Lave og høye priser

Svar
Rexwiller

Re: Lave og høye priser

Legg inn av Rexwiller »

palimpsest skrev: søn nov 27, 2022 1:48 pm På Kaffebønna i Tromsø koster én (1!) pepperkake 25,- kroner. Og var den spesielt stor eller pyntet heller. Vanvittig pris.
Ren og skjær svindel. Strømprisen er ikke høy i Tromsø. Eller kanskje det er mangel på pepper pga krigen i Ukraina? Møkk lei disse sinnsyke prisene, åpenbartbart at mange legger på ekstra fordi man nå har en unnskyldning.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Rexwiller skrev: søn nov 27, 2022 2:46 pm
palimpsest skrev: søn nov 27, 2022 1:48 pm På Kaffebønna i Tromsø koster én (1!) pepperkake 25,- kroner. Og var den spesielt stor eller pyntet heller. Vanvittig pris.
Ren og skjær svindel. Strømprisen er ikke høy i Tromsø. Eller kanskje det er mangel på pepper pga krigen i Ukraina? Møkk lei disse sinnsyke prisene, åpenbartbart at mange legger på ekstra fordi man nå har en unnskyldning.
Blitt favorittunnskyldningen til de fleste, politikere inkludert.

Før kunne man skylde på Corona, nå er det "krigen i Europa (jepp, la oss krisemaksimere for alle penga)" som har blitt unnskyldningen for alt man ikke egentlig ønsker å forklare årsaken til. Svindyre pepperkaker inkludert..

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Rexwiller skrev: søn nov 27, 2022 2:46 pm
palimpsest skrev: søn nov 27, 2022 1:48 pm På Kaffebønna i Tromsø koster én (1!) pepperkake 25,- kroner. Og var den spesielt stor eller pyntet heller. Vanvittig pris.
Ren og skjær svindel. Strømprisen er ikke høy i Tromsø. Eller kanskje det er mangel på pepper pga krigen i Ukraina? Møkk lei disse sinnsyke prisene, åpenbartbart at mange legger på ekstra fordi man nå har en unnskyldning.
Alle legger kraftig på prisene på grunn av "krigen i Ukraina".
Dette har gjort meg til en gjerrigknark som ikke handler andre ting enn helt nødvendige varer, selv om økonomien er god.
La dem brenne inne med ågerprisede varer.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Prix: 93 kroner for 200 gram skinke. Noen må ha røyka beksømstøvlene sine.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Rexwiller skrev: man nov 28, 2022 12:57 pm Prix: 93 kroner for 200 gram skinke. Noen må ha røyka beksømstøvlene sine.
Visste du ikke at skinke (kokt?) er et luksusprodukt som gjerne skal koste 500kr kiloen?

Snakk om å leve i 2021!

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Moist skrev: fre nov 11, 2022 1:49 am
rosmebraad skrev: fre nov 11, 2022 1:26 am Latterlige priser på Kiwi. 40l/15 kg vedsekk var 49 kr for 1-2 år siden, nå 139 kr.
Evergood kaffe var 99 kr for 6x250g. Nå er 500g på 'tilbud' til 59,90. Nedsatt fra 84 sier de, hvordan kom den seg opp dit? Og hba får kaffeplukkerne ut av disse prisene?

'Greedflation' var det noen som kalte det.
Kaffeprisene har steget kraftig de siste 2 årene, sammenheng i råvarepris og økte kostnader for produsentene. Ikke alt trenger å være en konspirasjon mot det norske markedet

https://www.nrk.no/norge/kaffeprisene-n ... 1.15937571
Eneste grunnen til at kaffen har blitt dyr er corona nedstigning. I september var jeg i Vietnam og besøkte en gammel venn som driver med shipping og bod der i mange år.. I Vietnam ble mange tusen tonn med kaffe kastet pga havnene var stengt og man ikke fikk sendt det ut av landet.

Samme når jeg var i Panama forrige månede (bodde et par netter i Boquete som er kaffe regionen) Kaffen i Panama er dyrere enn i Norge selv om de produserer den selv. Igjen pga corona nedstenging og X antall tonn ble vraket.. Nå skal "Alle" land ha kaffe igjen og etterspørselen er stor..

peraleks

Legg inn av peraleks »

TheBaseline skrev: tor nov 17, 2022 10:45 am
lok1 skrev: lør nov 12, 2022 12:04 am
TylerDurdenNorway skrev: fre nov 11, 2022 8:41 pm Pizzabakeren 1 stor pizza har økt en del de siste 2-3 årene. Ikke helt sikker hvor mye
20 kroner siden januar for den billigste pizzaen.
Fikk sjokk når jeg så prisene til Dominos. En stor pizza koster nå 300 kr. Før kostet den maks 250. Skal ikke Dominos liksom være en billigkjede? Smaken er ok. Har kjøpt pizza på den store pizzadagen når du kunne få en pizza til 199 kr. Dette tilbudet hadde de noen ganger i året. Sist pizzadag hadde de en stor pizza på "tilbud" til 259 kr. Hva faen?! Dette er jo bare bittelitt billigere enn normal pris! Kjøper aldri pizza på dominos igjen til den prisen. Får kjøpt en god pizza fra den lokale restauranten (som har best pizza i regionen!) til noen tiere mer. Kommer til å bli lenge til jeg kjøper pizza på Dominos igjen med de prisene som er nå.
Kjøpte sist Dominos i 2019, da til 129 kr for en stor pizza, dette var riktignok under en av disse tilbudene deres men husker man kan kunne få et temmelig greit kongemåltid hos dem for 300 kr for 2 stk. for eksempel.

