Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av GiPazzini_85 »

MacanT skrev: lør jul 01, 2023 11:29 pm
GiPazzini_85 skrev: lør jul 01, 2023 11:02 pm
MacanT skrev: lør jul 01, 2023 7:36 pm Jeg holder på og griller Tomahawk Low & Slow. Den har kommet opp i 30 grader, når den passerer 50 kjørs grillen opp på maks for å få fin farge og skorpe. Reverse searing heter det visst over there ;)
Hvordan styrer man en kullgrill på den måten?
Jeg har jo som sagt gassgrill som gjør det betydelig enklere å kontrollere varmen. Men har forstått det sånn at med kullgrill har man bare kull på ene siden av grillen (motsatt side av kjøttstykket). Sikkert mye prøving før man finner ut hvor mye kull man skal legge på for å holde ca. 100 grader på grillen. Kan vel også løfte litt på lokket av og til for å kontrollere varmen.

Bruningen på slutten løser de visstnok med å ta bort kjøttstykket og legge det i aluminiumsfolie imens kullgrillen fyres opp til normal guffe.

Finnes mye interessant info på nettet om dette med slow cooking og BBQ.
OK... Kan noen her inne fortelle meg "greia" med disse gassgrillene? Blir like skuffet hver gang jeg blir invitert på grilling til noen og det er gassgrill i stedet for kullgrill. Det smaker jo ikke grillmat av det! På hvilken måte ble nå denne steiken bedre av å bli stekt ute enn inne?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

GiPazzini_85 skrev: lør jul 01, 2023 11:44 pm
MacanT skrev: lør jul 01, 2023 11:29 pm
GiPazzini_85 skrev: lør jul 01, 2023 11:02 pm

Hvordan styrer man en kullgrill på den måten?
Jeg har jo som sagt gassgrill som gjør det betydelig enklere å kontrollere varmen. Men har forstått det sånn at med kullgrill har man bare kull på ene siden av grillen (motsatt side av kjøttstykket). Sikkert mye prøving før man finner ut hvor mye kull man skal legge på for å holde ca. 100 grader på grillen. Kan vel også løfte litt på lokket av og til for å kontrollere varmen.

Bruningen på slutten løser de visstnok med å ta bort kjøttstykket og legge det i aluminiumsfolie imens kullgrillen fyres opp til normal guffe.

Finnes mye interessant info på nettet om dette med slow cooking og BBQ.
OK... Kan noen her inne fortelle meg "greia" med disse gassgrillene? Blir like skuffet hver gang jeg blir invitert på grilling til noen og det er gassgrill i stedet for kullgrill. Det smaker jo ikke grillmat av det! På hvilken måte ble nå denne steiken bedre av å bli stekt ute enn inne?
Greia med gassgrillene er at de er enklere og raskere å bruke, dessuten egner kullgriller seg dårlig for folk som bor i leilighet.

At det ikke smaker grillmat er jeg overhode ikke enig i. Hvis man har en gassgrill med flavorizer bars, slik de fleste Weber grillene har, brenner og ryker fettet omtrent like bra som i en kullgrill. Hvis man vil ha enda mer røyksmak kan man bruke røykeboks med treflis i tillegg,

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

MacanT skrev: søn jul 02, 2023 3:13 pm
GiPazzini_85 skrev: lør jul 01, 2023 11:44 pm
MacanT skrev: lør jul 01, 2023 11:29 pm
Jeg har jo som sagt gassgrill som gjør det betydelig enklere å kontrollere varmen. Men har forstått det sånn at med kullgrill har man bare kull på ene siden av grillen (motsatt side av kjøttstykket). Sikkert mye prøving før man finner ut hvor mye kull man skal legge på for å holde ca. 100 grader på grillen. Kan vel også løfte litt på lokket av og til for å kontrollere varmen.

Bruningen på slutten løser de visstnok med å ta bort kjøttstykket og legge det i aluminiumsfolie imens kullgrillen fyres opp til normal guffe.

Finnes mye interessant info på nettet om dette med slow cooking og BBQ.
OK... Kan noen her inne fortelle meg "greia" med disse gassgrillene? Blir like skuffet hver gang jeg blir invitert på grilling til noen og det er gassgrill i stedet for kullgrill. Det smaker jo ikke grillmat av det! På hvilken måte ble nå denne steiken bedre av å bli stekt ute enn inne?
Greia med gassgrillene er at de er enklere og raskere å bruke, dessuten egner kullgriller seg dårlig for folk som bor i leilighet.

At det ikke smaker grillmat er jeg overhode ikke enig i. Hvis man har en gassgrill med flavorizer bars, slik de fleste Weber grillene har, brenner og ryker fettet omtrent like bra som i en kullgrill. Hvis man vil ha enda mer røyksmak kan man bruke røykeboks med treflis i tillegg,
Synes det smaker omtrent det samme som om man bruker en grillpanne inne, evt mat fra gatekjøkken. Og røykeboks brukes nå både til gassgrill og kullgrill, så det er jo ikke det som gjør "grillsmaken".

