Lave og høye priser

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Re: Lave og høye priser

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 3:09 pm
Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 2:46 pm
DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 2:31 pm

Fisk er blitt veldig mye dyrere. Torskerogn synes jeg har hatt absurde priser ganske lenge. Det var jo før billigmiddag/billigpålegg. Hermetisk torskerogn er altså blitt en dyrere middag enn billig entrecote... jaja.
Rogn og lever var vel blant de billigste middagsalternativene før i tiden. Hvorfor torskerogn har nådd slike sinnssyke priser, vet ikke jeg. Og hvor ble det av leveren?
Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.
Torskerogn har nå blitt svindyrt. Og borte er hermetikkboksene som var beregnet på familier. Torskerogn var fast innslag som middag hos oss og jeg likte det godt selv om fersk og nykokt rogn selvfølgelig er bedre. Solid og god middagsmat eller pålegg uten noe tull.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 3:09 pm

Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.
Sent på sytti-tallet og tidlig på åtti-tallet så husker jeg vi hadde stekt torskerogn til middag svært så ofte. Tilbehøret besto som regel av kokte poteter og en tykk kål/gulrotstuing med små biter stekt bacon. Dette var jo godt da.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 3:12 pm
DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 3:09 pm
Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 2:46 pm

Rogn og lever var vel blant de billigste middagsalternativene før i tiden. Hvorfor torskerogn har nådd slike sinnssyke priser, vet ikke jeg. Og hvor ble det av leveren?
Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.
Torskerogn har nå blitt svindyrt. Og borte er hermetikkboksene som var beregnet på familier. Torskerogn var fast innslag som middag hos oss og jeg likte det godt selv om fersk og nykokt rogn selvfølgelig er bedre. Solid og god middagsmat eller pålegg uten noe tull.
Husker vi pleide å ha lever og rogn. Lever likte jeg aldri, men rogn var kjempegodt.

Har sikkert ikke smakt det på 25-30 år.

Queenie

Legg inn av Queenie »

GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 3:12 pm
DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 3:09 pm
Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 2:46 pm

Rogn og lever var vel blant de billigste middagsalternativene før i tiden. Hvorfor torskerogn har nådd slike sinnssyke priser, vet ikke jeg. Og hvor ble det av leveren?
Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.
Torskerogn har nå blitt svindyrt. Og borte er hermetikkboksene som var beregnet på familier. Torskerogn var fast innslag som middag hos oss og jeg likte det godt selv om fersk og nykokt rogn selvfølgelig er bedre. Solid og god middagsmat eller pålegg uten noe tull.
Er det ingen som klarer å fiske selv lenger? Vi vasser jo i fisk her i landet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: ons aug 10, 2022 3:18 pm
GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 3:12 pm
DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 3:09 pm

Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.
Torskerogn har nå blitt svindyrt. Og borte er hermetikkboksene som var beregnet på familier. Torskerogn var fast innslag som middag hos oss og jeg likte det godt selv om fersk og nykokt rogn selvfølgelig er bedre. Solid og god middagsmat eller pålegg uten noe tull.
Er det ingen som klarer å fiske selv lenger? Vi vasser jo i fisk her i landet.
Med tanke på at torsken er truet, samt at det er minst i alle 3-4 timer til sjøen der jeg bor, så blir det litt vanskelig. Og ørretrogn blir liksom ikke helt det samme...

Og fiskebilene er jo en vits.

Queenie

Legg inn av Queenie »

GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 4:24 pm
Queenie skrev: ons aug 10, 2022 3:18 pm
GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 3:12 pm

Torskerogn har nå blitt svindyrt. Og borte er hermetikkboksene som var beregnet på familier. Torskerogn var fast innslag som middag hos oss og jeg likte det godt selv om fersk og nykokt rogn selvfølgelig er bedre. Solid og god middagsmat eller pålegg uten noe tull.
Er det ingen som klarer å fiske selv lenger? Vi vasser jo i fisk her i landet.
Med tanke på at torsken er truet, samt at det er minst i alle 3-4 timer til sjøen der jeg bor, så blir det litt vanskelig. Og ørretrogn blir liksom ikke helt det samme...

