Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
ablegøye

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av ablegøye »

Bestilte Kinamat til kvelds, biffkjøtt og grønnsaker med peppersaus. Fullførte med Hansa.

Er passe tilfreds.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: lør jan 14, 2023 11:00 pm
Ale skrev: lør jan 14, 2023 10:48 pm
LeSorcier skrev: lør jan 14, 2023 10:32 pm

Toro eller Knorr? Selv sverger jeg til Toro sin!
Toro.
Hvis dere ikke har forsøkt å lage fra bunnen av så anbefaler jeg det. Langt fra vanskelig og bare litt mer jobb.

Lage en kjøttsaus som man krydrer etter smak, lage en tjukk hvitsaus, koke lasagneplatene et par minutter i en kasserolle og så er det bare å begynne å legge det lagvis i forma før man topper med ønsket ost.
Lager det fra bunnen av her, bortsett fra at jeg kjøper ferdig bechamelsaus.

But why koker du lasagneplatene?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: lør jan 14, 2023 11:07 pm
PapaSmurf skrev: lør jan 14, 2023 11:00 pm
Ale skrev: lør jan 14, 2023 10:48 pm

Toro.
Hvis dere ikke har forsøkt å lage fra bunnen av så anbefaler jeg det. Langt fra vanskelig og bare litt mer jobb.

Lage en kjøttsaus som man krydrer etter smak, lage en tjukk hvitsaus, koke lasagneplatene et par minutter i en kasserolle og så er det bare å begynne å legge det lagvis i forma før man topper med ønsket ost.
Lager det fra bunnen av her, bortsett fra at jeg kjøper ferdig bechamelsaus.

But why koker du lasagneplatene?
Tror det er pga konsistensen på platene, men det er ikke noe man trenger å gjøre.

Selv kvernet 2.3 kg mørbrad i dag, så tenkte lasagne selv i morgen, tydeligvis dagen for det.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: lør jan 14, 2023 11:12 pm
SirJames skrev: lør jan 14, 2023 11:07 pm
PapaSmurf skrev: lør jan 14, 2023 11:00 pm

Hvis dere ikke har forsøkt å lage fra bunnen av så anbefaler jeg det. Langt fra vanskelig og bare litt mer jobb.

Lage en kjøttsaus som man krydrer etter smak, lage en tjukk hvitsaus, koke lasagneplatene et par minutter i en kasserolle og så er det bare å begynne å legge det lagvis i forma før man topper med ønsket ost.
Lager det fra bunnen av her, bortsett fra at jeg kjøper ferdig bechamelsaus.

But why koker du lasagneplatene?
Tror det er pga konsistensen på platene, men det er ikke noe man trenger å gjøre.

Selv kvernet 2.3 kg mørbrad i dag, så tenkte lasagne selv i morgen, tydeligvis dagen for det.
Koker heller ikke platene.

2.3 kg? Blir lasagne de neste tre ukene, da :lol:

Er du beruset ennå, forresten? Ref inntaket av Staropramen

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: lør jan 14, 2023 11:18 pm
Chromeback skrev: lør jan 14, 2023 11:12 pm
SirJames skrev: lør jan 14, 2023 11:07 pm

Lager det fra bunnen av her, bortsett fra at jeg kjøper ferdig bechamelsaus.

But why koker du lasagneplatene?
Tror det er pga konsistensen på platene, men det er ikke noe man trenger å gjøre.

Selv kvernet 2.3 kg mørbrad i dag, så tenkte lasagne selv i morgen, tydeligvis dagen for det.
Koker heller ikke platene.

2.3 kg? Blir lasagne de neste tre ukene, da :lol:

Er du beruset ennå, forresten? Ref inntaket av Staropramen
Haha, ja man skulle jo nesten tro det :lol:

Nei, noe av det havner nok i fryseren, og noe av lasagnen skal nok gis bort. Er jo nesten en kilo svin som skal oppi også :lol:

Neida, i dag nytes det bare 8-)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: lør jan 14, 2023 11:30 pm
Neida, i dag nytes det bare 8-)
Kan bli full av for mange "alkoholfrie" øl også:

https://casknorway.no/staropramen/staro ... -alcoholic

:D

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: lør jan 14, 2023 11:38 pm
Chromeback skrev: lør jan 14, 2023 11:30 pm
Neida, i dag nytes det bare 8-)
Kan bli full av for mange "alkoholfrie" øl også:

https://casknorway.no/staropramen/staro ... -alcoholic

:D
Skal passe på, stopper etter to!

