Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Mehell

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Mehell »

Kom hjem fra rotasjon i dag, så da fikk jeg utnyttet forberedelsene jeg gjorde før jeg reiste på jobb.
Hadde hjemmelaget pizza i frysen, så det er nå middag.
Sist redigert av Mehell den tor jun 09, 2022 6:43 pm, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

Det blir pizza til kampen som skylles ned med vørterøl fra Aas bryggeri.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kebab fortært, blir en iskald Becks til kampen.

Og aloe vera på mine solbrente skuldre. Men det hører vel til i en annen tråd 😁

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

PapaSmurf skrev: tor jun 09, 2022 8:36 pm Kebab fortært, blir en iskald Becks til kampen.

Og aloe vera på mine solbrente skuldre. Men det hører vel til i en annen tråd 😁
Slikt prat hører ikke hjemme noen steder!!! ;)

Someone

Legg inn av Someone »

Her skal man på en "pappafest", så da blir det grillmat og øl

Number4

Legg inn av Number4 »

Glycinello skrev: lør jun 04, 2022 9:33 pm
Det er en første gang for alt:) Men det var pasta og kjøttsaus lagt i en ildfast form, toppet med revet ost og inn i ovnen til osten var smeltet.
Hei Glycinello. Jeg tenkte å prøve denne varianten i helgen, men hva slags kjøttsaus er det snakk om? Kan du dele oppskriften eller er den hemmelig! :D

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Lenge å vente, og ganske så dyrt, men en av mine favorittdesserter ble servert i dag. Norske jordbær og pakistansk mango, perfekt integrert. Marinert i lime og noe godt fra Olivenlunden, med litt finhakket mynte og litt italiensk vaniljeis.
Herregud så godt!

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Number4 skrev: fre jun 10, 2022 6:22 pm
Glycinello skrev: lør jun 04, 2022 9:33 pm
Det er en første gang for alt:) Men det var pasta og kjøttsaus lagt i en ildfast form, toppet med revet ost og inn i ovnen til osten var smeltet.
Hei Glycinello. Jeg tenkte å prøve denne varianten i helgen, men hva slags kjøttsaus er det snakk om? Kan du dele oppskriften eller er den hemmelig! :D
Hei!
Det er en ganske standard kjøttsaus til pasta. Den blir litt forskjellig fra gang til gang(det går i slumping), men det går som oftest i kjøttdeig, løk, hvitløk, litt stangselleri, gulrot, hakkede tomater, tomatpurè, kjøttbuljong, (krydder etter ønske, men salt, pepper og litt sukker er alltid med). Noen ganger litt mer grønnsaker(spinat, paprika, soltørkede tomater, sjampinjong) , noen ganger med chili... Varierer også hvor lenge den putrer. Alt etter hvor god tid jeg har.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det ble salat og tre stykker grillet gåselever i aften.

Mehell

Legg inn av Mehell »

DoktorS skrev: fre jun 10, 2022 11:06 pm gåselever.
Bare legger dette her:
Produksjon

Det er vanlig å tvangsfôre gjess for å få ekstra stor og fet lever. Metoden brukes også for å fremstille gåseleverpostei (Paté de Foie Gras) som gjerne blir smakstilsatt med trøffel. Fôringsmåten har vakt stor motstand. Fuglene tvangsfôres med en metode som på fransk heter «gavage». Det betyr at et langt rør blir presset ned i fuglenes spiserør og deretter pumpes magen full av en fett- og karbohydratrik matblanding. Dette gjentas to til tre ganger daglig i ca. en måned før fuglene slaktes. De unaturlige store mengdene med mat fuglene daglig tvinges i gjør at store mengder fett lagres i leveren. Dette er egentlig en naturlig mekanisme som kalles leversteatose og som gjør at trekkfugler kan lagre store mengder fett før de trekker til sitt sommer- eller vinterhabitat. I naturen kan leveren øke til over dobbelt av normal størrelse, men ved tvansfôring kan leveren bli økt til 10 ganger sin opprinnelige størrelse. «Gavage» er forbudt i flere land, blant annet Norge. Til tross for et forbud mot produksjon er det tillatt å importere og selge gåselever her i landet. Flere norske butikkjeder har valgt å ta produktet ut av sitt varesortiment av hensyn til dyrevelferd.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Feiring av morfar som fylte 85 i dag. Først grillmat i form av hjemmelagde burgere, spareribs, hjemmelaget potetsalat og potetbåter. Deretter kaker, is og diverse snop.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Glycinello skrev: fre jun 10, 2022 11:16 pm Feiring av morfar som fylte 85 i dag. Først grillmat i form av hjemmelagde burgere, spareribs, hjemmelaget potetsalat og potetbåter. Deretter kaker, is og diverse snop.
Hipp Hipp.
85 år er en sor greie, så håper både bursdagsmorfar og alle andre hadde en flott feiring :)

