Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Someone

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Someone »

Tyske hvite asparges er sikret. Ser prisen er ned 100kr/kg siden forrige gang. Hollandaise laget i spumaen, men vurderer litt mer cayennepepper i enn vanlig. Også kjøpt inn noe god skinke. En eller annen Kruger-Rumpf riesling i glasset, dog tror jeg at jeg lar GGene ligger noen år til

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I dag har jeg bakt brød! Dvs, deigen ble satt i går, og det var jo fint å etterheve og steke mens jeg hadde hjemmekontor 2,5 time på starten av dagen.... Det var på veldig høy tid å få testet en julegave som er over 2 år gammel....

https://traktoren.no/brodform-m-lokk-25cm

... så tenker å spise et lite mellommåltid med dette brødet og god røykelaks fra Fredrik.

I kveld blir det en eller annen burger - enten lakseburger, eller en sånn Big-et-eller-annet fra Rema/NK, som er gode saker.

Men før dette skal jeg om litt ta en utepils. Til kvelden blir det nok cola og etterpå litt whisky.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: tir mai 02, 2023 8:46 pm Jeg har vært og plukket ramsløk , smaker nesten som hvitløk. Det vokser vilt flere steder i Norge.
Kan brukes i alle matretter.

Trickset er å male det opp , bruk gjerne en blender eller kaffekvern. Så skal det tørkes i ca 48 timer.
Så kan du lagre det som krydder i lufttett beholder.


Bilde

Bilde
Den kan forveksles med lilekonvall, som er giftig. Noen har fått seg en ubehagelig overraskelse.
MLE var og kjøpte noe jord og annet hos et gartneri forleden dag, og kom hjem med en ramsløkplante i potte. Den står i drivhuset.
Jeg er ikke overvettes begeistret for ramsløk selv, men jeg vet mange liker den.
Det vokser flere steder i distriktet her. Thaivennindene til MLE vet om de "hemmelige" stedene.
Trikset er vel å bruke det med forsiktighet når man lager mat.

Saturn

Legg inn av Saturn »

I kveld (tidlig ennå) ble det veldig sunn middag, etter en bra treningsøkt og badstu.
400g krydret kyllingfilet med litt brokkoli, og bananshake (3 stk + halv lime).
Unner meg en liten skål surt smågodt også. 😉

Får se hva jeg spiser i kveld. Enten mekker jeg noe mer mat, eller så blir det sitronkake, Berthas. Kun halve da.

Saturn

Legg inn av Saturn »

Ale skrev: fre mai 05, 2023 4:46 pm Varm taco og kald cola.
Det er kald taco og varm cola som trender nå. Du må følge strømmen (evnt. hetebølgen), gutt!

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Kyllingvinger, hvitløksrømme og pommes frites.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Jeg har som vanlig spist skalldyr på fredagen, i dag ble det Snøkrabbe og Sjøkreps

Tørr rosevin passet godt til å skylle ned med :)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Rosevin går til mye, jeg har tenkt muligens til kylling i dag... Nærmest av prinsipp kjøper jeg alltid en hel kylling, med mindre jeg bruker "lårfilet" til curry etc, men i dag tenker jeg rett og slett å kjøpe et bryst av kvalitet og bare steke det. Tenker asparges til. Og en eller annen saus... Får se hva det blir, fløtebasert soppsaus har jeg egentlig mest lyst på, men blir litt kraftig til vinen og aspargesen...

Laget en slags panna cotta i går - ca 1 del fløte og 4 deler kefir. Testet i går, og smakte utmerket med litt forsiktig varmbehandla rabarbra. Altså dessert - men blir vel litt om ettermiddagen også.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør mai 06, 2023 7:31 am Rosevin går til mye, jeg har tenkt muligens til kylling i dag... Nærmest av prinsipp kjøper jeg alltid en hel kylling, med mindre jeg bruker "lårfilet" til curry etc, men i dag tenker jeg rett og slett å kjøpe et bryst av kvalitet og bare steke det. Tenker asparges til. Og en eller annen saus... Får se hva det blir, fløtebasert soppsaus har jeg egentlig mest lyst på, men blir litt kraftig til vinen og aspargesen...

Laget en slags panna cotta i går - ca 1 del fløte og 4 deler kefir. Testet i går, og smakte utmerket med litt forsiktig varmbehandla rabarbra. Altså dessert - men blir vel litt om ettermiddagen også.
Skal spise en litt sen lunsj i dag, blir vel noe fisk vil jeg tro, og hadde egentlig tenkt fisk til middag, men det kan jo bli litt for mye også.
Så kylling og asparges blir det her også, har begge deler i hus. Lager med risotto, så slipper jeg å handle i dag.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Vurderer kinamat i aften, bilde kommer hvis alzheimeren ikke slår inn.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Chorizo pølser og egg til lunsj/frokost. Kollega mekker langtidsstekt kylling med diverse godiser senere. Godt med kolleger fra andre land som mekker digg mat:)

Someone

Legg inn av Someone »

Thai biff salat

Med en tørrmodnet ytrefilet, som både er godt marmorert og har et fettlokk.

