Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
SirJames

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av SirJames »

I aften blir det nok noe enklere, trolig risgrøt. Med uanstendige mengder sukker & kanel, samt smørøye

Someone

Legg inn av Someone »

Tapas, eller det er kanskje litt feil når man blander inn ting fra det italienske kjøkkenet som f.eks Caprese?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Argentinske villreker til forrett
Kokt torsk, gulrot og potet
Jordbær med vaniljeis

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ciabatta med bacon, kylling, brie og sauterte grønnsaker. Servert med salat og en halvliter ananasbrus.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg lagde en stor kjele suppe forleden dag. Det som var igjen (ganske mye) frøs jeg ned i passe posjonsbokser.
Ganske kjekt å nappe opp en slik boks og tine den langsomt og varme den opp.
Lettvint og like godt i dag.
Suppe i sentrum! (som Balle Klorin sa)
Kona som ikke spiser rødt kjøtt freste opp restene av flesk (unnskyld, bacon) og lagde noe med jasminris med sin egen thai-twist. Og dermed ble vi begge fornøyde.

Someone

Legg inn av Someone »

Tapas-rester

Mens det i går gikk i ymse bobler, tror jeg det i dag blir øl

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Salat med marinert kylling i pitabrød.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hjemmelagede kjøttkaker.
I dag testet jeg foodprosessoren kona kjøpte forleden dag.
1 : Ha i kjøttfarse, kjøttdeig i bollen og pimp etter egen oppskrift
2 : Kjør med hakkedings i 20 sekunder
3 : form kjøttkaker og stek dem.
Det var jo lettvint. Kjøttkakene virket helt vanlige som de pleier å være.
Kjekk maskin. God mat. Kjøttkaker i brun saus fra pose, med kokte poteter.
Har glemt å kjøpe grønnsaker, så det ble servert med et par grønne blader og noen maiskorn.
Husket dog å kjøpe ribbe. Den skal stekes, og døpes om til stekt flesk. I mårå i mårå, men ikke i dag.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Snart øl og peanøtter, før rødvin og noe annet snadder tar over.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Ale skrev: lør jul 01, 2023 2:32 pmTaco & Urge.
Har det blitt noe Big One Classic den siste tiden?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mye godt i Varna - men matlysten er litt sånn opp og ned, spesielt ettersom man også drikker en del.

Det mest spennende var jo det når Kiki nok en gang vartet opp med "meze" på kunstnerhjørnet sitt på Bar Cubo. Det er jo ikke måte til på ting og tang, fiskerogn på bagetter, oliven, spekemat, ost, sylta agurker, sylta chili - hauger med blåskjell i olje/krydder.... Og jeg bidro med et helt flybrakt fenalår..... og mye drikke.....

... til brunsj ble det egg benedicts i dag, med bacon og sånn korrekt brød.... Men men, forferdelig billig er det ikke lenger i Bulgaria heller. Koster gjerne 30-35 kroner for 0,4 øl på strandbar. Dagens benedicts med en caffe og fersk appelsinjuice kostet 160 kroner. Selvsagt ingen upris - men det er ikke gratis å feriere her, slik det nesten var for 10-15 år sidenn....

