Lave og høye priser

Svar
Neptun
Innlegg: 5550

Re: Lave og høye priser

Legg inn av Neptun »

Registrerte ekstrem prisøkning i dag hos Kiwi og Extra.
Over natten har f.eks. Ringnes Pils økt prisen med 10%, Torsk hos Fjordland økt med over 20%. Prisene hos Kiwi og Extra var på øret like på alle varer etter det jeg kunne se.

Slutt med solidaritetshandling hos Kiwi. Prisgarantien var bare en jippo. (selvsagt)
Dagligvarekartellet er ikke bedre enn den kriminelle bensinmafien, prissamarbeider så det lukter svidd etter. Null konkurranse - så de tre store gjør som de vil.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: tir mai 16, 2023 2:32 pm Selvsagt "cherrypicker" man, det er jo hele premisset for harryshoppingen.

"Tjener" mye på norsk(!) ost, karbonadedeig og endel hvitt kjøtt som kylling og kalkun.

Bonusen er alt det andre man ikke får tak i her hjemme, når man normalt er omgitt av sovjetbutikker.
Selvsagt kjøper man det man føler at man tjener mest på. Mitt poeng med cherrypicking var sammenlikningen - man kan helt sikkert finne tilbudsvarer i Norge også som ville gitt et annet resultat. Grønnsaker som det her var snakk om er en av de tingene som har steget mest i pris det siste året i Sverige. Men jeg antar at hverken du eller jeg drar helt til Sverige for å kjøpe poteter og gulrot. ;)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Neptun skrev: tir mai 16, 2023 11:52 pm
Slutt med solidaritetshandling hos Kiwi.
Solidaritet med en dagligvarekjede? Eller noe annet, som jeg ikke forsto?

startelver

Legg inn av startelver »

KingKongHalvor skrev: ons mai 17, 2023 3:50 pm
SirJames skrev: tir mai 16, 2023 2:32 pm Selvsagt "cherrypicker" man, det er jo hele premisset for harryshoppingen.

"Tjener" mye på norsk(!) ost, karbonadedeig og endel hvitt kjøtt som kylling og kalkun.

Bonusen er alt det andre man ikke får tak i her hjemme, når man normalt er omgitt av sovjetbutikker.
Selvsagt kjøper man det man føler at man tjener mest på. Mitt poeng med cherrypicking var sammenlikningen - man kan helt sikkert finne tilbudsvarer i Norge også som ville gitt et annet resultat. Grønnsaker som det her var snakk om er en av de tingene som har steget mest i pris det siste året i Sverige. Men jeg antar at hverken du eller jeg drar helt til Sverige for å kjøpe poteter og gulrot. ;)
Når jeg var på dansketur handlet jeg 10 agurker, til 6 DKR stykket. Men droppet gulrøttene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KingKongHalvor skrev: ons mai 17, 2023 3:52 pm
Neptun skrev: tir mai 16, 2023 11:52 pm
Slutt med solidaritetshandling hos Kiwi.
Solidaritet med en dagligvarekjede? Eller noe annet, som jeg ikke forsto?
Åpenbart at du ikke gjorde det.
Solidaritet med at Kiwi ikke satte opp prisene brutalt 1 februar som Rema og Extra gjorde. Noe som faktisk medvirket til å dempe inflasjonen i Norge.
Nå ser vi at det kun var en jippo og at prisene atter samsvarer med sine medsammensvorne i dagligvarekartellet. Men det var fint så lenge det varte.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Neptun skrev: tor mai 18, 2023 2:37 am
KingKongHalvor skrev: ons mai 17, 2023 3:52 pm
Neptun skrev: tir mai 16, 2023 11:52 pm
Slutt med solidaritetshandling hos Kiwi.
Solidaritet med en dagligvarekjede? Eller noe annet, som jeg ikke forsto?
Åpenbart at du ikke gjorde det.
Solidaritet med at Kiwi ikke satte opp prisene brutalt 1 februar som Rema og Extra gjorde. Noe som faktisk medvirket til å dempe inflasjonen i Norge.
Nå ser vi at det kun var en jippo og at prisene atter samsvarer med sine medsammensvorne i dagligvarekartellet. Men det var fint så lenge det varte.
Altså en naiv tilnærming til en av de største aktørene i dagligvarehandelen, du trodde de skulle være snill mot deg.

