Lave og høye priser

Svar
Moist

Re: Lave og høye priser

Legg inn av Moist »

rosmebraad skrev: fre nov 11, 2022 1:26 am Latterlige priser på Kiwi. 40l/15 kg vedsekk var 49 kr for 1-2 år siden, nå 139 kr.
Evergood kaffe var 99 kr for 6x250g. Nå er 500g på 'tilbud' til 59,90. Nedsatt fra 84 sier de, hvordan kom den seg opp dit? Og hba får kaffeplukkerne ut av disse prisene?

'Greedflation' var det noen som kalte det.
Kaffeprisene har steget kraftig de siste 2 årene, sammenheng i råvarepris og økte kostnader for produsentene. Ikke alt trenger å være en konspirasjon mot det norske markedet

https://www.nrk.no/norge/kaffeprisene-n ... 1.15937571

Strider

Legg inn av Strider »

En skillingsbolle kostet for et par år siden 6 kr på et bakeri her. Nå koster samme bolle 21 kr!
På 5 år ca har den gått fra 6 kr til 21 kr

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 3:10 am En skillingsbolle kostet for et par år siden 6 kr på et bakeri her. Nå koster samme bolle 21 kr!
På 5 år ca har den gått fra 6 kr til 21 kr
Jøss, hva slags bakeri er dette, og hvor?
Åpent bakeri i Oslo selger kanelboller for 49kr stk.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Men hvordan er det med historiske priser på f.eks. kaffe i forhold til i dag. Kaffe har jo vært ganske billig lenge. Har jo inntrykk av at det kostet litt i "gamle dager". Ser at en vare som SMØR også har steget mye, prosentvis, men har jo stusset noen år på at den såpass komprimert vare, og noe som var luksus i våre dager, kostet langt mindre enn en trikkebillett for en halv kilo. For 30 år siden var jo SMØR ansett som så dyrt hos en del at de bare brukte det i helga, ikke av hensyn til helsa, men av hensyn til prisen....

Pussig nok kom det også en oversikt i går som viser et at det eneste produktet som har gått ned i pris i er kokesjokolade. Det er et produkt jeg har tenkt har vært veldig høyt priset - en typisk plate med 100 gram Selskapssjokolade har kostet rundt 30 kroner, mens flere butikker har 4 for 100 for 200 grams plater med Melkesjokolade etc.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: fre nov 11, 2022 12:04 pm Men hvordan er det med historiske priser på f.eks. kaffe i forhold til i dag. Kaffe har jo vært ganske billig lenge. Har jo inntrykk av at det kostet litt i "gamle dager". Ser at en vare som SMØR også har steget mye, prosentvis, men har jo stusset noen år på at den såpass komprimert vare, og noe som var luksus i våre dager, kostet langt mindre enn en trikkebillett for en halv kilo. For 30 år siden var jo SMØR ansett som så dyrt hos en del at de bare brukte det i helga, ikke av hensyn til helsa, men av hensyn til prisen....

Pussig nok kom det også en oversikt i går som viser et at det eneste produktet som har gått ned i pris i er kokesjokolade. Det er et produkt jeg har tenkt har vært veldig høyt priset - en typisk plate med 100 gram Selskapssjokolade har kostet rundt 30 kroner, mens flere butikker har 4 for 100 for 200 grams plater med Melkesjokolade etc.
Kaffe på supermarked har stort sett alltid vært billig, noe annet med spesialbutikker. Men kaffe er en av varene som har økt mest det siste året, hele 30% hørte jeg på nyhetene i går.

Og ja, smør har blitt veldig dyrt. Tenkte jeg skulle kjøpe litt da jeg var i Sverige tidligere i høst, men der var det faktisk enda dyrere.