Og fiskebilene er jo en vits.
Fullt mulig å kjøpe i større kvanta direkte fra fiskere. Jeg henter fisk to ganger i året, og kjører 6-7 ganger så langt ;)

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: ons aug 10, 2022 8:34 pm
GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 4:24 pm
Queenie skrev: ons aug 10, 2022 3:18 pm

Er det ingen som klarer å fiske selv lenger? Vi vasser jo i fisk her i landet.
Med tanke på at torsken er truet, samt at det er minst i alle 3-4 timer til sjøen der jeg bor, så blir det litt vanskelig. Og ørretrogn blir liksom ikke helt det samme...

Og fiskebilene er jo en vits.
Fullt mulig å kjøpe i større kvanta direkte fra fiskere. Jeg henter fisk to ganger i året, og kjører 6-7 ganger så langt ;)
6x3 er 18 og nå var det dette med at ingen kan fiske selv lenger du påpekte.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Sitter du her og påstår at Queenie ikke bruker mellom 18 og 28 timer på kjøreturen til kysten?
Godt mulig at han/hun kjører UTROLIG sakte, så ikke sikkert det er en løgn.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Vi er alle forskjellige. Ta nr 11, feks, han kjører fra Nordkapp til Lindesnes på knappe 25 minutter.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

En pakke med 100 gram røkt laks/ørret fra Fiskeriet koster på Rema nå 40 kroner. Det er vel ikke så lenge siden man fikk to pakker til 50 kr på tilbud? I alle fall - det er så pass dyrt at jeg "faller av", dvs jeg slutter å kjøpe. Det er type pålegg jeg gjerne bruker til brunsj/lunsj på lørdager, så her tar jeg da like gjerne en pakke LobNobs til halve prsien... Selv om det ikke er det samme, selvsagt.

Aller ypperste kvalitet røykelaks koster 650 kr/kg i fiskebutikk, og da tar jeg heller å kjøper der av og til enn å kjøpe vakuumpakket butikkvalitet til 400 kr/kg.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Rema på Ila er en veldig stor og fin butikk, og veldig ofte har de tilbud ingen andre har. Nå har de fersk Pampas indrefilet til 269kr, 40% off. Hendige biter på 400-800gr. Også mengder med entrecôte m/ben til 199kr. Løp og kjøp om du er glad i biff.

fargerik

Legg inn av fargerik »

First Price pizzabaguett.
Jeg syns den er ganske grei, lett å vippe ut en slik fra fryseren dersom man skal jafse i seg noe i full fart.
Vanlig pris er 19, 90 for en pakke med to baguetter, men i dag var jeg innom Meny for å spørre etter en spesiell ost, og fant dem til kr. 10,- for samme pakke med to.
https://meny.no/varer/middag/pizza/pizz ... 5620042652

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de ... MvabbnQBf0

Hva er egentlig målgruppen til Tv2, når de skriver om en “helt grei” rødvin til 3000 kroner?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

bundetrente skrev: ons aug 31, 2022 11:49 am https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de ... MvabbnQBf0

Hva er egentlig målgruppen til Tv2, når de skriver om en “helt grei” rødvin til 3000 kroner?
Og er det «Ronnie» som har skrevet artikkelen som gir den betegnelsen helt grei?

fargerik

Legg inn av fargerik »

bundetrente skrev: ons aug 31, 2022 11:49 am https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de ... MvabbnQBf0

Hva er egentlig målgruppen til Tv2, når de skriver om en “helt grei” rødvin til 3000 kroner?
Frem til torsdag, ser jeg.
Fra torsdag koster en "grei rødvin" 6325 kroner.........

Someone

Legg inn av Someone »

bundetrente skrev: ons aug 31, 2022 11:49 am https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de ... MvabbnQBf0

Hva er egentlig målgruppen til Tv2, når de skriver om en “helt grei” rødvin til 3000 kroner?
Er vel et snev av sarkasme der... ;)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ser at toalettpapir har økt kraftig i pris.

Nå skal vi ikke bare spare på strømmen, men på skiten også..

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

bundetrente skrev: ons aug 31, 2022 11:49 am https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de ... MvabbnQBf0

Hva er egentlig målgruppen til Tv2, når de skriver om en “helt grei” rødvin til 3000 kroner?
Min gamle studiekamerat, Ronnie, har nok her forsøkt å være litt morsom. Jeg er litt skuffet over at han skriver "whiskey" og ikke "whisky" om skotsk myrvann.. :-D

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Bilde

Fenalår har alltid vært dyrt, men 729 kroner kiloen for helt vanlig Stranda fenalår? :shock:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dundersalt skrev: fre sep 02, 2022 5:49 pm Bilde

Fenalår har alltid vært dyrt, men 729 kroner kiloen for helt vanlig Stranda fenalår? :shock:
Vanvittig! Har jo nylig kjøpt helt greit fenalår i skiver fra Remas egen merkevare, er det Tynset de kaller fenalåret sitt, til rundt 30-35 kroner for 80-100 gram...

