Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Chromeback

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Chromeback »

Machine_Head skrev: tor des 09, 2021 11:37 pm Knekkebrød med servelat og melk.

Tenkte jeg skulle kline til med noe skikkelig vågalt som første post i denne tråden.
Bilde

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Someone skrev: fre des 10, 2021 7:16 am
KingKongHalvor skrev: tor des 09, 2021 5:05 pm
Someone skrev: tor des 09, 2021 3:17 pm Carbonara i kveld, dog langt mer ortodoks enn jeg pleier, da jeg har kjøpt inn både guenciale og pecorino
Da snakker vi autentisk, og da spør jeg ikke om fløte engang, altså norsk carbonara.😅

Var noen ganger på Radioresepsjonen hvor de snakket om middagen dagen før, Tore laget innimellom carbonara, og standardspm var alltid om det var laget fra bunnen av, noe som i dette tilfellet er enklere enn å sette sin lit til Toro.
Ja, kun 5 ingredienser:
Pasta, Guanciale, Pecorino, egg og pepper. Og litt italiensk rødvin vi glasset

Det er jo ikke det at det er vondt med fløte, sopp, bacon etc. Men som andre er inne på, da bør det kalles noe annet ;)
Pecorino blir litt for stramt for meg. Lukter hest hvis du velger en skarp en 😄

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Rakfisk til middag. Aldri prøvd det som middag, blir spennende. Har plenty øl og akevitt.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Men først en smørstekt toast med litt asiatiskinspirert salat med reker, og et glass champagne til.

startelver

Legg inn av startelver »

Tilbud på pizza 20 kr pr stk, førpris 40 kr. hos Meny

Er denne like dårlig som Grandis? Vel det finner jeg ut nå.

Bilde

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Funkygines fiberstykker med nøkkelost.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Machine_Head skrev: tor des 09, 2021 11:37 pm Knekkebrød med servelat og melk.

Tenkte jeg skulle kline til med noe skikkelig vågalt som første post i denne tråden.
Her går du Tormund i næringen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Her blir det ferskt julebrød med Jarlsberg. Det er DIGG

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

KingKongHalvor skrev: fre des 10, 2021 3:35 pm Har plenty øl og akevitt.
Det absolutt viktigste på bordet når man skal få i seg rakfisk.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Pizza. Hjemmelaget bunn, men resten var ferdigkjøpt. Mutti pizzasaus(iblandet litt tomatpurè, chili og hvitløk), pepperoni, rødløk, ananas, jalapenos, paprika og blanding av revet cheddar og mozzarella.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Hvalbiffgryte.
Hvorfor spiser man ikke mer hvalbiff? Megasunt og godt (når du steker den riktig).

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Gårdsdattra skrev: ons des 08, 2021 11:03 pm I dag ble det strømsparing, dvs brødskiver til middag. I morgen skal jeg lage meg stekt torsk med tilbehør. I disse tider blir det brødskiver til middag annenhver dag.
Ærlig talt? Hva er strømprisen i Trøndelag??! En komfyr som brukes 7 timer i uken koster under 2 kroner dagen ved normale priser. Med høye priser koster det i høyden 5 kroner å bruke den en hel time, og du trenger vel ikke det - kanskje en halvtime, eller 2 kroner og 50 øre i verste fall..

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: fre des 10, 2021 3:35 pm Rakfisk til middag. Aldri prøvd det som middag, blir spennende. Har plenty øl og akevitt.

Med poteter og sånt? Jeg bruker musserende, men da tenker jeg på lefsevarianten.

Someone

Legg inn av Someone »

MatsEn89 skrev: fre des 10, 2021 8:48 am
Pecorino blir litt for stramt for meg. Lukter hest hvis du velger en skarp en 😄
Da er det noe rart med den, da den skal lukte sau :P

Men denne var nok litt mildere, men balanserte veldig bra med resten

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: lør des 11, 2021 8:02 am
KingKongHalvor skrev: fre des 10, 2021 3:35 pm Rakfisk til middag. Aldri prøvd det som middag, blir spennende. Har plenty øl og akevitt.

