Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
DoktorS

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av DoktorS »

Var i grunnen fast bestemt på hvite asparges i dag, men fikk mer lyst på hvalbiff i dag - som egentlig var tenkt til i morgen. Sveiver derfor i gang ovnen for ovnsbakte poteter.

Biffen skal grilles/stekes og deretter flamberes i røykfull skotsk maltwhisky, i dette tilfellet (som Hellstrøm sier det...) blir det Laphroaig, fordi det var en slant av den, og Ardbeg står så langt bak i skapet. Tilbehør blir ellers brokkolini og en solid peppersaus med grønn pepper. Ser Hellstrøm frisket den til med litt fersk ingefær. Høres lurt ut. En flakse fransk rød til dette.

Fortsatt rester av rabarbra- og aprikosgrøt, så det blir dessert. Ellers bakte jeg i går sukkerbrød og dette går i tiramisu, for det kan være like bra som kjeks. Skal montere helgens tiramisu før middag. Jeg har lest ymse oppskrifter og sett videoer. Lander på å bruke nesten bare eggeplommer, ikke hvite, litt krem i tillegg til mascarpone. Litt sitronskall i kremen også. Amaretto som smak i tillegg til kaffe.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1654

Legg inn av JauKaninen »

Kyllingtaco

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

SirJames skrev: fre mai 26, 2023 4:50 pm
Kul_Djevel skrev: fre mai 26, 2023 4:14 pm Ikveld blir det frossenpizza og cola zero. Siden det er fredag, så må jeg kanskje prøve denne tacopizzaen fra Grandiosa da? Noen som har smakt den? Er den noe god?
Hvilken av dem? Er vel en deluxe og en vanlig.
Tenkte på den nye

SirJames

Legg inn av SirJames »

Kul_Djevel skrev: fre mai 26, 2023 5:45 pm
SirJames skrev: fre mai 26, 2023 4:50 pm
Kul_Djevel skrev: fre mai 26, 2023 4:14 pm Ikveld blir det frossenpizza og cola zero. Siden det er fredag, så må jeg kanskje prøve denne tacopizzaen fra Grandiosa da? Noen som har smakt den? Er den noe god?
Hvilken av dem? Er vel en deluxe og en vanlig.
Tenkte på den nye
Hmm...har du bilde, ev link?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

SirJames skrev: fre mai 26, 2023 5:51 pm
Kul_Djevel skrev: fre mai 26, 2023 5:45 pm
SirJames skrev: fre mai 26, 2023 4:50 pm

Hvilken av dem? Er vel en deluxe og en vanlig.
Tenkte på den nye
Hmm...har du bilde, ev link?
Nei, men har handla nå. Blir stekt egg istedet :D Orka ikke noe avansert idag. Kjennes ut som blir tidlig seng også. Man blir jævla sliten av å gå arbeidsledig he he

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Vi burde hatt en helt egen tråd om frossenpizza, interessen er stor. ;-)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: fre mai 26, 2023 5:37 pm Var i grunnen fast bestemt på hvite asparges i dag, men fikk mer lyst på hvalbiff i dag - som egentlig var tenkt til i morgen. Sveiver derfor i gang ovnen for ovnsbakte poteter.

Biffen skal grilles/stekes og deretter flamberes i røykfull skotsk maltwhisky, i dette tilfellet (som Hellstrøm sier det...) blir det Laphroaig, fordi det var en slant av den, og Ardbeg står så langt bak i skapet. Tilbehør blir ellers brokkolini og en solid peppersaus med grønn pepper. Ser Hellstrøm frisket den til med litt fersk ingefær. Høres lurt ut. En flakse fransk rød til dette.

Fortsatt rester av rabarbra- og aprikosgrøt, så det blir dessert. Ellers bakte jeg i går sukkerbrød og dette går i tiramisu, for det kan være like bra som kjeks. Skal montere helgens tiramisu før middag. Jeg har lest ymse oppskrifter og sett videoer. Lander på å bruke nesten bare eggeplommer, ikke hvite, litt krem i tillegg til mascarpone. Litt sitronskall i kremen også. Amaretto som smak i tillegg til kaffe.
Rabarbra og aprikoser kjøpte jeg i dag, har du en liten oppskrift, eller er det på slump?

