Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
fargerik

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: tir jan 03, 2023 7:40 pm
fargerik skrev: tir jan 03, 2023 5:46 pm Frossenpizza med kylling.
Ganske mye krydder, egentlig rimelig spicy.
Tykk bunn, og med litt ostepimp ble det ganske godt.
Men litt i overkant mye sterkt krydder.
Hvilken pizza er dette?
Grandis, om jeg husker rett. Jeg gidder ikke å gå i dunken for papp og papir for å se på emballasjen, men jeg tror det var grandis med kylling. Fant den i Rema.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Dampet fløtepudding med kokte gulrøtter, poteter og smelta smør. Hvitvin til.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Restemiddag, så blir pastaskruer blandet med tacokarbonadedeig, salsa og rødløk

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Stekt laksefilet med søtpotetmos, salat og rømmedressing med sitron, dill, salt og pepper.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I dag blir det fiskeboller. I hvit saus. Mandelpotet og gulrot til. Drysser over et godt dryss med revet muskatnøtt over det hele. Til dette blir det drukket gul saft. Altså - en klassisk hverdagsmiddag. Fiskebollene er fra Rørvik og er kjøpt på samvirkelaget.

Ser at den del (ganske mange) bruker bacon på toppen av det, noe jeg synes er fullstendig unødvendig, sågar synes jeg det ødelegger litt av den fine smaken. Ellers er jo fiskeboller i karri også en klassiker, og det blir det gjerne i morgen, da jeg bare surrer opp litt karripulver før jeg varmer restene.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 11:39 am I dag blir det fiskeboller.
Ikke noe snikk-snakk - Bjellands hermetikk, takk!

Tormund

Legg inn av Tormund »

Skal man alt spise melboller aka fiskeboller, så må det være bacon til. MÅ!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 11:39 am I dag blir det fiskeboller. I hvit saus. Mandelpotet og gulrot til. Drysser over et godt dryss med revet muskatnøtt over det hele. Til dette blir det drukket gul saft. Altså - en klassisk hverdagsmiddag. Fiskebollene er fra Rørvik og er kjøpt på samvirkelaget.

Ser at den del (ganske mange) bruker bacon på toppen av det, noe jeg synes er fullstendig unødvendig, sågar synes jeg det ødelegger litt av den fine smaken. Ellers er jo fiskeboller i karri også en klassiker, og det blir det gjerne i morgen, da jeg bare surrer opp litt karripulver før jeg varmer restene.
Når vi har fiskeboller spiser jeg én fiskebolle for skams skyld, ellers dynger jeg på med bacon og karri oppå hvitsausen og poteten. Ligner egentlig mer på flesk og duppe det jeg spiser.

Jeg likte godt fiskeboller da jeg var liten, var på grensen til favorittretten, men nå i dag er jeg ikke like begeistret. Mulig det har å gjøre med at jeg var vant til kritthvite fiskeboller i plastbeger fra kjøledisken mens min bedre halvdel (eller i dette tilfellet min verre halvdel) er vant til og sverger til de grå hermetikkfiskebollene fra Vesteraalens.

Potet, hvitsaus, bacon og karri er godt det, så jeg klager ikke når det blir foreslått til middag, men jeg foreslår det ikke sjøl.

I dag blir det forøvrig en annen rett fra barndommen. Pannekaker. Vi har noe H-melk igjen etter jul som har gått litt over dato, så da må man tenke smart. De spiser jeg forøvrig også bacon til. Bacon og sukker på pannekake er snadder.

Og så blir det minst en pannekake med blåbærsyltetøy, og da kommer jeg til å søle på t-skjorta og så får jeg kjeft. Noen ting endrer seg ikke fra man er barn til man blir voksen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

LeSorcier skrev: tor jan 05, 2023 11:46 am
DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 11:39 am I dag blir det fiskeboller.
Ikke noe snikk-snakk - Bjellands hermetikk, takk!
Ikke akkurat...
https://www.rff.no/produkter/fiskemat/fiskeboller

Renskåret hvitfisk - 52 prosent fisk.

Ja - det må være fra slike plastbokser - mye bedre enn de hermetiske.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 11:52 am
DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 11:39 am I dag blir det fiskeboller. I hvit saus. Mandelpotet og gulrot til. Drysser over et godt dryss med revet muskatnøtt over det hele. Til dette blir det drukket gul saft. Altså - en klassisk hverdagsmiddag. Fiskebollene er fra Rørvik og er kjøpt på samvirkelaget.

Ser at den del (ganske mange) bruker bacon på toppen av det, noe jeg synes er fullstendig unødvendig, sågar synes jeg det ødelegger litt av den fine smaken. Ellers er jo fiskeboller i karri også en klassiker, og det blir det gjerne i morgen, da jeg bare surrer opp litt karripulver før jeg varmer restene.
Når vi har fiskeboller spiser jeg én fiskebolle for skams skyld, ellers dynger jeg på med bacon og karri oppå hvitsausen og poteten. Ligner egentlig mer på flesk og duppe det jeg spiser.