Med det sagt, jeg syntes det var alt for billig på den tiden der, 250 kr er innafor på en stor pizza slik jeg ser det pdd. spesielt med tanke på at mid scale restauranter gjerne operer med hovedmåltider rundt 300-400 kr.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Jolla skrev: man nov 28, 2022 1:26 pm
Rexwiller skrev: man nov 28, 2022 12:57 pm Prix: 93 kroner for 200 gram skinke. Noen må ha røyka beksømstøvlene sine.
Visste du ikke at skinke (kokt?) er et luksusprodukt som gjerne skal koste 500kr kiloen?

Snakk om å leve i 2021!
Jeg vet det i alle fall nå. Får leve av det eneste som har en akseptabel pris for tiden, nemlig smågodt og egg på tilbud.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Også skinke da, som egentlig ikke smaker noen ting.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Neptun skrev: søn nov 27, 2022 3:06 pm

Alle legger kraftig på prisene på grunn av "krigen i Ukraina".
Dette har gjort meg til en gjerrigknark som ikke handler andre ting enn helt nødvendige varer, selv om økonomien er god.
La dem brenne inne med ågerprisede varer.
Jeg tror dette har gjort noe med handlevanene til de fleste, uavhengig av egen økonomi. Det har ingenting med å være gjerrig å gjøre, kun ha sunn fornuft.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Rexwiller skrev: man nov 28, 2022 12:57 pm Prix: 93 kroner for 200 gram skinke. Noen må ha røyka beksømstøvlene sine.
Kanskje skinken var røkt:-)

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Mia skrev: lør nov 12, 2022 8:25 am Hva med grillet kylling. Var på Meny og hørte en dame som spurte hvor mye kyllingen kostet, 89kr. Jeg kan da umulig ha hørt riktig? Kostet ikke den rundt 49kr for noen år siden?
59.90 nå på tilbud. Mandager til Onsdager trur jeg det var.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

peraleks skrev: man nov 28, 2022 3:11 pm

Kjøpte sist Dominos i 2019, da til 129 kr for en stor pizza, dette var riktignok under en av disse tilbudene deres men husker man kan kunne få et temmelig greit kongemåltid hos dem for 300 kr for 2 stk. for eksempel.

Med det sagt, jeg syntes det var alt for billig på den tiden der, 250 kr er innafor på en stor pizza slik jeg ser det pdd. spesielt med tanke på at mid scale restauranter gjerne operer med hovedmåltider rundt 300-400 kr.
Ja, på min lokale pizzeria så koster fortsatt en stor pizza omtrent 250kr. Den er stor nok til å mette to vanlige voksne,. ikke noe å si på det.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Guttorm123 skrev: man nov 28, 2022 7:54 pm
peraleks skrev: man nov 28, 2022 3:11 pm

Kjøpte sist Dominos i 2019, da til 129 kr for en stor pizza, dette var riktignok under en av disse tilbudene deres men husker man kan kunne få et temmelig greit kongemåltid hos dem for 300 kr for 2 stk. for eksempel.

Med det sagt, jeg syntes det var alt for billig på den tiden der, 250 kr er innafor på en stor pizza slik jeg ser det pdd. spesielt med tanke på at mid scale restauranter gjerne operer med hovedmåltider rundt 300-400 kr.
Ja, på min lokale pizzeria så koster fortsatt en stor pizza omtrent 250kr. Den er stor nok til å mette to vanlige voksne,. ikke noe å si på det.
Absolutt, litt over hundrelappen per person er høyst innafor.

Queenie

Legg inn av Queenie »

10 kr for dopapir på joker, løp og kjøp

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

7 kroner for 1,5 kg mandelpotet hos Rema! Dette med 10 prosent avslag pga Æ. Så kundeavisen til Kiwi hadde tilsvarende latterlige lave priser på mandelpoteter. 1 kg små mandelpoteter jeg kjøpte på Coop sist kostet vel over 25 kroner. Og det sånne latterlige små som ikke lar seg skrelle...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Queenie skrev: man nov 28, 2022 8:12 pm 10 kr for dopapir på joker, løp og kjøp
Det er jo en god pris, men jeg har i mange år kjøpt Serla dopapir, sånn litt solide ruller som varer en stund. Dette virker nå å være borte både fra Coop og Rema.... Prøvde billig Rema-dopapir, men det er for grovt. Dette fine hvite synes jeg er fjollete. Jeg vil ha den gyldne middelvei hva gjelder dopapir. Og da er det Serla som er saken.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

