Lave og høye priser

Svar
startelver

Re: Lave og høye priser

Legg inn av startelver »

DoktorS skrev: lør jun 17, 2023 8:49 am Jacobs på Holtet stenger i dag - siste dag, altså i dag, lørdag, har de 50 prosent på alle varer som det er lov å ha tilbud på... Det var 30 på torsdag og 40 på fredag, så er jo høyst usikkert om der er stor igjen... Muligens jeg tar turen mest av nysgjerrighet, for jeg skal på ferie, så ferskvarer er ganske utelukket.
Du store alpakka, jeg husker Jacobs fra tiden jeg bodde på Nordstrand, det er veldig lenge siden :)

Tenk at de har holdt på så lenge.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

startelver skrev: lør jun 17, 2023 5:06 pm
DoktorS skrev: lør jun 17, 2023 8:49 am Jacobs på Holtet stenger i dag - siste dag, altså i dag, lørdag, har de 50 prosent på alle varer som det er lov å ha tilbud på... Det var 30 på torsdag og 40 på fredag, så er jo høyst usikkert om der er stor igjen... Muligens jeg tar turen mest av nysgjerrighet, for jeg skal på ferie, så ferskvarer er ganske utelukket.
Du store alpakka, jeg husker Jacobs fra tiden jeg bodde på Nordstrand, det er veldig lenge siden :)

Tenk at de har holdt på så lenge.
Siste dag på et års tid - de utvider.....
Håper de lager litt mer velkomne forhold for oss som bruker kolletkivt (trikk) et par ganger i året... Det føles så stusselig å måtte gå melllom alle parkerte biler for å komme til ingangen. Egentlig på tide med en større oppussing, ganske trangt og uoversiktlig, spesielt rundt fisk-ferskvare, og rotete der grønnsaker er, med flere "avdelinger" bak denne igjen...

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Predatorgnu skrev: lør jun 17, 2023 4:06 pm
Neptun skrev: lør jun 17, 2023 3:06 pm 42.000 kroner for en drink i Oslo.

Nylig lanserte Oslo-baren Pier 42 det som muligens er Norges dyreste drink. Men er det verdt månedslønnen?

– Jeg kunne lett laget drinker til 200.000 istedenfor, men det gjør vi ikke. Ikke alle vil ha råd til denne drinken heller, men husk at for noen er 42.000 det samme som 4 kroner for oss.

– Vi vil bare gi folk en kul opplevelse. Vi dømmer ikke noen, vi har ingen dresskode og jeg blåser i hva du jobber med. Vi vil bare gi folk noe ekstra.

Det sier Slavomir Kytka. Han er Food & Drink Manager ved Pier 42 og har jobbet der siden oppstarten i 2019.

cc
vNylig lanserte Oslo-baren Pier 42 det som muligens er Norges dyreste drink. Men er det verdt månedslønnen?

– Jeg kunne lett laget drinker til 200.000 istedenfor, men det gjør vi ikke. Ikke alle vil ha råd til denne drinken heller, men husk at for noen er 42.000 det samme som 4 kroner for oss.

– Vi vil bare gi folk en kul opplevelse. Vi dømmer ikke noen, vi har ingen dresskode og jeg blåser i hva du jobber med. Vi vil bare gi folk noe ekstra.

Det sier Slavomir Kytka. Han er Food & Drink Manager ved Pier 42 og har jobbet der siden oppstarten i 2019.


https://www.godt.no/aktuelt/i/O80lVl/no ... este-drink


Nok et eksempel på at utlendinger ser på nordmenn som skjødesløse idioter - som betaler hva det skal være f.eks. ti dobbel strømpris uten å straffe politikere i partier som ønsker det slik. (Den var til Erna-velgere)

For 20 år siden så var innvandrersjapper kjent for å være ganske billige (med -og uten smuglervarer)
Nå er det omvendt, de krever fantasipriser for den som ønsker å kvitt seg med lønningen raskest mulig. Har dessverre latt meg overtale til å spise på noen slike steder i de siste. Det var både svindyrt og dårlig mat, men enkelte naive tror at alt som er utenlandsk er så mye bedre og billigere. De kunne ikke tatt mer feil.
Nå er ikke Pier 42 hva jeg vil kalle en innvandrersjappe. Trodde det var Stordalen som drev der, men vet ikke.
Finnes fortsatt flere Indisk/Pakistanske, vietnamesiske, etiopiske/ eritreiske, tyrkiske, libanesiske osv restauranter med fornuftige priser og god mat i Oslo.
Kan hende. Slik er det i alle fall ikke i Trondheim.