Her fortsetter jeg med å hente fra fryseren, ettersom jeg fortsatt ikke har orket å handle etter å ha kommet hjem fra rotasjon. I dag hentet jeg pølser fra fryseren og laget pølse og spaghetti i tomatsaus. Veldig enkelt og også veldig godt. Akkurat som foreskrevet for en litt sliten skrott som ikke har lyst å stresse på kjøkkenet.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Mehell skrev: fre jun 10, 2022 11:13 pm
DoktorS skrev: fre jun 10, 2022 11:06 pm gåselever.
Bare legger dette her:
Produksjon

Det er vanlig å tvangsfôre gjess for å få ekstra stor og fet lever. Metoden brukes også for å fremstille gåseleverpostei (Paté de Foie Gras) som gjerne blir smakstilsatt med trøffel. Fôringsmåten har vakt stor motstand. Fuglene tvangsfôres med en metode som på fransk heter «gavage». Det betyr at et langt rør blir presset ned i fuglenes spiserør og deretter pumpes magen full av en fett- og karbohydratrik matblanding. Dette gjentas to til tre ganger daglig i ca. en måned før fuglene slaktes. De unaturlige store mengdene med mat fuglene daglig tvinges i gjør at store mengder fett lagres i leveren. Dette er egentlig en naturlig mekanisme som kalles leversteatose og som gjør at trekkfugler kan lagre store mengder fett før de trekker til sitt sommer- eller vinterhabitat. I naturen kan leveren øke til over dobbelt av normal størrelse, men ved tvansfôring kan leveren bli økt til 10 ganger sin opprinnelige størrelse. «Gavage» er forbudt i flere land, blant annet Norge. Til tross for et forbud mot produksjon er det tillatt å importere og selge gåselever her i landet. Flere norske butikkjeder har valgt å ta produktet ut av sitt varesortiment av hensyn til dyrevelferd.
Here we go again

Number4

Legg inn av Number4 »

Glycinello skrev: fre jun 10, 2022 10:52 pm
Number4 skrev: fre jun 10, 2022 6:22 pm
Glycinello skrev: lør jun 04, 2022 9:33 pm
Det er en første gang for alt:) Men det var pasta og kjøttsaus lagt i en ildfast form, toppet med revet ost og inn i ovnen til osten var smeltet.
Hei Glycinello. Jeg tenkte å prøve denne varianten i helgen, men hva slags kjøttsaus er det snakk om? Kan du dele oppskriften eller er den hemmelig! :D
Hei!
Det er en ganske standard kjøttsaus til pasta. Den blir litt forskjellig fra gang til gang(det går i slumping), men det går som oftest i kjøttdeig, løk, hvitløk, litt stangselleri, gulrot, hakkede tomater, tomatpurè, kjøttbuljong, (krydder etter ønske, men salt, pepper og litt sukker er alltid med). Noen ganger litt mer grønnsaker(spinat, paprika, soltørkede tomater, sjampinjong) , noen ganger med chili... Varierer også hvor lenge den putrer. Alt etter hvor god tid jeg har.
Takk skal du ha, jeg og oppskriften skal til pers i morgen. Gleder meg.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Number4 skrev: lør jun 11, 2022 12:35 am
Glycinello skrev: fre jun 10, 2022 10:52 pm
Number4 skrev: fre jun 10, 2022 6:22 pm

Hei Glycinello. Jeg tenkte å prøve denne varianten i helgen, men hva slags kjøttsaus er det snakk om? Kan du dele oppskriften eller er den hemmelig! :D
Hei!
Det er en ganske standard kjøttsaus til pasta. Den blir litt forskjellig fra gang til gang(det går i slumping), men det går som oftest i kjøttdeig, løk, hvitløk, litt stangselleri, gulrot, hakkede tomater, tomatpurè, kjøttbuljong, (krydder etter ønske, men salt, pepper og litt sukker er alltid med). Noen ganger litt mer grønnsaker(spinat, paprika, soltørkede tomater, sjampinjong) , noen ganger med chili... Varierer også hvor lenge den putrer. Alt etter hvor god tid jeg har.
Takk skal du ha, jeg og oppskriften skal til pers i morgen. Gleder meg.
Håper det faller i smak! :)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Skal teste de digre (200 gram) ostechilipølsene fra Nordfjord. Forventer saftige lekkerbiskener.

