Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: ons mar 08, 2023 10:40 pm
KingKongHalvor skrev: ons mar 08, 2023 10:31 pm Stekt skreiloin med linsesalat, bakte småpoteter og rødvinssaus. Argentinske villreker med en frisk salat til forrett.
Forrett på en onsdag - jøye meg, det er forskjell på folk.... Regner dog med at Champagnen var av det enkle slaget, i aften, min gode mann? :-D
Laget middag for noen gode venner som en gjentjeneste, da syns jeg det burde være litt mer enn de har til daglig. Ingen champagne i dag, bare en flaske beaujolais til torsken. Og kjøpeis til dessert.
Alle fornøgde, får nok låne hytta på Hafjell flere ganger.😉

startelver

Legg inn av startelver »

I dag ble det vegetariske vårruller fra Iceland, kokt ris og dyppet i sweet chilli sauce. Nam nam . Enkelt og greit.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ost og chilipølse i brød. Grillet på bålpanna i fantastisk påskevær. Med marshmallows og kvikk lunsj til dessert.

Har kommet nesten en meter snø på plena de siste dagene, så nå har jeg nettopp vært ute og spadd og laga snøsofa.

Man kommer vel lengre ved å jobbe på lag med naturen enn å stritte i mot at mars ry som vårmåned er fryktelig oppskrytt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Her blir det Kikut i dag - neida, har ikke blitt en slik som løper i marka i tide og utide. Men pølsen Kikut fra Metervare. Kjøpte den på tilbud et svakt øyeblikk, og nå er den kommer til siste dato. Jeg har dessverre en tendens til å kjøpe ting på tilbud og så blir det liggende...

https://metervare.no/kikut/

... vurderer å steke disse, siden jeg er på den delen av landet der man har den merkelige vane å grille/steke grillpølser, vurderer jeg det. Men jeg føler at disse så smaksrike at de kan være vel så gode om man trekker de i vann.

Til dette har jeg kokt mandelpoteter under dagens hjemmekontor, og det skal bli en enkel stappe av dette. Dessuten steker jeg litt løk til blank med litt SMØR, og serverer med ketsjup fra Sør-Afrika og sennep.

Edit: Jeg ombestemte meg - det er fire pølser i pakken, jeg trekker to i vann og steker to. Det er nok for mye til dagens middag alene, men da blir det lunsj i morra, tenker jeg.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Litt retro i dag. Hadde en indrefilet av svin og kom på noe jeg lærte på 90-tallet. Kutte opp i passelige medaljonger, brune på hver side, pakke i alufolie med et par skjeer av en blanding av sopp, løk og paprika som er stekt først for seg selv. Bakes ferdig i ovn.
Husker ikke hva tilbehøret var, går for brun basmatiris og litt sjysaus.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Trengte litt comfort-food i dag selv om det bare er torsdag. Redningen ble en klassisk burger med ost, bacon, tomat, salat, løk, sylteagurk og hjemmelaget burgersaus. Løkringer og fries ved siden og Pepsi Max i glasset.

Someone

Legg inn av Someone »

KingKongHalvor skrev: tor mar 09, 2023 6:44 pm Litt retro i dag. Hadde en indrefilet av svin og kom på noe jeg lærte på 90-tallet. Kutte opp i passelige medaljonger, brune på hver side, pakke i alufolie med et par skjeer av en blanding av sopp, løk og paprika som er stekt først for seg selv. Bakes ferdig i ovn.
Husker ikke hva tilbehøret var, går for brun basmatiris og litt sjysaus.
Minner litt om en rett fra barndommen, men ble avsluttet med ost og gratinering

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Ble 3 egg og bacon denne torsdags ettermiddagen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Resten av gårsdagens Kikut-grillpølse, stappe og løk. Det synes som om matlysten - og ikke minst lysten til å lage noe ekstra god mat ikke har tatt seg opp igjen etter den siste halvannen ukes forkjølelse/influensa....

Ellers var det første fredagslunsj i den nye kantina - mens det andre dager er posjonert ut varmretter på buffeten, er det fredager flere varmretter å velge blant og disse tar man den mengden man ønsker av selv. I dag var det både fiskecurry, en slags meksikansk gryte med kjøttdeig og en god cottage pie. Til overmål vanket det dessert.... .. det jo vel og bra, men kanskje litt i overkant ift de andre dagene. Klager dog ikke - veldig bra tilbud.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Bilde

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Tok fredagsmiddagen i går, så gikk for noe litt lettere i dag. Wok med kylling, nudler, grønnsaker og sweet chilisaus.

Someone

Legg inn av Someone »

Klassiker her på hytta med ostesouffle

Ellers har det både vært rødvin, hvitvin og champagne i glassene

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

3 bratwurst pølser.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

JauKaninen skrev: fre mar 10, 2023 6:34 pm Bilde
Hvor finnes denne???

