Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
SirJames

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av SirJames »

Tormund skrev: tor jan 12, 2023 6:01 pm
SirJames skrev: tor jan 12, 2023 5:58 pm
KingKongHalvor skrev: tor jan 12, 2023 5:54 pm Ikke i glasset gutter - i bolognesen. 😝
Har sett noen oppskrifter hvor det brukes hvitvin, men burde det ikke smake bedre med rød?
Hvitvin til lyst kjøtt og fisk, rødvin til rødt kjøtt. Det er vel tommelfingerreglen.
Å drikke til, ja. Men i selve bolognesen, tenkte jeg

https://www.aperitif.no/artikler/den-ek ... e,169374,2

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: tor jan 12, 2023 6:02 pm
SirJames skrev: tor jan 12, 2023 5:58 pm
KingKongHalvor skrev: tor jan 12, 2023 5:54 pm Ikke i glasset gutter - i bolognesen. 😝
Har sett noen oppskrifter hvor det brukes hvitvin, men burde det ikke smake bedre med rød?
Hvitvin i klassisk bolognese. Det er syren man er ute etter.
Skjønner.

Tormund

Legg inn av Tormund »

SirJames skrev: tor jan 12, 2023 6:03 pm
Tormund skrev: tor jan 12, 2023 6:01 pm
SirJames skrev: tor jan 12, 2023 5:58 pm

Har sett noen oppskrifter hvor det brukes hvitvin, men burde det ikke smake bedre med rød?
Hvitvin til lyst kjøtt og fisk, rødvin til rødt kjøtt. Det er vel tommelfingerreglen.
Å drikke til, ja. Men i selve bolognesen, tenkte jeg

https://www.aperitif.no/artikler/den-ek ... e,169374,2
Jeg tenkte på i selve sausen.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Tormund skrev: tor jan 12, 2023 6:01 pm
SirJames skrev: tor jan 12, 2023 5:58 pm
KingKongHalvor skrev: tor jan 12, 2023 5:54 pm Ikke i glasset gutter - i bolognesen. 😝
Har sett noen oppskrifter hvor det brukes hvitvin, men burde det ikke smake bedre med rød?
Hvitvin til lyst kjøtt og fisk, rødvin til rødt kjøtt. Det er vel tommelfingerreglen.
Hvis man tenker vinen i glasset så har det noe for seg, men ingen fasit. Rødvin til torsk feks er ganske vanlig. Og hva vil du servere til svinekjøtt? Er det lyst eller rødt kjøtt?

Tormund

Legg inn av Tormund »

KingKongHalvor skrev: tor jan 12, 2023 6:04 pm
Tormund skrev: tor jan 12, 2023 6:01 pm
SirJames skrev: tor jan 12, 2023 5:58 pm

Har sett noen oppskrifter hvor det brukes hvitvin, men burde det ikke smake bedre med rød?
Hvitvin til lyst kjøtt og fisk, rødvin til rødt kjøtt. Det er vel tommelfingerreglen.
Hvis man tenker vinen i glasset så har det noe for seg, men ingen fasit. Rødvin til torsk feks er ganske vanlig. Og hva vil du servere til svinekjøtt? Er det lyst eller rødt kjøtt?
Hehe, regnes ikke svin som lyst? Selv er jeg ikke glad i alkohol til mat, drikker det kun i selskap når noe annet ikke er sosialt akseptert, samme med kaker, spiser det kun i selskap, for å slippe maset om hvorfor jeg ikke vil ha.

Someone

Legg inn av Someone »

KingKongHalvor skrev: tor jan 12, 2023 6:04 pm Hvis man tenker vinen i glasset så har det noe for seg, men ingen fasit. Rødvin til torsk feks er ganske vanlig. Og hva vil du servere til svinekjøtt? Er det lyst eller rødt kjøtt?
Her spiller jo tilbehøret inn. Dessuten er det jo så stor forskjell i smaken og brukdområdet innenfor hver av vintypene slik at jeg nekter å være så kategorisk. Også kommer det jo an på individuelle preferanser, selv om enkelt kombinasjoner er objektivt feil

Og er man i tvil, så går man for Champagne

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: tor jan 12, 2023 7:57 pm
KingKongHalvor skrev: tor jan 12, 2023 6:04 pm Hvis man tenker vinen i glasset så har det noe for seg, men ingen fasit. Rødvin til torsk feks er ganske vanlig. Og hva vil du servere til svinekjøtt? Er det lyst eller rødt kjøtt?
Her spiller jo tilbehøret inn. Dessuten er det jo så stor forskjell i smaken og brukdområdet innenfor hver av vintypene slik at jeg nekter å være så kategorisk. Også kommer det jo an på individuelle preferanser, selv om enkelt kombinasjoner er objektivt feil

