Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
DoktorS

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: søn okt 16, 2022 10:18 am Helstekt kylling i dag, med Bent Stiansens ratatouille til.
Dessert blir eplekake med Gravensten, perfekte epler til kake.
Gravenstein! :-) De beste eplene til det meste, synes jeg. Ser at Coop har en reklamekampanje på norske epler om dagen, og tilbudet i lokal butikk er veldig bra... Blir sjokoladekake her, men den er jo god den også....

Her blir det fårikål i dag. Ikke jeg som lager maten, for en gangs skyld. Og det er jo greit det også.

Tormund

Legg inn av Tormund »

I dag blir det pinnekjøtt med fullt tilbehør. Sesongens første julemiddag. Digg!

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Rester av gårsdagen tandoori. Absolutt ikke en av de rettene som smaker best dagen etterpå. Må kompensere med iskrem eller noe annet digg om en liten stund.

Someone

Legg inn av Someone »

I går.....et helt under middels pizzastykke på flyplassen i Düsseldorf

Tormund

Legg inn av Tormund »

Apropos iskrem, hadde nesten glemt at avføringa kommer ut som softis etter en feit julemiddag.

Ha en fin dag, folkens.

startelver

Legg inn av startelver »

Da er matkassen fra HelloFresh kommet i hus, måltid for to personer hele uka.
Har fått 800 kr gratis for å prøve dette så kunne ikke si nei ;)

Valgte lettvinte måltider.
Kommer til å poste bilder og komme med innspill underveis om hvor enkelt det var å lage.

I dag blir det sprøstekt torsk med grønnsaksbulgur og limeyoughurt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: man okt 17, 2022 4:52 pm Da er matkassen fra HelloFresh kommet i hus, måltid for to personer hele uka.
Har fått 800 kr gratis for å prøve dette så kunne ikke si nei ;)

Valgte lettvinte måltider.
Kommer til å poste bilder og komme med innspill underveis om hvor enkelt det var å lage.

I dag blir det sprøstekt torsk med grønnsaksbulgur og limeyoughurt.
Spent på innspilla . Ta med om det er nok mat:-)

startelver

Legg inn av startelver »

startelver skrev: man okt 17, 2022 4:52 pm Da er matkassen fra HelloFresh kommet i hus, måltid for to personer hele uka.
Har fått 800 kr gratis for å prøve dette så kunne ikke si nei ;)

Valgte lettvinte måltider.
Kommer til å poste bilder og komme med innspill underveis om hvor enkelt det var å lage.

I dag blir det sprøstekt torsk med grønnsaksbulgur og limeyoughurt.
Det var nok mat for 2 personer ja.

Nå har jeg valgt næringsrike, sunne måltider stort sett, så da ble det ikke vanlig middag i dag.

Oppskriften inneholdt 250 gram fersk torskefilet, alt kom pakket inn i is, så dette er så ferskt som det kan få blitt.

Bildet jeg tok ble ikke helt som originalen, men nesten, er bare jeg som ikke er flink til å pynte :roll:

Miksen av grønnsaksbulgur, lime, mango , sprøstekt torsk og yoghurt passet bra sammen så terningkast 5 fra meg. Litt asiatisk preg over retten. Det fulgte med en krydderblanding, men synes det var noe tamt så tilsatte hvitløkspepper .

Men tiden stemte ikke helt, 25-35 minutter ble til nesten 60 minutter og da følte jeg at jeg jobbet godt siden det er en del forarbeid med forskjellige mikser.