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Burger av typen big beef fra Rema. Karamellisert løk, cheddar, aioli og bacon på briochebrød. Ovnsbakte potetbåter og salat til.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Dagens middag (fritert kylling i honningsaus, stekte nudler):
► Show Spoiler

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: fre mai 26, 2023 7:18 pm
DoktorS skrev: fre mai 26, 2023 5:37 pm Var i grunnen fast bestemt på hvite asparges i dag, men fikk mer lyst på hvalbiff i dag - som egentlig var tenkt til i morgen. Sveiver derfor i gang ovnen for ovnsbakte poteter.

Biffen skal grilles/stekes og deretter flamberes i røykfull skotsk maltwhisky, i dette tilfellet (som Hellstrøm sier det...) blir det Laphroaig, fordi det var en slant av den, og Ardbeg står så langt bak i skapet. Tilbehør blir ellers brokkolini og en solid peppersaus med grønn pepper. Ser Hellstrøm frisket den til med litt fersk ingefær. Høres lurt ut. En flakse fransk rød til dette.

Fortsatt rester av rabarbra- og aprikosgrøt, så det blir dessert. Ellers bakte jeg i går sukkerbrød og dette går i tiramisu, for det kan være like bra som kjeks. Skal montere helgens tiramisu før middag. Jeg har lest ymse oppskrifter og sett videoer. Lander på å bruke nesten bare eggeplommer, ikke hvite, litt krem i tillegg til mascarpone. Litt sitronskall i kremen også. Amaretto som smak i tillegg til kaffe.
Rabarbra og aprikoser kjøpte jeg i dag, har du en liten oppskrift, eller er det på slump?
Definitivt slump

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

I dag fikk man endelig valuta for å ha blitt godt kjent med nærbutikken, fikk denne for kiloprisen til Prima hos den lokale Remaen:

Bilde

Nå gleder jeg meg til grilling i morgen🤩

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

De hvite aspargesene jeg kjøpte for en drøy uke siden i Berlin har holdt seg forbausende godt i kjøleskapet. Det blir å spise dette i dag. Lager en smørsaus og har sågar noe tysk spekeskinke til. Og en Silvaner fra Franken. Greit med litt lett mat etter heavy hvalbiff i går. Ble også noen øl i nabolaget etterpå, da den lokale sambygdingen hadde besøk av en annen sambygding, så da var det tre av oss som har vokst opp på samme lille sted... et pussig poeng er her at alle tre jobber om lag i samme bransje, knytta til medier.

For øvrig virker det å bli en fin sommerdag i dag også - kanskje man skulle tatt seg en drink på byen i kveld. Jeg har i alle fall sagt fra at jeg ikke er disponibel for utflukter i morgen, søndag :-)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Pollo Marinato al Ananas, Olie e Basilico

Eller grillet, marinert kylling og ananas, som vi sier på norsk. Fra en bok med Gino Valentes grilltips fra 90-tallet. Et fast innslag dette, sånn én gang i året, gjerne første grilling.

Grillet kylling og ananas, servert med en solid salat med fetaost, pinjekjerner, cherrytomater, soltørkede tomater og mye annet. Ikke minst granskudd som jeg skal ut og plukke nå. Ingen direkte forrett, men man kan jo ikke fyre opp grillen uten å legge en pølse på for å se om det er varmt nok.
Tipper det blir en avkjølt rød i glasset - Weinert Carrascal, evt rosé.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Ikveld blir det et lite privat middagsselskap hos en venninne og det serveres diverse småretter visstnok. Vin og pils skal konsumeres i tillegg :D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Fantastisk gode asparges... vinen også fin til...

