Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Someone

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Someone »

Meze på menyen. Foreløpig er det laget hummus, lam ble gjort klart med en rub i går, det er laget tahinisaus og granateplesirup. Så godt i gang

Dessuten er det fylt opp med litt mer vin fra Libanon

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: lør mar 04, 2023 12:11 pm Meze på menyen. Foreløpig er det laget hummus, lam ble gjort klart med en rub i går, det er laget tahinisaus og granateplesirup. Så godt i gang

Dessuten er det fylt opp med litt mer vin fra Libanon
Mye god vin fra Libanon, må ikke være Ch Musar heller.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Sjøkrepsrisotto, Bogle Chardonnay i glasset.

Storfe indrefilet, fløtegratinerte poteter, Moulins de Citran til å skylle ned.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

KingKongHalvor skrev: fre mar 03, 2023 7:16 pm Stekt skrei med linsesalat, bakte småpoteter og rødvinssaus. Torskevinen Le Ronsay i glasset.
Høres godt ut!

Liker også valget av vin, alt for mange tror jo at rødvin ikke kan nytes sammen med fisk ;)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Spaghetti med noe attåt. Blir nok småsulten igjen før kvelden.
Heldigvis har jeg bakt i dag, og tok nettopp ut to røslige grovbrød fra stekeovnen.
Klart de blir noen skiver senere, når de har svalnet litt. Nå er de glovarme.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Taco om et par timer

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

MacanT skrev: lør mar 04, 2023 5:44 pm
KingKongHalvor skrev: fre mar 03, 2023 7:16 pm Stekt skrei med linsesalat, bakte småpoteter og rødvinssaus. Torskevinen Le Ronsay i glasset.
Høres godt ut!

Liker også valget av vin, alt for mange tror jo at rødvin ikke kan nytes sammen med fisk ;)
Rødvin til torsk er det mest normale for meg. Må vel tilbake til 80-tallet hvor «regelen» var hvitvin til fisk og rødvin til kjøtt. Mye har skjedd siden den tid.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Formen bedre, men ble frossenpizza og cola i kveld.
Pizzaen ble hentet fra Rema og deres egen merkevare, nyheten Pizza Nduja. Wowsh - ja, dette var sterke saker. Muligens jeg er litt var pga forkjølelse, men her burde det kommet advarsel. Omtrent på som nivå "medium" da jeg spiste på Oriental siste... Litt i overkant til å være på pizza. Men god pizza, i bunn og grunn.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7835

Legg inn av Big George »

Pølser med lompe.

Someone

Legg inn av Someone »

KingKongHalvor skrev: lør mar 04, 2023 1:07 pm
Mye god vin fra Libanon, må ikke være Ch Musar heller.
Nei, men en av de vi hadde til var derfra, dog ikke toppmodellen deres da Polet har flere varianter derfra

Hadde denne, som er litt mer billigvarianten deres
https://www.vinmonopolet.no/Land/Libano ... /p/5892201

Ellers var desserten langt fra midtøstsk.....pannekaker fylt med vanlijeis og multer, flambert med Grand Marnier

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: søn mar 05, 2023 7:34 am
KingKongHalvor skrev: lør mar 04, 2023 1:07 pm
Mye god vin fra Libanon, må ikke være Ch Musar heller.
Nei, men en av de vi hadde til var derfra, dog ikke toppmodellen deres da Polet har flere varianter derfra

Hadde denne, som er litt mer billigvarianten deres
https://www.vinmonopolet.no/Land/Libano ... /p/5892201

En av mine faste favoritter👌🏼

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Karbonade med ertestuing. Sjokoladepudding med krem til dessert.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Var lurt på ta med en side med skrei fra Rema i går - for det blir middag i dag - tenker å gjøre en slags enkel variant av fish & chips, dvs stort sett bare panert fisk og en enkel utgave av stekte poteter, servert med remulade. Ganske godt blir det, vil jeg tro.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

KingKongHalvor skrev: lør mar 04, 2023 1:15 pm Sjøkrepsrisotto, Bogle Chardonnay i glasset.

Storfe indrefilet, fløtegratinerte poteter, Moulins de Citran til å skylle ned.
Et par ting her; biffen er en av de beste jeg har laget selv, det var billigtypen Prima fra Rema. Tom til halv pris.

Og sjøkrepsen var fantastisk. De hadde rå sjøkreps, smørstekte halene forsiktig, fantastisk smak og konsistens. Så får man bare prøve å glemme at det kostet 180kr for to sjøkreps. Heldigvis blir det mye god kraft av skall og hode.

