Lave og høye priser

Svar
startelver

Re: Lave og høye priser

Legg inn av startelver »

Ja skal være ganske "ekte" sjokolade de bruker i konfekten. Skal visstnok minne litt om belgisk.

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

DoktorS skrev: ons jan 11, 2023 3:42 pm Lav pris, klementiner, Rema og Extra: 10 kroner
Høy pris, klementiner, Meny: 44-45 kroner....

Observert på Extra - mann som står og klemmer på hver jævla klementin -
Jeg har observert flere ganger menn som tar ut brød fra posen, klemmer på det og legger det tilbake, for så å gyve løs på neste.
Kjeftet den ene gangen, selv om det var en innvandrer og man fort kunne fått seg en karamell!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jaha - merkelige greier, men i dag har Rema satt OPP prisen på klementiner til 40 kroner - det kostet altså 10 kroner i går, så vidt jeg fikk med meg....
... synes dett er veldig irriterende - lokal Rema har fortsatt "sjokkselgere" med papirposer fylt med klementiner, akkurat som når det var tilbud - men prislappen i forkant av posene er behendig fjernet... 40 kroner stod bare oppgitt på en liten lapp i løsvektavdelingen. Dette synes jeg er veldig uredelig.

startelver

Legg inn av startelver »

DoktorS skrev: tor jan 12, 2023 1:43 pm Jaha - merkelige greier, men i dag har Rema satt OPP prisen på klementiner til 40 kroner - det kostet altså 10 kroner i går, så vidt jeg fikk med meg....
... synes dett er veldig irriterende - lokal Rema har fortsatt "sjokkselgere" med papirposer fylt med klementiner, akkurat som når det var tilbud - men prislappen i forkant av posene er behendig fjernet... 40 kroner stod bare oppgitt på en liten lapp i løsvektavdelingen. Dette synes jeg er veldig uredelig.
Det er vel så enkelt som at butikkene har solgt clementiner med tap siden 2 uker før jul, og nå er det slutt på salget,

Så vidt jeg husker kostet clementiner/mandariner 39 kroner kiloen i november.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Rema just nu:
Friele frokost 250g 50,90!

2x Kjeldsberg poser: 60.

Her er det vel vel så mye promoteribg av egne merker

peraleks

Legg inn av peraleks »

DoktorS skrev: tor jan 12, 2023 1:43 pm Jaha - merkelige greier, men i dag har Rema satt OPP prisen på klementiner til 40 kroner - det kostet altså 10 kroner i går, så vidt jeg fikk med meg....
... synes dett er veldig irriterende - lokal Rema har fortsatt "sjokkselgere" med papirposer fylt med klementiner, akkurat som når det var tilbud - men prislappen i forkant av posene er behendig fjernet... 40 kroner stod bare oppgitt på en liten lapp i løsvektavdelingen. Dette synes jeg er veldig uredelig.
Men det var jo da ganske åpenbart at 10 kr kiloen var for julen, når julen nå er over så er det tilbake igjen til de 40 som var normalt før julen igjen.
Finner det ikke akkurat uredelig, setter mer pris på at det var tilnærmet gratis over en lengre periode.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

peraleks skrev: fre jan 13, 2023 5:15 pm
DoktorS skrev: tor jan 12, 2023 1:43 pm Jaha - merkelige greier, men i dag har Rema satt OPP prisen på klementiner til 40 kroner - det kostet altså 10 kroner i går, så vidt jeg fikk med meg....
... synes dett er veldig irriterende - lokal Rema har fortsatt "sjokkselgere" med papirposer fylt med klementiner, akkurat som når det var tilbud - men prislappen i forkant av posene er behendig fjernet... 40 kroner stod bare oppgitt på en liten lapp i løsvektavdelingen. Dette synes jeg er veldig uredelig.
Men det var jo da ganske åpenbart at 10 kr kiloen var for julen, når julen nå er over så er det tilbake igjen til de 40 som var normalt før julen igjen.
Finner det ikke akkurat uredelig, setter mer pris på at det var tilnærmet gratis over en lengre periode.
Det var vel ikke så veldig åpenbart - Coop Extra hadde fortsatt klementiner til 10 kroner kiloen i dag.