Men to skuffelser i dag - først og fremst den tiramisu jeg laget fredag, ble ikke bra. Det skjedde noe når jeg blandet fløte med mascarpone, det ble kornete med en gang, uten pisking. Et eller annet med temperaturen kanskje, skjønt, det var etter oppskrift dette. I tillegg hadde jeg nok litt for mye egg i forhold til mascarpone. Dessuten ble det litt mye sukkerbrød, og sukkerbrødet var kanskje litt seigt/kompakt - smaken var der så absolutt, men seigt sukkerbrød og kornete eggedosis - vel, nei og nei - godt jeg ikke har gjester...

.. skuffelse to er jo at det ikke ble sommerdag. Folk snakket mandag om at "det skal bli 28-29 grader i til helgen" - vel vel, noen har bommet kraftig, for det er 13 grader og yr i lufta i kveld. Så jeg holder meg i heimen - det er stille ute og ingen sommerstemning. :-D

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

FIkk ikke med meg memoet om at butikkene stengte tidlig i dag. Av prinsipp handler jeg ikke mye på den lokale søndags/helligdagsåpne butikken pga pris, kvalitet og utvalg, men forhåpentligvis har jeg nok til at det ikke blir for kreativt i helgen.
Dagens ble en ganske klassisk burger med tomat, sylteagurk, isberg, cheddar, rødløk, bacon og hjemmelaget burgerdressing. Potetbåter til og pepsi max i glasset.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ble en en god klunk whisky i går - så formen ikke hel på topp. De visse jeg jo kunne skje, så da har jeg som vanlig Gilde Grillpølser i beredskap. Med ganske bra pølsebrød, litt finhakka løk og sennep+ketsjup og cola til drikke, så blir dette i og for seg greit nok...

Someone

Legg inn av Someone »

Det ble grilling: Brisket (dog ferdig variant), sørpotet, squash og paprika. Med en salat til

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

DoktorS skrev: søn mai 28, 2023 4:54 pm Ble en en god klunk whisky i går - så formen ikke hel på topp.
Hehe, sånn skal det være. Det er viktig å kose seg.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

FIkk mekket en pizza av det som fantes i kjøkkenskap og kjøleskap. Topping ble noen baconbiter, kylling,skinke, løk, tomat, sjampinjong, paprika og norvegia. Bunnen ble smurt med rømme.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Dagens middag:
► Show Spoiler

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det blir Lerstang-kylling i dag - regner med å gjøre det på den klassiske enkle sommer-måten. Helstekt, servert med ovnsbakte poteter og en salat med dressing iblandet godt med sennep. Alkoholfri drikke til.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

En bastard i dag - tacopizza

Someone

Legg inn av Someone »

Latmannsmiddag: take-away fra Nami Sushi

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: man mai 29, 2023 2:22 pm Latmannsmiddag: take-away fra Nami Sushi

Mmm, det skal det bli her til helgen, aaaltfor lenge siden sist. 😋

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

I løpet av disse dagene har jeg erfart at det er forskjell på tomt og tomt. Har ikke handlet annet enn en boks rømme ( og litt smågodt) siden forrige torsdag og så mørkt på middager i pinsehelgen. Har kanskje ikke fått spist det jeg hadde planlagt, men det er blitt brukbare middager. I dag ble det stekt torsk med sauterte grønnsaker, ovnsbakte poteter og rømmesaus. Men må det handles;)

Alpha

Legg inn av Alpha »

Spaghetti med argentinske villreker. Rikelig mengde hvitløk, chilli, tørket chilli, lime og fersk persille. Helt nydelig.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Alpha skrev: man mai 29, 2023 6:34 pm Spaghetti med argentinske villreker. Rikelig mengde hvitløk, chilli, tørket chilli, lime og fersk persille. Helt nydelig.
Argentinske villreker, en av mine favorittingredienser. 139,- kr/kg på Rema - løp og kjøp. Gløm scampi, er viskelær i forhold.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Dagens middag:
► Show Spoiler

Someone

Legg inn av Someone »

Gratinerte kjøttpølser med potetstappe og det jeg måtte finne av passende grønnsaker

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»