Lave og høye priser

Svar
Guttorm123
Innlegg: 5307

Re: Lave og høye priser

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: søn aug 07, 2022 12:18 pm
Fremdeles en del å spare på en del varer i Sverige, ja.
Vi ble invitert på tur forleden dag, egentlig uten noe handleliste....så det ble bare litt røyk til halv pris, et brett øl til under halv pris, et brett coca-cola, som også er grisebillig.... og noe varer på apoteket som også er mye billigere på mye.
Og Gevalia kaffekapsler, da. 20 kroner billigere pr. pakke enn samme kapsler på REMA.
MLE handlet en del på asiamarkedet i Strømstad, men det er først og fremst på grunn av at butikkene heromkring ikke har det hun trenger for å lage thaimat skikkelig.
Er røyken fortsatt halv pris i Sverige?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: søn aug 07, 2022 1:20 pm
fargerik skrev: søn aug 07, 2022 12:18 pm
Fremdeles en del å spare på en del varer i Sverige, ja.
Vi ble invitert på tur forleden dag, egentlig uten noe handleliste....så det ble bare litt røyk til halv pris, et brett øl til under halv pris, et brett coca-cola, som også er grisebillig.... og noe varer på apoteket som også er mye billigere på mye.
Og Gevalia kaffekapsler, da. 20 kroner billigere pr. pakke enn samme kapsler på REMA.
MLE handlet en del på asiamarkedet i Strømstad, men det er først og fremst på grunn av at butikkene heromkring ikke har det hun trenger for å lage thaimat skikkelig.
Er røyken fortsatt halv pris i Sverige?
Så vidt jeg vet er sigaretter halv pris fremdeles, mens tobakk koster en snau hundrelapp mindre pr. 50 gram pakke.
Dette er omtrentlige tall, jeg er slett ikke hundre prosent sikker.
Lenge siden jeg kjøpte tobakk i Norge, siden venner har vært utenlands og tatt med taxfree til meg.
Der er det veeldig mye billigere.
Sist jeg kjøpte en pakke rullings i REMA, kostet den ca. 300 kroner.
I Sverige betalte jeg litt over en tusenlapp for fem pakker.
Snus er billigere i Sverige. Mange drar dit for å kjøpe snus.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: søn aug 07, 2022 1:28 pm
Så vidt jeg vet er sigaretter halv pris fremdeles, mens tobakk koster en snau hundrelapp mindre pr. 50 gram pakke.
Dette er omtrentlige tall, jeg er slett ikke hundre prosent sikker.
Lenge siden jeg kjøpte tobakk i Norge, siden venner har vært utenlands og tatt med taxfree til meg.
Der er det veeldig mye billigere.
Sist jeg kjøpte en pakke rullings i REMA, kostet den ca. 300 kroner.
I Sverige betalte jeg litt over en tusenlapp for fem pakker.
OK.

Vet du konkret hvilke varer hun mangler for å lage skikkelig thaimat?

Jeg bruker å kjøpe vårruller av ei dame som opprinnelig kommer fra Thailand, . Hun også måtte "ut av landet" for å få tak i det hun mener trengs for å lage de skikkelig gode, så det var ganske ofte stopp i salget., helt til hun fant en nettside der hun fikk tak i det som behøvdes. Jeg har spurt henne om oppskriften, men da bare later hun som hun ikke skjønner hva jeg spør om.....:-)

Dette er sikkert "bare" visse typer krydderier og skikkelig rispapir, og det stiller seg selvfølgelig annerledes om man mangler visse typer kjøtt og grønnsaker.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Vet du konkret hvilke varer hun mangler for å lage skikkelig thaimat?
....................................................................................
Beklager, men der kommer jeg nok til kort, gitt!
Vårruller er ikke spesielt komplisert, rispapiret de har i REMA (nærmeste nærbutikk) er godkjent, og det er også kjøttdeig, kål og gulrot fra nærbutikken. Glassnudlene også.
Men så var det sausene og krydderet, da.......der trengs en kresen ekspert for å få rette smeisendreisen på det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da fikk jeg endelig svar på Coop på hvorfor den Gouda er blitt så dyr: "Prisøkningen skyldes stor prisøkning fra leverandør, så den høye prisøkningen stemmer dessverre. " - tipser Nettavisen!
Sist redigert av DoktorS den man aug 08, 2022 3:14 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Eurospar har noe de kaller ukens pizza i tilbudsavisen sin. Der de har en ekstra god pris på en frossenpizza.