Det jeg mener er uredelig er at de fortsatt har sjokkselgere framme med ferdigpakkede poser med klementiner, og der det før stod store plakater med 9,90 er det nå ingen plakater. Hadde de erstattet plakatene med nye priser hadde det vært en annen sak.

Det vil åpenbart være mange som går fem på her.

peraleks

Legg inn av peraleks »

DoktorS skrev: fre jan 13, 2023 5:48 pm
peraleks skrev: fre jan 13, 2023 5:15 pm
DoktorS skrev: tor jan 12, 2023 1:43 pm Jaha - merkelige greier, men i dag har Rema satt OPP prisen på klementiner til 40 kroner - det kostet altså 10 kroner i går, så vidt jeg fikk med meg....
... synes dett er veldig irriterende - lokal Rema har fortsatt "sjokkselgere" med papirposer fylt med klementiner, akkurat som når det var tilbud - men prislappen i forkant av posene er behendig fjernet... 40 kroner stod bare oppgitt på en liten lapp i løsvektavdelingen. Dette synes jeg er veldig uredelig.
Men det var jo da ganske åpenbart at 10 kr kiloen var for julen, når julen nå er over så er det tilbake igjen til de 40 som var normalt før julen igjen.
Finner det ikke akkurat uredelig, setter mer pris på at det var tilnærmet gratis over en lengre periode.
Det var vel ikke så veldig åpenbart - Coop Extra hadde fortsatt klementiner til 10 kroner kiloen i dag.

Det jeg mener er uredelig er at de fortsatt har sjokkselgere framme med ferdigpakkede poser med klementiner, og der det før stod store plakater med 9,90 er det nå ingen plakater. Hadde de erstattet plakatene med nye priser hadde det vært en annen sak.

Det vil åpenbart være mange som går fem på her.
Men man kan jo ikke forvente at samtlige av butikkene, uavhengig av kjeden, har nøyaktig de samme prisene.
På min REMA sto det klart og tydelig 40 kr pr. kilo så dette høres jo strengt talt mer ut som kjøpmannen på din REMA igjen som ikke har gjort en god nok jobb i forhold til å informere om at det ikke koster 10 kr lenger.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

peraleks skrev: fre jan 13, 2023 6:05 pm
DoktorS skrev: fre jan 13, 2023 5:48 pm
peraleks skrev: fre jan 13, 2023 5:15 pm

Men det var jo da ganske åpenbart at 10 kr kiloen var for julen, når julen nå er over så er det tilbake igjen til de 40 som var normalt før julen igjen.
Finner det ikke akkurat uredelig, setter mer pris på at det var tilnærmet gratis over en lengre periode.
Det var vel ikke så veldig åpenbart - Coop Extra hadde fortsatt klementiner til 10 kroner kiloen i dag.

Det jeg mener er uredelig er at de fortsatt har sjokkselgere framme med ferdigpakkede poser med klementiner, og der det før stod store plakater med 9,90 er det nå ingen plakater. Hadde de erstattet plakatene med nye priser hadde det vært en annen sak.

Det vil åpenbart være mange som går fem på her.
Men man kan jo ikke forvente at samtlige av butikkene, uavhengig av kjeden, har nøyaktig de samme prisene.
På min REMA sto det klart og tydelig 40 kr pr. kilo så dette høres jo strengt talt mer ut som kjøpmannen på din REMA igjen som ikke har gjort en god nok jobb i forhold til å informere om at det ikke koster 10 kr lenger.
Jeg forventer at alle butikken priser det tydelig, samtidig presiserte jeg tydelig at jeg omtalte lokal Rema.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nøttekongen på Karl Johan - Carl Heftye har stadig salg på godsaker - nå er det diverse konfekt og finere sjokolade på salg, kjøpte med en eske eksklusiv dansk konfekt og en pakke med mintkonfekt - veldig lave priser - mener at var 50 prosent eller mer i avslag.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Kjøpte en porsjon Fjordland kjøttkaker i dag.
Noe jeg svært sjelden gjør. Kan banne på at den kostet ca. 50 kroner sist (et par år siden), nå koster den kr 70 og de fleste rettene ligger på over 90 kroner (snart hundrelappen).
En voldsom prisstigning har det vært hos Fjordland de siste årene. Som med andre matvarer er prisstigningen det mangedobbelte av kpi.
Sånn går det når 3 store har kvittet seg med all konkurranse og har tilnærmet monopol.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Skjønner ikke at folk kjøper Fjordland, nesten 100 kr for 1 halvdårlig middag.
Hva er vitsen? Hadde forstått det om vi snakket ubergod kvalitet på maten, men FJORDLAND?