Sorry mister, er ikke sånn det funker. Kiwi betaler flere titalls millioner på tv-reklamer som forteller deg at de er «prispresserne», de «låser priser» og «de gir seg aldri på pris». Reklame virker, men det betyr ikke nødvendigvis at det er sant.

Adjø solidaritet!👍🏼

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KingKongHalvor skrev: tor mai 18, 2023 5:08 am
Neptun skrev: tor mai 18, 2023 2:37 am
KingKongHalvor skrev: ons mai 17, 2023 3:52 pm

Solidaritet med en dagligvarekjede? Eller noe annet, som jeg ikke forsto?
Åpenbart at du ikke gjorde det.
Solidaritet med at Kiwi ikke satte opp prisene brutalt 1 februar som Rema og Extra gjorde. Noe som faktisk medvirket til å dempe inflasjonen i Norge.
Nå ser vi at det kun var en jippo og at prisene atter samsvarer med sine medsammensvorne i dagligvarekartellet. Men det var fint så lenge det varte.
Altså en naiv tilnærming til en av de største aktørene i dagligvarehandelen, du trodde de skulle være snill mot deg.

Sorry mister, er ikke sånn det funker. Kiwi betaler flere titalls millioner på tv-reklamer som forteller deg at de er «prispresserne», de «låser priser» og «de gir seg aldri på pris». Reklame virker, men det betyr ikke nødvendigvis at det er sant.

Adjø solidaritet!👍🏼
Saken er jeg følger veldig godt med på prisene på det varesortimentet som er aktuelt.
Ingen lurer meg, derfor ville jeg belønne Kiwi - men bare så lenge de presset Rema og Extra til å sette ned prisene de satte opp 1 februar. Derfor opphører min belønning nå.
Skjønner ikke at å være prisbevisst er negativt i øynene dine.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Neptun skrev: tor mai 18, 2023 2:34 pm
KingKongHalvor skrev: tor mai 18, 2023 5:08 am
Neptun skrev: tor mai 18, 2023 2:37 am

Åpenbart at du ikke gjorde det.
Solidaritet med at Kiwi ikke satte opp prisene brutalt 1 februar som Rema og Extra gjorde. Noe som faktisk medvirket til å dempe inflasjonen i Norge.
Nå ser vi at det kun var en jippo og at prisene atter samsvarer med sine medsammensvorne i dagligvarekartellet. Men det var fint så lenge det varte.
Altså en naiv tilnærming til en av de største aktørene i dagligvarehandelen, du trodde de skulle være snill mot deg.

Sorry mister, er ikke sånn det funker. Kiwi betaler flere titalls millioner på tv-reklamer som forteller deg at de er «prispresserne», de «låser priser» og «de gir seg aldri på pris». Reklame virker, men det betyr ikke nødvendigvis at det er sant.

Adjø solidaritet!👍🏼
Saken er jeg følger veldig godt med på prisene på det varesortimentet som er aktuelt.
Ingen lurer meg, derfor ville jeg belønne Kiwi - men bare så lenge de presset Rema og Extra til å sette ned prisene de satte opp 1 februar. Derfor opphører min belønning nå.
Skjønner ikke at å være prisbevisst er negativt i øynene dine.
Det er det slett ikke, jeg er ganske prisbevisst selv, men det medfører at jeg ikke føler lojalitet eller solidaritet med noen kjeder, det gjør det enklere. Vi er nok enige, det var bare begrepet solidaritet jeg ikke forsto.😉👍🏼

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: tor mai 18, 2023 2:34 pm
KingKongHalvor skrev: tor mai 18, 2023 5:08 am
Neptun skrev: tor mai 18, 2023 2:37 am

Åpenbart at du ikke gjorde det.
Solidaritet med at Kiwi ikke satte opp prisene brutalt 1 februar som Rema og Extra gjorde. Noe som faktisk medvirket til å dempe inflasjonen i Norge.
Nå ser vi at det kun var en jippo og at prisene atter samsvarer med sine medsammensvorne i dagligvarekartellet. Men det var fint så lenge det varte.
Altså en naiv tilnærming til en av de største aktørene i dagligvarehandelen, du trodde de skulle være snill mot deg.