Denne uken? Grandiosa Kjøttdeig og løk.

Tilbudspris?

19,90? Nope
25,-? Nix
29,90? Nei
39,90? Absolutt ikke
49,90? Jepp

Jaggu sa jeg tilbud.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nei, 6 kroner under Oda-pris er ikke mye til tilbud...

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: man aug 08, 2022 3:07 pm Eurospar har noe de kaller ukens pizza i tilbudsavisen sin. Der de har en ekstra god pris på en frossenpizza.

Denne uken? Grandiosa Kjøttdeig og løk.

Tilbudspris?

19,90? Nope
25,-? Nix
29,90? Nei
39,90? Absolutt ikke
49,90? Jepp

Jaggu sa jeg tilbud.
hmf.
Fikk en TV-reklame i fleisen når jeg slo på TV i går.
Coop har 4 Grandiosa for 100 kroner. Også med kjøttdeig og løk. Plukk og miks.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Coop Extra med 25 prosent avslag på Toro ferdigretter - ser at ordinær pris på en en liten pakke med 400 gram som stort sett består av ris, har nå en ordinær pris på 95 kroner i nettbutikken....
https://matlevering.coop.no/middag-og-t ... icken-400g

Dette begynner å bli ekstremt. En ferdig middag på Grønland på kafe med mye mer mat på kafe koster jo forsyne meg mindre, og da får man NAN-brød med.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DoktorS skrev: tir aug 09, 2022 3:00 pm Coop Extra med 25 prosent avslag på Toro ferdigretter - ser at ordinær pris på en en liten pakke med 400 gram som stort sett består av ris, har nå en ordinær pris på 95 kroner i nettbutikken....
https://matlevering.coop.no/middag-og-t ... icken-400g

Dette begynner å bli ekstremt. En ferdig middag på Grønland på kafe med mye mer mat på kafe koster jo forsyne meg mindre, og da får man NAN-brød med.
Ferdigmat koster.
Jeg bråble fysen på fiskegrateng en dag sist uke, og nappa med meg en Findus God Gammeldags.
Kostet forsyne meg over 60 kroner, og dette jafset jeg i meg alene uten å bli mer enn halvmett.

Droppet dog inn i tråden for å nevne sukker. Vanlig hvitt sukker.
Vi var i Sverige forrige uke, og MLE var på nippet til å ta med en 2 kg. pakke til kr. 19,-
Sjekka prisen i Rema i dag, der koster 1 kilo sukker 21,90.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: tir aug 09, 2022 4:23 pm
DoktorS skrev: tir aug 09, 2022 3:00 pm Coop Extra med 25 prosent avslag på Toro ferdigretter - ser at ordinær pris på en en liten pakke med 400 gram som stort sett består av ris, har nå en ordinær pris på 95 kroner i nettbutikken....
https://matlevering.coop.no/middag-og-t ... icken-400g

Dette begynner å bli ekstremt. En ferdig middag på Grønland på kafe med mye mer mat på kafe koster jo forsyne meg mindre, og da får man NAN-brød med.
Ferdigmat koster.
Jeg bråble fysen på fiskegrateng en dag sist uke, og nappa med meg en Findus God Gammeldags.
Kostet forsyne meg over 60 kroner, og dette jafset jeg i meg alene uten å bli mer enn halvmett.
Litt over 60 kr for 540gr fiskegrateng er da ikke spes dyrt? Finnes mye billigere varianter med lavere fiskeinnhold om man syns det er for ille.
Spe på med en potet eller to neste gang, og kanskje litt revet gulrot, da har du en dugelig middag.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fine priser på Coop Obs denne uken. Knekkebrødene som jeg er helt avhengig av er vel satt ned nesten 25%.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

En handlerunde i går:

En boks "erter, kjøtt og flesk" begynner å nærme seg hundrelappen. 91.50 på Kiwi.

