Lave og høye priser

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Lave og høye priser

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: tor des 22, 2022 4:23 pm Kjøpte ekte marsipan på IKEA, altså med ekte mandler. Og sjokoovertrekk.
Koster 60 kr for en 400 gram. Den er vanvittig god.

Bilde

Bilde
Den så meget saftig ut ja, og angrer på at en ikke har vært litt mer på utkikk etter alternativer til Nidars utvalg.
Men ikke fått så mye tid siste dagene, til å fly nedom Alnabru, for husker at Rusta og Meny butikken (på Alnasenteret) pleide å ha mye fint og spennende variert av julesnop og drikke, men mulig noe er igjen i romjul/nyttår.

startelver

Legg inn av startelver »

Frank.N.Steen skrev: tor des 22, 2022 4:39 pm
startelver skrev: tor des 22, 2022 4:23 pm Kjøpte ekte marsipan på IKEA, altså med ekte mandler. Og sjokoovertrekk.
Koster 60 kr for en 400 gram. Den er vanvittig god.

Bilde

Bilde
Den så meget saftig ut ja, og angrer på at en ikke har vært litt mer på utkikk etter alternativer til Nidars utvalg.
Men ikke fått så mye tid siste dagene, til å fly nedom Alnabru, for husker at Rusta og Meny butikken (på Alnasenteret) pleide å ha mye fint og spennende variert av julesnop og drikke, men mulig noe er igjen i romjul/nyttår.
Har inntrykk av at det brukes mindre mandler i de norske variantene,

Tysk og dansk marsipan er ofte litt "renere" produkter.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

90 kr til 37 kr er jo en prisforskjell som er helt syk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: tor des 22, 2022 4:43 pm Har inntrykk av at det brukes mindre mandler i de norske variantene,

Tysk og dansk marsipan er ofte litt "renere" produkter.
Ja, husker at enkelte aviser og anmeldere, hvert fall tidligere tok for seg ulike norske og utenlandske marsipanprodukter, og der scora særlig tyske og danske ofte overlegent, angående det du nevner om å inneha langt mer mandler og råere i smaken enn de søte norske variantene.
Synes også det var litt mer å velge i før, også blant de mer billigkjedene av julegodt, men nå er det jo Nidar som "eier" det markedet, eller virker nå slik siste årene.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

startelver skrev: tor des 22, 2022 4:23 pm Kjøpte ekte marsipan på IKEA, altså med ekte mandler. Og sjokoovertrekk.
Koster 60 kr for en 400 gram. Den er vanvittig god.

Bilde

Bilde
Den så rett og slett himmelsk ut.
Men meg bekjent, så finnes det ikke noe IKEA utsalg, her I plankebyen og omegn.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

startelver skrev: tor des 22, 2022 4:23 pm Kjøpte ekte marsipan på IKEA, altså med ekte mandler. Og sjokoovertrekk.
Koster 60 kr for en 400 gram. Den er vanvittig god.

Bilde

Bilde
Den så rett og slett himmelsk ut.

startelver

Legg inn av startelver »

De selger den hvert år på IKEA, alltid i desember.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Man drar da ikke frivillig til IKEA

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ser ut til at Rema har satt ned hauger med julevarer til halv pris allerede...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: tir des 27, 2022 9:03 pm Ser ut til at Rema har satt ned hauger med julevarer til halv pris allerede...
Jupp, alt av godteri og pinnekjøtt ihvertfall.
Tomt for Sfinx, kjøpte Gode Ønsker for 51kr, det er helt greit for en eske kjedelig konfekt.

Hadde normalt sett kjøpt pinnekjøtt også, men kjøpte 2 kg i Nord-Norge, det holder for meg. En gang i februar og så i påsken.

Men det er veldig mye billig mat der ute nå, hvis man har fryseplass.

startelver

Legg inn av startelver »

50% på julegodis ja, men stort sett bare søtt kliss.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Stjerten skrev: fre des 23, 2022 9:19 am
startelver skrev: tor des 22, 2022 4:23 pm Kjøpte ekte marsipan på IKEA, altså med ekte mandler. Og sjokoovertrekk.
Koster 60 kr for en 400 gram. Den er vanvittig god.