Bilde

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Det mest irriterende ved hellofresh er alle papirposene. Forstår ikke hvorfor de ikke enten legger alt løst, eller samler alt som skal i kjøleskapet i felles pose

startelver

Legg inn av startelver »

Hver rett kommer i en egen papirpose med bokstaver så du ser hvilken rett det er , mens ferskvaren er pakket for seg selv i is. Ganske forståelig egentlig.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Her blir det verken hallo eller ferskt.... Blir en halvpakke baconpølser, som jeg på hjemmekontoret har kokt en tomatsaus til, så blir til pasta senere. Kom hjem fra reise i går og hadde ikke pizza i fryseren, så da ble det pølser ved ankomst - ble for øvrig også pølse surret i bacon på Ålesund lufthavn Vigra... Vurderte bagett, burger på O'Learys (som nå holder oppe bare tre dager i uken på flyplassen!) - men endte altså med en pølse. Mest value for money, føler jeg.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Tormund skrev: man okt 17, 2022 8:43 am Apropos iskrem, hadde nesten glemt at avføringa kommer ut som softis etter en feit julemiddag.
Mmmmmm, soft-is med sjokoladesmak...mmmm...

SirJames

Legg inn av SirJames »

Mekker en makaronistuing i ettermiddag, et par wienerpølser får spille annenfiolin.

Tormund

Legg inn av Tormund »

SirJames skrev: tir okt 18, 2022 2:04 pm Mekker en makaronistuing i ettermiddag, et par wienerpølser får spille annenfiolin.
Tenker en kruttsterk chili con carne skal gjøre susen i ettermiddag, muligens noe fettholdig melkeprodukter er nødt til å være annenfiolin, eller i beredskap i det minste.

startelver

Legg inn av startelver »

I dag er det Epleburger med hjemmelaget fries og løk og mozarella som står på menyen fra matkassen.
Dette skulle ta 30-40 minutter å lage, men det tok adskillig lengre tid, godt over timen.

Det skyldes først og fremst at du må skrelle poteter og gjøre de klar for steking i ovn , det tar noe tid. Deretter er det utforming av kjøttdeigen med moset eple som skal blandes i sammen med strø og forskjellig krydder.
Det hele pyntes med rucola salat.

Slik ble det endelig resultatet. Terningkast 4 fra meg da jeg synes det var litt styr å lage. Men smaken var god!

Bilde
Sist redigert av startelver den tir okt 18, 2022 5:49 pm, redigert 1 gang totalt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Tormund skrev: tir okt 18, 2022 3:41 pm
SirJames skrev: tir okt 18, 2022 2:04 pm Mekker en makaronistuing i ettermiddag, et par wienerpølser får spille annenfiolin.
Tenker en kruttsterk chili con carne skal gjøre susen i ettermiddag, muligens noe fettholdig melkeprodukter er nødt til å være annenfiolin, eller i beredskap i det minste.
Chili & kuas foredlede gull-eleksir er en utmerket kombo.

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: tir okt 18, 2022 5:43 pm I dag er det Epleburger med hjemmelaget fries og løk som står på menyen fra matkassen.
Dette skulle ta 30-40 minutter å lage, men det tok adskillig lengre tid, godt over timen.

Det skyldes først og fremst at du må skrelle poteter og gjøre de klar for steking i ovn , det tar noe tid. Deretter er det utforming av kjøttdeigen med moset eple som skal blandes i sammen med strø og forskjellig krydder.
Det hele pyntes med rucola salat.

Slik ble det endelig resultatet. Terningkast 4 fra meg da jeg synes det var litt styr å lage. Men smaken var god!

Bilde
Hvor mye kjøttdeig brukte du i forhold til eple?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Tacograteng

Lagvis med hhv kjøttdeig, tomater, løk, mais, soltørkede tomater, salsa og Jarlsbergost.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Pasta penne med kjøttsaus.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Koteletter på en seng av ferske grønnsaker i langpanna i stekeovnen. Og melne kerrs pink poteter i gryta. Kraften fra grønnsakene og kotelettene heller jeg i den brune sausen. Dette er djævelsk godt.