Stranda er veldig oppskrytt. De har lykkes ekstremt godt i markedsføringen. Det er et helt ordinært industriprodukt, der de prøver å late som noe annet. Blant annet har jo de brukt importert råvare for å lage spekeskinke - ikke noe galt i seg selv, men når de påstår at det er så spesielle forhold i Stranda for tørking, så er jo det selvsagt bare tøv.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Det var stivt, ja.

Selv kjøpte jeg tomater på Rema i går. 45 kr pr kg. Dvs 45 kr for ca 6 tomater. Kr 17,50 for en pose potetgull...

Skulle ikke regjeringen legge til rette for at folk skal spise sunnere...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: ons sep 07, 2022 10:26 pm
KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Det var stivt, ja.

Selv kjøpte jeg tomater på Rema i går. 45 kr pr kg. Dvs 45 kr for ca 6 tomater. Kr 17,50 for en pose potetgull...

Skulle ikke regjeringen legge til rette for at folk skal spise sunnere...
45 kr/kg for tomater er da ikke helt feil, verre med de små tomatene som smaker noe, de ligger på 150-200kr/kg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Jeg er ikke den mest prisbevisste, får en del pes for det i heimen. Plukker det jeg har lyst på jeg.

Men det er enkelte produkter som har eksplodert i pris. Poteter mener jeg bestemt alltid har vært budsjettkost. Det er det ikke lenger. Så jeg har begynt å plukke poteter i løsvekt på butikken siden det er rimeligere. Men man kan ikke være kresen på type potet da.

Foreldrene mine drar til en gård og kjøper store kvanta, men vi bruker ikke så mye potet, så det ender med en jungel nede i posen før vi er halvvegs i en 20-kilos sekk.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:28 pm
SirJames skrev: ons sep 07, 2022 10:26 pm
KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Det var stivt, ja.

Selv kjøpte jeg tomater på Rema i går. 45 kr pr kg. Dvs 45 kr for ca 6 tomater. Kr 17,50 for en pose potetgull...

Skulle ikke regjeringen legge til rette for at folk skal spise sunnere...
45 kr/kg for tomater er da ikke helt feil, verre med de små tomatene som smaker noe, de ligger på 150-200kr/kg.
45 kr for 6 tomater er helt feil i min bok. Cherrytomater er dog et kapittel for seg, ja.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Jeg kjøpte poteter i løsvekt hos rema til 10,- pr. kilo før helgen.
Vet ikke hva slags, annet enn at de kaller dem "norske nypoteter"
Jekker du litt på krava, kan de sikkert brukes til potetmos.

Someone

Legg inn av Someone »

Av en eller annen grunn synes jeg nypoteter ikke egner seg i stappe. Et eller annet som mangler i smaker i det, selv om de jo er glimrende kokte

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ukens "tilbud", ei bøtte med snacktomater, til oppunder 65-66 kroner hos Kiwi. Disse har jo vanligvis ligget mellom 25 og 39 kroner, men aldri opplevd dem så dyre før.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: tor sep 08, 2022 10:50 am Av en eller annen grunn synes jeg nypoteter ikke egner seg i stappe. Et eller annet som mangler i smaker i det, selv om de jo er glimrende kokte
Nei, nypoteter er dårlige greier i stappe. Jeg synes det er mye ræl som kalles nypoteter og koster en hel del. Noen er vasne og nær uspiselige. Generelt er de røde bedre enn de gule. Dessverre er ingen i nærheten av nivået fra min far og bestefars tid, da det be dyrket haugevis av det som de da kalte "tidligpoteter". Selvdyrket som varte til langt utpå høsten, før selvdyrkede Kerrs Pink tok over utøver senhøsten.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: tor sep 08, 2022 10:50 am Av en eller annen grunn synes jeg nypoteter ikke egner seg i stappe. Et eller annet som mangler i smaker i det, selv om de jo er glimrende kokte
Da er det bare å kjøpe mandelpoteter/ikke lage potetmos.
Problem løst.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»