Hjemmelaget potetsalat som sidekick.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg har kjøpt rot-greier, og skal lage Fars Rotmos etterhvert.
Mulig jeg napper opp noen kjøttpølser fra fryseren for å ha som tilbehør....

Someone

Legg inn av Someone »

Latskapen lenge leve i dag, så ble nettopp lagt inn en ordre på sushi for å hente senere i kveld. Så får vi se om vi ender med øl, hvitvin eller musserende i glasset

Mehell

Legg inn av Mehell »

Jeg har veldig mye matsvinn. Som regel handler jeg uten handleliste, og når man handler på måfå så blir det som regel også handlet inn ting som man ikke får bruk for. Ofte blir ting lagt i fryseren og blir liggende der til jeg tømmer den og kaster innholdet noen måneder senere.

Nå skal jeg se hvor lang tid jeg gidder å leve av mat fra fryseren før jeg gir meg og går og handler eller kjøper mat fra restaurant.
Jeg er nå på dag 3, og til frokost ble det rundstykker med makrell i tomat og nugatti. Til middag kommer det til å bli hamburger med pommes frites, men her jukser jeg dog litt og låner en pose salat av en nabo.

Det jeg savner mest før jeg handler igjen er melk, poteter, diverse pålegg og egg. Sikkert flere ting som jeg ikke har tenkt på enda som kommer til å savnes hvis jeg skal fortsette dette løpet. Tror seriøst at jeg kunne klart meg veldig fint minst en måned kun med den maten jeg har i fryser og skap akkurat nå, hvis vi plutselig hadde blitt tvunget til å holde oss inne, men jeg kommer til å være stolt over meg selv hvis jeg fullfører en uke før jeg gir opp prosjektet.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Someone skrev: lør jun 11, 2022 5:40 pm Latskapen lenge leve i dag, så ble nettopp lagt inn en ordre på sushi for å hente senere i kveld. Så får vi se om vi ender med øl, hvitvin eller musserende i glasset
Sushi er så godt at det må bestilles innimellom :)
Hvor bestiller du fra? I Haugesund er Sabi sushi den desidert beste, og jeg har hørt at Sabi også får gode skussmål fra andre plasser i landet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Mehell skrev: lør jun 11, 2022 5:54 pm Jeg har veldig mye matsvinn. Som regel handler jeg uten handleliste, og når man handler på måfå så blir det som regel også handlet inn ting som man ikke får bruk for. Ofte blir ting lagt i fryseren og blir liggende der til jeg tømmer den og kaster innholdet noen måneder senere.

Nå skal jeg se hvor lang tid jeg gidder å leve av mat fra fryseren før jeg gir meg og går og handler eller kjøper mat fra restaurant.
Jeg er nå på dag 3, og til frokost ble det rundstykker med makrell i tomat og nugatti. Til middag kommer det til å bli hamburger med pommes frites, men her jukser jeg dog litt og låner en pose salat av en nabo.

Det jeg savner mest før jeg handler igjen er melk, poteter, diverse pålegg og egg. Sikkert flere ting som jeg ikke har tenkt på enda som kommer til å savnes hvis jeg skal fortsette dette løpet. Tror seriøst at jeg kunne klart meg veldig fint minst en måned kun med den maten jeg har i fryser og skap akkurat nå, hvis vi plutselig hadde blitt tvunget til å holde oss inne, men jeg kommer til å være stolt over meg selv hvis jeg fullfører en uke før jeg gir opp prosjektet.
Et greit sted å starte, er å begrense matsvinn mest mulig.
Å kaste mat er like smart som å kaste penger i dass.
Lykke til videre med å ha fokus på å ikke kaste penger ;-)

Someone

Legg inn av Someone »