Someone

Legg inn av Someone »

Kveldsmaten etter løpeturen ble et fullkornknekkebrød med chevre med honning, og en kopp te

Queenie

Legg inn av Queenie »

SirJames skrev: ons okt 19, 2022 6:10 pm Tacograteng

Lagvis med hhv kjøttdeig, tomater, løk, mais, soltørkede tomater, salsa og Jarlsbergost.
Hvor er tacoen her? 😜

Someone

Legg inn av Someone »

Scampi med pasta en en slags syrlig saus. Dog blir det en liten porsjon, da en Mont D'or er kjøpt inn for kvelden. Og med tinnbryllupsdag så kan jeg grave ganske dypt i samlingen av bobler som har ligget en stund

startelver

Legg inn av startelver »

I dag blir det en ny rett fra matkassen.
Indonesisk sataykylling med hvitløksris og asiatisk epleslaw, Tid: 20-30 minutter-

Må innrømme at dette høres spennende ut så får vi se hvor lang tid jeg bruker.

startelver

Legg inn av startelver »

startelver skrev: tor okt 20, 2022 2:43 pm I dag blir det en ny rett fra matkassen.
Indonesisk sataykylling med hvitløksris og asiatisk epleslaw, Tid: 20-30 minutter-

Må innrømme at dette høres spennende ut så får vi se hvor lang tid jeg bruker.
Ok dette er det beste jeg har smakt fra matkassen og mye annet , rett og slett wow på smaken! Terningkast 6. :shock:

Det tok ikke kjempelang tid heller, ca 45 minutter. Rett og slett så godt at her er oppskriften hvis noen er interessert.

300g kyllingbryst
150g jasminris
75g rødkål , 150g strimlet salat
1 hvitløksbåt, 1 stk vårløk, 1 stk eple
Honning og ingefærdressing til salaten
Soyasaus, Sataysaus (viktig)

Hvitløksris
Smelt en halv skje smør i en kjele og surr inn hvitløk i 1-2 min.
Tilsett 3 dl vann og kok opp.
Tilsett risen og litt salt og la det dampkoke i 10 minutter i middels lav varme. (kjele med lokk) til vannet er absorbert.

Lag epleslaw.
Skjær opp vårløk og eple i små tynne ringer/strimler. Bland sammen salat, rødkål, det hvite fra vårløken, eple og honning/ingefær-dressing. (eventuelt salt / pepper)

Stek kylling
Kylling i 3 cm tykke strimler.
Stekes i litt olivenolje med salt og pepper. 4-5 minutter totalt.
Ta pannen fra varmen og tilsett sataysaus og soyasaus, bland godt sammen med kyllingen.
Strø resten av vårløken på toppen og hell på deler av sausen.

For 2 personer , 1 porsjon er 548 kalorier

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: tor okt 20, 2022 2:43 pm I dag
Etterlyser svar på eple-spørsmålet over her.

startelver

Legg inn av startelver »

SirJames skrev: tor okt 20, 2022 5:31 pm
startelver skrev: tor okt 20, 2022 2:43 pm I dag
Etterlyser svar på eple-spørsmålet over her.
Ja den ja, nesten et helt eple gikk inn i 250g kjøttdeig. + panko og krydder.

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: tor okt 20, 2022 6:43 pm
SirJames skrev: tor okt 20, 2022 5:31 pm
startelver skrev: tor okt 20, 2022 2:43 pm I dag
Etterlyser svar på eple-spørsmålet over her.
Ja den ja, nesten et helt eple gikk inn i 250g kjøttdeig. + panko og krydder.
Ok, thanks

Da vet jeg nogenlunde hvor mye jeg skal bruke

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: ons okt 19, 2022 6:10 pm Tacograteng

Lagvis med hhv kjøttdeig, tomater, løk, mais, soltørkede tomater, salsa og Jarlsbergost.
Med tortillachips på toppen?

Queenie

Legg inn av Queenie »

SirJames skrev: tor okt 20, 2022 5:31 pm
startelver skrev: tor okt 20, 2022 2:43 pm I dag
Etterlyser svar på eple-spørsmålet over her.
Stein i glasshus!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»