Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
DoktorS

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av DoktorS »

Ja, mitt hjertesukk (forbannelse) over manglende sild i butikkene er like mye rettet mot forbrukerne som butikkene. Det er jo fullstendig tragisk at et land som har verdens beste sild har en befolkning som spiser "taco" hver jævla fredag... Fra mitt synssted handler det nærmest om manglende dannelse. At folk fullstendig ignorerer et så fantastisk godt produkt som norsk sild. Det er er tradisjonsrikt, godt, sunt, eksotisk og billig... Diskene er fulle av ferdigmarinert dritt grillmat. Det er til å gråte over. Men mest av alt blir jeg forbanna.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Det ble sjøkreps, krabbe og reker. Og heimelaga baguette. Og litt bobler, blir aldri feil.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Middagen besto i stekt tunfisk med rømme, poteter og ørretrogn. Oj, oj, oj den ørretrogna var sannelig godsaker. Kan lett spises alene. Det liksom popper i kjeften. Alltid Cola Zero til maten. Nå er det Amore Passo som roper på meg i glasset.

Number4

Legg inn av Number4 »

Stekt tunfisk, interessant. Eneste gang jeg har spist tunfisk bortsett fra tuna-salad, er kokt tunfisk! Var som en kotelett. Veldig rød med en litt ubestemmelig ettersmak, men absolutt godt. Stekt kan være verd å prøve.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Number4 skrev: fre aug 06, 2021 10:36 pm Stekt kan være verd å prøve.
Åh, så absolutt. Så ut som en vanlig biff på tallerkenen, men den avslørte seg da jeg skjærte i den. Veldig godt.
41135263_2702977083061781_8701610364535570432_n.jpg

SirJames

Legg inn av SirJames »

Knaberaps skrev: fre aug 06, 2021 10:29 pm Alltid Cola Zero til maten.
Amen.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirOwen skrev: fre aug 06, 2021 11:04 pm
Knaberaps skrev: fre aug 06, 2021 10:29 pm Alltid Cola Zero til maten.
Amen.
Aldri

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

KingKongHalvor skrev: fre aug 06, 2021 11:44 pm
SirOwen skrev: fre aug 06, 2021 11:04 pm
Knaberaps skrev: fre aug 06, 2021 10:29 pm Alltid Cola Zero til maten.
Amen.
Aldri
Peeeeepsi Maax.
Egentlig litt dumt at man begynner å drikke den, for etterhvert duger ingen annen brus. Litt som de folka som sverget til Tab Extra.

Eller mulig det er like greit.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Knaberaps skrev: fre aug 06, 2021 10:45 pm
Number4 skrev: fre aug 06, 2021 10:36 pm Stekt kan være verd å prøve.
Åh, så absolutt. Så ut som en vanlig biff på tallerkenen, men den avslørte seg da jeg skjærte i den. Veldig godt.41135263_2702977083061781_8701610364535570432_n.jpg
Nå må jeg på rema å sjekke utvalget. Så snasent ut.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: fre aug 06, 2021 8:58 pm Ja, mitt hjertesukk (forbannelse) over manglende sild i butikkene er like mye rettet mot forbrukerne som butikkene. Det er jo fullstendig tragisk at et land som har verdens beste sild har en befolkning som spiser "taco" hver jævla fredag... Fra mitt synssted handler det nærmest om manglende dannelse. At folk fullstendig ignorerer et så fantastisk godt produkt som norsk sild. Det er er tradisjonsrikt, godt, sunt, eksotisk og billig... Diskene er fulle av ferdigmarinert dritt grillmat. Det er til å gråte over. Men mest av alt blir jeg forbanna.
Fersk, røkt, marinert eller speket? Synes tilgangen på spekesild er tragisk nok.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Fringegirl skrev: fre aug 06, 2021 11:46 pm
KingKongHalvor skrev: fre aug 06, 2021 11:44 pm
SirOwen skrev: fre aug 06, 2021 11:04 pm

Amen.
Aldri
Peeeeepsi Maax.
Egentlig litt dumt at man begynner å drikke den, for etterhvert duger ingen annen brus. Litt som de folka som sverget til Tab Extra.