Strider

Legg inn av Strider »

KingKongHalvor skrev: fre nov 11, 2022 6:13 am
TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 3:10 am En skillingsbolle kostet for et par år siden 6 kr på et bakeri her. Nå koster samme bolle 21 kr!
På 5 år ca har den gått fra 6 kr til 21 kr
Jøss, hva slags bakeri er dette, og hvor?
Åpent bakeri i Oslo selger kanelboller for 49kr stk.
Er inne på et kjøpesenter som har bakeri. 49 kr for en slik bolle er vel galskap?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 8:25 pm
KingKongHalvor skrev: fre nov 11, 2022 6:13 am
TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 3:10 am En skillingsbolle kostet for et par år siden 6 kr på et bakeri her. Nå koster samme bolle 21 kr!
På 5 år ca har den gått fra 6 kr til 21 kr
Jøss, hva slags bakeri er dette, og hvor?
Åpent bakeri i Oslo selger kanelboller for 49kr stk.
Er inne på et kjøpesenter som har bakeri. 49 kr for en slik bolle er vel galskap?
Det er det, men det er like fullt det det koster de fleste steder. Vi pleide å gå endel på kafé tidligere, men har kuttet det nesten helt ut nå. To voksne og tre barne blir fort over fem hundre kroner - og det er det ikke verdt.

Strider

Legg inn av Strider »

Pizzabakeren 1 stor pizza har økt en del de siste 2-3 årene. Ikke helt sikker hvor mye

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Coop og spesielt Prix har gjort slik svindel til sitt varemerke. De er tatt gang på gang på gang for å slikt lureri, og skylder hele tiden på "rutinesvikt".

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/ra ... t/77728463

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 8:25 pm
KingKongHalvor skrev: fre nov 11, 2022 6:13 am
TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 3:10 am En skillingsbolle kostet for et par år siden 6 kr på et bakeri her. Nå koster samme bolle 21 kr!
På 5 år ca har den gått fra 6 kr til 21 kr
Jøss, hva slags bakeri er dette, og hvor?
Åpent bakeri i Oslo selger kanelboller for 49kr stk.
Er inne på et kjøpesenter som har bakeri. 49 kr for en slik bolle er vel galskap?
Tror det er mer galskap å selge for 21kr, for ikke å snakke om 6kr for et par år siden. Det er jo priser tilbake fra 90-tallet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Bakervarer a la kanelboller, wienerbrød, skolebrød etc selges for 2 for 25 på Coop Extra.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

En standard Grandiosa har økt fra ca 35 kroner til ikke mindre enn kr 60,- på ca 3 år.
Dét er heftig prisstigning.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Når jeg ser denne tråden, så ser jeg at jeg har noe å lære.... Stort sett så drar jeg kortet, og ser ikke engang på summen.
Noe sånt som hva en liter melk koster, det aner jeg faktisk ikke. Og det er jo ganske tåpelig.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Neptun skrev: fre nov 11, 2022 9:27 pm En standard Grandiosa har økt fra ca 35 kroner til ikke mindre enn kr 60,- på ca 3 år.
Dét er heftig prisstigning.
Kostet ikke den sånn 25 kroner på rema for et par år siden?

Så på twitter at kiwi selger peppes triple meat til 63,- og coop har den til 49 ish, kiwi vi gir oss aldri på pris meg mitt i brunauget

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ostemanden skrev: fre nov 11, 2022 9:44 pm
Neptun skrev: fre nov 11, 2022 9:27 pm En standard Grandiosa har økt fra ca 35 kroner til ikke mindre enn kr 60,- på ca 3 år.
Dét er heftig prisstigning.
Kostet ikke den sånn 25 kroner på rema for et par år siden?

Så på twitter at kiwi selger peppes triple meat til 63,- og coop har den til 49 ish, kiwi vi gir oss aldri på pris meg mitt i brunauget
Et par år siden? Nei, tror du må flere år enn det tilbake for at en Grandis kosta 25 Kr.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Fringegirl skrev: fre nov 11, 2022 9:46 pm
Ostemanden skrev: fre nov 11, 2022 9:44 pm
Neptun skrev: fre nov 11, 2022 9:27 pm En standard Grandiosa har økt fra ca 35 kroner til ikke mindre enn kr 60,- på ca 3 år.
Dét er heftig prisstigning.
Kostet ikke den sånn 25 kroner på rema for et par år siden?