Og er man i tvil, så går man for Champagne
Kategorisk har jeg sluttet med å være for lenge siden.
Men da jeg vokste opp var jo tommelfingerregelen at det var hvitvin til fisk og rødvin til kjøtt.
Etterhvert har man lært seg en del om vellykkede måter å kombinere vin og mat, som løfter begge deler til noe høyere, og selv er jeg happy når jeg føler at det klaffer.
Samtidig er jeg opptatt av at folk må få drikke hva de vil til maten, så lenge de liker det best. Hjelper lite å si til folk at champagne er nærmest perfekt til pinnekjøtt hvis man heller syns tjukt, søtt øl og rompesprit er et bedre tilbehør.

Feelsocl

Legg inn av Feelsocl »

Bilde


En halv hvalbiffkjøttdeig, to wienerpølser, Dolmio fløtesaus, tomat og noen dryss av pakningen med pytt i panne.

startelver

Legg inn av startelver »

Blir hjemmelaget pizza på fredag den 13. Gjerne med litt blodig tomatfyll.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg gikk ned et par etasjer og litt bortover og kjøpte med Lyst surdeigsbrød fra Åpent Bakeri Paleet. Oppå dette tenker jeg å legge reker. La oss håpe at Fiskeriet på Youngstorget har justert prisen litt ned. Blir nok med en bit røykelaks derfra også....

.. så da blir det bare å supplere med litt sitron, så er kvelden sikret.

En liten utkeielse ble det også plass til, for de har denne i porsjonsutgave også. Må bli bra til en kaffe før kveldskosen setter inn for alvor:

https://www.apentbakeri.no/nyheter/2019 ... gelig-kake

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg går for stekt flesk med kålstuing. Like godt hver gang.

Someone

Legg inn av Someone »

Hjemmelaget pizza her og, planlagt følgene tre varianter

- Thaimarinert kylling
- Kjøttboller
- Parmaskinke

Tipper jeg lager kyllingen og halve skinken hvit, og rød med kjøttboller og andre halvdelen av skinken. Blir trolig litt muggost på en av dem, og tar å forveller noe sopp jeg har på. Skinken stekes med pizzaen

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ale skrev: fre jan 13, 2023 6:36 amTacofredag.
+1

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Taco her og, men kanskje ikke den vanligste varianten her inne.

Blir med villsvin som er slowcooked, sammen med en bønnesalsa og ostedip.

Gøtt gøtt gøtt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: fre jan 13, 2023 4:36 pm slowcooked
@Tormund likes this

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Chromeback skrev: fre jan 13, 2023 4:36 pm Taco her og, men kanskje ikke den vanligste varianten her inne.

Blir med villsvin som er slowcooked, sammen med en bønnesalsa og ostedip.

Gøtt gøtt gøtt.
Hvor får man tak i villsvin? Har hatt lyst til å spise det siden første gang jeg bladde i et Asterixblad.

Her ble det tortillalefser fylt med marinert biffkjøtt, soltørket tomat, hvitløksdressing og blandet salat.

Saturn

Legg inn av Saturn »

Mac n’cheeez.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: fre jan 13, 2023 2:31 pm Hjemmelaget pizza her og, planlagt følgene tre varianter

- Thaimarinert kylling
- Kjøttboller
- Parmaskinke

Tipper jeg lager kyllingen og halve skinken hvit, og rød med kjøttboller og andre halvdelen av skinken. Blir trolig litt muggost på en av dem, og tar å forveller noe sopp jeg har på. Skinken stekes med pizzaen
Nettopp - jeg pleier i hvert fall å legge på skinken etter halve steketiden. Synes det blir rart med topping som ikke er stekt. Sist gang jeg spiste på pizzarestaurant var toppingen åpenbart hentet rett fra kjøleskapet og til overmål så jeg det tok lang tid å legge det på, så pizzaen var allerede godt avkjølt når den kom...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Her råder rådvillheten. Aner ikke hva jeg skal ha. Noe kjøtt og rødvin. Det enkleste er jo biff. Men hadde jeg fått tak et kjelår, og så laget opp noe tilbehør inspirert av Midtøsten... lam gjør dels samme nytten.