Eller mulig det er like greit.
Ikke mye bedre, det er jo sånt man drikker på hamburgerkjeder, folk fra møblerte hjem drikker ikke brus men vin til maten. 🥳

Lezah

Legg inn av Lezah »

Noen sylfrekke Zero-is og vann.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

KingKongHalvor skrev: fre aug 06, 2021 11:55 pm
Fringegirl skrev: fre aug 06, 2021 11:46 pm
KingKongHalvor skrev: fre aug 06, 2021 11:44 pm

Aldri
Peeeeepsi Maax.
Egentlig litt dumt at man begynner å drikke den, for etterhvert duger ingen annen brus. Litt som de folka som sverget til Tab Extra.

Eller mulig det er like greit.
Ikke mye bedre, det er jo sånt man drikker på hamburgerkjeder, folk fra møblerte hjem drikker ikke brus men vin til maten. 🥳
Vin å nippe til maten er godt, men som tørstedrikk tom maten duger Pepsi/vann.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Lettbrus drikker jeg ikke enkelt og greit. Jeg takler ikke den kunstige smaken i brus.

Number4

Legg inn av Number4 »

Fernandovonarb skrev: fre aug 06, 2021 11:59 pm Lettbrus drikker jeg ikke enkelt og greit. Jeg takler ikke den kunstige smaken i brus.
Helt enig. Skal jeg drikke en Solo skal det være ordentlig Solo.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Fringegirl skrev: fre aug 06, 2021 11:57 pm Vin å nippe til maten er godt, men som tørstedrikk tom maten duger Pepsi/vann.
Vann til maten er jeg mindre begeistret for. Jeg må ha smak, og den skal ha ligget en liten time i fryseren først. Brusa skal altså være iskald. I ordets rette forstand. Og da enten Cola Zero eller noe sololignende. Og da er First Price sin den beste og friskeste. Bedre enn Solo.

Vin-nipping (rød) er så klabert 100% innafor, men ikke dagligdags. Alt dette ifølge meg.
22442.jpg

SirJames

Legg inn av SirJames »

Knaberaps skrev: lør aug 07, 2021 12:12 am
Fringegirl skrev: fre aug 06, 2021 11:57 pm Vin å nippe til maten er godt, men som tørstedrikk tom maten duger Pepsi/vann.
Vann til maten er jeg mindre begeistret for. Jeg må ha smak, og den skal ha ligget en liten time i fryseren først. Brusa skal altså være iskald. I ordets rette forstand. Og da enten Cola Zero eller noe sololignende. Og da er First Price sin den beste og friskeste. Bedre enn Solo.

Vin-nipping (rød) er så klabert 100% innafor, men ikke dagligdags. Alt dette ifølge meg.

22442.jpg
Har ikke smakt appelsinbrusen fra FP, men skal prøve den ved anledning.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Da kom det 10 nykokte krabber på døra, så da tenker jeg menyen er satt.
Ut å kjøpe loff, kjenner jeg :)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Kjøpte meg en bamboo steamer, så nå skal jeg dampe noen dumplings, blir spennende.

Og så blir det biff, bakt potet og salat til medda. Og kanskje en ventepølse. Tenker det blir bra med en Cotes-du-Rhone til grillmat.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det ble elg i mitt svelg! Ene biten av en altfor styrt stykke entrecote fra Kolonial.no gikk med i dag. Det latterlige var jo at stykket var mye større enn "antatt"; og jeg betalte bare for "antatt" pris... Veldig brunt tilbehør - peppersaus, med rikelig med grønn pepper fra glass (min absolutte favoritt - noe av et beste jeg vet), sopp og ovnsbakte gode små nypoteter.... Til dette en flaske Chateau de Segries, Lirac, meget bra sak til akkurat 200 kroner...

