Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Glycinello

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Glycinello »

Blomkålsuppe med bacon og purre. Ciabatta med smør til dypping.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: tor okt 28, 2021 7:32 pm Blomkålsuppe
Djevelens verk©™

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Lettrøkt laksetartar
Eple, agurk og fennikelsalat

***

Kamskjell
Squashblomst
Gressløk og kaviar

***

Elg fra Sikkilsdalen
Grønnsaksterte
Gulrot
Morkel- og einebærsjy

***

Solbær og melkesjokolade

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: tor okt 28, 2021 10:02 pm Lettrøkt laksetartar
Eple, agurk og fennikelsalat

***

Kamskjell
Squashblomst
Gressløk og kaviar

***

Elg fra Sikkilsdalen
Grønnsaksterte
Gulrot
Morkel- og einebærsjy

***

Solbær og melkesjokolade
Heimelaga el restaurant?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Heimelaga el restaurant?
[/quote]

Prøver å kopiere middagen som blir servert i det store gule huset i enden av Karl Johan. :D

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirOwen skrev: tor okt 28, 2021 7:33 pm
Glycinello skrev: tor okt 28, 2021 7:32 pm Blomkålsuppe
Djevelens verk©™
Neida! Er så godt atte. ;)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Blomkålsuppe er jo nydelig. Sleng oppi litt crispy bacon også, så har man ett herremåltid.

Men det går utover tarmen resten av kvelden, det kan man vel ikke benekte.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hjemmelaget pizza, jukser dog med ferdigbunn fra Peppes. Pizzasaus blandet med bbq-saus som base, kjøttdeig stekt og deretter surret i rødvinssaus, spicy kjøttboller fra Taste Lab, Chorizo, ovnsbakte tomater, mais, rødløk og ananas.

Dette toppes med ost, og etter steking trolig en dæsj Peppes rømmedressing.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirOwen skrev: fre okt 29, 2021 4:13 pm Hjemmelaget pizza, jukser dog med ferdigbunn fra Peppes. Pizzasaus blandet med bbq-saus som base, kjøttdeig stekt og deretter surret i rødvinssaus, spicy kjøttboller fra Taste Lab, Chorizo, ovnsbakte tomater, mais, rødløk og ananas.

Dette toppes med ost, og etter steking trolig en dæsj Peppes rømmedressing.
Øyh, det er ikke heimelaga om du kjøper ferdig deig din løk. 😝😝😝

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: fre okt 29, 2021 4:19 pm
SirOwen skrev: fre okt 29, 2021 4:13 pm Hjemmelaget pizza, jukser dog med ferdigbunn fra Peppes. Pizzasaus blandet med bbq-saus som base, kjøttdeig stekt og deretter surret i rødvinssaus, spicy kjøttboller fra Taste Lab, Chorizo, ovnsbakte tomater, mais, rødløk og ananas.

Dette toppes med ost, og etter steking trolig en dæsj Peppes rømmedressing.
Øyh, det er ikke heimelaga om du kjøper ferdig deig din løk. 😝😝😝
Vel, folk som lager deigen selv, for deretter å bruke kjøttdeig kjøpt i butikken, kaller også sin pizza hjemmelaget. De har ikke slaktet dyret selv og lagd farse, de har heller ikke høstet maisen eller dyrket ananasen. Tygg litt på den, din løk :lol:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Blir Toro-koffert med Tikka Masala i dag.

Bacalaoparty i morra. Har hentet loins hos Garshol i Kristiansund i dag. Jeg skal være så freidig at jeg skal lage to typer. En klassisk portugisisk en og den italienske med fløte og pesto og aioli som XL Diner i Ålesund serverer.

Her er forøvrig oppskriften på sistnevnte:

Slik lager du «Italiensk klippfisk»

Du trenger

1 kg ferdig utvannet klippfisk
2 kg poteter
200 gram bacon
2 fedd hvitløk
2 tomater
120 gram pesto
2 dl fløte
Salt og pepper
Potetene kokes møre. Hell av vannet og stapp de sammen samtidig som du blander inn fløten litt etter litt. Bacon skjæres i terninger og brunes i smør. Bland deler av brunet bacon, pesto og finhakket hvitløk i potetstappen. Smak til med salt og pepper.