Vanlig Cola, Villa farris, og Pepsi (sukkerholdige) til 19.50 for 1.5 liter må vel sies å være et varp nå i disse dager (bunnpris).

En eske snurring til 74 kroner må vel være en vanvittig pris. (Kiwi)

En boks med 400 gram king Oscar torskerogn til 104 kroner høres jo også meget dyrt ut, men alt er vel relativt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: ons aug 10, 2022 2:01 pm
fargerik skrev: tir aug 09, 2022 4:23 pm
DoktorS skrev: tir aug 09, 2022 3:00 pm Coop Extra med 25 prosent avslag på Toro ferdigretter - ser at ordinær pris på en en liten pakke med 400 gram som stort sett består av ris, har nå en ordinær pris på 95 kroner i nettbutikken....
https://matlevering.coop.no/middag-og-t ... icken-400g

Dette begynner å bli ekstremt. En ferdig middag på Grønland på kafe med mye mer mat på kafe koster jo forsyne meg mindre, og da får man NAN-brød med.
Ferdigmat koster.
Jeg bråble fysen på fiskegrateng en dag sist uke, og nappa med meg en Findus God Gammeldags.
Kostet forsyne meg over 60 kroner, og dette jafset jeg i meg alene uten å bli mer enn halvmett.
Litt over 60 kr for 540gr fiskegrateng er da ikke spes dyrt? Finnes mye billigere varianter med lavere fiskeinnhold om man syns det er for ille.
Spe på med en potet eller to neste gang, og kanskje litt revet gulrot, da har du en dugelig middag.
Det er sant, ja. Potet er sunt og godt, og passer godt til graskefiteng.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: tir aug 09, 2022 5:45 am
hmf.
Fikk en TV-reklame i fleisen når jeg slo på TV i går.
Coop har 4 Grandiosa for 100 kroner. Også med kjøttdeig og løk. Plukk og miks.
Det er jo kjempebillig. "Normalprisen" for en er vel omtrent 60 kroner.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 2:20 pm En handlerunde i går:

En boks "erter, kjøtt og flesk" begynner å nærme seg hundrelappen. 91.50 på Kiwi.

Vanlig Cola, Villa farris, og Pepsi (sukkerholdige) til 19.50 for 1.5 liter må vel sies å være et varp nå i disse dager (bunnpris).

En eske snurring til 74 kroner må vel være en vanvittig pris. (Kiwi)

En boks med 400 gram king Oscar torskerogn til 104 kroner høres jo også meget dyrt ut, men alt er vel relativt.
Fisk er blitt veldig mye dyrere. Torskerogn synes jeg har hatt absurde priser ganske lenge. Det var jo før billigmiddag/billigpålegg. Hermetisk torskerogn er altså blitt en dyrere middag enn billig entrecote... jaja.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 2:23 pm
fargerik skrev: tir aug 09, 2022 5:45 am
hmf.
Fikk en TV-reklame i fleisen når jeg slo på TV i går.
Coop har 4 Grandiosa for 100 kroner. Også med kjøttdeig og løk. Plukk og miks.
Det er jo kjempebillig. "Normalprisen" for en er vel omtrent 60 kroner.
Syns det virket grisebillig, ja.
Løp og kjøp, dersom du har plass i fryseren :-)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: ons aug 10, 2022 2:31 pm

Syns det virket grisebillig, ja.
Løp og kjøp, dersom du har plass i fryseren :-)
Jeg har ganske liten fryser, men om jeg tar de ut av pappen, så skal jeg vel få plass til tre. Men da kan jeg jo spise den fjerde med en gang. Problem løst...