Så på twitter at kiwi selger peppes triple meat til 63,- og coop har den til 49 ish, kiwi vi gir oss aldri på pris meg mitt i brunauget
Et par år siden? Nei, tror du må flere år enn det tilbake for at en Grandis kosta 25 Kr.
Ja okei kanskje noe 4 for 100 eller noe jeg har sikkert har sett da.. Grandis er ikke det jeg spiser oftest

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Strømmen er billig nå så lenge det varer 6 øre i snitt per kw/t.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

kytec skrev: fre nov 11, 2022 9:58 pm Strømmen er billig nå så lenge det varer 6 øre i snitt per kw/t.

Smaker den godt?

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 8:41 pm Pizzabakeren 1 stor pizza har økt en del de siste 2-3 årene. Ikke helt sikker hvor mye
20 kroner siden januar for den billigste pizzaen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Fringegirl skrev: fre nov 11, 2022 9:46 pm
Ostemanden skrev: fre nov 11, 2022 9:44 pm
Neptun skrev: fre nov 11, 2022 9:27 pm En standard Grandiosa har økt fra ca 35 kroner til ikke mindre enn kr 60,- på ca 3 år.
Dét er heftig prisstigning.
Kostet ikke den sånn 25 kroner på rema for et par år siden?

Så på twitter at kiwi selger peppes triple meat til 63,- og coop har den til 49 ish, kiwi vi gir oss aldri på pris meg mitt i brunauget
Et par år siden? Nei, tror du må flere år enn det tilbake for at en Grandis kosta 25 Kr.
Det var nok 3 eller 4 pakke til den prisen.
Uansett grotesk prisøkning fra Orkla som jeg nå skyr like mye som Gilde, Nortura o.a høy-pris produsenter.
Deres korona -og krigsprofitering har gjort meg meget prisbevisst og gjerrig. Velger bare billigste alternativ unntatt når det gjelder rene fisk -og kjøttprodukter.

Strider

Legg inn av Strider »

KingKongHalvor skrev: fre nov 11, 2022 9:22 pm
TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 8:25 pm
KingKongHalvor skrev: fre nov 11, 2022 6:13 am

Jøss, hva slags bakeri er dette, og hvor?
Åpent bakeri i Oslo selger kanelboller for 49kr stk.
Er inne på et kjøpesenter som har bakeri. 49 kr for en slik bolle er vel galskap?
Tror det er mer galskap å selge for 21kr, for ikke å snakke om 6kr for et par år siden. Det er jo priser tilbake fra 90-tallet.
Tror man har enkelte billige varer for å lokke folk til butikken for så å kjøpe mer. Den bollen var et slik lokkemiddel.
IKEA hadde vel før pølser og pizzaer til under 10 kr hvis de ikke har det enda?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

TylerDurdenNorway skrev: lør nov 12, 2022 3:24 am
KingKongHalvor skrev: fre nov 11, 2022 9:22 pm
TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 8:25 pm
Er inne på et kjøpesenter som har bakeri. 49 kr for en slik bolle er vel galskap?
Tror det er mer galskap å selge for 21kr, for ikke å snakke om 6kr for et par år siden. Det er jo priser tilbake fra 90-tallet.
Tror man har enkelte billige varer for å lokke folk til butikken for så å kjøpe mer. Den bollen var et slik lokkemiddel.
IKEA hadde vel før pølser og pizzaer til under 10 kr hvis de ikke har det enda?
Dét er noe helt annet, da har de en lokkevare som selges med tap. Blir litt feil å snakke om voldsom prisstigning når det i utgangspunktet er en kunstig lav pris.

Var på IKEA med junior forrige uke, og han spiste pølser, husker ikke helt, men kostet ikke mer enn 10-12kr fortsatt.

morrisey

Legg inn av morrisey »

KingKongHalvor skrev: fre nov 11, 2022 11:51 pm
kytec skrev: fre nov 11, 2022 9:58 pm Strømmen er billig nå så lenge det varer 6 øre i snitt per kw/t.

Smaker den godt?
Pirrer veldig når du får den på tunga ;)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kona ble med et par venninder på en liten shopping i Sverige i går. Tror de var innom Strømstad og Nordby...
Til meg fant hun noen pakker Gevalia kaffekapsler for Tassimo.
For et par måneder siden kostet en pakke 45 kroner, nå er prisen senket til 39 kroner.
Gjengs pris på samme kaffekapsler her er nok opp mot 75 kroner.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Leste forresten i avisa her nå at Coop har en greie de kaller "Dobbeldeal" eller noe slikt.
1 stk. melkesjokolade 17, 50
Kjøp to, betal kun 35,-
HAHAHAHA!