Men hva slags utenlandsk mat smaker godt? Middelhavet (gresk, italiensk) er veldig godt.
Asiatisk (sursøtt og masse krydder utstår jeg ikke). Sterkt krydder er vel for å bedøve smaksløkene med mat som i utgangspunktet ikke smaker godt.
Meksikanske retter har mye godt. Om ett land har hevd på indrefilet -og bakte poteter så har de god mat også. Thats it.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør jun 17, 2023 5:10 pm
startelver skrev: lør jun 17, 2023 5:06 pm
DoktorS skrev: lør jun 17, 2023 8:49 am Jacobs på Holtet stenger i dag - siste dag, altså i dag, lørdag, har de 50 prosent på alle varer som det er lov å ha tilbud på... Det var 30 på torsdag og 40 på fredag, så er jo høyst usikkert om der er stor igjen... Muligens jeg tar turen mest av nysgjerrighet, for jeg skal på ferie, så ferskvarer er ganske utelukket.
Du store alpakka, jeg husker Jacobs fra tiden jeg bodde på Nordstrand, det er veldig lenge siden :)

Tenk at de har holdt på så lenge.
Siste dag på et års tid - de utvider.....
Håper de lager litt mer velkomne forhold for oss som bruker kolletkivt (trikk) et par ganger i året... Det føles så stusselig å måtte gå melllom alle parkerte biler for å komme til ingangen. Egentlig på tide med en større oppussing, ganske trangt og uoversiktlig, spesielt rundt fisk-ferskvare, og rotete der grønnsaker er, med flere "avdelinger" bak denne igjen...
Butikken er et lappverk, på tide det skjer noe ordentlig ja. De river 500m2 av det gamle og bygger nye 1100m2, totalt 2700m2. En betydelig oppgradering av ferskvareavdelingen står det på hjemmesiden. Er lov å håpe at adkomsten blir bedre, nå er det trangt og uoversiktlig også som bilist.

startelver

Legg inn av startelver »

Hvorfor selger Extra bare billige cherrytomater fra Holland ? De kan du få til 19.90. Men før solgte de norske til samme pris. Er det virkelig ikke noe produksjon å snakke om i Norge?

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Det sies at råvareprisene synker og dermed at det bør bli mindre dyre varer etter hvert. Det siste gjenstår å se.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Litt typiske priser fra Wien - Interspar, Hauptbanhof - en flott butikk. Halvliter Cola 18 kroner. Halvliter øl, Ottakringer på tilbud, 11 kroner. Beger yoghurt, 150 gram 10 kroner. Lite stykke ostekake 28 kroner. Altså, fortsatt ørlite under norske priser på vanlige varer og alkohol selvsagt fortsatt en del billigere.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kjøpte norske jordbær fra rema i går, kurven (500g) koster 59 kroner.
Syns ikke prisen er avskrekkende, det er mer smak i disse enn det vi har hatt av import i ventetiden.
Det trekker noe ned at flere av bærene er så overmodne at de ikke frister.
Burde de plukke bærene littegrann tidligere, for å unngå overmodne, uapetittelige bær?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: tir jun 27, 2023 9:50 am Kjøpte norske jordbær fra rema i går, kurven (500g) koster 59 kroner.
Syns ikke prisen er avskrekkende, det er mer smak i disse enn det vi har hatt av import i ventetiden.
Det trekker noe ned at flere av bærene er så overmodne at de ikke frister.
Burde de plukke bærene littegrann tidligere, for å unngå overmodne, uapetittelige bær?
Av samme grunn sto jeg over i går. Har en mistanke om at det var samme bær som sto ute på lørdag.
Ellers kommer det veltende tonnevis med bær denne uken, og mange uker fremover, så mulig vi får priser rundt 50-lappen. Tviler på om det blir noe særlig billigere. Arbeidskraften som brukes til dette er jo også importert og koster mer.

startelver

Legg inn av startelver »

Ikke imponert over bærene så langt, betaler ikke 69 kr for overmodne jordbær.