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 2:31 pm

Fisk er blitt veldig mye dyrere. Torskerogn synes jeg har hatt absurde priser ganske lenge. Det var jo før billigmiddag/billigpålegg. Hermetisk torskerogn er altså blitt en dyrere middag enn billig entrecote... jaja.
Rogn og lever var vel blant de billigste middagsalternativene før i tiden. Hvorfor torskerogn har nådd slike sinnssyke priser, vet ikke jeg. Og hvor ble det av leveren?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 2:46 pm
DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 2:31 pm

Fisk er blitt veldig mye dyrere. Torskerogn synes jeg har hatt absurde priser ganske lenge. Det var jo før billigmiddag/billigpålegg. Hermetisk torskerogn er altså blitt en dyrere middag enn billig entrecote... jaja.
Rogn og lever var vel blant de billigste middagsalternativene før i tiden. Hvorfor torskerogn har nådd slike sinnssyke priser, vet ikke jeg. Og hvor ble det av leveren?
Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 3:09 pm
Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 2:46 pm
DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 2:31 pm

Fisk er blitt veldig mye dyrere. Torskerogn synes jeg har hatt absurde priser ganske lenge. Det var jo før billigmiddag/billigpålegg. Hermetisk torskerogn er altså blitt en dyrere middag enn billig entrecote... jaja.
Rogn og lever var vel blant de billigste middagsalternativene før i tiden. Hvorfor torskerogn har nådd slike sinnssyke priser, vet ikke jeg. Og hvor ble det av leveren?
Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.
Torskerogn har nå blitt svindyrt. Og borte er hermetikkboksene som var beregnet på familier. Torskerogn var fast innslag som middag hos oss og jeg likte det godt selv om fersk og nykokt rogn selvfølgelig er bedre. Solid og god middagsmat eller pålegg uten noe tull.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 3:09 pm

Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.
Sent på sytti-tallet og tidlig på åtti-tallet så husker jeg vi hadde stekt torskerogn til middag svært så ofte. Tilbehøret besto som regel av kokte poteter og en tykk kål/gulrotstuing med små biter stekt bacon. Dette var jo godt da.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 3:12 pm
DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 3:09 pm
Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 2:46 pm

Rogn og lever var vel blant de billigste middagsalternativene før i tiden. Hvorfor torskerogn har nådd slike sinnssyke priser, vet ikke jeg. Og hvor ble det av leveren?
Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.
Torskerogn har nå blitt svindyrt. Og borte er hermetikkboksene som var beregnet på familier. Torskerogn var fast innslag som middag hos oss og jeg likte det godt selv om fersk og nykokt rogn selvfølgelig er bedre. Solid og god middagsmat eller pålegg uten noe tull.
Husker vi pleide å ha lever og rogn. Lever likte jeg aldri, men rogn var kjempegodt.

Har sikkert ikke smakt det på 25-30 år.

Queenie

Legg inn av Queenie »

GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 3:12 pm
DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 3:09 pm
Guttorm123 skrev: ons aug 10, 2022 2:46 pm

Rogn og lever var vel blant de billigste middagsalternativene før i tiden. Hvorfor torskerogn har nådd slike sinnssyke priser, vet ikke jeg. Og hvor ble det av leveren?
Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.
Torskerogn har nå blitt svindyrt. Og borte er hermetikkboksene som var beregnet på familier. Torskerogn var fast innslag som middag hos oss og jeg likte det godt selv om fersk og nykokt rogn selvfølgelig er bedre. Solid og god middagsmat eller pålegg uten noe tull.
Er det ingen som klarer å fiske selv lenger? Vi vasser jo i fisk her i landet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: ons aug 10, 2022 3:18 pm
GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 3:12 pm
DoktorS skrev: ons aug 10, 2022 3:09 pm