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: tor jun 29, 2023 10:17 pm
Kona som ikke spiser rødt kjøtt freste opp restene av flesk (unnskyld, bacon) og lagde noe med jasminris med sin egen thai-twist. Og dermed ble vi begge fornøyde.
Da bør du ikke fortelle henne at svinekjøtt også blir regnet som rødt kjøtt her i landet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Taco her også. Dropper Urge, blir vel PM istedet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: lør jul 01, 2023 2:42 pm
fargerik skrev: tor jun 29, 2023 10:17 pm
Kona som ikke spiser rødt kjøtt freste opp restene av flesk (unnskyld, bacon) og lagde noe med jasminris med sin egen thai-twist. Og dermed ble vi begge fornøyde.
Da bør du ikke fortelle henne at svinekjøtt også blir regnet som rødt kjøtt her i landet.
Nei det skal jeg ikke bringe på bane.
Jeg tenker mest på storfe som ku og okse, og elg og sånt. Det vil hun ikke spise.
Opp til hver og en, det.
Hun spiser da fårikål, så noe rødt kjøtt er nok innafor.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: lør jul 01, 2023 2:55 pm
Nei det skal jeg ikke bringe på bane.
Jeg tenker mest på storfe som ku og okse, og elg og sånt. Det vil hun ikke spise.
Opp til hver og en, det.
Helt klart. Personlig synes jeg svin og kylling passer best til thai og annen asiatisk mat, spesielt i de rettene der kjøtt og saus er blandet.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: lør jul 01, 2023 2:55 pm
Hun spiser da fårikål, så noe rødt kjøtt er nok innafor.
Det er jo godt da. Personlig kan jeg ikke fordra fettet av sau, så for meg blir det renskåret lammekjøtt. En "fårikålelsker" som er opptatt av tradisjoner, ville nok ikke ha likt min variant.

Saturn

Legg inn av Saturn »

Foodora.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: lør jul 01, 2023 3:07 pm
fargerik skrev: lør jul 01, 2023 2:55 pm
Hun spiser da fårikål, så noe rødt kjøtt er nok innafor.
Det er jo godt da. Personlig kan jeg ikke fordra fettet av sau, så for meg blir det renskåret lammekjøtt. En "fårikålelsker" som er opptatt av tradisjoner, ville nok ikke ha likt min variant.
Det er vel mange varianter ute og gå, det er bare bra at hver og en finner sin favorittoppskrift.
Jeg vil ha med noe bein og fett for smakens skyld. Kan også pimpe med noe lammekjøtt, må passe på at det ikke koker bort i kålen.
Fårikål er sesongmat. Gleder meg.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Ikveld blir det mest drikking. Blir pub og pils med gutta. Skal ta meg par bokser Frydenlund fatøl hjemme først.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kul_Djevel skrev: lør jul 01, 2023 3:24 pm Ikveld blir det mest drikking. Blir pub og pils med gutta. Skal ta meg par bokser Frydenlund fatøl hjemme først.
Ølpølse fra puben da... godt om man blir saltsjuk, noe man ofte blir, om en spiser lite.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Guttorm123 skrev: lør jul 01, 2023 3:38 pm
Kul_Djevel skrev: lør jul 01, 2023 3:24 pm Ikveld blir det mest drikking. Blir pub og pils med gutta. Skal ta meg par bokser Frydenlund fatøl hjemme først.
Ølpølse fra puben da... godt om man blir saltsjuk, noe man ofte blir, om en spiser lite.
Spiser et par speilegg på brødskiva før jeg åpner første boksen :D

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Kul_Djevel skrev: lør jul 01, 2023 3:43 pm
Guttorm123 skrev: lør jul 01, 2023 3:38 pm
Kul_Djevel skrev: lør jul 01, 2023 3:24 pm Ikveld blir det mest drikking. Blir pub og pils med gutta. Skal ta meg par bokser Frydenlund fatøl hjemme først.
Ølpølse fra puben da... godt om man blir saltsjuk, noe man ofte blir, om en spiser lite.
Spiser et par speilegg på brødskiva før jeg åpner første boksen :D
Jeg har kun spist en tomat, pluss en banan, før jeg åpnet første boks. :ugeek:

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Ormen den lange skrev: lør jul 01, 2023 3:50 pm
Kul_Djevel skrev: lør jul 01, 2023 3:43 pm
Guttorm123 skrev: lør jul 01, 2023 3:38 pm

Ølpølse fra puben da... godt om man blir saltsjuk, noe man ofte blir, om en spiser lite.
Spiser et par speilegg på brødskiva før jeg åpner første boksen :D
Jeg har kun spist en tomat, pluss en banan, før jeg åpnet første boks. :ugeek:
Bra for deg tenker jeg :) Skal snart steke egg nå fordi jeg var veldig sugen på en Frydenlund fatøl :D

Skulle ønske jeg hadde en fernet også, men rekker ikke polet nå.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kul_Djevel skrev: lør jul 01, 2023 3:43 pm

Spiser et par speilegg på brødskiva før jeg åpner første boksen :D
Tips: Kakk hull i plommene og stek eggene på begge sider. Når du snur eggene, så hiver du på noen saftige osteskiver,.. et lokk over gjør at osten smelter fortere. Ett dryss Gastromat er ikke feil på egg....