startelver

Legg inn av startelver »

Winnowill skrev: søn jan 22, 2023 4:32 pm Skjønner ikke at folk kjøper Fjordland, nesten 100 kr for 1 halvdårlig middag.
Hva er vitsen? Hadde forstått det om vi snakket ubergod kvalitet på maten, men FJORDLAND?
Vitsen er hvis man har dårlig tid og ønsker å varme opp en middag på 4 minutter.

Alternativet er å lage det fra bunnen og fryse ned så kan man tine det opp like fort selvsagt.

Forøvrig kjøper jeg kun når det er på tilbud, 3 stk til 120 kroner hos OBS, gir en snittpris på 40 kroner.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Winnowill skrev: søn jan 22, 2023 4:32 pm Skjønner ikke at folk kjøper Fjordland, nesten 100 kr for 1 halvdårlig middag.
Hva er vitsen? Hadde forstått det om vi snakket ubergod kvalitet på maten, men FJORDLAND?
Jeg er jo enig i det.
For den prisen kan man lage en middag med f.eks. ytrefilet - som er mye bedre. Fort går det også.

Fjordland har kun vært et alternativ dersom jeg har dårlig tid - som nevnt over her.
Men det har blitt for dyrt i forhold til hva man får. Veldig liten andel kjøtt og fisk er det også i rettene.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Neptun skrev: søn jan 22, 2023 4:20 pm Kjøpte en porsjon Fjordland kjøttkaker i dag.
Noe jeg svært sjelden gjør. Kan banne på at den kostet ca. 50 kroner sist (et par år siden), nå koster den kr 70 og de fleste rettene ligger på over 90 kroner (snart hundrelappen).
En voldsom prisstigning har det vært hos Fjordland de siste årene. Som med andre matvarer er prisstigningen det mangedobbelte av kpi.
Sånn går det når 3 store har kvittet seg med all konkurranse og har tilnærmet monopol.
Lagt merke til det samme. Småprodukter som før har kostet 10 kr koster nå 15.

Det er en økning på 50 % som man skal få store problemer med å forsvare, gitt at man bruker holdbare argumenter..

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Litt positivt for oss snopelskere:

En pakke Brynild Supermix Original for 24 kroner på Kiwi, må jo sies å være et varp.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Veldig godt tilbud på Norwegia hos Obs nå, 77.90/kg. Bare å rive og og legge i fryseren
Sist redigert av Queenie den man jan 23, 2023 10:19 am, redigert 1 gang totalt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?

startelver

Legg inn av startelver »

Queenie skrev: man jan 23, 2023 10:16 am Veldig godt tilbud på Norwegia hos Obs nå, 77.90/kg. Bare å rive og og legge i fryseren
Har allerede Norvegia, men dette var billig ja. Er vel over 100 kr kiloen vanligvis.