Smakte utmerket! Akkurat det jeg ville ha i dag. Ellers litt imponert over at jeg klarte å stoppe drikkingen på balkongen i går (whisky) akkurat i tide til at jeg faktisk hadde en god nok dag til å ha lyst til både skikkelig matlaging og vin. Måtte jeg klare å fortsette på den måten... :-)

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

God gammeldags langpannepizza. Tykk bunn med helt normalt hvetemel. Kjøttdeig, løk, tomatpurè, hakkede tomater, hvitløk, paprika, sjampinjong(...), tomat og bacon. Toppet med (nesten for mye) ost. Pepsi Max for å lindre brannskadene i ganen. Heldigvis har jeg en boks Ben & Jerry's i fryseren som kan lindre ytterligere utover kvelden.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

KingKongHalvor skrev: tor aug 05, 2021 11:44 pm
Gårdsdattra skrev: tor aug 05, 2021 9:28 pm
DoktorS skrev: tor aug 05, 2021 9:21 pm Det ble kryddersild. Fra Rema. Servert med ganske gode nypoteter, rødløk, rødbeter, kokt egg og rømme. Herlig! Men - skjønt, det kunne være mye herligere om Meny Oslo City hadde at sild fra Juvik, som de hadde før. Nå hadde de ikke fersk kryddersild i det hele tatt. Det hadde forsnyne meg ikke Meny Grønland heller. Hva er dette her da - at man ikke kan få kryddersild/spekesild i anstendige butikker i et land som flommer over av sild?! :|

Det er lenge siden kundene hadde noe de har å si når det kommer til vareutvalg. Nå handler alt om å ta inn varer som eier av kjeden kan tjene penger på. Og slik er kjedemakta i alle tre kjedene. Om kundene er fornøyde eller ikke det bryr de seg ingenting om, for alle må handle mat og da får kundene nøye seg med det som tilbys.
Kundene har så absolutt noe de skulle ha sagt, men de gjør det på feil sted. De klager på sosiale medier over dårlig vareutvalg, og nevner gjerne fantastiske markeder i Frankrike ol, steder de har vært på ferie og levet 2-ukers drømmen.
Hjemme i Norge er det tilbake til fredagstacoen, kilospakker med Norvegia til 69kr/kg, og gjerne 4 Grandiosa for en hundrings.

Hvis folk gadd å kjøpe kvalitet i hverdagen ville selvfølgelig butikkene vært fulle av det.


Jeg ser poenget ditt, men det gjelder kun på slike varer kjedeeierne tjener mest på. Jeg kan ikke kommentere dine betraktninger av hva folk handler, det følger jeg virkelig ikke med på.
Forresten så spiste jeg ferdig lapskaus til middag produsert av Gilde. Smaker slik lapskaus skal smake og med flatbrød og øl til ble det bra. Hadde ikke tid til matlaging i dag, derfor.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Blomkål! Det må man utnytte. Kjøpte to fine på Meny - Rema sine var jo helt ødelagte. Meny hadde jo tilbud, og da er det ofte lurt å gå dit når det er snakk om ferske varer. For tilbud gir omsetning. Tenker å lage en grateng av to små hoder, altså koke hvit saus og ha egg oppi, så får vi se hvordan det blir. Til dette kokte nypoteter og stekt bacon. En klassiker!

Apropos klassiker - artig å se matspalten i Dag og Tid denne helgen refererer til en innringer som ikke fikk tak i spekesild i Oslo! Han siktet nok da til en frosne fra Findus, som visstnok har gått ut av sortimentet!!

