Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Sulfat

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Sulfat »

fargerik skrev: lør mai 13, 2023 12:58 pm
Jeg aner ikke hva som er råstoffet i den pølsa og den salamien, det sier ikke innholdsfortegnelsen noe om.
På pakka står det bare at det er "Ultra processed foods".....
Det finnes ikke frozzenpizza, eller knapt noe annen ferdigmat, som ikke er ultraprosessert.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Grand Prix = hjemmelaget pizza 80s style

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sulfat skrev: lør mai 13, 2023 1:08 pm
fargerik skrev: lør mai 13, 2023 12:58 pm
Jeg aner ikke hva som er råstoffet i den pølsa og den salamien, det sier ikke innholdsfortegnelsen noe om.
På pakka står det bare at det er "Ultra processed foods".....
Det finnes ikke frozzenpizza, eller knapt noe annen ferdigmat, som ikke er ultraprosessert.
Tror nok det meste er Mekanisk Utbeinet Kjøtt (MUK), ja. Greit at hele dyret skal brukes, slik at matsvinnet reduseres, da.
Det er vel unntak, men er det pølse eller kjøttboller består de nok mye av slintrer og rester, beinmarg, bindevev og beinrester.
Pluss smak, farge, krydder og annet snadder ;-)
Hadde de brukt kvalitetsvarer, merkevarer, ville det nok stått med store bokstaver på pakningen.
Men åkkesom...jeg smakte altså på den, og syns den var for sterk. Hver sin smak.

SirJames

Legg inn av SirJames »

LeSorcier skrev: lør mai 13, 2023 1:07 pm
Sulfat skrev: fre mai 12, 2023 10:00 pm Jeg lagde denne syndefloden av en matrett i kveld. Var digg, men kortet nok ned livet med et par år, så vet ikke om det var verdt det:

Så tøff bart du har! Var Burt Reynolds en av heltene i oppveksten?
Eventuelt Mario 8-)

Bilde

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det blir ihvertfall ikke MUK her i kveld. Det blir Stangekylling. Vet ikke om det er noe særlig, men det er ihvertfall en klump kjøtt.
For to dager siden var det mørbrad fra Botswana. Også et kjøttstykke uten mere dikkedarier. Det var godt!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: lør mai 13, 2023 4:19 pm Det blir ihvertfall ikke MUK her i kveld. Det blir Stangekylling. Vet ikke om det er noe særlig, men det er ihvertfall en klump kjøtt.
For to dager siden var det mørbrad fra Botswana. Også et kjøttstykke uten mere dikkedarier. Det var godt!
Stangekylling er god kvalitet, syns nå jeg. Men kylling må tilberedes riktig uansett kvalitet. Må være gjennomstekt men ikke tørr. Lettere å få til med lår enn med bryst. Det beste er uansett å steke en hel.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: lør mai 13, 2023 4:37 pm
fargerik skrev: lør mai 13, 2023 4:19 pm Det blir ihvertfall ikke MUK her i kveld. Det blir Stangekylling. Vet ikke om det er noe særlig, men det er ihvertfall en klump kjøtt.
For to dager siden var det mørbrad fra Botswana. Også et kjøttstykke uten mere dikkedarier. Det var godt!
Stangekylling er god kvalitet, syns nå jeg. Men kylling må tilberedes riktig uansett kvalitet. Må være gjennomstekt men ikke tørr. Lettere å få til med lår enn med bryst. Det beste er uansett å steke en hel.
180 grader i 40- 50 minutter i stekeovnen?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: lør mai 13, 2023 4:39 pm
KingKongHalvor skrev: lør mai 13, 2023 4:37 pm
fargerik skrev: lør mai 13, 2023 4:19 pm Det blir ihvertfall ikke MUK her i kveld. Det blir Stangekylling. Vet ikke om det er noe særlig, men det er ihvertfall en klump kjøtt.
For to dager siden var det mørbrad fra Botswana. Også et kjøttstykke uten mere dikkedarier. Det var godt!
Stangekylling er god kvalitet, syns nå jeg. Men kylling må tilberedes riktig uansett kvalitet. Må være gjennomstekt men ikke tørr. Lettere å få til med lår enn med bryst. Det beste er uansett å steke en hel.
180 grader i 40- 50 minutter i stekeovnen?
Flere måter å steke på, jeg følger ofte produsentens råd, har jo gjerne med størrelse å gjøre. Denne metoden funker alltid for meg:

https://www.stangegardsprodukter.no/opp ... kt-kylling

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Her blir det en liten forrett med salat og argentinske villreker, toppet med sweet chili. Fenocchio Rosata igjen fra i går, passer bra til dette også.

Så blir det klassikeren da - stekt torsk med ertepuré, stekt bacon, bakte cherrytomater og noen bakte småpoteter og rødvinssaus. Prøver ikke å finne opp kruttet her heller, en snill beaujolais passer perfekt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: lør mai 13, 2023 4:42 pm
fargerik skrev: lør mai 13, 2023 4:39 pm
KingKongHalvor skrev: lør mai 13, 2023 4:37 pm

Stangekylling er god kvalitet, syns nå jeg. Men kylling må tilberedes riktig uansett kvalitet. Må være gjennomstekt men ikke tørr. Lettere å få til med lår enn med bryst. Det beste er uansett å steke en hel.
180 grader i 40- 50 minutter i stekeovnen?
Flere måter å steke på, jeg følger ofte produsentens råd, har jo gjerne med størrelse å gjøre. Denne metoden funker alltid for meg:

https://www.stangegardsprodukter.no/opp ... kt-kylling
OK. Jeg følger rådet siden du er den som har peiling :-)
Tommel er gitt på forhånd.

morrisey

Legg inn av morrisey »

I dag ble det ganske enkelt skalldyr etter påkjenningen Chesterfield-Notts County.
Kun ferske baguetter og Kviteseidsmør/majones til. Samt ei ørlita flaske Chablis.