Dog - et problem for meg her når det gjelder slike ting er at det blir så fryktelig mye å huske på å kjøpe underveis når ingenting er bestemt. Jeg liker å skrive handleliste på PAPIR - først kladde en liste - og så renskrive, der jeg går mest mulig systematisk fram fra butikk til butikk, og ut fra hva jeg vet står nærmest inngangen osv....

.. selvsagt kan jeg lage alternative lister ut fra det jeg får tak i - men litt jobb. Nuvel. Dere får vente i spenning på resultatet ! :-D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Etter litt fundering er menyen klar for kvelden. Lammekoteletter. Så har jeg rester av Stilton. Jeg har en Chianti, så jeg slipper å gå på polet..... (planen er å etablere et vinskap, men har ikke kommet så langt)... mandelpotetene jeg kjøpte sist var under pari - så kanskje, Chianti - pasta i stedet - type fersk. Fløteskvett over dato er fortsatt fin. Skrape sammen noe greier - lammekoteletter/filet, pasta, grønnsaker (erter/løk/purre/asparges?), fløtebasert saus - Stilton i sausen og/eller på toppen av kotelettene/fileten - litt stekt pære frisket opp med sitron, trekke noen tranebær som som ligger her til ingen nytte også... Tror det blir noe slikt.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Skikkelig sliten etter et aldri så lite sjøslag i går, sjelden jeg er så redusert. Hadde kanskje tenkt å ringe Peppes, men kom på at jeg har calzone i fryseren. Kanskje rødvin til, men føles som om det ble dobbel dose i går, så vi får se. 😅

fargerik

Legg inn av fargerik »

Vilti (Joika) med kokt potet og noe grønt. Med rørte tyttebær.
Drikker vanligvis ikke alkohol til mat, det blir nok vann.
Sist redigert av fargerik den lør jan 14, 2023 4:54 pm, redigert 1 gang totalt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Blir and her i kveld. Usikker på hva tilbehøret blir, finner vel ut av det på veien.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Chromeback skrev: lør jan 14, 2023 4:54 pm Blir and her i kveld. Usikker på hva tilbehøret blir, finner vel ut av det på veien.
Bryst eller helstekt?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KingKongHalvor skrev: lør jan 14, 2023 4:56 pm
Chromeback skrev: lør jan 14, 2023 4:54 pm Blir and her i kveld. Usikker på hva tilbehøret blir, finner vel ut av det på veien.
Bryst eller helstekt?
Bryst! Så blir nok noe god og fin fett man kan få lagd litt sås på🤤

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Vi har fått ukrainske naboer og til jul ville de takke oss som bor i nærheten for at de har fått en god mottakelse og hjelp fra oss i nabolaget, så de serverte pyrizhky til hele gjengen.

De var enormt gode. Det er som minipiroger (ser ut som en liten hold-it) med diverse fyll. Kylling, kjøttdeig, kålblanding (det var kanskje den beste av alle typene vi fikk servert).

De er ikke kjempestø i engelsk eller norsk for den saks skyld, men om jeg forstod dem rett er dette noe de spiser rett før jul, men da versjonene uten kjøtt.

Så nå har jeg gravd frem oppskrifter og skal prøve meg sjøl. Jeg ba naboen om oppskrift, men jeg tolket svaret til at det gikk kun på slump når hun lagde dem.
Og slump det er ikke min greie. I allefall ikke før jeg er trygg på retten. Frykter at det blir en nedtur med de jeg har funnet online, men det er artig å prøve noe nytt.

Someone

Legg inn av Someone »

Etter en tur med barna på restaurant den Gylde Måke i ren latskap, blir det å forberede noe for kona og meg nå. Blir thai biffsalat. Sist gang ble den såpass spicy at det neppe er noe annet en riesling som funker av gjæret druemost...

morrisey

Legg inn av morrisey »

I dag blir det en klassiker, nemlig biff med løk. Selv bruker jeg stekesjyen som saus til dette, men får vel røre sammen en bernaisse til hun som ikke vil ha det. Type Knorr.

Someone

Legg inn av Someone »

morrisey skrev: lør jan 14, 2023 6:52 pm Type Knorr.
Alt til sitt bruk, har selv noen poser av den i skuffen, men synes det er morsomt det bakpå står advarsel om at den kan inneholde spor av egg :lol:

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Burger og fries, samt en liten salat i kveld. Ganske standard burger med hjemmelaget saus, briochebrød, cheddar, sprøstekt bacon, tomat, isberg, sylteagurk og rødløk. En boks Urquell til drikke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»