Eneste jeg fant brukbart var jordbærene fra Søgne som selges på torget her i byen. 3 kurver til 150,-

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

startelver skrev: tir jun 27, 2023 4:14 pm Ikke imponert over bærene så langt, betaler ikke 69 kr for overmodne jordbær.

Eneste jeg fant brukbart var jordbærene fra Søgne som selges på torget her i byen. 3 kurver til 150,-
Det meste av jordbær er nå sjelden eller aldri ordentlig modnet. De får for lite sol og det blir brukt for mye plastikkdekke. Da blir det smakløse og overprisede vannblemmer. Bruker ikke penger på sånn dritt. Tror jeg har til gode å smake gode jordbær fra butikk eller bod de siste 25 årene.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GiPazzini_85 skrev: tir jun 27, 2023 5:09 pm
startelver skrev: tir jun 27, 2023 4:14 pm Ikke imponert over bærene så langt, betaler ikke 69 kr for overmodne jordbær.

Eneste jeg fant brukbart var jordbærene fra Søgne som selges på torget her i byen. 3 kurver til 150,-
Det meste av jordbær er nå sjelden eller aldri ordentlig modnet. De får for lite sol og det blir brukt for mye plastikkdekke. Da blir det smakløse og overprisede vannblemmer. Bruker ikke penger på sånn dritt. Tror jeg har til gode å smake gode jordbær fra butikk eller bod de siste 25 årene.
Da må du være ekstremt uheldig. Det er masse gode jordbær der ute. Samtidig som det er noen sorter som holder lenge i butikk, og ikke akkurat er noen smaksbomber.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Men det er mye god og relativt billig frukt i butikkene nå, jeg fråtser. Stor fin ananas på Rema til 19,90. Kurv med nektariner koster 30kr. Vannmelon får man for 15kr/kg. Og så er det sesong for pakistansk mango så klart, og moreller, men det koster litt mer.
Er som jeg har prøvd å si noen ganger her inne når folk klager på prisen på appelsin og banan - følg med på sesongene.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: tir jun 27, 2023 5:14 pm
GiPazzini_85 skrev: tir jun 27, 2023 5:09 pm
startelver skrev: tir jun 27, 2023 4:14 pm Ikke imponert over bærene så langt, betaler ikke 69 kr for overmodne jordbær.

Eneste jeg fant brukbart var jordbærene fra Søgne som selges på torget her i byen. 3 kurver til 150,-
Det meste av jordbær er nå sjelden eller aldri ordentlig modnet. De får for lite sol og det blir brukt for mye plastikkdekke. Da blir det smakløse og overprisede vannblemmer. Bruker ikke penger på sånn dritt. Tror jeg har til gode å smake gode jordbær fra butikk eller bod de siste 25 årene.
Da må du være ekstremt uheldig. Det er masse gode jordbær der ute. Samtidig som det er noen sorter som holder lenge i butikk, og ikke akkurat er noen smaksbomber.
Eller nøye og godt vandt fra hjemme. Det meste fra nede på flatlandet er noe ræl. Det meste mangler nok søtsmak eller har for mye lagvis hardhet eller for mye hvitt.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

startelver skrev: tir jun 27, 2023 4:14 pm Eneste jeg fant brukbart var jordbærene fra Søgne som selges på torget her i byen. 3 kurver til 150,-
Ingenting slår jordbær fra Søgne!

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

KingKongHalvor skrev: tir jun 27, 2023 10:23 am
fargerik skrev: tir jun 27, 2023 9:50 am Kjøpte norske jordbær fra rema i går, kurven (500g) koster 59 kroner.
Syns ikke prisen er avskrekkende, det er mer smak i disse enn det vi har hatt av import i ventetiden.
Det trekker noe ned at flere av bærene er så overmodne at de ikke frister.
Burde de plukke bærene littegrann tidligere, for å unngå overmodne, uapetittelige bær?
Arbeidskraften som brukes til dette er jo også importert og koster mer.
Er det fortsatt et sted mellom fem og ti kroner som er vanlig timelønn for jordbærplukkere?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