Sorry mister, er ikke sånn det funker. Kiwi betaler flere titalls millioner på tv-reklamer som forteller deg at de er «prispresserne», de «låser priser» og «de gir seg aldri på pris». Reklame virker, men det betyr ikke nødvendigvis at det er sant.

Adjø solidaritet!👍🏼
Saken er jeg følger veldig godt med på prisene på det varesortimentet som er aktuelt.
Ingen lurer meg, derfor ville jeg belønne Kiwi - men bare så lenge de presset Rema og Extra til å sette ned prisene de satte opp 1 februar. Derfor opphører min belønning nå.
Skjønner ikke at å være prisbevisst er negativt i øynene dine.
Kunne ikke ramle meg inn å belønne norgesgruppen for noe som helst.
Dog er jeg enig i at man skal være prisbevisst.
Noe er billig der, annet billig et annet sted.
(Billig = mindre dyrt)
Det som lønner seg mest av alt og er det suverent beste for lommeboka er å spise opp maten og ikke kaste en eneste matbit i søppeldunken.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: tor mai 18, 2023 2:45 pm
Neptun skrev: tor mai 18, 2023 2:34 pm
KingKongHalvor skrev: tor mai 18, 2023 5:08 am

Altså en naiv tilnærming til en av de største aktørene i dagligvarehandelen, du trodde de skulle være snill mot deg.

Sorry mister, er ikke sånn det funker. Kiwi betaler flere titalls millioner på tv-reklamer som forteller deg at de er «prispresserne», de «låser priser» og «de gir seg aldri på pris». Reklame virker, men det betyr ikke nødvendigvis at det er sant.

Adjø solidaritet!👍🏼
Saken er jeg følger veldig godt med på prisene på det varesortimentet som er aktuelt.
Ingen lurer meg, derfor ville jeg belønne Kiwi - men bare så lenge de presset Rema og Extra til å sette ned prisene de satte opp 1 februar. Derfor opphører min belønning nå.
Skjønner ikke at å være prisbevisst er negativt i øynene dine.
Kunne ikke ramle meg inn å belønne norgesgruppen for noe som helst.
Dog er jeg enig i at man skal være prisbevisst.
Noe er billig der, annet billig et annet sted.
(Billig = mindre dyrt)
Det som lønner seg mest av alt og er det suverent beste for lommeboka er å spise opp maten og ikke kaste en eneste matbit i søppeldunken.
Sist jeg sjekket var det på øret samme prisene hos Kiwi og Extra. Det tar seg ikke bra ut.

Det siste er jeg helt enig i. Jeg har null matsvinn, er oppdratt til å ikke kaste mat - og det sitter i.
Synes det er respektløst å kaste spiselig mat.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Må si at prisene på en del varer i Berlin var overraskende høye. Bare sånn jeg så i forbifarten - type rislunsj, omregnet til NOK dyrere i Berlin. En sjokkselger med disse dukket opp - priset til 2,99 euro - har kjøpt de til 30 NOK i Oslo...

https://askoservering.no/vare/6111454

... selvsagt en del billig også, men ikke veldig inspirerende å hande i tyske dagligvarebutikker - så harryturene til Berlin er det slutt på for min de - med ett unntak: Niederegger marsipan :-D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nå er lammekjøttdeig - "Hverdagslam" - en del billigere enn billigste kjøttdeig.... Greit å være klar over om man liker lammesmaken.

Observerte, på jakt etter enkel dessert i dag, at Menys egne porsjonspakker med dessert - sånn uten merkevare har hoppet opp til 45 kroner per porsjon! Disse lå vel på rundt 30 for et par år tilbake, og jeg har vel kjøpt til 32-33 for en stund siden. 45 kroner temmelig langt over det jeg kan være villig til å betale for et sånt produkt.