Samtidig skriver godt.no denne helgen om "trendy" ansjoser på boks - som en eller annen influenser i New York (selvsagt - har ungjentene i godt.no noen gang skrevet noe som helst som ikke er sugd fra amerikanske influenser-bryst???) har sagt er kule greier....
... heldigivis er det flere kommentatorer under saken som har fått en haug med tomler på disse skriveriene fra godt.no - ungjenter som bare klarer å skrive av ting fra amerikanske kilder.... Har irritert meg over dette i årevis. Hvorfor kan de ikke ansette i hvert fall noen voksne personer i redaksjonen?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Her sprer det seg en god lukt av lasagne. Klar om ca 10 minutter. Min befre halvdel ta en øl ved siden av, jeg litt cola

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Noen kalde pizzastykker og et glass melk.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

DoktorS skrev: søn aug 08, 2021 3:18 pm Blomkål! Det må man utnytte. Kjøpte to fine på Meny - Rema sine var jo helt ødelagte. Meny hadde jo tilbud, og da er det ofte lurt å gå dit når det er snakk om ferske varer. For tilbud gir omsetning. Tenker å lage en grateng av to små hoder, altså koke hvit saus og ha egg oppi, så får vi se hvordan det blir. Til dette kokte nypoteter og stekt bacon. En klassiker!

....

Samtidig skriver godt.no denne helgen om "trendy" ansjoser på boks - som en eller annen influenser i New York (selvsagt - har ungjentene i godt.no noen gang skrevet noe som helst som ikke er sugd fra amerikanske influenser-bryst???) har sagt er kule greier....
... heldigivis er det flere kommentatorer under saken som har fått en haug med tomler på disse skriveriene fra godt.no - ungjenter som bare klarer å skrive av ting fra amerikanske kilder.... Har irritert meg over dette i årevis. Hvorfor kan de ikke ansette i hvert fall noen voksne personer i redaksjonen?
Ble gratinerte blomkål hos svigers i dag også, nydelig mat. Blomkålwings er også undervurdert.

Til det siste så er jeg både enig og uenig. Mange i min generasjon følger jo, dessverre, SoMe-trender når det kommer til mat, og som de skriver i kommentarfeltet så ønsker de å inspirere i alle aldersgrupper osv.

Da burde man heller kritisere VG/Schibsted over hva slags profil de ønsker at godt.no skal ha, og hva slags journalister de ansetter. De som jobber der nå har nok fått sine retningslinjer å forholde seg til.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]


Til det siste så er jeg både enig og uenig. Mange i min generasjon følger jo, dessverre, SoMe-trender når det kommer til mat, og som de skriver i kommentarfeltet så ønsker de å inspirere i alle aldersgrupper osv.

Da burde man heller kritisere VG/Schibsted over hva slags profil de ønsker at godt.no skal ha, og hva slags journalister de ansetter. De som jobber der nå har nok fått sine retningslinjer å forholde seg til.
[/quote]

Ja, selvsagt, man bør jo kritisere det overordnede, men samtidig tenker jeg at journalistene vel også fritt kunne finne på noe annet enn å sitte å følge amerikanske influensere. Ble nesten litt sjokkert over å se at den artikkelen om iskrem i Ålesund, der trenden var fra Tyskland. :-) Men åpenbart en journalist med sunnmørske aner som hadde vært i heimbyen.

Tror nok at mange av godt.no leserne er godt oppe i årene. Så jeg synes godt de kunne hatt en litt bredere base skribenter enn bare jenter på 25-35 år.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Wok med kalkunmedaljonger, grønnsaker og ris med peanøttsaus. Et glass Zeroh med isbiter til å skylle det hele ned med.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ugg! Skikkelig sliten i dag. På jobb 05:30 (hjemmekontor) og lang ettermiddagslur... Er jo ikke bra. Ble rester av gårsdagens middag til lunsj. I kveld ble det to brødskiver med karbonader fra Nordfjord. Ikke vonde. Rema har fått inn "mykstekt løk", noe som er fin-fint å ha på toppen og så rødbeter til... Melk til dette.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Sweet chili marinert kalkun, ovnsbakte småpoteter med hvitløk. Prikken over i'en: rødvinssaus.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»