannhelsen noe som i stor grad er opp til hver enkelt å sørge for selv, gjennom god tannhygiene. Er det da riktig at de som tar vare på tennene sine skal subsidiere de som ikke gjør det? (satt på spissen)

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Bolle skrev: lør okt 09, 2021 9:49 pm Jeg kjenner at jeg er litt delt til dette forslaget.
På den ene siden så er jo tenner en del av kroppen, og det kan sees naturlig at behandlingen inkluderes i Folketrygden.
Men på den andre siden så er tannhelsen noe som i stor grad er opp til hver enkelt å sørge for selv, gjennom god tannhygiene. Er det da riktig at de som tar vare på tennene sine skal subsidiere de som ikke gjør det? (satt på spissen)
Det argumentet kan man jo også bruke i forhold til livsstilssykdommer som kommer av ting som fedme. Skal de som trener og holder seg sunne betale for behandlingen av folk som spiser junk food og røyker daglig?

Truls-S

Legg inn av Truls-S »

Justice 97 skrev: lør okt 09, 2021 9:56 pm
Bolle skrev: lør okt 09, 2021 9:49 pm Jeg kjenner at jeg er litt delt til dette forslaget.
På den ene siden så er jo tenner en del av kroppen, og det kan sees naturlig at behandlingen inkluderes i Folketrygden.
Men på den andre siden så er tannhelsen noe som i stor grad er opp til hver enkelt å sørge for selv, gjennom god tannhygiene. Er det da riktig at de som tar vare på tennene sine skal subsidiere de som ikke gjør det? (satt på spissen)
Røykere får jo helsehjelp når deres selvpåførte skader ender med lege og sykehus. De burde ikke få hjelp om vi skal følge logikken din her.
Hei

holdt på og bruke det argumentet selv men her har du et problem det er høye avgifter på tobak det dekker vel inn noen av utgiftene. Elers er jeg enig med deg

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Det er bare å kutte ned antall kvoteflyktninger med 1000 i året og vi kan ha tannlege på egenandelsordning og samtidig sitte igjen med penger til overs

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

PapaSmurf skrev: tor okt 07, 2021 11:45 am Jeg mener det er absurd at tenner av en eller annen grunn ikke har havnet i samme helsekategori som resten av kroppen.

Så ja, jeg mener tannhelse bør flyttes inn i det offentlige helsevesenet på samme måte som resten av kroppen.
Dette med lavere tannlegepris opp til 25 år holder selvsagt ikke. Her er det en egenandel på et par tusen og så fri behandling for alle som må gjelde.

Og så regner jeg med at det blir ventelister også her, så da er det nok et marked for private tannleger også skulle man tro.
De som i dag er under 25 år, har fra dag en, fått en helt annen tannbehandling enn sine besteforeldre ( i sannhet ). Dette forslaget blir veldig urettferdig overfor de eldre. Tannlegene har uansett sine priser, som de tar seg betalt for. Og ja. Tennene er endel av kroppen!

peraleks

Legg inn av peraleks »

Ormen den lange skrev: fre okt 22, 2021 4:01 pm
PapaSmurf skrev: tor okt 07, 2021 11:45 am Jeg mener det er absurd at tenner av en eller annen grunn ikke har havnet i samme helsekategori som resten av kroppen.

Så ja, jeg mener tannhelse bør flyttes inn i det offentlige helsevesenet på samme måte som resten av kroppen.
Dette med lavere tannlegepris opp til 25 år holder selvsagt ikke. Her er det en egenandel på et par tusen og så fri behandling for alle som må gjelde.

Og så regner jeg med at det blir ventelister også her, så da er det nok et marked for private tannleger også skulle man tro.
De som i dag er under 25 år, har fra dag en, fått en helt annen tannbehandling enn sine besteforeldre ( i sannhet ). Dette forslaget blir veldig urettferdig overfor de eldre. Tannlegene har uansett sine priser, som de tar seg betalt for. Og ja. Tennene er endel av kroppen!
Nå er det også de eldre som har desidert best råd her i landet.
Jeg ser derfor ingen grunn at man skal subsidiere denne aldersgruppen videre.
Da er det bedre å prioritere de unge for å gi dem en flying start i forhold til tannhelse, spesielt de som lever i familier med dårlig råd.

Fstop

Legg inn av Fstop »

Men når det viser seg at alle folk er tilhengere av at tannhelse går inn i folketrygden og dekkes av det offentlige.. Hvorfor sitter vi med politikere som ikke våger å ta i saken.. Rødt sier ja, med sine 2 % resten nei.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»