:lol:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirJames skrev: lør jan 14, 2023 11:07 pm
PapaSmurf skrev: lør jan 14, 2023 11:00 pm
Ale skrev: lør jan 14, 2023 10:48 pm

Toro.
Hvis dere ikke har forsøkt å lage fra bunnen av så anbefaler jeg det. Langt fra vanskelig og bare litt mer jobb.

Lage en kjøttsaus som man krydrer etter smak, lage en tjukk hvitsaus, koke lasagneplatene et par minutter i en kasserolle og så er det bare å begynne å legge det lagvis i forma før man topper med ønsket ost.
Lager det fra bunnen av her, bortsett fra at jeg kjøper ferdig bechamelsaus.

But why koker du lasagneplatene?
Fordi Hellstrøm kjefta når Truls ikke gjorde det. 😂

Someone

Legg inn av Someone »

SirJames skrev: lør jan 14, 2023 11:38 pm
Chromeback skrev: lør jan 14, 2023 11:30 pm
Neida, i dag nytes det bare 8-)
Kan bli full av for mange "alkoholfrie" øl også:

https://casknorway.no/staropramen/staro ... -alcoholic

:D
Jeg er litt usikker på om du faktisk klarer det, da du skal drikke enorme mengder

Eller er difinisjonen på alkoholfritt øl opp til 0,7% ;)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Da har raguen til lasagnen stått halvannen time allerede, gi den fire-fem timer til nå så er vi der 8-)

Bilde

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

SirJames skrev: lør jan 14, 2023 11:07 pm
But why koker du lasagneplatene?
Har aldri kokt lasagneplater, de blir jo kokt i stekeprosessen.
Eneste grunnen må være at det blir mulig å dele opp platene, uten at de går i tusen knas.

Den som fant opp en knekkbar lasagneplate, hadde blitt rik.
Forøvrig har jeg aldri klart å finne ut hva som egentlig er den riktige rekkefølgen på plater, bechamel og ragu.

Og for å svare på trådens tittel: Jambalaya.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Sulfat skrev: søn jan 15, 2023 11:36 am
Forøvrig har jeg aldri klart å finne ut hva som egentlig er den riktige rekkefølgen på plater, bechamel og ragu.
Det skal vel være ragu —> bechamel —> plater. Usikker på det siste laget riktignok, om det skal være ragu, bechamel og så ost eller om det bare er ragu og ost.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Chromeback skrev: søn jan 15, 2023 11:40 am
Sulfat skrev: søn jan 15, 2023 11:36 am
Forøvrig har jeg aldri klart å finne ut hva som egentlig er den riktige rekkefølgen på plater, bechamel og ragu.
Det skal vel være ragu —> bechamel —> plater. Usikker på det siste laget riktignok, om det skal være ragu, bechamel og så ost eller om det bare er ragu og ost.
Jeg bruker alltid bechamel under osten på topplaget.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg pleier å legge ragu, så plate, så bechamel - for synes det er logisk at det skal være lag, men men - blir nok ufattelig godt åkkesom. Lasagne er vel egentlig noe av det beste som finnes. Hadde en kollega som sa han var lite interessert i mat - og de hadde for ham ikke vært noen katastrofe hvis noe sa at hver eneste middag resten av livet for hans del kom til å bli lasagne.. :-)

Nuvel. Her er det enkelt. Restemat - det er kalkunen - bryst og lårstykker. Går i en kurry - ferdig glass, så enkelt og greit. Og ettersom de to vanlige helgetelefonene ble gjort unna i går, det ikke er søndagsavis og Dag og Tid er lest - så blir det å gå løs på bokstabelen - der jeg leser litt av hvert, blant annet om verdens krydder og Russland.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Lager man Toro eller Knorr trenger man ikke å koke pastaplater først, da er jo «raguen» en særdeles tyntflytende suppe. Lager man fra bunnen av liker jeg å bruke hjemmelaget pasta, om ikke så koker jeg ferdigkjøpte noen minutter først for at den ikke skal bli for tørr.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: søn jan 15, 2023 11:40 am
Sulfat skrev: søn jan 15, 2023 11:36 am
Forøvrig har jeg aldri klart å finne ut hva som egentlig er den riktige rekkefølgen på plater, bechamel og ragu.
Det skal vel være ragu —> bechamel —> plater. Usikker på det siste laget riktignok, om det skal være ragu, bechamel og så ost eller om det bare er ragu og ost.
Her er det ragu -> plater -> bechamel, and then repeat three times. Dvs, siste laget er ragu toppet med ost.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

