Lave og høye priser

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Re: Lave og høye priser

Legg inn av KingKongHalvor »

Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Det var stivt, ja.

Selv kjøpte jeg tomater på Rema i går. 45 kr pr kg. Dvs 45 kr for ca 6 tomater. Kr 17,50 for en pose potetgull...

Skulle ikke regjeringen legge til rette for at folk skal spise sunnere...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: ons sep 07, 2022 10:26 pm
KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Det var stivt, ja.

Selv kjøpte jeg tomater på Rema i går. 45 kr pr kg. Dvs 45 kr for ca 6 tomater. Kr 17,50 for en pose potetgull...

Skulle ikke regjeringen legge til rette for at folk skal spise sunnere...
45 kr/kg for tomater er da ikke helt feil, verre med de små tomatene som smaker noe, de ligger på 150-200kr/kg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Jeg er ikke den mest prisbevisste, får en del pes for det i heimen. Plukker det jeg har lyst på jeg.

Men det er enkelte produkter som har eksplodert i pris. Poteter mener jeg bestemt alltid har vært budsjettkost. Det er det ikke lenger. Så jeg har begynt å plukke poteter i løsvekt på butikken siden det er rimeligere. Men man kan ikke være kresen på type potet da.

Foreldrene mine drar til en gård og kjøper store kvanta, men vi bruker ikke så mye potet, så det ender med en jungel nede i posen før vi er halvvegs i en 20-kilos sekk.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:28 pm
SirJames skrev: ons sep 07, 2022 10:26 pm
KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Det var stivt, ja.

Selv kjøpte jeg tomater på Rema i går. 45 kr pr kg. Dvs 45 kr for ca 6 tomater. Kr 17,50 for en pose potetgull...

Skulle ikke regjeringen legge til rette for at folk skal spise sunnere...
45 kr/kg for tomater er da ikke helt feil, verre med de små tomatene som smaker noe, de ligger på 150-200kr/kg.
45 kr for 6 tomater er helt feil i min bok. Cherrytomater er dog et kapittel for seg, ja.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Jeg kjøpte poteter i løsvekt hos rema til 10,- pr. kilo før helgen.
Vet ikke hva slags, annet enn at de kaller dem "norske nypoteter"
Jekker du litt på krava, kan de sikkert brukes til potetmos.

Someone

Legg inn av Someone »

Av en eller annen grunn synes jeg nypoteter ikke egner seg i stappe. Et eller annet som mangler i smaker i det, selv om de jo er glimrende kokte

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ukens "tilbud", ei bøtte med snacktomater, til oppunder 65-66 kroner hos Kiwi. Disse har jo vanligvis ligget mellom 25 og 39 kroner, men aldri opplevd dem så dyre før.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: tor sep 08, 2022 10:50 am Av en eller annen grunn synes jeg nypoteter ikke egner seg i stappe. Et eller annet som mangler i smaker i det, selv om de jo er glimrende kokte
Nei, nypoteter er dårlige greier i stappe. Jeg synes det er mye ræl som kalles nypoteter og koster en hel del. Noen er vasne og nær uspiselige. Generelt er de røde bedre enn de gule. Dessverre er ingen i nærheten av nivået fra min far og bestefars tid, da det be dyrket haugevis av det som de da kalte "tidligpoteter". Selvdyrket som varte til langt utpå høsten, før selvdyrkede Kerrs Pink tok over utøver senhøsten.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: tor sep 08, 2022 10:50 am Av en eller annen grunn synes jeg nypoteter ikke egner seg i stappe. Et eller annet som mangler i smaker i det, selv om de jo er glimrende kokte
Da er det bare å kjøpe mandelpoteter/ikke lage potetmos.
Problem løst.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

KingKongHalvor skrev: ons sep 07, 2022 10:21 pm Skulle lage potetmos i dag, ville ha mandelpoteter. Coop selger poser med 2kg, koster 70kr. Det var såpass dyrt at jeg lot være.
Bama har en god ferdigstappe til under 30 kroner. Den bør holde til to.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: tor sep 08, 2022 3:06 pm
Someone skrev: tor sep 08, 2022 10:50 am Av en eller annen grunn synes jeg nypoteter ikke egner seg i stappe. Et eller annet som mangler i smaker i det, selv om de jo er glimrende kokte
Nei, nypoteter er dårlige greier i stappe. Jeg synes det er mye ræl som kalles nypoteter og koster en hel del. Noen er vasne og nær uspiselige. Generelt er de røde bedre enn de gule. Dessverre er ingen i nærheten av nivået fra min far og bestefars tid, da det be dyrket haugevis av det som de da kalte "tidligpoteter". Selvdyrket som varte til langt utpå høsten, før selvdyrkede Kerrs Pink tok over utøver senhøsten.
Og da er problemet at det nå i sommer omtrent bare har vært "nypoteter" å få kjøpt. Litt upraktisk når barna digger potetstappe

fargerik

Legg inn av fargerik »