Trekk fisken halvferdig og legg den lagvis med potetstappen i en ildfast form. Retten stekes på 200 grader i 30 minutt. Strø resten av bacon og pesto på toppen før servering. Kan serveres med grønn salat og godt brød med aioli.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirOwen skrev: fre okt 29, 2021 4:24 pm
KingKongHalvor skrev: fre okt 29, 2021 4:19 pm
SirOwen skrev: fre okt 29, 2021 4:13 pm Hjemmelaget pizza, jukser dog med ferdigbunn fra Peppes. Pizzasaus blandet med bbq-saus som base, kjøttdeig stekt og deretter surret i rødvinssaus, spicy kjøttboller fra Taste Lab, Chorizo, ovnsbakte tomater, mais, rødløk og ananas.

Dette toppes med ost, og etter steking trolig en dæsj Peppes rømmedressing.
Øyh, det er ikke heimelaga om du kjøper ferdig deig din løk. 😝😝😝
Vel, folk som lager deigen selv, for deretter å bruke kjøttdeig kjøpt i butikken, kaller også sin pizza hjemmelaget. De har ikke slaktet dyret selv og lagd farse, de har heller ikke høstet maisen eller dyrket ananasen. Tygg litt på den, din løk :lol:
Du må legge til en "relativ" foran hjemmelaget. Da er du innafor :lol:
Ellers hørtes det latterlig digg ut med den pizzaen din. Skulle selvfølgelig fått plass til noen sjampinjonger og hvitløk ;)

Her blir det straks kyllingwraps med aioli og ymse grønnsaker/salat-ting.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: fre okt 29, 2021 6:51 pm
SirOwen skrev: fre okt 29, 2021 4:24 pm
KingKongHalvor skrev: fre okt 29, 2021 4:19 pm

Øyh, det er ikke heimelaga om du kjøper ferdig deig din løk. 😝😝😝
Vel, folk som lager deigen selv, for deretter å bruke kjøttdeig kjøpt i butikken, kaller også sin pizza hjemmelaget. De har ikke slaktet dyret selv og lagd farse, de har heller ikke høstet maisen eller dyrket ananasen. Tygg litt på den, din løk :lol:
Du må legge til en "relativ" foran hjemmelaget. Da er du innafor :lol:
Ellers hørtes det latterlig digg ut med den pizzaen din. Skulle selvfølgelig fått plass til noen sjampinjonger og hvitløk ;)

Her blir det straks kyllingwraps med aioli og ymse grønnsaker/salat-ting.
Jeg skrev "jukset", så jeg snek meg såvidt innafor :D

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirOwen skrev: fre okt 29, 2021 4:24 pm
KingKongHalvor skrev: fre okt 29, 2021 4:19 pm
SirOwen skrev: fre okt 29, 2021 4:13 pm Hjemmelaget pizza, jukser dog med ferdigbunn fra Peppes. Pizzasaus blandet med bbq-saus som base, kjøttdeig stekt og deretter surret i rødvinssaus, spicy kjøttboller fra Taste Lab, Chorizo, ovnsbakte tomater, mais, rødløk og ananas.

Dette toppes med ost, og etter steking trolig en dæsj Peppes rømmedressing.
Øyh, det er ikke heimelaga om du kjøper ferdig deig din løk. 😝😝😝
Vel, folk som lager deigen selv, for deretter å bruke kjøttdeig kjøpt i butikken, kaller også sin pizza hjemmelaget. De har ikke slaktet dyret selv og lagd farse, de har heller ikke høstet maisen eller dyrket ananasen. Tygg litt på den, din løk :lol:
Det er klart, alt kan spissformuleres. Jeg er nok litt skadd mht pizza, da jeg helst lager napolitansk pizza, og spes her er bunnen et bærende element. En deig kan fort ta 70-100 timer å lage.

morrisey

Legg inn av morrisey »

I kveld blir det en svineribbe på den tradisjonelle måten, bare at jeg langtidssteker den. Har lagt i steikeovnen siden ca kl 19 i går kveld.
Poteter, rødkål og noen rødvinsnedlagte svisker til følge.