Queenie

Legg inn av Queenie »

GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Tipper alt øker, men spesielt kjøtt, melkeprodukter og egg. Ingen vits i å hamstre om du ikke kjøper mye av det til vanlig

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: man jan 23, 2023 11:09 am
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Tipper alt øker, men spesielt kjøtt, melkeprodukter og egg. Ingen vits i å hamstre om du ikke kjøper mye av det til vanlig
Det er vel ventet at dette flater ut fra og med mars, men spørsmålet er jo om det faktisk kan være noe som lønner seg å kjøpe nå. Går pasta, ris, kaffe og annen vare som kan lagres opp i pris, så kan det jo spares penger.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Queenie skrev: man jan 23, 2023 10:16 am Veldig godt tilbud på Norwegia hos Obs nå, 77.90/kg. Bare å rive og og legge i fryseren
Kanskje bare lokalt på Rema på Ila(?), de har Vellagret Norvegia til 99 kr/kg, det er i hvertfall ennost som smaker ost.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 2:28 pm
Queenie skrev: man jan 23, 2023 11:09 am
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Tipper alt øker, men spesielt kjøtt, melkeprodukter og egg. Ingen vits i å hamstre om du ikke kjøper mye av det til vanlig
Det er vel ventet at dette flater ut fra og med mars, men spørsmålet er jo om det faktisk kan være noe som lønner seg å kjøpe nå. Går pasta, ris, kaffe og annen vare som kan lagres opp i pris, så kan det jo spares penger.
Du kan sikkert spare litt på kort sikt, men prisøkningen blir jo varig, så det er liksom bare den neste handlekurven du sparer noe på.
Nå nevner du jo selv endel tørrvarer med lang holdbarhet, er vel bare å bunkre opp med ris, pasta og kaffe om du vil det, du trenger da ingen råd for å gjøre det?

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: man jan 23, 2023 10:33 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 2:28 pm
Queenie skrev: man jan 23, 2023 11:09 am

Tipper alt øker, men spesielt kjøtt, melkeprodukter og egg. Ingen vits i å hamstre om du ikke kjøper mye av det til vanlig
Det er vel ventet at dette flater ut fra og med mars, men spørsmålet er jo om det faktisk kan være noe som lønner seg å kjøpe nå. Går pasta, ris, kaffe og annen vare som kan lagres opp i pris, så kan det jo spares penger.
Du kan sikkert spare litt på kort sikt, men prisøkningen blir jo varig, så det er liksom bare den neste handlekurven du sparer noe på.
Nå nevner du jo selv endel tørrvarer med lang holdbarhet, er vel bare å bunkre opp med ris, pasta og kaffe om du vil det, du trenger da ingen råd for å gjøre det?
Men bevares. Spørsmålet mitt var hvilke varer som kom til å gå opp mest under denne prisoppgangen og hva man kan spare mest på.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:36 pm
KingKongHalvor skrev: man jan 23, 2023 10:33 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 2:28 pm

Det er vel ventet at dette flater ut fra og med mars, men spørsmålet er jo om det faktisk kan være noe som lønner seg å kjøpe nå. Går pasta, ris, kaffe og annen vare som kan lagres opp i pris, så kan det jo spares penger.
Du kan sikkert spare litt på kort sikt, men prisøkningen blir jo varig, så det er liksom bare den neste handlekurven du sparer noe på.
Nå nevner du jo selv endel tørrvarer med lang holdbarhet, er vel bare å bunkre opp med ris, pasta og kaffe om du vil det, du trenger da ingen råd for å gjøre det?
Men bevares. Spørsmålet mitt var hvilke varer som kom til å gå opp mest under denne prisoppgangen og hva man kan spare mest på.
Det har du både fått svar på og har svart på selv, det foreligger ingen prislister for offentligheten. Alt blir dyrere, noe mer enn annet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Det er populært stoff - klikkvennlig og leservennlig. Skriv et eller annet om høyere priser, bare skriv - ikke så farlig om det har noe vesentlig innhold.....

.. synes det er nokså fjollete. Både journalistikken og de "ekspertene" som lever av å si et eller annet opplagt. Vi har nok med forbrukerøkonomene som sier at det er lurt å ha en bufferkonto og sjekke lånerenta i flere banker...

Generelt er jeg skeptisk til de som sier at man bør handle en gang i uka eller, som i dette tilfelle, "hamstre" for lager. For tørrvarer det vel ok, men neppe mye å spare - med mindre man kjøper hele butikken...