Bilde

Bilde
Den så rett og slett himmelsk ut.
Men meg bekjent, så finnes det ikke noe IKEA utsalg, her I plankebyen og omegn.
Er ikke dette den samme som Europris har?
Jeg pleier å raide Europris og Rusta for snop når julen nærmer seg. Bedre snop, lavere priser.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: fre des 23, 2022 9:31 pm Man drar da ikke frivillig til IKEA
Har du dårlige erfaringer med IKEA?

startelver

Legg inn av startelver »

morrisey skrev: tir des 27, 2022 11:56 pm
Stjerten skrev: fre des 23, 2022 9:19 am
startelver skrev: tor des 22, 2022 4:23 pm Kjøpte ekte marsipan på IKEA, altså med ekte mandler. Og sjokoovertrekk.
Koster 60 kr for en 400 gram. Den er vanvittig god.

Bilde

Bilde
Den så rett og slett himmelsk ut.
Men meg bekjent, så finnes det ikke noe IKEA utsalg, her I plankebyen og omegn.
Er ikke dette den samme som Europris har?
Jeg pleier å raide Europris og Rusta for snop når julen nærmer seg. Bedre snop, lavere priser.
Aner ikke om de har det, kan ikke huske det. Denne er tysk importert fra IKEA. Tror Europris har danske.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Lokal Rema var nesten ribba for pinnekjøtt - får vurdere i morgen kom jeg kjøper noe. Kan være greit til en søndagsmiddag og fryse ned til bruk for potetballmiddager.... Sfinx til 50 kroner pakken nå, ja det er jo under en fjerdedel av det flere butikker solgte det før jul - det er jo på grensen til perverst. Kjøpte en pakke til en 100-lapp før jul og lar det bli med det....

Regner med det er en del, som i denne dyrtiden, nå raider butikken for gode tilbud - det burde vel mange gjøre, egentlig.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Aner ikke om de har det, kan ikke huske det. Denne er tysk importert fra IKEA. Tror Europris har danske.
[/quote]

Er samme typen. Har 2 stk liggende, så sjekket.

startelver

Legg inn av startelver »

morrisey skrev: ons des 28, 2022 12:23 pm Aner ikke om de har det, kan ikke huske det. Denne er tysk importert fra IKEA. Tror Europris har danske.
Er samme typen. Har 2 stk liggende, så sjekket.
[/quote]

Ok? Da får jeg sjekke Europris her i Kristiansand. Vil gjerne ha den tilgjengelig hele året, den er så mye bedre enn alt annet av marsipanbrød.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

morrisey skrev: tir des 27, 2022 11:56 pm
Stjerten skrev: fre des 23, 2022 9:19 am
startelver skrev: tor des 22, 2022 4:23 pm Kjøpte ekte marsipan på IKEA, altså med ekte mandler. Og sjokoovertrekk.
Koster 60 kr for en 400 gram. Den er vanvittig god.

Bilde

Bilde
Den så rett og slett himmelsk ut.
Men meg bekjent, så finnes det ikke noe IKEA utsalg, her I plankebyen og omegn.
Er ikke dette den samme som Europris har?
Jeg pleier å raide Europris og Rusta for snop når julen nærmer seg. Bedre snop, lavere priser.
Tusen takk for tips. Skal sjekkes ut 😊

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da ble det en pakke røkt pinnekjøtt fra Spekeloftet fra Rema i dag - halv pris er god pris. Tenker det er greit å variere litt og prøv røkt også - det blir nok en versjon trukket i kraft utpå nyåret, og da fort 2-3 middager av det til sammen. Så blir jo det 2-3 porsjoner som fryses ned som brukes som kraftbase for potetball også utover i 2023. Ingen upris.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

DoktorS skrev: tir des 27, 2022 9:03 pm Ser ut til at Rema har satt ned hauger med julevarer til halv pris allerede...
Skal handle pinnekjøtt i morgen, med formål middag lørdag.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har aldri skjønt denne fascinasjonen for pinnekjøtt, det må jeg ærlig innrømme.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: tor des 29, 2022 3:57 pm Jeg har aldri skjønt denne fascinasjonen for pinnekjøtt, det må jeg ærlig innrømme.
Det er vel ikke det mest eksklusive på dyret, men det har vel med tradisjon å gjøre, og at veldig mange forbeholder pinnekjøtt til jula. Ok, en god del har også begynt å spise det i påsken, kanskje som et billigere alternativ til "påskelammet".?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

startelver skrev: tor des 29, 2022 3:57 pm Jeg har aldri skjønt denne fascinasjonen for pinnekjøtt, det må jeg ærlig innrømme.
Jeg synes det alltid er fascinerende å prøve et par biter med pinnekjøtt i jula. Sitter der og funderer på om det jeg spiste var en salta pinne som smakte litt som kjøtt, eller om det var et stykke salta kjøtt som smakte litt som en pinne.

startelver

Legg inn av startelver »

Det nevnte tyske marsipanbrødet selges nå i miniutgave hos OBS, de har tilbud til 19.90.