Alltid litt spennende med styrken på marinaden/sausen, da den lime, fishsauce, soyasays og sukker miksen har en tendens til å virkelig ekstrahere styrken fra en chili. Så da er gjerne rødvin utelukket

Men inntil videre helles det litt gin&tonic i kokken, så får man tilpasse drikke til maten litt fruens ønsker og humør. Dessuten er det først innhøstning av ruccolaen i urtebeddet ute

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Hadde egentlig tenkt pizza i dag, men fikk en hyggelig overraskelse da jeg kom hjem. En nabo av asiatisk opphav (litt usikker, men tror hun er fra Thailand) hadde lagd mat til en konfirmasjon. Siden hun ikke er helt strøken i norsk hadde hun lagd altfor mye mat... Da ble det vårruller, marinerte grillspyd og en eller annen risrett med grønnsaker og noen sauser til dipping. Ikke helt sikker på hva jeg har puttet i meg, men det var nydelig. Vårrullene er de beste jeg har smakt. Nesten smertefull mett nå, men det var verdt det...

bennetcerf

Legg inn av bennetcerf »

Tartar, elsker eggeplommer.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Rakk ikke hjem til middag i går, så da blir det risotto med kyllingbryst og asparges i dag. Nå til lunsj en mango- og rekesalat, og et lite glass hvitvin fra Jura til, blir nok bra.😋

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Ale skrev: søn mai 07, 2023 2:12 am Søndag: 8 wienerpølser i lomper. M/sprøløk.
Klarer du 8, det er ikke verst. Sjøl stopper jeg på 3, kanskje 4.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Ale skrev: søn mai 07, 2023 2:12 am Søndag: 8 wienerpølser i lomper. M/sprøløk.
Nå skulle du hatt sennepen til @SirJames

fargerik

Legg inn av fargerik »

Tormund skrev: søn mai 07, 2023 3:10 pm
Ale skrev: søn mai 07, 2023 2:12 am Søndag: 8 wienerpølser i lomper. M/sprøløk.
Nå skulle du hatt sennepen til @SirJames
Sennep i rævva, ketchup på buksa......de som ikke har testet Grønbergsennep bør teste. Sterk og søt. De vant om jeg husker rett i VM i sennep som ble arrangert i USA for noen år siden. I kategorien "sterk og søtlig".
Spise? Jeg kjøpte en pakke kyllingnuggets (MUK) i halv pris-boksen hos rema før helgen, og skal kaste dem i stekeovnen sammen med en pose ferdighakka Pommes frites fra fryseboksen. Serveres med grønbergsennep og Idun ketchup MED sukker. Jeg drikker som regel ikke sammen med maten, men kommer til å ta en øl etter maten.

SirJames

Legg inn av SirJames »

SirJames skrev: lør mai 06, 2023 11:56 am Vurderer kinamat i aften, bilde kommer hvis alzheimeren ikke slår inn.
Ble ikke kinamat. Ble noe som var enda bedre istedet;
► Show Spoiler

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Hadde egentlig tenkt pizza i går, men siden naboen var altfor snill så ble det pizza i dag i stedet for. Heldigvis aldri feil med pizza.

Someone

Legg inn av Someone »

Fikk satt frem både grill og utemøbler, så da ble det grilling og spise ute på terrassen. Dog ganske enkelt med grillskiver, salsiccia pølse, søtpotet og sqash som ble grillet. Pommes Noisettes med grillkrydder ved siden av som er en av barnasfavoritter. Og en salat til

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Bestilte teryiaki laks på jobb i dag. 125g laks ish, litt grønnsaker, MYE ris og utvanna saus.
300kr, føler meg ranet selv om jeg ikke betalte. Aldri tilbake igjen der

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

I dag blir det Baligryte og jordbær til dessert.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Skikkelig old school pensjonist-middag som jeg lager kanskje en gang per skuddår: Nakkekotteletter, kokte poteter og gulerøtter, surkål.
Det er jo egentlig ganske godt, bare glemmer at sånn mat eksisterer.

startelver

Legg inn av startelver »

Ble lapskaus i dag.

Someone

Legg inn av Someone »

Kyllingkjøttboller, som jeg hadde laget ferdig i går kveld, så var bare å varme. Med taglitelli og en slags spinatsaus

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Rømmegraut og spekeskinke.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Gresk salat og så tre pizzasnurrer fra fryseren.

Feelsocl

Legg inn av Feelsocl »

Bilde



Følger meg inn i rekken her med biffstrimler... som jeg slenger inn i overbegavede ganen.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Stekt ørret, rissalat og rømmedressing med hvitløk og sweet chilisaus.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»