Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
SirJames

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av SirJames »

Tester denne i dag, dog i pimpet versjon

Bilde

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Stekt laks med ris, grønnsaker og en klatt creme fraiche iblandet.

Someone

Legg inn av Someone »

Torsdag: Pasta (Fillini) i en syrlig fløtesaus, med scampi som fikk seg en rask og varm tur i panna. Vann å drikke, men åpnet senere en Pinot Noir fra California

I kveld derimot blir det ut å spise tapas

Fårikål....tja, jeg spiser når jeg blir servert, og forskyner med flere ganger, men helt favoritt blir det ikke

Mehell

Legg inn av Mehell »

Blir kjøttkaker til middag. Jeg begynner å bli god på brun saus nå, så blir god middag dette :)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I kveld er planen krabbe, om lokale kjøpmenn har fått inn denslags. Men til middag, om en times tid, blir det, overraskende nok, rester av fårikål. Har kokt noen gulrøtter også i dag, mens jeg har hatt hjemmekontor, så da blir det et lite supplement. Tenker jeg drikker Hardanger Eplejuice i dag også og tar en hvit fredag, om ikke en eller annen dårlig nabo skulle finne ut at det er på tide på ta en øl på hjørnet.

startelver

Legg inn av startelver »

Det ble en Grandis med kjøttdeig, kjapt og enkelt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Kjapt og enkelt her også, ost&chili pølser i lomper. Rødløk og opphakket sylteagurk blir topping.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: tor sep 29, 2022 4:17 pm Tester denne i dag, dog i pimpet versjon

Bilde
Var den etandes?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Krabben fra Åkra sjømat, kjøpt på Meny, var en gigantisk skuffelse - dvs, den var spiselig, men krabbekjøtt og den brune massen virket å være blandet helt sammen til en slags "postei". Dette var bare latterlig. Den var også veldig salt. Lokal Rema hadde også krabbe, men bare til halv pris og utgått samme dag. Akkurat det liker jeg ikke med sjømat.

I dag blir det lammekoteletter her. Selv om Meny skryter av å ha lam på tilbud denne uka, var det ikke koteletter å se. Men greit - de hadde fine koteletter på Extra, under Coop-merket. De hadde mange pakker så det var greit å finne fram til de store og fine.

Ettersom det er fire koteletter konsenterer jeg meg om å spise kjøtt, så bare veldig enkelt tilbehør. Mulig jeg gatinerer noen poteter i fløte og topper med cheddar (som jeg har med fra Skottland), da trenger jeg jo bare litt grønt til og gjerne mintgele. En enkel Rioja i dette passer i dag.

Men kanksje viktigere - jeg har bakt eplekake. Det er mange år siden sist. Men gleder meg til kaffe med eplekake i ettermiddag, da vil den nok fortsatt være litt luuuuuuuuuuuuuuuuuuun.

Mehell

Legg inn av Mehell »

DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 12:02 pm Krabben fra Åkra sjømat, kjøpt på Meny, var en gigantisk skuffelse - dvs, den var spiselig, men krabbekjøtt og den brune massen virket å være blandet helt sammen til en slags "postei". Dette var bare latterlig. Den var også veldig salt. Lokal Rema hadde også krabbe, men bare til halv pris og utgått samme dag. Akkurat det liker jeg ikke med sjømat.

I dag blir det lammekoteletter her. Selv om Meny skryter av å ha lam på tilbud denne uka, var det ikke koteletter å se. Men greit - de hadde fine koteletter på Extra, under Coop-merket. De hadde mange pakker så det var greit å finne fram til de store og fine.

Ettersom det er fire koteletter konsenterer jeg meg om å spise kjøtt, så bare veldig enkelt tilbehør. Mulig jeg gatinerer noen poteter i fløte og topper med cheddar (som jeg har med fra Skottland), da trenger jeg jo bare litt grønt til og gjerne mintgele. En enkel Rioja i dette passer i dag.

Men kanksje viktigere - jeg har bakt eplekake. Det er mange år siden sist. Men gleder meg til kaffe med eplekake i ettermiddag, da vil den nok fortsatt være litt luuuuuuuuuuuuuuuuuuun.
Åkra sjømat? Er du lokal?
Og hva krabben fra Åkra sjømat skuffende?????????????
Da hadde jeg tatt turen til dem og gitt beskjed. De pleier å ha veldig gode råvarer, så hvis de ikke lever opp til forventningene så bør de få beskjed om det.