I dag blir det enkelt, chili con carne. Og i dag blir den sterk, ingen å ta hensyn til.😅😋

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Enkelt i kveld. Pasta med kjøttdeig og tomatsaus. Og sausen fra egne tomater

Ambient

Legg inn av Ambient »

I dag blei det ferske kamskjell, sjøkreps med de største klørne jeg har sett.
Aioli med fersk chilli
Sitronsaus med chilli, hvitløk
Focaccia.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: søn mar 05, 2023 5:06 pm Var lurt på ta med en side med skrei fra Rema i går - for det blir middag i dag - tenker å gjøre en slags enkel variant av fish & chips, dvs stort sett bare panert fisk og en enkel utgave av stekte poteter, servert med remulade. Ganske godt blir det, vil jeg tro.
Holder på med min årlige matauk, og hele fileter av skrei fra Rema er veldig anvendelig. Loin blir de flotte stykkene man steker eller baker. Midtdelen til fish & chips, og halvdelen kuttes i småbiter til grateng og suppe. Koster 149kr/kg på Rema i år, Kiwi tar 199, det er jo verdt å merke seg.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Ambient skrev: søn mar 05, 2023 6:21 pm I dag blei det ferske kamskjell, sjøkreps med de største klørne jeg har sett.
Aioli med fersk chilli
Sitronsaus med chilli, hvitløk
Focaccia.

Mmm, hvor i landet bor du? Som har tilgang til sånt😅

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Gryterett med karri, kokosmelk, kylling og grønnsaker. Servert med ris, raita og pepsi max med mangosmak.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7835

Legg inn av Big George »

Pølser med lompe også i dag.

Ambient

Legg inn av Ambient »

KingKongHalvor skrev: søn mar 05, 2023 6:25 pm
Ambient skrev: søn mar 05, 2023 6:21 pm I dag blei det ferske kamskjell, sjøkreps med de største klørne jeg har sett.
Aioli med fersk chilli
Sitronsaus med chilli, hvitløk
Focaccia.

Mmm, hvor i landet bor du? Som har tilgang til sånt😅
Oslo har butikken Georg A Nilsen rett ved siden av

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Ambient skrev: søn mar 05, 2023 8:25 pm
KingKongHalvor skrev: søn mar 05, 2023 6:25 pm
Ambient skrev: søn mar 05, 2023 6:21 pm I dag blei det ferske kamskjell, sjøkreps med de største klørne jeg har sett.
Aioli med fersk chilli
Sitronsaus med chilli, hvitløk
Focaccia.

Mmm, hvor i landet bor du? Som har tilgang til sånt😅
Oslo har butikken Georg A Nilsen rett ved siden av
Med penger får man alt.👍🏼😃

arknath

Legg inn av arknath »

Vann fra springen og brødskiver med servelat. Dyr mat med andre ord...

Someone

Legg inn av Someone »

Blomkålsuppe. Basen ble laget i går, så gjenstår bare koke noen bukketter, og steke litt spekeskinke til å ha i

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I dag tenker jeg det blir klassikeren nakkekoteletter med poteter, surkål og gulrot. Lager varianten der kotelettene får stekt seg kjempemøre i ovn. De taper litt saftighet på dette, men smaken blir utmerket og det bli veldig mye deilig sjy. For øvrig har jeg lært meg litt tyttebærsyltetøy setter en spiss på koteletter også, selv om det ikke er en dyd av nødvendighet, som til kjøttkaker. Jeg husker en påske da noen hadde glemt å kjøpe tyttebærsyltetøy til kjøttkakemiddagen, og dette var jo i en tid da alle butikker var stengt i påsken - det ble en traumatisk opplevelse...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Skreiskiver trukket i vann, gulrot og potet til. Og persillesmør.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Kyllingfilet med ris, grønnsaker og bretagne kyllingsaus.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Moussaka.

Someone

Legg inn av Someone »

Wok, av typen Finud Classic, med kylling og nudler. Og en eller annen saus

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kotelettene i går var ikke gode - verken på smak eller konsistens. Prima fra Rema. Tenkte det var like greit som NK, som jeg pleier å kjøpe... Men de var ikke spesielt møre etter mange timer - det verste var smak, jeg synes ikke det var god svinesmak og konsistensen også litt rar... Blir vel å spise resten onsdag, men får se...

I dag blir det salt uer. Ble kokt mye gulrot i går, så lager en stuing. To striper bacon til. De to andre stripene gikk med til lunsj, som spises i skrivende stund - Jegerbrød med Salat, tomat, bacon og ost.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»