Men det er kun 100 gram så forsvinner i en munnfull.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

startelver skrev: fre des 30, 2022 5:42 pm Det nevnte tyske marsipanbrødet selges nå i miniutgave hos OBS, de har tilbud til 19.90.

Men det er kun 100 gram så forsvinner i en munnfull.
Samme på Coop Extra.

Høy pris: Stranda renskåret spekeskinke for 640 kr/kg på Rema. Syns dette var i gribbeste laget.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Lokal Coop Extra har nå gjort Sfinx tre ganger dyrere enn forrige uke - opp fra 50 til 150 kroner! Problemet er at den siste esken jeg kjøpte hadde kort holdbarhet, februar 2023 - noen av bitene var såvidt begynt å bli misfarget. OK når den koster 50, ikke OK når den koster 150.

startelver

Legg inn av startelver »

Kjøper gjerne billige reker hvis de er ferske. Men tror det ikke før jeg ser det, er jo luksusmat for oss på budsjett.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Justice 97 skrev: tir jan 10, 2023 7:17 pm Skal visstnok bli billige reker inn mot helga.

Kasser på kasser med ferske reker går på billigsalg. Enorme fangster langs kysten av Sørlandet gir priskutt i butikkene. Nå koster reker nesten bare en tredjedel enn hva de gjorde i sommer.

Hos fiskernes Salgslag i Grimstad fryder de seg over de fine rekene som kommer inn. – Det er på denne tiden av året at rekene er absolutt best. Ypperlig kvalitet, sier butikkleder Bjørn Berntsen ved fiskemottaket i Grimstad. Og havet bugner av reker for tiden. I butikkene betyr det billigsalg. -Vi har fått noen bestillinger. Så det blir nok svært rimelige reker mot helgen, sier Berntsen. Berntsen sender reker både til Østlandet og Vestlandet.
Så denne, men det kommer neppe i helgens tilbudsaviser - så får følge litt med på Instagram og sånt, om det kommer noe fra de lokale fiskehandlerne... Hender seg at lokal Meny har tilbud som ikke er annonsert. Hadde smakt med reker i helgen - til tross for at jeg tror denne "sannheten" om at reker og skalldyr er så mye bedre om vinteren er ganske overdrevet...

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: tir jan 10, 2023 7:10 pm Lokal Coop Extra har nå gjort Sfinx tre ganger dyrere enn forrige uke - opp fra 50 til 150 kroner! Problemet er at den siste esken jeg kjøpte hadde kort holdbarhet, februar 2023 - noen av bitene var såvidt begynt å bli misfarget. OK når den koster 50, ikke OK når den koster 150.
Misfarget? As in white?

Det er bare fett som trekker mot overflaten, noe som kan skyldes oppbevaring i for varm temperatur.

Smaken påvirkes ikke i særlig grad.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

SirJames skrev: tir jan 10, 2023 9:19 pm
DoktorS skrev: tir jan 10, 2023 7:10 pm Lokal Coop Extra har nå gjort Sfinx tre ganger dyrere enn forrige uke - opp fra 50 til 150 kroner! Problemet er at den siste esken jeg kjøpte hadde kort holdbarhet, februar 2023 - noen av bitene var såvidt begynt å bli misfarget. OK når den koster 50, ikke OK når den koster 150.
Misfarget? As in white?

Det er bare fett som trekker mot overflaten, noe som kan skyldes oppbevaring i for varm temperatur.

Smaken påvirkes ikke i særlig grad.
Nei, ikke i særlig grad, men det ser jo ikke så fint ut.....
Dessuten er jo den ikke akkurat den ferskeste - min erfaringer at det er stor forskjell i alle fall på de variantene med fyll og/eller mye fett...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»