Mehell

Legg inn av Mehell »

DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 12:02 pm
Men kanksje viktigere - jeg har bakt eplekake. Det er mange år siden sist. Men gleder meg til kaffe med eplekake i ettermiddag, da vil den nok fortsatt være litt luuuuuuuuuuuuuuuuuuun.
Er ekstemt sjalu på denne, kjenner jeg.

Blir indrefilet av storfe på meg i dag, med kokte poteter (liker ikke fløtegratinerte), baconsurret asparges, gulrøtter, rosenkål og peppersaus.
Blir nok godt, men eplekake til dessert hadde vært innertier.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mehell skrev: lør okt 01, 2022 12:06 pm
DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 12:02 pm Krabben fra Åkra sjømat, kjøpt på Meny, var en gigantisk skuffelse - dvs, den var spiselig, men krabbekjøtt og den brune massen virket å være blandet helt sammen til en slags "postei". Dette var bare latterlig. Den var også veldig salt. Lokal Rema hadde også krabbe, men bare til halv pris og utgått samme dag. Akkurat det liker jeg ikke med sjømat.

I dag blir det lammekoteletter her. Selv om Meny skryter av å ha lam på tilbud denne uka, var det ikke koteletter å se. Men greit - de hadde fine koteletter på Extra, under Coop-merket. De hadde mange pakker så det var greit å finne fram til de store og fine.

Ettersom det er fire koteletter konsenterer jeg meg om å spise kjøtt, så bare veldig enkelt tilbehør. Mulig jeg gatinerer noen poteter i fløte og topper med cheddar (som jeg har med fra Skottland), da trenger jeg jo bare litt grønt til og gjerne mintgele. En enkel Rioja i dette passer i dag.

Men kanksje viktigere - jeg har bakt eplekake. Det er mange år siden sist. Men gleder meg til kaffe med eplekake i ettermiddag, da vil den nok fortsatt være litt luuuuuuuuuuuuuuuuuuun.
Åkra sjømat? Er du lokal?
Og hva krabben fra Åkra sjømat skuffende?????????????
Da hadde jeg tatt turen til dem og gitt beskjed. De pleier å ha veldig gode råvarer, så hvis de ikke lever opp til forventningene så bør de få beskjed om det.
Nei, denne var kjøpt på Meny Grønland (Oslo ;-)). Jeg vet der er ulike kvaliteter på slike ferdigrensede skjell, og dette var vel av billigtypen. Men har ikke så tydelig før merket at alt er blandet sammen i en ganske posteiaktig konsistens, ofte kan man jo ta rent krabbekjøtt ut, og så variere mengden av det brune selv, ut fra hva man foretrekker.

Har ikke spist så velig mange krabbeskjell de siste årene, men ut fra det jeg har erfart har jeg opplevd kvaliteten på krabbene fra Hitra som klart bedre enn Åkra, men det kan jo være tilfeldig. Det verste jeg har vært ute for er frosne krabber fra Hvaler, kjøpt på sånn REKO, trodde det skulle være bra - men det var jo helt tørt og elendig.

Someone

Legg inn av Someone »

Mehell skrev: lør okt 01, 2022 12:10 pm
Er ekstemt sjalu på denne, kjenner jeg.

Blir indrefilet av storfe på meg i dag, med kokte poteter (liker ikke fløtegratinerte), baconsurret asparges, gulrøtter, rosenkål og peppersaus.
Blir nok godt, men eplekake til dessert hadde vært innertier.
Man må velge det man vil, men blir ikke kokte poteter til biff litt rart? Selv pleier vi enten gå for hasselback eller pommes anna. Dog sist helg ble det røsti

Someone

Legg inn av Someone »

En side med lammecarre er innkjøp, heldigvis var ikke alt fettet skåret bort, selv om det godt kunne vært noe mer. Lager en fyldig brun saus til, rødløk og eplekompott, sellerirotstappe, kantereller og romanesco....og glemte å nevne hvitløk. Masse hvitløk skal bakes.