LeSorcier skrev: tir jun 27, 2023 6:03 pm
KingKongHalvor skrev: tir jun 27, 2023 10:23 am
fargerik skrev: tir jun 27, 2023 9:50 am Kjøpte norske jordbær fra rema i går, kurven (500g) koster 59 kroner.
Syns ikke prisen er avskrekkende, det er mer smak i disse enn det vi har hatt av import i ventetiden.
Det trekker noe ned at flere av bærene er så overmodne at de ikke frister.
Burde de plukke bærene littegrann tidligere, for å unngå overmodne, uapetittelige bær?
Arbeidskraften som brukes til dette er jo også importert og koster mer.
Er det fortsatt et sted mellom fem og ti kroner som er vanlig timelønn for jordbærplukkere?
Det er nok mange år siden, men jeg har ingen dyptgående kunnskap om det.😉

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: tir jun 27, 2023 5:17 pm Men det er mye god og relativt billig frukt i butikkene nå, jeg fråtser. Stor fin ananas på Rema til 19,90. Kurv med nektariner koster 30kr. Vannmelon får man for 15kr/kg.
Grei pris på både ananasen og nektariner der, forutsatt at alle nektarinene var fine.

Vannmelon synes jeg uansett blir litt dyrt, med den kiloprisen betaler man jo i praksis 100 kr pr stk.

Hvorav mesteparten (skallet) kastes.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: tir jun 27, 2023 7:07 pm
KingKongHalvor skrev: tir jun 27, 2023 5:17 pm Men det er mye god og relativt billig frukt i butikkene nå, jeg fråtser. Stor fin ananas på Rema til 19,90. Kurv med nektariner koster 30kr. Vannmelon får man for 15kr/kg.
Grei pris på både ananasen og nektariner der, forutsatt at alle nektarinene var fine.

Vannmelon synes jeg uansett blir litt dyrt, med den kiloprisen betaler man jo i praksis 100 kr pr stk.

Hvorav mesteparten (skallet) kastes.
Kommer an på størrelsen så klart, men mange butikker her i Oslo selger oppdelt til noen kroner mer pr kilo. Kunne lett kjøpe en vannmelon på mange kilo før, med tre barn i huset, nå nøyer jeg meg med en liten bit.

Men bare av nysgjerrighet, hva burde vannmelon koste, hvis 15 kr/kg er for dyrt? Det skal odles, høstes, fraktes ut i verden, kjøres til butikk. Det er mange involverte som skal tjene penger.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: tir jun 27, 2023 7:29 pm
SirJames skrev: tir jun 27, 2023 7:07 pm
KingKongHalvor skrev: tir jun 27, 2023 5:17 pm Men det er mye god og relativt billig frukt i butikkene nå, jeg fråtser. Stor fin ananas på Rema til 19,90. Kurv med nektariner koster 30kr. Vannmelon får man for 15kr/kg.
Grei pris på både ananasen og nektariner der, forutsatt at alle nektarinene var fine.

Vannmelon synes jeg uansett blir litt dyrt, med den kiloprisen betaler man jo i praksis 100 kr pr stk.

Hvorav mesteparten (skallet) kastes.
Kommer an på størrelsen så klart, men mange butikker her i Oslo selger oppdelt til noen kroner mer pr kilo. Kunne lett kjøpe en vannmelon på mange kilo før, med tre barn i huset, nå nøyer jeg meg med en liten bit.
Elsker vannmelon, så kjøper som oftest hele.

Og spiser da kanskje halve melonen av gangen. Noen ganger rett før sengetid. Hvilket er katastrofe.. 8-)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: tir jun 27, 2023 7:31 pm
KingKongHalvor skrev: tir jun 27, 2023 7:29 pm
SirJames skrev: tir jun 27, 2023 7:07 pm

Grei pris på både ananasen og nektariner der, forutsatt at alle nektarinene var fine.

Vannmelon synes jeg uansett blir litt dyrt, med den kiloprisen betaler man jo i praksis 100 kr pr stk.

Hvorav mesteparten (skallet) kastes.
Kommer an på størrelsen så klart, men mange butikker her i Oslo selger oppdelt til noen kroner mer pr kilo. Kunne lett kjøpe en vannmelon på mange kilo før, med tre barn i huset, nå nøyer jeg meg med en liten bit.
Elsker vannmelon, så kjøper som oftest hele.