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Her blir det rett og slett enkelt og greit grillet entrecote - tenker å lage en soppstuing til, ha noe grønt til og råstekte mandelpoteter. Flaske vin til - kanskje spansk.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

DoktorS skrev: lør mar 11, 2023 10:00 am
Hvor finnes denne???
Fant den på Coop Mega. Har noen igjen for idag og :) Er glad i tyrkisk pepper så da..

lsklars

Legg inn av lsklars »

JauKaninen skrev: lør mar 11, 2023 10:10 am
DoktorS skrev: lør mar 11, 2023 10:00 am
Hvor finnes denne???
Fant den på Coop Mega
God?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

lsklars skrev: lør mar 11, 2023 10:11 am
God?
Ja.. men tror jeg spiste litt for mye og da ble den litt kvalmende

Someone

Legg inn av Someone »

I kveld står det såkalt vindmølledyr på menyen. Både ytre- og indrefilet av rein. Med blant annet rosenkålpurre, ovnsbakte morenepoteter. Og en fyldig saus av noe slag

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Justerte litt underveis - har jo en del whisky i skapet, så hvorfor ikke bruke de jeg ikke liker så godt til flambering - så den norske kua ble flambert i finsk rugwhisky. Ble utmerket, skjønt, med den lille ekstra varmebehandlingen ble den litt mer medium enn jeg tenkte... dog - perfekt soppstuing med litt smak av denne whisky, og tørket steinsopp gjør også sitt....

.brokkolini er noe som har gått meg hus forbi i butikkene av ymse grunner, så faktisk for første gang jeg har hatt denne grønnsaken i hus. Den er jo helt genial. Vinen - en Izandi Reserva fra Rioja funket meget bra til det hele

Men - mandelpoteter, nå er det den andre posen jeg har som jeg synes smaker helt medioker - lite smak, nesten litt vassen, merkelige greier..

Azmnick

Legg inn av Azmnick »

DoktorS skrev: lør mar 11, 2023 8:14 pm Justerte litt underveis - har jo en del whisky i skapet, så hvorfor ikke bruke de jeg ikke liker så godt til flambering - så den norske kua ble flambert i finsk rugwhisky. Ble utmerket, skjønt, med den lille ekstra varmebehandlingen ble den litt mer medium enn jeg tenkte... dog - perfekt soppstuing med litt smak av denne whisky, og tørket steinsopp gjør også sitt....

.brokkolini er noe som har gått meg hus forbi i butikkene av ymse grunner, så faktisk for første gang jeg har hatt denne grønnsaken i hus. Den er jo helt genial. Vinen - en Izandi Reserva fra Rioja funket meget bra til det hele

Men - mandelpoteter, nå er det den andre posen jeg har som jeg synes smaker helt medioker - lite smak, nesten litt vassen, merkelige greier..
Hørtes ut som flott mat og drikke :)
2022 har vært et dårlig vekstår for mye frukt &bær,grønt og rotgrønnsaker, så kan være derfor du kjenner endring i smak

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Godt poeng - ja, jeg har i alle fall hatt to poser med mandelpotet som jeg synes har vært langt under pari.. og poteter er jo jeg stort sett spiser til "fest", så da er jo det ekstra dumt.

Ikke poteter i kveld - har en pakke med tortellini som jeg kjøpte litt på måfå - greit med noe enkelt på en søndag innimellom, selv om jeg i grunnen har tid til å lage noe skikkelig også, så prioriterer jeg tiden på noe annet....

... så dagens beste måltid blir nok frokost, eller sein brunsj, egentlig, for jeg liker å vente med å spise - ristet loff med Rørossmør, bløte egg, gaffelbiter og bitter appelsinmarmelade. Til dette juice og te.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Fortsatt vinter, så det går fint med litt «tyngre» retter. I dag blir det hjortegryte, helt klassisk med sopp, løk, einebær ol. Og en god Bordeaux i glasset.

I går ble det et besøk på Peppes etter teater. Noen år siden sist, de holder fortsatt koken. Liker napolitansk pizza best, men en gang i blant er det godt med amerikansk også.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: fre mar 10, 2023 9:51 pm Klassiker her på hytta med ostesouffle

Ellers har det både vært rødvin, hvitvin og champagne i glassene
Den så god ut!😉

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Planen var å improvisere en restepizza av det som fantes i kjøleskapet, men heldigvis dukket det opp en middagsinvitasjon fra mor. Kjøttkaker, poteter, ertestuing, kålstuing brun saus og tyttebærsylte. Til dessert ble det nystekte sjokoladecookies og iskrem.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ble en kjapp pastarett etter treninga i aften.

Og siden det er 3 år på dagen siden norske politikere gikk full retard, unnet jeg meg Royal Trippel Magi iskrem til dessert.

Someone

Legg inn av Someone »

En pose bolognesesaus er tatt opp fra fryseren, så da er middagen spikret. Med barn som skal tidlig på trening må mandagsmiddagen gjerne bli noe raskt

Queenie

Legg inn av Queenie »

Utsetter snømåkingen og nyter en NYDELIG affregato, gleder meg til man kan nyte slike i varmen.

Feelsocl

Legg inn av Feelsocl »

Bilde



Taco med rømmedressing, kebabdressing og så klart salsa. Ville hatt med cola zero i bilde, men skralt med plass på min samsung galaxy.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Bacon- og kyllingsalat i dag

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»