Jeg likte godt fiskeboller da jeg var liten, var på grensen til favorittretten, men nå i dag er jeg ikke like begeistret. Mulig det har å gjøre med at jeg var vant til kritthvite fiskeboller i plastbeger fra kjøledisken mens min bedre halvdel (eller i dette tilfellet min verre halvdel) er vant til og sverger til de grå hermetikkfiskebollene fra Vesteraalens.

Potet, hvitsaus, bacon og karri er godt det, så jeg klager ikke når det blir foreslått til middag, men jeg foreslår det ikke sjøl.

I dag blir det forøvrig en annen rett fra barndommen. Pannekaker. Vi har noe H-melk igjen etter jul som har gått litt over dato, så da må man tenke smart. De spiser jeg forøvrig også bacon til. Bacon og sukker på pannekake er snadder.

Og så blir det minst en pannekake med blåbærsyltetøy, og da kommer jeg til å søle på t-skjorta og så får jeg kjeft. Noen ting endrer seg ikke fra man er barn til man blir voksen.
Det var min plan også! Usikker på hva jeg skal ha til, men det blir vel en ordning på det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Pannekaker har jeg aldri forstått. Altså - hvorfor i all verden har man det til middag. Jeg husker naboer spiste dette med bacon, sukker og poteter. Merkelige greier. Ja, jeg vet det er tradisjon, men pannekaker er jo dessert eller snacks i vanlige land.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 12:13 pm Pannekaker har jeg aldri forstått. Altså - hvorfor i all verden har man det til middag. Jeg husker naboer spiste dette med bacon, sukker og poteter. Merkelige greier. Ja, jeg vet det er tradisjon, men pannekaker er jo dessert eller snacks i vanlige land.
Hvorfor vet jeg ikke. Da jeg vokste opp hadde vi ertersuppe til, men det er jeg ikke glad i.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 12:13 pm Pannekaker har jeg aldri forstått. Altså - hvorfor i all verden har man det til middag. Jeg husker naboer spiste dette med bacon, sukker og poteter. Merkelige greier. Ja, jeg vet det er tradisjon, men pannekaker er jo dessert eller snacks i vanlige land.
Joda, selv om den kanskje ikke er klassisk middag. Har det ofte for barna i helgene, og de bruker bare sukker og kanel på, som jo kanskje gjør det hele til en eneste stor dessert :p

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 12:19 pm
DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 12:13 pm Pannekaker har jeg aldri forstått. Altså - hvorfor i all verden har man det til middag. Jeg husker naboer spiste dette med bacon, sukker og poteter. Merkelige greier. Ja, jeg vet det er tradisjon, men pannekaker er jo dessert eller snacks i vanlige land.
Hvorfor vet jeg ikke. Da jeg vokste opp hadde vi ertersuppe til, men det er jeg ikke glad i.
Vanket en sjelden gang hjemme også, men veldig sjelden. Ertesuppe også veldig sjelden. Var en periode jeg spiste det, men å har jeg gått tilbake til å ikke være noe særlig glad i ertesuppe. Jeg fryktet i ungdommen, før jeg skulle inn i militæret, at de spiste lapskaus og ertesuppe annenhver dag. Første dagen fikk vi lapskaus... Heldigvis ikke så veldig ofte mer, og ertesuppe fikk vi sikkert, men ikke så mye at jeg fikk varige Mehn*. *morsom omskriving her fordi skipssjefen hette Mehn.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 12:19 pm
DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 12:13 pm Pannekaker har jeg aldri forstått. Altså - hvorfor i all verden har man det til middag. Jeg husker naboer spiste dette med bacon, sukker og poteter. Merkelige greier. Ja, jeg vet det er tradisjon, men pannekaker er jo dessert eller snacks i vanlige land.
Hvorfor vet jeg ikke. Da jeg vokste opp hadde vi ertersuppe til, men det er jeg ikke glad i.
Pannekaker og tomatsuppe er fortsatt en favoritt her.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

LeSorcier skrev: tor jan 05, 2023 12:38 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 12:19 pm
DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 12:13 pm Pannekaker har jeg aldri forstått. Altså - hvorfor i all verden har man det til middag. Jeg husker naboer spiste dette med bacon, sukker og poteter. Merkelige greier. Ja, jeg vet det er tradisjon, men pannekaker er jo dessert eller snacks i vanlige land.
Hvorfor vet jeg ikke. Da jeg vokste opp hadde vi ertersuppe til, men det er jeg ikke glad i.
Pannekaker og tomatsuppe er fortsatt en favoritt her.
Skulle til å skrive det samme. Tenker at det blir tomatsuppe og bacon som følge til pannekakene senere. Overhengende fare for at det blir èn med peanøttsmør også...:)
Pannekaker og tomatsuppe var en klassiker fra min barndom også. Gjerne i kombinasjon med bacon. Sukker og syltetøy fikk vi lov til å lenge vi spiste tomatsuppe og bacon først:)

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 12:19 pm
DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 12:13 pm Pannekaker har jeg aldri forstått. Altså - hvorfor i all verden har man det til middag. Jeg husker naboer spiste dette med bacon, sukker og poteter. Merkelige greier. Ja, jeg vet det er tradisjon, men pannekaker er jo dessert eller snacks i vanlige land.
Hvorfor vet jeg ikke. Da jeg vokste opp hadde vi ertersuppe til, men det er jeg ikke glad i.
Iskrem var vanlig i bygda muttern er fra.