Med poteter og sånt? Jeg bruker musserende, men da tenker jeg på lefsevarianten.
Jeg gikk selv for rakfiskøl og akevit da jeg hadde det for 2 uker siden. Dog funker jo musserende til det meste

Selv med det Crispy Duck med champagne til her i går

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Meget svak matuke hos meg. Litt stressende uke på jobben og ellers, så bare laget med en Toro lasagne på onsdag og da ble det middag tre dager på rad... Føles ikke helt bra, men det var greit nok. Måtte også jobbe fredag kveld, og da passet det å bare varme opp etter ferdig økt...

I dag tenker jeg en kombo - har noe rakfisk i et ganske lite stykkes om går som forrett. Så kjøpte jeg et stykke ytrefilet til halv pris på Rema. De har fått inn vakuumpakkede stykker fra Strøm-Larsen som de selger til relativt høy pris. Jeg forstår det ikke - hvorfor skulle kjøtttet være bedre fordi det står Strøm-Larsen på pakken enn om det står Nordfjord, Gilde eller noe annet? Kjøper man utvalgte varer i selve butikken, ja, la gå, da er muligens kvaliteten bedre. Men når de da åpenbart har en fabrikkmessig produksjon/slakteri og bare setter navnet sitt på det, så virker det som det har gått inflasjon i hele greiene. Ser også restauranter jåler seg med dette på menyene "burger fra Strøm-Larsen" akkurat som det skulle være noe bedre enn f.eks. noe kjøkkenet selv lager....

.. nuvel. Er litt usikker på hvordan måltidet ellers skal håndteres. Kan jo nesten ikke gå for både musserende og rødvin. Samtidig har jeg lyst på begge deler...

lsklars

Legg inn av lsklars »

Kalkun.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Sulfat skrev: fre des 10, 2021 7:48 pm Hvalbiffgryte.
Hvorfor spiser man ikke mer hvalbiff? Megasunt og godt (når du steker den riktig).
[url][ HVALKJØTT! DET ER MAT!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Sulfat skrev: fre des 10, 2021 7:48 pm Hvalbiffgryte.
Hvorfor spiser man ikke mer hvalbiff? Megasunt og godt (når du steker den riktig).
Er det sesongen nå da?

Har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har spist hval i år, enda til gode å smake oljesmaken mange frykter. Alltid like gøtt.

Someone

Legg inn av Someone »

Entrecôte av hjort er kjøpt inn. Bjørnebærsaus, sopp, rotgrønnsaker og brokkolini er planlagt. Vurderer gå for en moden Bordeaux til

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør des 11, 2021 8:02 am
KingKongHalvor skrev: fre des 10, 2021 3:35 pm Rakfisk til middag. Aldri prøvd det som middag, blir spennende. Har plenty øl og akevitt.

Med poteter og sånt? Jeg bruker musserende, men da tenker jeg på lefsevarianten.
Det ble en nedtur. De potetene hadde ingen funksjon. Endte opp med å spise lefse med fisk, purre og rømme, akkurat som jeg pleier til forrett eller lunsj. Fisken var framifrå, meget god kvalitet. Og neste gang blir det champagne til igjen, syns øl og akevitt ble for tungt tilbehør til dette.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

I dag blir det bolinhos til forrett, ferdig laget fra Dybvik, blir fort et glass champagne til det.

Hovedrett blir lammeskank med rotgrønnsaker og potetmos på bakt potet og creme fraiche. Chateauneuf de pape skal få lov til å ledsage maten og gjøre dette til den beste middagen.😋

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Øl og akevitt er jo for tungt for det meste av mat, i grunnen - men det er vel noe med tradisjonen. Skjønt - til lutefisk synes jeg øl og akevitt er ganske passende, for fisken er jo ikke så kraftig. Til pinnekjøtt drikker jeg det fordi det passer rimelig greit til salt mat, og det er litt tradisjon i Norge med øl til jul... Men ellers - lite glad i øl til måltider.

Men blir en liten boks med øl fra Moss til en lefse med rakfisk, rødløk, rømme, smør og rødbeter om litt. Så venter jeg litt til det blir biff til middag. Og en flaske rødvin. 200 grams ytrefilet med ordinær pris 100 kroner "fra Strøm-Larsen" (slaktet og pakket av Stange) skal opp mot 150 gram entrecote til 25 kroner :-)

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

DoktorS skrev: lør des 11, 2021 8:01 am
Gårdsdattra skrev: ons des 08, 2021 11:03 pm I dag ble det strømsparing, dvs brødskiver til middag. I morgen skal jeg lage meg stekt torsk med tilbehør. I disse tider blir det brødskiver til middag annenhver dag.
Ærlig talt? Hva er strømprisen i Trøndelag??! En komfyr som brukes 7 timer i uken koster under 2 kroner dagen ved normale priser. Med høye priser koster det i høyden 5 kroner å bruke den en hel time, og du trenger vel ikke det - kanskje en halvtime, eller 2 kroner og 50 øre i verste fall..