Samtidig må jeg minne meg selv på at jeg neste helg har lyst på tiramisu, som jeg lager sjøl.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Interessant artikkel her: https://www.nettavisen.no/okonomi/matbl ... 95-1032815

Alle kjedene er nok like her.
men hva sier de som vil ha vekk / begrensinger på såkalte billigvarer?

startelver

Legg inn av startelver »

Da fikk jeg kjøpt Tine sin 1 liters sitronyoghurt på kartong, veldig god og spennende smak. 29 kroner. Varer lenge og kan mikses i det meste.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

return_of_drakkar skrev: man mai 22, 2023 6:10 pm Interessant artikkel her: https://www.nettavisen.no/okonomi/matbl ... 95-1032815

Alle kjedene er nok like her.
men hva sier de som vil ha vekk / begrensinger på såkalte billigvarer?
Det meste er vel relativt kjent. Selv går jeg stort sett etter kilopris. Men ser man eksempelet på karbonadedeig i bildet, ville nok valgt den som ikke er klistra sammen i en klump. Når det gjelder f.eks. koteletter seg jeg litt på pakkens innhold og velger det som ser beste ut, selv om det er litt dyrere. Aller størst prisforskjell er det vel på diverse biffstykker, der billigste entrecote ofte har smakt meg like bra som det som er langt dyrere....

Det er vel litt ulike meninger om EMV - det merkelige her synes jeg er at Coop operer med eget merke, som man skulle tro var rimelig, og så har Xtra som enda billigere, i tillegg til Gilde. Rema har jo Prima og Nordfjord, så i prinsippet det samme, men oppfatter vel Nordfjord mer som en vanlig merkevare, ikke billig-merkevare eller EMV.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

startelver skrev: man mai 22, 2023 6:25 pm Da fikk jeg kjøpt Tine sin 1 liters sitronyoghurt på kartong, veldig god og spennende smak. 29 kroner. Varer lenge og kan mikses i det meste.
Veldig god til jordbær. Andre tips?

startelver

Legg inn av startelver »

DoktorS skrev: man mai 22, 2023 9:52 pm
startelver skrev: man mai 22, 2023 6:25 pm Da fikk jeg kjøpt Tine sin 1 liters sitronyoghurt på kartong, veldig god og spennende smak. 29 kroner. Varer lenge og kan mikses i det meste.
Veldig god til jordbær. Andre tips?
Ostekake går jo greit. Kan lage yoghurt-is av det.

Men akkurat nå mikser jeg det inn i smoothiene mine som består av frosne bær, banan, spinat og litt forskjellig. Utrolig hva som går.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

startelver skrev: tir mai 23, 2023 1:23 am
DoktorS skrev: man mai 22, 2023 9:52 pm
startelver skrev: man mai 22, 2023 6:25 pm Da fikk jeg kjøpt Tine sin 1 liters sitronyoghurt på kartong, veldig god og spennende smak. 29 kroner. Varer lenge og kan mikses i det meste.
Veldig god til jordbær. Andre tips?
Ostekake går jo greit. Kan lage yoghurt-is av det.

Men akkurat nå mikser jeg det inn i smoothiene mine som består av frosne bær, banan, spinat og litt forskjellig. Utrolig hva som går.
Husker en gang på 80-talelt jeg laga yoghurt-fromasj, det var ganske godt. Men alt i alt - fint at denne finnes, jeg kommer nok til å kjøpe den ganske jevnt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Var i Sveariket i dag, og da anledning bød seg:

agurker til 10 kr stykk, tomater 40 kr kg, appelsiner 20 kr kg, grønn Kiwi 20 kr for 800 gram.
(de 3 første på KIWI hhv 25, 60, 40) (alt avrunder oppover).
- og nøyaktig samme maisbrød 6 kroner i S og 15 i Norge, trekantknekkebørd 11 kr vs nesten 27...

startelver

Legg inn av startelver »

Synes det er en skandale at gulrøtter ikke er billig lenger. Jeg letere og leter etter kilopriser på 10 kroner, men det er bare å glemme. 27 kroner for 750 gram norske gulrøtter er "tilbudet" hos Rema og samme hos COOP.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Egyptiske appelsiner (Sverige) til halv pris av Cevita (Norge) smakte like godt som Cevita da.
Og det samme med agurkene.
Så hvorfor kan man der selge svenske agurker til 10 kr, mens det lyser 24,90 her for de norske?
Og kanskje er de iblant like "norske" som de israelske mandelpotetene som Rema 1000 nå lanserte som "norske"?