Har ikke bestemt vin ennå, men har litt å velge mellom :p
Sist redigert av Someone den lør okt 01, 2022 3:00 pm, redigert 1 gang totalt.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Someone skrev: lør okt 01, 2022 2:57 pm
Mehell skrev: lør okt 01, 2022 12:10 pm
Er ekstemt sjalu på denne, kjenner jeg.

Blir indrefilet av storfe på meg i dag, med kokte poteter (liker ikke fløtegratinerte), baconsurret asparges, gulrøtter, rosenkål og peppersaus.
Blir nok godt, men eplekake til dessert hadde vært innertier.
Man må velge det man vil, men blir ikke kokte poteter til biff litt rart? Selv pleier vi enten gå for hasselback eller pommes anna. Dog sist helg ble det røsti
Neida, kokte poteter er veldig bra til god biff. Anbefales, hvis du ikke har spist det før.

startelver

Legg inn av startelver »

Det blir kokt torsk i dag med smørsaus og rotgrønnsaker

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg har laget endel Fars Kjøttkaker i dag, min oppskrift er best.
Til det blir det potatisbakelse, en svensk sak jeg har sans for.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: lør okt 01, 2022 2:50 am
SirJames skrev: tor sep 29, 2022 4:17 pm Tester denne i dag, dog i pimpet versjon

Bilde
Var den etandes?
Bunnen var ganske bra, og kantene dermes sprøe og gode.

Uten pimpinga tipper jeg den havner på terningkast fire.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: lør okt 01, 2022 3:28 pm Jeg har laget endel Fars Kjøttkaker i dag, min oppskrift er best.
Til det blir det potatisbakelse, en svensk sak jeg har sans for.
Deler du oppskrift? Gjerne på begge.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Fjellrøye fra Blåfjell i dag, bakt i folie, servert med kokte poteter, agurksalat og rømmesaus til. Jaggu på tide med en Bogle i glasset igjen, har vært utsolgt i månedsvis.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

I kveld blir det ytrefilet med pommes frites og peppersaus, hvitløksmør og mais.

I morgen er planen selvfisket fjellørret, morenepoteter, agurksalat, rømme og litt sandefjordsaus.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kort comeback fra meg her inne, blitt litt mer på andre arenaer i det siste.

I kveld ble det culotte av kalkun, kjøpt i Sverige for dem som lurte på det. Asiatisk variant i aften, men ett meget godt glass rødt ved siden av.
► Show Spoiler
► Show Spoiler
God mathelg videre!👨‍🍳

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Artig med Gran Corona Reserva igjen. Må være mer enn 25 år siden sist. Smakte slett ikke verst.
Denne var litt artig:
https://nvkf.no/geir-salvesens-vintips/ ... mer-ingen/

Eplekaken - vel, den ble ingen høydare - det var altfor mye røre/deig i forhold til epler, og vaniljekremen bidro egentlig ikke noe særlig positivt, selv om det hørtes godt ut. Her må jeg finne en annen oppskrift.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: lør okt 01, 2022 7:44 pm Kort comeback fra meg her inne, blitt litt mer på andre arenaer i det siste.

I kveld ble det culotte av kalkun, kjøpt i Sverige for dem som lurte på det. Asiatisk variant i aften, men ett meget godt glass rødt ved siden av.
► Show Spoiler
► Show Spoiler
God mathelg videre!👨‍🍳
Forbinder begrepet culotte mest med storfé, men det hørtes uansett godt ut. Hvordan tilberedte du dette?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: lør okt 01, 2022 3:47 pm

Bunnen var ganske bra, og kantene dermes sprøe og gode.

Uten pimpinga tipper jeg den havner på terningkast fire.
Hva besto denne pimpinga av da?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: lør okt 01, 2022 7:56 pm
SirJames skrev: lør okt 01, 2022 3:47 pm

Bunnen var ganske bra, og kantene dermes sprøe og gode.

Uten pimpinga tipper jeg den havner på terningkast fire.
Hva besto denne pimpinga av da?
Den besto av ekstra tomatsaus, ekstra pepperoni, soltørkede tomater og ekstra ost.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: lør okt 01, 2022 7:49 pm
Chromeback skrev: lør okt 01, 2022 7:44 pm Kort comeback fra meg her inne, blitt litt mer på andre arenaer i det siste.