Mehell skrev: lør jun 11, 2022 5:56 pm
Someone skrev: lør jun 11, 2022 5:40 pm Latskapen lenge leve i dag, så ble nettopp lagt inn en ordre på sushi for å hente senere i kveld. Så får vi se om vi ender med øl, hvitvin eller musserende i glasset
Sushi er så godt at det må bestilles innimellom :)
Hvor bestiller du fra? I Haugesund er Sabi sushi den desidert beste, og jeg har hørt at Sabi også får gode skussmål fra andre plasser i landet.
I min del av Asker, er det Nami som jeg synes er best

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Det blir ikke så mye matlaging om dagen, så da er det godt å slå seg litt ekstra løs i helgene. Spiste ute i går på Hy’s på Ensjø. God mat, kanskje litt stiv pris ifht mange andre alternativer.

I dag har det blitt mer hjemmelaget. Angus burger fra Meny, hvor jeg kjøpte inn en to pakker av Ghost-glazen deres. Dynket over burgerne, og lot det stå noen timer i kjøleskapet.

Ble karamellisert løk, ostesaus basert på kremfløte, hvitløk og cheddar, ovnsbakte poteter og padron stekt ved siden av potetene i ovnen. Burgerbrødet ble så stekt i panna etter burgerne for litt ekstra krisp og smak. Ble helt nydelig, men dæven så tung maten er etter måltidet er fortært😂

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

Mehell skrev: lør jun 11, 2022 5:54 pm til frokost ble det rundstykker med makrell i tomat og nugatti
Håper dette var på adskilte rundstykker 8-)

Mehell

Legg inn av Mehell »

SirJames skrev: lør jun 11, 2022 8:31 pm
Mehell skrev: lør jun 11, 2022 5:54 pm til frokost ble det rundstykker med makrell i tomat og nugatti
Håper dette var på adskilte rundstykker 8-)
Haha. Et rundstykke med hver, ja. Burde absolutt presisert det, for det hørtes ut som en grusom kombinasjon. Savnet dog å ha et stort glass med oboymelk ved siden av, men vann og kaffe gjorde nytten det og.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: lør jun 11, 2022 8:31 pm
Mehell skrev: lør jun 11, 2022 5:54 pm til frokost ble det rundstykker med makrell i tomat og nugatti
Håper dette var på adskilte rundstykker 8-)
Beat me to it Sir:) Her så jeg for meg en mildt sagt interessant kombinasjon. Liker tanken Mehell, bruker å gjøre det selv når det hoper seg opp.
Ellers fikk jeg med meg litt rester av gårsdagens grillparty. Ble litt spareribs, potetsalat, litt blandet salat og burger.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: lør jun 11, 2022 9:23 pm
SirJames skrev: lør jun 11, 2022 8:31 pm
Mehell skrev: lør jun 11, 2022 5:54 pm til frokost ble det rundstykker med makrell i tomat og nugatti
Håper dette var på adskilte rundstykker 8-)
Beat me to it Sir:) Her så jeg for meg en mildt sagt interessant kombinasjon. Liker tanken Mehell, bruker å gjøre det selv når det hoper seg opp.
Ellers fikk jeg med meg litt rester av gårsdagens grillparty. Ble litt spareribs, potetsalat, litt blandet salat og burger.
Spareribs er jaggu undervurdert.

Har en eske Gilde Spareribs Sweet Honey Barbecue i kjøleskapet, temmelig lav odds for at den testes i morgen.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Mehell skrev: lør jun 11, 2022 8:58 pm
SirJames skrev: lør jun 11, 2022 8:31 pm
Mehell skrev: lør jun 11, 2022 5:54 pm til frokost ble det rundstykker med makrell i tomat og nugatti
Håper dette var på adskilte rundstykker 8-)
Haha. Et rundstykke med hver, ja. Burde absolutt presisert det, for det hørtes ut som en grusom kombinasjon. Savnet dog å ha et stort glass med oboymelk ved siden av, men vann og kaffe gjorde nytten det og.


I min barndom så lagde vi sjokolademelken selv. Vi helte i glasset en teskje eller to med kakao og sukker og pøste på med litt kokende vann, rørte rundt og fylte på med kald melk. Mye billigere enn OBOY, og nesten like lettvint og så godt som du selb ønsker.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Middagen ble skinnstekt ørretfilet med nypoteter, crispisalat, agurksalat og seterrømme. Hvitvin til drikke.

Someone

Legg inn av Someone »

I dag ble det faktisk en Grandis

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»