Ja, for 150 år siden på mørekysten hadde jo de ikke råd til å spise fisken selv, derfor oppstod f.eks. retter som kams - som er torskelever blandet med litt mel og kokt i torskehoder. Lever finnes vel stort sett bare å få fersk i sesong. Det er godt - i små mengder. Torskerogn derimot, er en delikatesse, men billig - ofte brukt stekt til middagsmat. I en lang periode på 90-tallet hadde jeg hermetisk torskerogn som et favorittpålegg, dette var i studietiden - delikat i skiver på brødskiver og majones på toppen.
Torskerogn har nå blitt svindyrt. Og borte er hermetikkboksene som var beregnet på familier. Torskerogn var fast innslag som middag hos oss og jeg likte det godt selv om fersk og nykokt rogn selvfølgelig er bedre. Solid og god middagsmat eller pålegg uten noe tull.
Er det ingen som klarer å fiske selv lenger? Vi vasser jo i fisk her i landet.
Med tanke på at torsken er truet, samt at det er minst i alle 3-4 timer til sjøen der jeg bor, så blir det litt vanskelig. Og ørretrogn blir liksom ikke helt det samme...

Og fiskebilene er jo en vits.

Queenie

Legg inn av Queenie »

GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 4:24 pm
Queenie skrev: ons aug 10, 2022 3:18 pm
GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 3:12 pm

Torskerogn har nå blitt svindyrt. Og borte er hermetikkboksene som var beregnet på familier. Torskerogn var fast innslag som middag hos oss og jeg likte det godt selv om fersk og nykokt rogn selvfølgelig er bedre. Solid og god middagsmat eller pålegg uten noe tull.
Er det ingen som klarer å fiske selv lenger? Vi vasser jo i fisk her i landet.
Med tanke på at torsken er truet, samt at det er minst i alle 3-4 timer til sjøen der jeg bor, så blir det litt vanskelig. Og ørretrogn blir liksom ikke helt det samme...

Og fiskebilene er jo en vits.
Fullt mulig å kjøpe i større kvanta direkte fra fiskere. Jeg henter fisk to ganger i året, og kjører 6-7 ganger så langt ;)

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: ons aug 10, 2022 8:34 pm
GiPazzini_85 skrev: ons aug 10, 2022 4:24 pm
Queenie skrev: ons aug 10, 2022 3:18 pm

Er det ingen som klarer å fiske selv lenger? Vi vasser jo i fisk her i landet.
Med tanke på at torsken er truet, samt at det er minst i alle 3-4 timer til sjøen der jeg bor, så blir det litt vanskelig. Og ørretrogn blir liksom ikke helt det samme...

Og fiskebilene er jo en vits.
Fullt mulig å kjøpe i større kvanta direkte fra fiskere. Jeg henter fisk to ganger i året, og kjører 6-7 ganger så langt ;)
6x3 er 18 og nå var det dette med at ingen kan fiske selv lenger du påpekte.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Sitter du her og påstår at Queenie ikke bruker mellom 18 og 28 timer på kjøreturen til kysten?
Godt mulig at han/hun kjører UTROLIG sakte, så ikke sikkert det er en løgn.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Vi er alle forskjellige. Ta nr 11, feks, han kjører fra Nordkapp til Lindesnes på knappe 25 minutter.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

En pakke med 100 gram røkt laks/ørret fra Fiskeriet koster på Rema nå 40 kroner. Det er vel ikke så lenge siden man fikk to pakker til 50 kr på tilbud? I alle fall - det er så pass dyrt at jeg "faller av", dvs jeg slutter å kjøpe. Det er type pålegg jeg gjerne bruker til brunsj/lunsj på lørdager, så her tar jeg da like gjerne en pakke LobNobs til halve prsien... Selv om det ikke er det samme, selvsagt.

Aller ypperste kvalitet røykelaks koster 650 kr/kg i fiskebutikk, og da tar jeg heller å kjøper der av og til enn å kjøpe vakuumpakket butikkvalitet til 400 kr/kg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»