Someone

Legg inn av Someone »

return_of_drakkar skrev: tir mai 30, 2023 7:27 am Egyptiske appelsiner (Sverige) til halv pris av Cevita (Norge) smakte like godt som Cevita da.
Og det samme med agurkene.
Så hvorfor kan man der selge svenske agurker til 10 kr, mens det lyser 24,90 her for de norske?
Og kanskje er de iblant like "norske" som de israelske mandelpotetene som Rema 1000 nå lanserte som "norske"?
Der kommer importtollen inn i bildet....

Queenie

Legg inn av Queenie »

startelver skrev: søn mai 28, 2023 8:10 pm Synes det er en skandale at gulrøtter ikke er billig lenger. Jeg letere og leter etter kilopriser på 10 kroner, men det er bare å glemme. 27 kroner for 750 gram norske gulrøtter er "tilbudet" hos Rema og samme hos COOP.
18-19 kr kg over grensa

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Someone skrev: tir mai 30, 2023 8:56 am
return_of_drakkar skrev: tir mai 30, 2023 7:27 am Egyptiske appelsiner (Sverige) til halv pris av Cevita (Norge) smakte like godt som Cevita da.
Og det samme med agurkene.
Så hvorfor kan man der selge svenske agurker til 10 kr, mens det lyser 24,90 her for de norske?
Og kanskje er de iblant like "norske" som de israelske mandelpotetene som Rema 1000 nå lanserte som "norske"?
Der kommer importtollen inn i bildet....
Ikke på norske agurker vel...

startelver

Legg inn av startelver »

Queenie skrev: tir mai 30, 2023 9:27 am
startelver skrev: søn mai 28, 2023 8:10 pm Synes det er en skandale at gulrøtter ikke er billig lenger. Jeg letere og leter etter kilopriser på 10 kroner, men det er bare å glemme. 27 kroner for 750 gram norske gulrøtter er "tilbudet" hos Rema og samme hos COOP.
18-19 kr kg over grensa
Jeg har juicemaskin og lager ofte sunne juicer, men selv gulrotjuice vil jo koste en formue å lage nå.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Til og med denne gule plastflaska med sitronsaft synes meg ganske innskrumpet mot tidligere.
Og KIWI, sikkert andre og, har økt Leksands trekant-knekkebrød fra 26,90 til 28,90 --- le eller gråt, fritt valg om det er det ene eller det andre.
500 ml tran kjøpte jeg vel i slutten på januar til 72 kroner, nå er den snart tom og nå koster den 127 kroner i samme butikk.

Så kan man lure da: https://www.finansavisen.no/ravarer/202 ... ott=IdgfDm

Det er da ikke all verden lenge siden at en 5-pakning med nudler fra First Prices koster rundt 10 kr, nå er det 23 kroner.

startelver

Legg inn av startelver »

Frosne bær har også gått opp, bruker det i smoothien. Rema har vært litt rimeligere enn Extra men nå er det like dyrt, eller dyrere.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Kjøpte en tomat i dag. Én eneste tomat.

9 kr takk. 60 kr pr kilo.

Heia

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg betalte 5 kroner for en hel banan hos Rema.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

startelver skrev: søn jun 04, 2023 10:18 am Jeg betalte 5 kroner for en hel banan hos Rema.
Har lagt merke til at all frukten i fruktkurven på jobben, som leveres to ganger i uka, blir spist opp nå - i motsetning til før, da det ble kastet en del. Selv pærene, som oftest ble kastet, blir nå spist... Antar at pris på frukt i butikk kan spille inn.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»