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Rester av gårsdagens pizza, supplert med litt salat. Iskald Pepsi Max til drikke.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

GiPazzini_85 skrev: søn jul 02, 2023 4:16 pm
MacanT skrev: søn jul 02, 2023 3:13 pm
GiPazzini_85 skrev: lør jul 01, 2023 11:44 pm

OK... Kan noen her inne fortelle meg "greia" med disse gassgrillene? Blir like skuffet hver gang jeg blir invitert på grilling til noen og det er gassgrill i stedet for kullgrill. Det smaker jo ikke grillmat av det! På hvilken måte ble nå denne steiken bedre av å bli stekt ute enn inne?
Greia med gassgrillene er at de er enklere og raskere å bruke, dessuten egner kullgriller seg dårlig for folk som bor i leilighet.

At det ikke smaker grillmat er jeg overhode ikke enig i. Hvis man har en gassgrill med flavorizer bars, slik de fleste Weber grillene har, brenner og ryker fettet omtrent like bra som i en kullgrill. Hvis man vil ha enda mer røyksmak kan man bruke røykeboks med treflis i tillegg,
Synes det smaker omtrent det samme som om man bruker en grillpanne inne, evt mat fra gatekjøkken. Og røykeboks brukes nå både til gassgrill og kullgrill, så det er jo ikke det som gjør "grillsmaken".
Det må du gjerne synes, jeg er som sagt helt uenig.

Holdt på i mange år med kullgriller, savner ikke lukten av tennvæske og aske som fyker rundt i det hele tatt.

Someone

Legg inn av Someone »

Da fikk man endelig prøvd denne Nduja Pizzaen til Rema 1000. Fin den, og passe sterk

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

MacanT skrev: søn jul 02, 2023 8:26 pm
GiPazzini_85 skrev: søn jul 02, 2023 4:16 pm
MacanT skrev: søn jul 02, 2023 3:13 pm
Greia med gassgrillene er at de er enklere og raskere å bruke, dessuten egner kullgriller seg dårlig for folk som bor i leilighet.

At det ikke smaker grillmat er jeg overhode ikke enig i. Hvis man har en gassgrill med flavorizer bars, slik de fleste Weber grillene har, brenner og ryker fettet omtrent like bra som i en kullgrill. Hvis man vil ha enda mer røyksmak kan man bruke røykeboks med treflis i tillegg,
Synes det smaker omtrent det samme som om man bruker en grillpanne inne, evt mat fra gatekjøkken. Og røykeboks brukes nå både til gassgrill og kullgrill, så det er jo ikke det som gjør "grillsmaken".

Holdt på i mange år med kullgriller, savner ikke lukten av tennvæske og aske som fyker rundt i det hele tatt.
Med andre ord så liker du ikke å grille. Da er det egentlig en nokså dyr investering med en gassgrill, gass og alt annet.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

GiPazzini_85 skrev: søn jul 02, 2023 8:36 pm
MacanT skrev: søn jul 02, 2023 8:26 pm
GiPazzini_85 skrev: søn jul 02, 2023 4:16 pm

Synes det smaker omtrent det samme som om man bruker en grillpanne inne, evt mat fra gatekjøkken. Og røykeboks brukes nå både til gassgrill og kullgrill, så det er jo ikke det som gjør "grillsmaken".

Holdt på i mange år med kullgriller, savner ikke lukten av tennvæske og aske som fyker rundt i det hele tatt.
Med andre ord så liker du ikke å grille. Da er det egentlig en nokså dyr investering med en gassgrill, gass og alt annet.
Tullprat fra ende til annen.

Kan du ikke heller fortelle oss hva du selv spiser og eventuelt hvordan du lager det. Det eneste jeg kan se du bidrar med i denne tråden er kritisere og snakke ned måten andre gjør det på.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

MacanT skrev: søn jul 02, 2023 9:36 pm
GiPazzini_85 skrev: søn jul 02, 2023 8:36 pm
MacanT skrev: søn jul 02, 2023 8:26 pm


Holdt på i mange år med kullgriller, savner ikke lukten av tennvæske og aske som fyker rundt i det hele tatt.
Med andre ord så liker du ikke å grille. Da er det egentlig en nokså dyr investering med en gassgrill, gass og alt annet.
Tullprat fra ende til annen.
Ting blir ikke tullprat bare fordi at du ble litt snurt. Jeg spurte om hva som var poenget med denne gassgrillingen da det ikke smaker grillmat av det. Er det virkelig så galt å spørre etter?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

GiPazzini_85 skrev: søn jul 02, 2023 9:51 pm
MacanT skrev: søn jul 02, 2023 9:36 pm
GiPazzini_85 skrev: søn jul 02, 2023 8:36 pm