Someone skrev: tor sep 08, 2022 8:36 pm
DoktorS skrev: tor sep 08, 2022 3:06 pm
Someone skrev: tor sep 08, 2022 10:50 am Av en eller annen grunn synes jeg nypoteter ikke egner seg i stappe. Et eller annet som mangler i smaker i det, selv om de jo er glimrende kokte
Nei, nypoteter er dårlige greier i stappe. Jeg synes det er mye ræl som kalles nypoteter og koster en hel del. Noen er vasne og nær uspiselige. Generelt er de røde bedre enn de gule. Dessverre er ingen i nærheten av nivået fra min far og bestefars tid, da det be dyrket haugevis av det som de da kalte "tidligpoteter". Selvdyrket som varte til langt utpå høsten, før selvdyrkede Kerrs Pink tok over utøver senhøsten.
Og da er problemet at det nå i sommer omtrent bare har vært "nypoteter" å få kjøpt. Litt upraktisk når barna digger potetstappe
Klart det. Jeg var innom rema på dagens sykkeltur, og fant denne ferdiglagde, frosne potetmos. Mener jeg kjøpte en slik for noen år siden og fant ut at den var sånn ca. OK.
Men kiloprisen er jo omtrent som prisen på mandelpoteter! :-)
De har fått kålhuer, da. Snart fårikåltid. Men nesten 20 kroner pr. kilo for kålhue er da vel litt dyrere enn det jeg kan huske.
Og fårikålkjøtt "fra lam" til 199,90 pr. kilo er også litt høy pris, er det ikke?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Frank.N.Steen skrev: tor sep 08, 2022 12:57 pm Ukens "tilbud", ei bøtte med snacktomater, til oppunder 65-66 kroner hos Kiwi. Disse har jo vanligvis ligget mellom 25 og 39 kroner, men aldri opplevd dem så dyre før.
Hadde bokser med 500gr på Rema til 29kr senest i går.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

KingKongHalvor skrev: fre sep 09, 2022 6:30 pm
Frank.N.Steen skrev: tor sep 08, 2022 12:57 pm Ukens "tilbud", ei bøtte med snacktomater, til oppunder 65-66 kroner hos Kiwi. Disse har jo vanligvis ligget mellom 25 og 39 kroner, men aldri opplevd dem så dyre før.
Hadde bokser med 500gr på Rema til 29kr senest i går.
Fant også ut av det, men i dag morges. Handla med noen ekstra.
Godt mulig snacktomatene var litt mindre enn de hos Kiwi, men ikke nødvendigvis noe dårligere i smaken.

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: fre sep 09, 2022 3:24 pm
Klart det. Jeg var innom rema på dagens sykkeltur, og fant denne ferdiglagde, frosne potetmos. Mener jeg kjøpte en slik for noen år siden og fant ut at den var sånn ca. OK.
Tipper mine barn som er godt vant vil rynke på nesa når de ikke får min stappe, laget på ekte poteter med mye smør

startelver

Legg inn av startelver »

Når jeg var i Danmark i august kostet gulrøtter 8 kroner kiloen, poteter 9 kroner kiloen og en agurk kunne du få helt ned i 5 kroner på tilbud.

Dette er danske kroner, men allikevel er forskjellen mellom danske og norske grønnsakspriser sjokkerende store.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Var på kjøpesenter sammen med kona i går, og naturligvis ble det noe venting på meg.
Og ute i sola var det OK å vente.
Der står en gampingvogn som selger smultringer.
Fyren skulle ha 35 kroner for 1 smultring i hånda.
Syns det var dyrt, jeg. Så det droppet jeg.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: ons sep 21, 2022 11:38 am Var på kjøpesenter sammen med kona i går, og naturligvis ble det noe venting på meg.
Og ute i sola var det OK å vente.
Der står en gampingvogn som selger smultringer.
Fyren skulle ha 35 kroner for 1 smultring i hånda.
Syns det var dyrt, jeg. Så det droppet jeg.
Ja, det var jo litt av en pris. Jeg kjøpte noen for et par-tre uker siden på Fagernes. Der var prisen 25 for tre. Jeg har vanskeligheter for å gå forbi disse bilene uten å slå av en handel. Lukten av disse nystekte smultringene er nesten bedre enn smaken.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: tor sep 22, 2022 3:32 am
fargerik skrev: ons sep 21, 2022 11:38 am Var på kjøpesenter sammen med kona i går, og naturligvis ble det noe venting på meg.
Og ute i sola var det OK å vente.
Der står en gampingvogn som selger smultringer.
Fyren skulle ha 35 kroner for 1 smultring i hånda.
Syns det var dyrt, jeg. Så det droppet jeg.
Ja, det var jo litt av en pris. Jeg kjøpte noen for et par-tre uker siden på Fagernes. Der var prisen 25 for tre. Jeg har vanskeligheter for å gå forbi disse bilene uten å slå av en handel. Lukten av disse nystekte smultringene er nesten bedre enn smaken.
Ja. Fra tre og oppover er det en annen pris. Husker ikke her og nå akkurat hvordan det er med rabattstigen, men tre stk. gir litt lavere pris, fem stk enda litt lavere pris, og ti stk gir lavest pris.
Det hjelper lite når man bare er èn som vil ha kun EN smultring i hånda. Alle er ikke storfamilie.
Og ja.....duften av ferske, varme smultringer gir meg litt vann i munn.....
Smultringer blir ikke stekt, da. I rettferdighetens navn.....de lages i en gryte med smult.....eller muligens en egnet olje....
Sist redigert av fargerik den tor sep 22, 2022 9:29 am, redigert 1 gang totalt.