Personlig syntes jeg varme pannekaker og smeltet is i kombinasjon var nasty som fy.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 12:13 pm Pannekaker har jeg aldri forstått. Altså - hvorfor i all verden har man det til middag. Jeg husker naboer spiste dette med bacon, sukker og poteter. Merkelige greier. Ja, jeg vet det er tradisjon, men pannekaker er jo dessert eller snacks i vanlige land.
Pannekaker med bacon eller "fleskepannekaker" som vi kaller det , er veldig ofte brukt som middag her på vest-landet. Vi serverer de med poteter, smeltet smør og tyttebærsyltetøy., mens noen sløyfer potetene.

En av mine favoritter.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 12:23 pm
Vanket en sjelden gang hjemme også, men veldig sjelden. Ertesuppe også veldig sjelden. Var en periode jeg spiste det, men å har jeg gått tilbake til å ikke være noe særlig glad i ertesuppe.
Det finnes forskjellige måter å lage ertesuppe på. Man har den tykke , grautete måten, som jeg ikke er spesielt glad i, og så har man en annen måte, der kraften står mer sentralt., og som absolutt er å foretrekke... noe slikt:


https://www.matprat.no/oppskrifter/trad ... vineknoke/

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: ons jan 04, 2023 4:08 pm Restemiddag, så blir pastaskruer blandet med tacokarbonadedeig, salsa og rødløk
Torsdagstacokarbonadedeig?

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 11:52 am
Bacon og sukker på pannekake er snadder.
På samme pannekake? Har jeg ikke testet før.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: tor jan 05, 2023 1:24 pm pannekakene senere. Overhengende fare for at det blir èn med peanøttsmør også...:)
Pannekake med peanøttsmør har jeg heller ikke prøvd, men hørtes DIGG ut.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: tor jan 05, 2023 2:45 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 11:52 am
Bacon og sukker på pannekake er snadder.
På samme pannekake? Har jeg ikke testet før.
Det er snadder.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: tor jan 05, 2023 2:28 pm
SirJames skrev: ons jan 04, 2023 4:08 pm Restemiddag, så blir pastaskruer blandet med tacokarbonadedeig, salsa og rødløk
Torsdagstacokarbonadedeig?
Nei, den var jo laget noen dager før. Husker ikke helt hvilken dag.

Så det mer korrekte da er vel huskerikkehvilkendagtacokarbonadedeig.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirJames skrev: tor jan 05, 2023 2:45 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 11:52 am
Bacon og sukker på pannekake er snadder.
På samme pannekake? Har jeg ikke testet før.
Prøv det. Bacon og sukker er bestevenner

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 3:10 pm
SirJames skrev: tor jan 05, 2023 2:45 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 11:52 am
Bacon og sukker på pannekake er snadder.
På samme pannekake? Har jeg ikke testet før.
Prøv det.
I will

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Smashburger av entrecôte med masse ost og bacon. Og Sweet Baby Rays BBQ-saus. 😋

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

stc887 skrev: tor jan 05, 2023 1:28 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 12:19 pm
DoktorS skrev: tor jan 05, 2023 12:13 pm Pannekaker har jeg aldri forstått. Altså - hvorfor i all verden har man det til middag. Jeg husker naboer spiste dette med bacon, sukker og poteter. Merkelige greier. Ja, jeg vet det er tradisjon, men pannekaker er jo dessert eller snacks i vanlige land.
Hvorfor vet jeg ikke. Da jeg vokste opp hadde vi ertersuppe til, men det er jeg ikke glad i.
Iskrem var vanlig i bygda muttern er fra.

Personlig syntes jeg varme pannekaker og smeltet is i kombinasjon var nasty som fy.
Men DA var det til dessert?

Tormund

Legg inn av Tormund »

KingKongHalvor skrev: tor jan 05, 2023 5:09 pm Smashburger av entrecôte med masse ost og bacon. Og Sweet Baby Rays BBQ-saus. 😋
Nok et bevis på at bacon og sukker er bestevenner :D

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 5:11 pm
stc887 skrev: tor jan 05, 2023 1:28 pm
PapaSmurf skrev: tor jan 05, 2023 12:19 pm

Hvorfor vet jeg ikke. Da jeg vokste opp hadde vi ertersuppe til, men det er jeg ikke glad i.
Iskrem var vanlig i bygda muttern er fra.

Personlig syntes jeg varme pannekaker og smeltet is i kombinasjon var nasty som fy.
Men DA var det til dessert?
Nei dette var middag. Mulig det er noe så lokalt at det ikke eksisterer uttafor bygda pga innavl :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»