Med andre ord så liker du ikke å grille. Da er det egentlig en nokså dyr investering med en gassgrill, gass og alt annet.
Tullprat fra ende til annen.
Ting blir ikke tullprat bare fordi at du ble litt snurt. Jeg spurte om hva som var poenget med denne gassgrillingen da det ikke smaker grillmat av det. Er det virkelig så galt å spørre etter?
Jo det er tullprat. Det vet overhode ikke hvordan det jeg laget smakte.

startelver

Legg inn av startelver »

Neste uke går vi får matkassen fresh igjen, da jeg fikk 30% rabatt. Denne gangen skal vi teste ut vegetar-retter for å se hva slags spennende mat det går an å lage uten kjøtt som tilfredsstiller kravene til næring og proteiner m.m. . Og det er også den billigste matkasssen naturlig nok. Kjøtt er jo kostbart.

Følg med i neste episode.

Someone

Legg inn av Someone »

Lasagne-rester, hentet opp fra fryseren. Med en ganske basic salat ved siden av

Mehell

Legg inn av Mehell »

Egg, bacon, pølser, stekte poteter og rundstykker til nattmat. Havnet på en ørliten firedagers-snurr, har glemt å spise i dag, og da er det greit å få fullt opp magen med mat som gir god og lang metthetsfølelse.

Nå skal det soves 😀

Someone

Legg inn av Someone »

Ble en variant av Salad Nicoise

SirJames

Legg inn av SirJames »

Mango Chicken på "Den Sultne Mave"

Nydelig.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

"Chopped cheese" variant av en baguette med bacon, skinke, ost, hvitløksmajones og blandet salat. En boks Pepsi max og litt salat som ble til overs.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Fridag i dag med klatreetappe i Touren og Casper Ruud i Wimbledon, da må man ha noe godt å spise også. En napolitansk pizza til lunsj, hadde heldigvis en deig i kjøleskapet fra mandag.

Til middag blir det entrecôte med stekt løk og sopp, ovnsbakte poteter og soppsaus. Og en utmerket Bordeaux til under 150kr, anmeldt i VG for et par uker siden. Et knallkjøp etter min mening.
Marinert jordbær og pakistansk mango med vaniljeis til dessert.

Someone

Legg inn av Someone »

Alene med barna og et prosjekt med å tømme kjøleskapet før ferien gjorde middagen til en god og ukoordinert blanding: lasagne, medisterkjøttboller i hvit saus, erter, pasta og kyllingnuggets

Og ser jeg også har igjen en skvett pouilly fume til i kveld

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Merkelig hva man kan få lyst på etter første dag på eget kjøkken etter ferien - endte opp med koteletter, ovnsbakte potetbåter, surkål, sjysaus og tyttesylte. Smakte utmerket dette. Blir nok rester i morgen. Det store spørsmålet er hva man orker å finne på til helga - ser at det er siste omgang med dielam hos slakteren, samtidig frister det med noe god sjømat også...

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ovnsbakt ørret med fløte, rød pesto, løk, paprika, hvitløk, gulrot, tomat og brokkoli. Servert med ris og et glass fun light.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Torsdagstaco

Someone

Legg inn av Someone »

Da skal jeg straks avsted å hente sushi. Mye laks og kamskjell denne gangen

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Tandoori chicken med ris og nanbrød.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ble en pastarett med kjøttdeig, rødløk og en passende saus.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Er ikke lysten på den store matlagingen i dag. Men jeg våknet tenkte det på at det er lenge siden jeg har hatt blåskjell i heimen. Så kanskje bare gjøre det enkelt å smelle i gang en risotto med blåskjell. Det er jo ganske godt, særlig når man har en fersk bagruett som man kan smøre mye smør på. Og ikke minst har jeg safran som skal oppi det hele. Har en flaske frisk pourtugiser stående, så da slipper jeg å dra på polet også.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Ale skrev: lør jul 08, 2023 10:22 am I dag skal jeg lage meg fire velfylte tacolefser.
Faen det hørtes fristende ut

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hjemmelagede kjøttkaker. Senere. Nå er det så varmt at jeg ikke orker tanken på varm mat.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ale skrev: man jul 17, 2023 7:08 pm Dagens middag. Hamburger med bacon og ost.

Ekstremt god. TK6.

Bilde
Kjøpt hvor?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ale skrev: man jul 17, 2023 7:38 pm

Amigos Pizza og Kebab i Fredrikstad sentrum.
Har hørt og sett at flere skryter over pizzaen deres også . Har du prøvd den?
Sist redigert av Guttorm123 den man jul 17, 2023 8:32 pm, redigert 1 gang totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ale skrev: man jul 17, 2023 8:29 pm
Ja, hvis du tenker på den FFK spesial.

Gyroskjøtt, pommes frites og kebabsaus.
Her i traktene heter en slik pizza "dagen derpå". Skeptisk til pommes frites på pizza....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»