Moist

Legg inn av Moist »

startelver skrev: fre sep 09, 2022 9:02 pm Når jeg var i Danmark i august kostet gulrøtter 8 kroner kiloen, poteter 9 kroner kiloen og en agurk kunne du få helt ned i 5 kroner på tilbud.

Dette er danske kroner, men allikevel er forskjellen mellom danske og norske grønnsakspriser sjokkerende store.
Jeg har da norske poteter til 11 kroner kiloen i butikken nå jeg :geek: En Bunnpris butikk vel og merke.

startelver

Legg inn av startelver »

Guttorm123 skrev: tor sep 22, 2022 3:32 am
fargerik skrev: ons sep 21, 2022 11:38 am Var på kjøpesenter sammen med kona i går, og naturligvis ble det noe venting på meg.
Og ute i sola var det OK å vente.
Der står en gampingvogn som selger smultringer.
Fyren skulle ha 35 kroner for 1 smultring i hånda.
Syns det var dyrt, jeg. Så det droppet jeg.
Ja, det var jo litt av en pris. Jeg kjøpte noen for et par-tre uker siden på Fagernes. Der var prisen 25 for tre. Jeg har vanskeligheter for å gå forbi disse bilene uten å slå av en handel. Lukten av disse nystekte smultringene er nesten bedre enn smaken.

I Kristiansand koster det 60 kr for 10 ferske smultringer fra en sånn bil. 6 kroner smultringen er et røverkjøp.

startelver

Legg inn av startelver »

Moist skrev: tor sep 22, 2022 9:28 am
startelver skrev: fre sep 09, 2022 9:02 pm Når jeg var i Danmark i august kostet gulrøtter 8 kroner kiloen, poteter 9 kroner kiloen og en agurk kunne du få helt ned i 5 kroner på tilbud.

Dette er danske kroner, men allikevel er forskjellen mellom danske og norske grønnsakspriser sjokkerende store.
Jeg har da norske poteter til 11 kroner kiloen i butikken nå jeg :geek: En Bunnpris butikk vel og merke.
Ja på denne tiden av året må bonden kvitte seg med overskuddslagre, gulrøtter er også under 20 kr kiloen, men langt fra danske priser.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: tor sep 22, 2022 9:25 am
Ja. Fra tre og oppover er det en annen pris. Husker ikke her og nå akkurat hvordan det er med rabattstigen, men tre stk. gir litt lavere pris, fem stk enda litt lavere pris, og ti stk gir lavest pris.
Det hjelper lite når man bare er èn som vil ha kun EN smultring i hånda. Alle er ikke storfamilie.
Og ja.....duften av ferske, varme smultringer gir meg litt vann i munn.....
Smultringer blir ikke stekt, da. I rettferdighetens navn.....de lages i en gryte med smult.....eller muligens en egnet olje....
Husker ikke hva en kostet, men med 25 kr. for tre, så kan vel en tier være nærliggende å tenke seg. Og du har rett: Stekt blir et misvisende ord., selv om det er veldig mange som velger å skrive "nystekte".
Sist redigert av Guttorm123 den tor sep 22, 2022 1:17 pm, redigert 1 gang totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: tor sep 22, 2022 12:16 pm

I Kristiansand koster det 60 kr for 10 ferske smultringer fra en sånn bil. 6 kroner smultringen er et røverkjøp.
Ja, det virker som om det er store variasjoner i prisen på disse smultringene fra sted til sted. Er det kanskje bare en "smultringkonge" i hver by?

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Bilde

57 kroner på Kiwi nå. Har pleid å ligge rundt 39 kroner, så det er jo en kraftig økning...

fargerik

Legg inn av fargerik »

God morgen.
Jeg sitter og zapper gjennom aviser på mårrakvisten, og ser at rema selger alle grandiosa og big one med 50% avslag i dag og i morgen og onsdag.
Kjekt å ha i fryseren, jeg skal jaffal sykle bort og ta med hjem tre-fire pizza og ha dem på lur.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kiwi har Evergood kaffe på tilbud i dag.
Sikret meg en pakke filtermalt med 40% avslag.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det har kommet julevarer i butikken. Lokal Coop har fått inn en sjokkselger med Sfinx. 175 kroner skal de ha. I fjor kom jo denne aldri på tilbud her i nærheten. Tidligere år har den vært nede i 60 kroner...

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: lør okt 22, 2022 8:23 pm Det har kommet julevarer i butikken. Lokal Coop har fått inn en sjokkselger med Sfinx. 175 kroner skal de ha.
Hahaha. Må nå være feilprising?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»