... problemet med ukeshandel er jo at det for mange vil komme endring i planer, en kan få lyst på noe helt annet osv. Problemet med hamstring er jo at man fyller opp med varer som ikke blir brukt. Jeg har kjøpt en del juleansjos på tilbud i januar gjennom årene... nå har jeg flere årganger i kjøleskapet fordi det ikke blir brukt...

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Queenie skrev: man jan 23, 2023 11:09 am
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Tipper alt øker, men spesielt kjøtt, melkeprodukter og egg. Ingen vits i å hamstre om du ikke kjøper mye av det til vanlig
Skyhøye priser blir nå astronomiske i verdens dyreste land der dagligvaremafia bestemmer prisen - uten brysom konkurranse, spesielt fra utlandet eller ettergåelse fra "konkurransetilsyn"
Kan jeg få 10% lønnsøkning to ganger om året liksom?

1 brød: 50+5 kroner= 55 kroner takk. (etter februar)

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: man jan 23, 2023 10:40 pm
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:36 pm
KingKongHalvor skrev: man jan 23, 2023 10:33 pm

Du kan sikkert spare litt på kort sikt, men prisøkningen blir jo varig, så det er liksom bare den neste handlekurven du sparer noe på.
Nå nevner du jo selv endel tørrvarer med lang holdbarhet, er vel bare å bunkre opp med ris, pasta og kaffe om du vil det, du trenger da ingen råd for å gjøre det?
Men bevares. Spørsmålet mitt var hvilke varer som kom til å gå opp mest under denne prisoppgangen og hva man kan spare mest på.
Det har du både fått svar på og har svart på selv, det foreligger ingen prislister for offentligheten. Alt blir dyrere, noe mer enn annet.
Er du aldri interessert i å grave etter noe som ikke er offentlig, i håp om at noen faktisk kan sitte på nyttig informasjon?

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: tir jan 24, 2023 8:05 am
GiPazzini_85 skrev: man jan 23, 2023 10:18 am Hvorfor kan ikke disse prisekspertene som oppfordrer til storhandel før prishoppet før 1.februar svare på hvilke varer man anbefaler å kjøpe? Ja, selvsagt er det varer man kan lagre man anbefaler. Men hvilke lønner det seg å kjøpe inn? Og hvor slår prishoppet verst ut? Import eller hjemlige produkter?
Det er populært stoff - klikkvennlig og leservennlig. Skriv et eller annet om høyere priser, bare skriv - ikke så farlig om det har noe vesentlig innhold.....

.. synes det er nokså fjollete. Både journalistikken og de "ekspertene" som lever av å si et eller annet opplagt. Vi har nok med forbrukerøkonomene som sier at det er lurt å ha en bufferkonto og sjekke lånerenta i flere banker...

Generelt er jeg skeptisk til de som sier at man bør handle en gang i uka eller, som i dette tilfelle, "hamstre" for lager. For tørrvarer det vel ok, men neppe mye å spare - med mindre man kjøper hele butikken...

... problemet med ukeshandel er jo at det for mange vil komme endring i planer, en kan få lyst på noe helt annet osv. Problemet med hamstring er jo at man fyller opp med varer som ikke blir brukt. Jeg har kjøpt en del juleansjos på tilbud i januar gjennom årene... nå har jeg flere årganger i kjøleskapet fordi det ikke blir brukt...
Å ta handel en gang i uken vil nå være mulig få til, akkurat som at folk har matkasser. Problemet er nok primært tidspunkt for handelen mtp vareutvalg.

Men om man vil "advare" folk om at det blir prisstigning så forventer jeg at journalistene prøver å grave litt mer. Det tross alt leverandørreguleringer og da bør det være fullt mulig å grave seg frem til hvor denne 10%en gir størst utslag og hvor prisstigningen er minst.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Forrige gang jeg kjøpte Tine smør var smør i beger mye dyrere (kilopris) enn smør i pakke. Det var Rema.
Handlet smør i Meny i går, og der var smøret mye dyrere for pakke enn i plastbegeret. (kilopris)
Weird!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»