Vi har høye strømpriser i Trøndelag også, og gjennom året må vi bruke langt mer strøm enn dere sørpå. I sommer kunne vi skru av varmen i hele tre uker!!!
Så jeg tenker jeg fortsetter å spare der jeg kan, enten jeg sparer her eller der.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]


Vi har høye strømpriser i Trøndelag også, og gjennom året må vi bruke langt mer strøm enn dere sørpå. I sommer kunne vi skru av varmen i hele tre uker!!!
Så jeg tenker jeg fortsetter å spare der jeg kan, enten jeg sparer her eller der.
[/quote]

Ja, vel bekomme - om det for deg er bedre å spise kalde brødskiver i stedet for varmmat som koster deg maksimalt 2-3 kroner å varme opp, i aller verste ekstreme fall, så vel bekomme.... Selv foretrekker jeg å spise varmmat til middag.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Grønn pepper - sånn sylta på glass, det er bare fantastisk godt. Ytrefileten fra Strøm-Larsen var smakfull. Entrecoten til en fjerdedel av prisen (sett i forhold til ordinærpris på den første) var også bra - saftig. Ville vel gitt best skår til den dyreste, men i forhold til prisen så ville det nok blitt høyere terningkast på den billigste...

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Strøm-Larsen❤️

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Gårdsdattra skrev: lør des 11, 2021 8:29 pm
DoktorS skrev: lør des 11, 2021 8:01 am
Gårdsdattra skrev: ons des 08, 2021 11:03 pm I dag ble det strømsparing, dvs brødskiver til middag. I morgen skal jeg lage meg stekt torsk med tilbehør. I disse tider blir det brødskiver til middag annenhver dag.
Ærlig talt? Hva er strømprisen i Trøndelag??! En komfyr som brukes 7 timer i uken koster under 2 kroner dagen ved normale priser. Med høye priser koster det i høyden 5 kroner å bruke den en hel time, og du trenger vel ikke det - kanskje en halvtime, eller 2 kroner og 50 øre i verste fall..

Vi har høye strømpriser i Trøndelag også, og gjennom året må vi bruke langt mer strøm enn dere sørpå. I sommer kunne vi skru av varmen i hele tre uker!!!
Så jeg tenker jeg fortsetter å spare der jeg kan, enten jeg sparer her eller der.
Poenget står fortsatt, du har da absolutt råd til å lage varm mat hver dag, mediene har markedsført noe skikkelig piss som folk ser ut til å gå på. Den beste var vel pensjonistene som sto opp midt på natta for å koke kaffevann. Det koster 17 øre å koke opp en liter vann, så jævlig dårlig råd har ikke folk.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: lør des 11, 2021 8:49 pm Grønn pepper - sånn sylta på glass, det er bare fantastisk godt. Ytrefileten fra Strøm-Larsen var smakfull. Entrecoten til en fjerdedel av prisen (sett i forhold til ordinærpris på den første) var også bra - saftig. Ville vel gitt best skår til den dyreste, men i forhold til prisen så ville det nok blitt høyere terningkast på den billigste...
Hva slags pepper er dette? Eller tenker du på paprika (green peppers)...?

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

SirJames skrev: lør des 11, 2021 9:22 pm
DoktorS skrev: lør des 11, 2021 8:49 pm Grønn pepper - sånn sylta på glass, det er bare fantastisk godt. Ytrefileten fra Strøm-Larsen var smakfull. Entrecoten til en fjerdedel av prisen (sett i forhold til ordinærpris på den første) var også bra - saftig. Ville vel gitt best skår til den dyreste, men i forhold til prisen så ville det nok blitt høyere terningkast på den billigste...
Hva slags pepper er dette? Eller tenker du på paprika (green peppers)...?
https://www.santamariaworld.com/no/prod ... nn-pepper/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»