I kveld ble det culotte av kalkun, kjøpt i Sverige for dem som lurte på det. Asiatisk variant i aften, men ett meget godt glass rødt ved siden av.
► Show Spoiler
► Show Spoiler
God mathelg videre!👨‍🍳
Forbinder begrepet culotte mest med storfé, men det hørtes uansett godt ut. Hvordan tilberedte du dette?
Da er vi to, men da jeg fant dette i Sverige måtte jeg bare kjøpe det inn. Drevet mye med eksperimentering innenfor mat de siste månedene, så dette falt perfekt inn.

Stykket lå ett døgn i ananasjuice(med limesmak, siden det ikke fantes noen med ren ananassmak).

Tok så å tilberedte det som vanlig culotte, altså skjærte opp fettet i ruter og lot stykket ligge i salt og pepper halvannen time(-ish).

Deretter fikk den noen timer i en marinade av rødvinseddik, soyasaus type sopp, hoisin saus og sesamolje. Stekt som culotte, fra kald panne på fettsiden til den ligger å bader i sitt eget fett.

Inn i ovnen på lav varme noen timer, med alle godsakene fra panna over seg, så fyre på med grillelementet til den er klar🤤

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: lør okt 01, 2022 8:00 pm
SirJames skrev: lør okt 01, 2022 7:49 pm
Chromeback skrev: lør okt 01, 2022 7:44 pm Kort comeback fra meg her inne, blitt litt mer på andre arenaer i det siste.

I kveld ble det culotte av kalkun, kjøpt i Sverige for dem som lurte på det. Asiatisk variant i aften, men ett meget godt glass rødt ved siden av.
► Show Spoiler
► Show Spoiler
God mathelg videre!👨‍🍳
Forbinder begrepet culotte mest med storfé, men det hørtes uansett godt ut. Hvordan tilberedte du dette?
Da er vi to, men da jeg fant dette i Sverige måtte jeg bare kjøpe det inn. Drevet mye med eksperimentering innenfor mat de siste månedene, så dette falt perfekt inn.

Stykket lå ett døgn i ananasjuice(med limesmak, siden det ikke fantes noen med ren ananassmak).

Tok så å tilberedte det som vanlig culotte, altså skjærte opp fettet i ruter og lot stykket ligge i salt og pepper halvannen time(-ish).

Deretter fikk den noen timer i en marinade av rødvinseddik, soyasaus type sopp, hoisin saus og sesamolje. Stekt som culotte, fra kald panne på fettsiden til den ligger å bader i sitt eget fett.

Inn i ovnen på lav varme noen timer, med alle godsakene fra panna over seg, så fyre på med grillelementet til den er klar🤤
Utrolig DIGG, send meg adressen din :D

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 7:45 pm Artig med Gran Corona Reserva igjen. Må være mer enn 25 år siden sist. Smakte slett ikke verst.
Denne var litt artig:
https://nvkf.no/geir-salvesens-vintips/ ... mer-ingen/

Eplekaken - vel, den ble ingen høydare - det var altfor mye røre/deig i forhold til epler, og vaniljekremen bidro egentlig ikke noe særlig positivt, selv om det hørtes godt ut. Her må jeg finne en annen oppskrift.
Jeg har hatt en fast oppskrift i mange år, men ville prøve noe nytt. Denne så spennende ut, og ble veldig godt mottatt sist søndag, såpass at den lages igjen i morgen. Mye brunt sukker i, og kanel skal man helst like da.

https://meny.no/oppskrifter/kaker/Frukt ... 2-eplekake

Someone

Legg inn av Someone »

Blir finnbiffgryte til middag, servert med potetstappe og både brokkoli og romanesco. Kjøkkenlogistikken går også litt smidigere nå som jeg helt nylig kunne fjerne alt av barnesikringer på skuffer og skap

Ellers ble lammecarreen i går en suksess. Valgte å lage den litt annerledes enn vanlig. Så istedet for å helsteke den, så brunet jeg først fettsiden så fettet ble sprøtt. Delte den så opp i stykker som raskt ble stekt hver for seg like før servering. Mørt inni, og god stekeskorpe på utsiden.....takk Maillard

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»