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Guttorm123 skrev: lør jul 01, 2023 3:56 pm
Kul_Djevel skrev: lør jul 01, 2023 3:43 pm

Spiser et par speilegg på brødskiva før jeg åpner første boksen :D
Tips: Kakk hull i plommene og stek eggene på begge sider. Når du snur eggene, så hiver du på noen saftige osteskiver,.. et lokk over gjør at osten smelter fortere. Ett dryss Gastromat er ikke feil på egg....
Liker å ha kaviar på stekte egg. Så det ble det. Liker hel plomme også.

Nå er det spist og åpner første øl!

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

Jeg holder på og griller Tomahawk Low & Slow. Den har kommet opp i 30 grader, når den passerer 50 kjørs grillen opp på maks for å få fin farge og skorpe. Reverse searing heter det visst over there ;)

Rødvinen fra Toscana har jeg allerede hivet inpå :lol:

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Prøvde meg på en BBQ-pizza i kveld. Semitykk bunn med helt vanlig kjedelig hvetemel. Marinert kylling, bacon, rødløk, mais, paprika, cherrytomater (og noen ananasbiter på en liten del av pizzaen). BBQ saus på bunn og miks av cheddar og mozzarella på toppen. Servert sammen med rømmedressing og Fanta.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

MacanT skrev: lør jul 01, 2023 7:36 pm Jeg holder på og griller Tomahawk Low & Slow. Den har kommet opp i 30 grader, når den passerer 50 kjørs grillen opp på maks for å få fin farge og skorpe. Reverse searing heter det visst over there ;)

Rødvinen fra Toscana har jeg allerede hivet inpå :lol:
Resultatet ble utrolig bra. Noe av det godeste, møreste og saftigste jeg noensinne har smakt :D 👌

Reverse searing er tydeligvis veien å gå. Trodde først det var fare for at saften skulle piple ut ved å grille på denne måten. Det viste seg at det motsatte skjedde :)

Bilde

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

MacanT skrev: lør jul 01, 2023 7:36 pm Jeg holder på og griller Tomahawk Low & Slow. Den har kommet opp i 30 grader, når den passerer 50 kjørs grillen opp på maks for å få fin farge og skorpe. Reverse searing heter det visst over there ;)
Hvordan styrer man en kullgrill på den måten?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3113

Legg inn av MacanT »

GiPazzini_85 skrev: lør jul 01, 2023 11:02 pm
MacanT skrev: lør jul 01, 2023 7:36 pm Jeg holder på og griller Tomahawk Low & Slow. Den har kommet opp i 30 grader, når den passerer 50 kjørs grillen opp på maks for å få fin farge og skorpe. Reverse searing heter det visst over there ;)
Hvordan styrer man en kullgrill på den måten?
Jeg har jo som sagt gassgrill som gjør det betydelig enklere å kontrollere varmen. Men har forstått det sånn at med kullgrill har man bare kull på ene siden av grillen (motsatt side av kjøttstykket). Sikkert mye prøving før man finner ut hvor mye kull man skal legge på for å holde ca. 100 grader på grillen. Kan vel også løfte litt på lokket av og til for å kontrollere varmen.

Bruningen på slutten løser de visstnok med å ta bort kjøttstykket og legge det i aluminiumsfolie imens kullgrillen fyres opp til normal guffe.

Finnes mye interessant info på nettet om dette med slow cooking og BBQ.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»