Og spiser da kanskje halve melonen av gangen. Noen ganger rett før sengetid. Hvilket er katastrofe.. 8-)
Hehe, det er mye vann ja!😂😂😂

SirJames

Legg inn av SirJames »

For å svare på spørsmålet etter redigeringen;

Ingen klar formening, men å betale 100 kr for en vannmelon synes jeg altså blir i overkant. Ja, vannmelon er som oftest DIGG, men jeg er litt opptatt av value for money. Og i den forbindelse rynker jeg litt på nesen når prisen bikker tresifret.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg husker når vannmelonen hadde en kilopris på under 10 kroner. Det var billigsalg.

Someone

Legg inn av Someone »

startelver skrev: tir jun 27, 2023 9:23 pm Jeg husker når vannmelonen hadde en kilopris på under 10 kroner. Det var billigsalg.
Hel vannmelon koster 12.90 per kilo på min lokale Meny. Nesten det dobbelte hvis du skal ha den kuttet opp. Så vannmelon er ikke akkurat noe som blakker seg på....

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Pærer til ikke mindre enn kroner 60,- pr. kg på Rema i dag.

Det var da voldsomt som de smeller til med kilopriser på frukt for tiden. De pærene vil nok råtne.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Neptun skrev: tor jun 29, 2023 8:57 pm Pærer til ikke mindre enn kroner 60,- pr. kg på Rema i dag.

Det var da voldsomt som de smeller til med kilopriser på frukt for tiden. De pærene vil nok råtne.
Det er ikke sesong for pærer nå, derfor blir det dyrere. Kjøp noe annet som er i sesong da vel!

startelver

Legg inn av startelver »

OBS har valgt følgende taktikk, all frukt som pærer , epler osv skal koste 42 kroner kiloen nå. Jeg fikk da kjøpt epler for 34 kroner kiloen for bare 1 måned siden. Men de hadde ihvertfall vannmelon til 12.90 ved kjøp av hele meloner.

startelver

Legg inn av startelver »

OK nå kan man begynne å lure!!!

Norske agurker i Tyrkersjappa som ligger rett ved siden av Extra koster 20 kr stykket. I alle norske kjeder koster disse 25 kroner. 20 kroner er en fast lavpris i den butikken.
De kjøper ikke inn store kvantum som kjedene, allikevel kan de selge agurker 5 kroner rimeligere???

Kjedene påstår de kun har 1-2% marginer?

Har det noe med å gjøre hvilken gård agurkene stammer fra ? Disse er merket Solbergs.

Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

startelver skrev: fre jun 30, 2023 3:05 pm OK nå kan man begynne å lure!!!

Norske agurker i Tyrkersjappa som ligger rett ved siden av Extra koster 20 kr stykket. I alle norske kjeder koster disse 25 kroner. 20 kroner er en fast lavpris i den butikken.
De kjøper ikke inn store kvantum som kjedene, allikevel kan de selge agurker 5 kroner rimeligere???

Kjedene påstår de kun har 1-2% marginer?

Har det noe med å gjøre hvilken gård agurkene stammer fra ? Disse er merket Solbergs.
Vel, Rema 1000 hadde i 2022 en margin på 3,5% basert på driftsresultatet. Dog er det ikke sånn de opererer med en flat margin på alle varer. Dessuten prisen man ikke en vare etter et mål om x-antall margin i driftsresultat

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KingKongHalvor skrev: tor jun 29, 2023 9:40 pm
Neptun skrev: tor jun 29, 2023 8:57 pm Pærer til ikke mindre enn kroner 60,- pr. kg på Rema i dag.

Det var da voldsomt som de smeller til med kilopriser på frukt for tiden. De pærene vil nok råtne.
Det er ikke sesong for pærer nå, derfor blir det dyrere. Kjøp noe annet som er i sesong da vel!
43,- på Extra i dag, omtrent samme som for epler.
Og ca. dobbel så mye som for 3 år siden - før pandemien. Frukt har blitt fryktelig dyrt, så passer på "fylle" på jobben.

Registrerer kartellet har lett kamp mot mange kunder som har vent seg til ekstreme priser under pandemien.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»