DoktorS skrev: fre des 02, 2022 7:50 pm
Queenie skrev: man nov 28, 2022 8:12 pm 10 kr for dopapir på joker, løp og kjøp
Det er jo en god pris, men jeg har i mange år kjøpt Serla dopapir, sånn litt solide ruller som varer en stund. Dette virker nå å være borte både fra Coop og Rema.... Prøvde billig Rema-dopapir, men det er for grovt. Dette fine hvite synes jeg er fjollete. Jeg vil ha den gyldne middelvei hva gjelder dopapir. Og da er det Serla som er saken.
Selv foretrekker jeg skikkelig grovt toalettpapir, gjerne fra First Price. Man får litt følelsen av at det er sandpapir man tørker seg med, men det gjør definitivt jobben. Toalettpapiret fra Serla er jo veldig behagelig, men minuset er at man lett ender opp med bremsespor i underbuksa.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: fre des 02, 2022 7:50 pm
Queenie skrev: man nov 28, 2022 8:12 pm 10 kr for dopapir på joker, løp og kjøp
Det er jo en god pris, men jeg har i mange år kjøpt Serla dopapir, sånn litt solide ruller som varer en stund. Dette virker nå å være borte både fra Coop og Rema.... Prøvde billig Rema-dopapir, men det er for grovt. Dette fine hvite synes jeg er fjollete. Jeg vil ha den gyldne middelvei hva gjelder dopapir. Og da er det Serla som er saken.
Ta bussen til Alnabru, der finner du Serla 👍🏻

fargerik

Legg inn av fargerik »

Evergood kaffekapsler til Tassimo kaffemaskin er satt ned fra 85 kroner til 65 kroner hos kiwi. Regner med at det er kortvarig.

Moist

Legg inn av Moist »

10,- pr kilo for gulrøtter på Bunnpris, som @startelver er så glad i

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Grønnsaksbutikken (før kalt "innvandrerbutikken") på hjørnet har aldri vært bra, verken på pris eller kvalitet. Men det går jo slik når dagligvarebutikkene med sin makt peiser ut rimeligere alternativer. En pakke 2 kg mandelpoteter koster på hjørnet 40 kroner, altså 4 ganger dyrere en de som har kjedemakt. Så ikke prisen på klementiner, men disse er jo også presset. Og sopp hadde ikke i løsvekt, og pakkene i beger er dobbelt så dyre som Remas billigste....

startelver

Legg inn av startelver »

Moist skrev: fre des 02, 2022 11:19 pm 10,- pr kilo for gulrøtter på Bunnpris, som @startelver er så glad i
Veldig bra, gulrøtter kan man ikke få nok av , bruker det i juicen jeg lager. 10 kroner kiloen er det ikke ofte man ser.

startelver

Legg inn av startelver »

Ellers kan jeg nevne at det er 6.90 kiloen for mandariner hos Rema 1000 denne uken hvis man bruker Æ-appen.

Og på OBS selger de ut mandelpoteter til bare 10 kroner for en sekk. Førpris 60 kroner. Løp og kjøp.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

En sånn boks med fileter med juleansjos koster bare 30 kroner i år, ser det ut til. Det er jo nesten "gratis", med tanke på at det holder til en hel del skriver med egg og ansjos. Passer meg bra, regner med boksen står seg de tre siste søndagene jeg tilbringer i Oslo før jul - så da sparer jo jeg en del ift den boksen med gaffelbiter jeg av og til unner meg - den går jo på en søndag(er litt mye, men den står seg ikke så godt) i ny og ne - dvs, jeg har noen bokser i kjøleskapet, men det er ikke alltid det frister. Noen ganger holder det med egg, smør, loff og salt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: lør des 03, 2022 2:11 pm
Veldig bra, gulrøtter kan man ikke få nok av , bruker det i juicen jeg lager. 10 kroner kiloen er det ikke ofte man ser.
Hva annet blander du i?

fargerik

Legg inn av fargerik »

En pose saltede cashewnøtter, 200 gram.
På hyllekanten hos rema sto det 14 kroner, men i kassa kostet den 79 kroner.
Montro hva som er riktig?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

fargerik skrev: søn des 04, 2022 6:51 am En pose saltede cashewnøtter, 200 gram.
På hyllekanten hos rema sto det 14 kroner, men i kassa kostet den 79 kroner.
Montro hva som er riktig?
Kan være greit å sjekke Oda for å se litt prisnivået det ligger på...
https://oda.com/no/categories/67-snacks ... hewnotter/

Ser at Sfinx nå er priset til 140 kroner der. Så da er også den på veg nedover. Kanskje blir det en eske før jul :-)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da kan julen komme: Nærmeste Rema har atter fått inn igjen Serla dopapir.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: søn des 04, 2022 3:05 pm Da kan julen komme: Nærmeste Rema har atter fått inn igjen Serla dopapir.
Tar du med en sekk heim til jol?😅

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»