Arsène Wenger

Legg inn av Arsène Wenger »

Kylling, pasta og ostepopsaus.
Stekte lårfilet sammen med litt løk, hvitløk og paprika samtidig som jeg kokte pastaskruer.
Saus: kok opp 4 dl. vann tilsett 2 liter ostepop, rør til det løser seg opp(+litt cayennepepper)og småkok til ønsket konsistens.

Ble overrakende godt, terningkast 4+.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Salat med marinert kylling, bacon, avokado, paprika, soltørket tomat, tomat, rødløk, agurk, ruccola og isberg. Pakket pent inn i tortillalefser med aioli som smørning. Pepsi Max i glasset for anledningen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det blir nok Kasseler med nykål her i dag. I går grillpølser med brød, etter to dager med mye festing/drikking...

Torsdag var det 20-års jubileum for vårt danske eierselskap. Ca 200 til middag. Hovedretten var høgrygg som var veldig bra tilberedt, og tilbehøret også meget bra. En slags rødvinssaus og fine grønnsaker, dessuten "grillet smør" - er vel mer brunet da, men det var godt, smakte litt røkt.

Tar tid å servere 200, men det var egentlig treghet i bordplassering og forsinkelse før dette som var det eneste negative...

... det stod en suppetallerken med reker og litt smått annet, blant annet en slags "krem" på bordet da vi satte oss. Da tiden gikk, begynte mannen ved siden av meg å spise, for han var så sulten - om han hadde sett menyen, så skulle dette altså være suppe... Jeg sa jo fra, og da stoppe han seg selv, og en annen kar på bordet som gjorde det samme...

... enda mer komisk ble det da selveste CEO sa at vi bare måtte begynne å spise rekene! :-) Og den mannen oppgir jo som hobby "fine dining", så han burde kanskje vite bedre... :-)

Nuvel. Skalldyrsuppe ble det etter hvert, og den smakte veldig bra. Leitz Riesling også bra vin til. Og den franske røde også fin. Og vin stod på bordet. Så det holdt.

Someone

Legg inn av Someone »

I dag blir det gjester på grilling, så blir en slags "mixed grill": To typer salciccia pølser, lammekoteletter, grillskiver og slider av kjøtt. Så blir dte også noen skiver av søtpotet, squash, paprika og sellerirot på grillen

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Pizzarester.

Jeg laget like mye pizza som jeg bruker å lage, men tenkte ikke på at vi bare var to stykker som var tilstede.

Og så måtte jeg ha plass til taffelsticks og krokanrull.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ble en restepreget søndag her også. Pastasalat med stort sett samme ingredienser som i går. Uten tortillalefser og aioli, men med fetaost, hjemmelaget dressing og rundstykker.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Ble en gammeldags biff med løk. Var faktisk kjempegodt.

startelver

Legg inn av startelver »

Det ble grillmat i dag, både svin og lam.

Og en egen spesialitet jeg stod for, ramsløksmør! Anbefales å smøre inn kjøttet etter at det er stekt og fortsatt varmt. Smaken blir himmelsk.

Someone

Legg inn av Someone »

Kylling overlår, dog laget på en ny måte. Først 10 min i dampovnen, så på varmluft med litt krydder til skinnet var sprøtt. Servet med ovnbakt søtpotetstaver, sukkererter og brokkoli. Og en modifisert Knorr posebearnaisesaus, laget på blant annet creme fraiche, chili, eple og basilikum

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

I dag ble det litt frukt, nøtter, twist, et par liter kaffi, lunken Pepsi Max og pizza fra Pizzabakeren. Personalmøte på jobben med andre ord.

SirJames

Legg inn av SirJames »

I dag ble det DIGG mat på mitt nye go to place.


Appetizer on the house;
► Show Spoiler
Dagens middag;
► Show Spoiler
Dagens dessert;
► Show Spoiler

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

16. mai i dag, da blir det til å kose seg med Snøkrabbe og Jean-Marc Brocard Petit Chablis :D 👌

Coop Mega på Madla Amfi har hatt tilbud på Snøkrabbe i over en måned til 399 kr/kg, det er nesten bare en fjerdedel av prisen på Kongekrabbe. Jeg syns Snøkrabbe smaker minst like godt og dessuten slipper man svindelen med å kjøpe en masse frosset vann, som er tilfelle når man kjøper den svindyre Kongekrabben.

Bilde

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Baguetter med reker og egg. Majones på toppen selvfølgelig.

Someone

Legg inn av Someone »

Kjøttpudding med Toro-peppersaus

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Svinefilet med grønnsaker, søtpotetmos og sjysaus.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Mye mat og matlaging i morgen, enkelt i dag. Burger og chips.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Dagens middag:
► Show Spoiler
Dagens dessert:
► Show Spoiler

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Someone skrev: tir mai 16, 2023 7:58 pm Toro-peppersaus
Bedre blir det ikke! Den er så god at jeg flere ganger har vurdert å bruke den som suppe.

Someone

Legg inn av Someone »

LeSorcier skrev: tir mai 16, 2023 9:42 pm
Someone skrev: tir mai 16, 2023 7:58 pm Toro-peppersaus
Bedre blir det ikke! Den er så god at jeg flere ganger har vurdert å bruke den som suppe.
Jeg tilsetter litt grønn pepper i den

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»