Mia

Legg inn av Mia »

Hva med grillet kylling. Var på Meny og hørte en dame som spurte hvor mye kyllingen kostet, 89kr. Jeg kan da umulig ha hørt riktig? Kostet ikke den rundt 49kr for noen år siden?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

fargerik skrev: lør nov 12, 2022 8:22 am Leste forresten i avisa her nå at Coop har en greie de kaller "Dobbeldeal" eller noe slikt.
1 stk. melkesjokolade 17, 50
Kjøp to, betal kun 35,-
HAHAHAHA!
Det er langt fra første gang Coop blir tatt for latterlige "tilbudspriser".....

Ellers er jeg på Facebook med i en liten diskusjon der en fyr hisser seg opp over prisene på julessild, trepack, fra Juvik. Litt dårlig bilde, men butikken har i alle fall merket pakken til at det koster over 1.000 kr/kg. Det er jo ekstremt, selvsagt, så jeg stusser ganske mye - for Delikat julesild bare 140 kr/kg... Kjøpte senest kryddersildfilet fra Juvik i går - de er tre ganger så dyre som kryddersilda Rema har. Kvaliteten er bedre fra Juvik, men jeg forstår at folk synes den ikke er tre-fire ganger bedre. Men så er jeg jo vokst opp der ute i havgapet der Juvika er, så det er litt derfor jeg spanderer litt ekstra...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mia skrev: lør nov 12, 2022 8:25 am Hva med grillet kylling. Var på Meny og hørte en dame som spurte hvor mye kyllingen kostet, 89kr. Jeg kan da umulig ha hørt riktig? Kostet ikke den rundt 49kr for noen år siden?
Tilbudsprisen har i mange år vært 49 kroner, men har vel kostet en 70 kroner eller noe sånt til ordinær pris. Ikke så veldig overrasket å høre, i disse dager, at ordinær pris er steget til 89... Det er jo en god middag i en halv kylling i grunnen, så fortsatt vel ikke forskrekkelig dyrt i forhold til hva kylling kostet da jeg vokste opp.... Da var det ganske fin lørdagsmiddag.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargerik skrev: lør nov 12, 2022 8:22 am Leste forresten i avisa her nå at Coop har en greie de kaller "Dobbeldeal" eller noe slikt.
1 stk. melkesjokolade 17, 50
Kjøp to, betal kun 35,-
HAHAHAHA!
Det morsomste var faktisk den elendige bortforklaringen deres.
Helt bevisst at de forsøker å fremstille svindelen som en god deal, det er jeg sikker på.

Folk lar seg lure,
Snart har vi Black Friday der det ene tilbudet etter det andre presenteres som fantastisk. Det kan det det være, men folk MÅ studere prishistorikken før de slår til!
Ofte skrur de før-prisen kunstig høyt, så det skal se veldig lukrativt ut. Veldig høyt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

lok1 skrev: lør nov 12, 2022 12:04 am
TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 8:41 pm Pizzabakeren 1 stor pizza har økt en del de siste 2-3 årene. Ikke helt sikker hvor mye
20 kroner siden januar for den billigste pizzaen.
Fikk sjokk når jeg så prisene til Dominos. En stor pizza koster nå 300 kr. Før kostet den maks 250. Skal ikke Dominos liksom være en billigkjede? Smaken er ok. Har kjøpt pizza på den store pizzadagen når du kunne få en pizza til 199 kr. Dette tilbudet hadde de noen ganger i året. Sist pizzadag hadde de en stor pizza på "tilbud" til 259 kr. Hva faen?! Dette er jo bare bittelitt billigere enn normal pris! Kjøper aldri pizza på dominos igjen til den prisen. Får kjøpt en god pizza fra den lokale restauranten (som har best pizza i regionen!) til noen tiere mer. Kommer til å bli lenge til jeg kjøper pizza på Dominos igjen med de prisene som er nå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»