SirJames skrev: søn jan 15, 2023 11:59 am

Her er det ragu -> plater -> bechamel, and then repeat three times. Dvs, siste laget er ragu toppet med ost.
Kjører samme rekkefølge som deg, så da gjør vi visst feil, om Chromeback har fasiten.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Sulfat skrev: søn jan 15, 2023 12:03 pm
SirJames skrev: søn jan 15, 2023 11:59 am

Her er det ragu -> plater -> bechamel, and then repeat three times. Dvs, siste laget er ragu toppet med ost.
Kjører samme rekkefølge som deg, så da gjør vi visst feil, om Chromeback har fasiten.
Feil eller ikke, smaken blir uansett herlig 8-)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Haha, fasiten på dette har jeg nok ikke, men alle italienske oppskrifter jeg har sett er i den rekkefølgen. I det store og det hele har det ikke så mye mer å si enn på presentasjonen av retten.

Ser også at det er en del som har ost i mellom alle lagene også. Så spørs det om man bruker bechamel eller ricotta-saus også.

Ser også at det kommer an på hva slags type lasagne man lager, man har Lasagna Napoletana, Lasagna all’Emiliana, Lasagna alla Bolognese al Forno osv.

Blir litt som pizza, man kan egentlig gjøre hva man vil, gøtt blir det uansett.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Satt og funderte på hvilken burgervariant jeg skulle kjøre i dag, da det dukket opp en tekstmelding om at jeg var invitert til potetball. Fan-tastisk. Horisontal i sofaen resten av kvelden.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Glycinello skrev: søn jan 15, 2023 6:41 pm Satt og funderte på hvilken burgervariant jeg skulle kjøre i dag, da det dukket opp en tekstmelding om at jeg var invitert til potetball. Fan-tastisk. Horisontal i sofaen resten av kvelden.
Ajajajaj. Komle er perfekt som søndagsmiddag. Så er man mett så lenge etterpå også, så det er helt perfekt å bare ligge å sløve på sofaen i etterkant.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hadde potetball her også. Trukket med pinnekjøtt i gryta.

Så nå sitter jeg her som en redneck med oppkneppa bukse og uffer meg bare jeg må strekke meg etter fjernkontrollen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ble bra til slutt :D

Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

Sulfat skrev: søn jan 15, 2023 11:36 am
Eneste grunnen må være at det blir mulig å dele opp platene, uten at de går i tusen knas.

Den som fant opp en knekkbar lasagneplate, hadde blitt rik.
Forøvrig har jeg aldri klart å finne ut hva som egentlig er den riktige rekkefølgen på plater, bechamel og ragu.
Jeg føler de i praksis mer eller mindre "smelter sammen" i stekeprosessen

Ellers er min kjepphest å kutte opp grønnsakene i små nok biter :D

Her ble det så mye kake, gjærbakst og pizza i en bursdag i ettermiddag, at selv 10km med løpeskoene på ikke frembrakte noe mer appetit enn en kopp te og en kornmo med brunost...

Mehell

Legg inn av Mehell »

Ble kebabpizza på meg.
Kjørte først ut og handlet inn en pizza, før jeg så fikk svar på et av livets essensielle spørsmål: Hva skjer hvis du mister en eske med en kebabpizza på gulvet? Svar er selvfølgelig at esken åpner seg, og at pizzaen havner med toppingen ned på gulvet.
Fikk så ringt og bestilt en ny pizza, tok en gulvvask, og hentet min pizza nummer to.

Someone

Legg inn av Someone »

En fiskegrateng ble laget i går, så da trenger den bare litt i ovnen. Noen gulerøtter rivet, også er maten klar

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Ble så mye snakk om lasagne i går, så da blir det det. Til hverdags får Toro duge.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Har kjøpt 400 gram storfe kjøtt-deig. Blir løk og muligens litt ost på i løpet av ettermiddagen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mandag.... Valgte varm lunsj på jobbens levering. Angret på det. Chili sin carne var både lunsj og veg lunsj... luringer. Full av søtpotet. Ris med konsens av grøt, som vanlig. Det eneste som var litt godt var en slags salat av rødkål oppi guffa....

... med varm lunsj er det OK med Jegerbrød og pålegg til Dax18, som middag - i dag sild fra Aukra og makrell fra Brattvåg.... hhv Juvik og Gjendemsjø. Grei kost på en mandag.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Pasta med kylling, rød pesto, soltørkede tomater, spinat og et aldri så lite dryss parmesan.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»