Number4

Legg inn av Number4 »

morrisey skrev: lør okt 30, 2021 9:27 am I kveld blir det en svineribbe på den tradisjonelle måten, bare at jeg langtidssteker den. Har lagt i steikeovnen siden ca kl 19 i går kveld.
Poteter, rødkål og noen rødvinsnedlagte svisker til følge.
Det må lukte utrolig godt i huset ditt nå! :D

morrisey

Legg inn av morrisey »

Eau de cochon;-)

SirJames

Legg inn av SirJames »

morrisey skrev: lør okt 30, 2021 9:27 am I kveld blir det en svineribbe på den tradisjonelle måten, bare at jeg langtidssteker den. Har lagt i steikeovnen siden ca kl 19 i går kveld.
Poteter, rødkål og noen rødvinsnedlagte svisker til følge.
Hørtes meeeeget godt ut. Selv er jeg litt småskeptisk til å la ovnen stå på mens man sover, men det er sikkert ikke noe problem siden så mange gjør det i forbindelse med nettopp langtidsstekte ingredienser.

Usikker på om det blir "hjemmelaget" pizzarester i aften, eller om jeg drari butikken for å finne noe annet godt.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Ceviche av kamskjell til forrett, en ung hvitvin fra Liguria til.

Hovedrett blir elg indrefilét med potetrose, stekte kantareller, asparges og portvinsaus. En vin jeg er spent på her, en Grand cru fra St Emilion.

Ha en trivelig aften!

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ale skrev: lør okt 30, 2021 5:05 pm Hjemmelaget pepperonipizza.
Hjemmelaget pepperoni også? Imponert 8-)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Etter en uke på HV-øvelse og messemat er det godt å komme hjem igjen og stå på kjøkkenet selv!

Kom hjem til taco i går, og i dag ble det ytrefilet av lam. Ble en hjemmesnekra fløtesaus med kraft til, og pannestekte poteter.

Deilig å være hjemme igjen :D

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

KingKongHalvor skrev: lør okt 30, 2021 4:00 pm Ceviche av kamskjell til forrett, en ung hvitvin fra Liguria til.

Hovedrett blir elg indrefilét med potetrose, stekte kantareller, asparges og portvinsaus. En vin jeg er spent på her, en Grand cru fra St Emilion.

Ha en trivelig aften!
Elgkjøttet fra Smedstuen var rett og slett strålende, en fantastisk råvare. Stekt til 58 grader, hvitvin 15 min, og det var så perfekt rosa og saftig at jeg tok meg selv i å lure på om det var jukset her.

Og vinen fra St Emilion - perfekt følge.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Chromeback skrev: lør okt 30, 2021 9:07 pm
Kom hjem til taco i går
"Ha du prøvd hostesaft te tacoskjæll???" som jeg trodde hun trøndertrulta i reklamen sa. Viste seg å være "ostebakte".

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Og jeg som har dynka tacoskjell i Tuxi til morgendagens middag og alt.

Number4

Legg inn av Number4 »

Mye flykrasj mat i denne tråden. 😜

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det var senfredag med jobben på fredag og det ødelegger "matdagen" lørdag. Så da blir det ikke så spennende. Men i dag blir det i alle fall kjøttkaker med kålstuing!!

Det blir whiskyfestival neste helg, også på fredag, så er redd at kokekunsten får hvilt seg også neste lørdag. Men elg står på ønskelisten - så det får bli om 14 dager. Elg entrecote fra Kolonihagen var meget bra i fjor. Ellers er jo også lutefisken kommet i butikkhyllene. Så det er mye som skal passe inn framover!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

I dag blir det gjensyn med en gammel favoritt - cassoulet.
Det er jo det deilige med høsten, at man kan egne seg til litt tyngre matretter og viner.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: søn okt 31, 2021 9:38 am
Det blir whiskyfestival neste helg, også på fredag, så er redd at kokekunsten får hvilt seg også neste lørdag.
Er sikkert mer viktig å ha nok paracet og vann ved sengekanten fremover da, ja.

Broren

Legg inn av Broren »

Jeg fikk 11,5 kg okse ytrefilet av noen jeg kjenner som driver butikk på svenskesida. I alt 5 digre leiver med ytrefilet. Bånnfrossent, men utgått på dato. Og da er jo kjøttet bare bedre.
Så denne uka har stått i biffens ymse tegn. Det er noe av det møreste kjøttet jeg noengang har hatt her i heimen og det går faktisk ikke an å beskrive det. Sjøl tannløse vil ha fullt utbytte av dette kjøttet. På en mørhetsskala 0-10 er nok dette kjøttet en sterk 12. Har laga viltgryte, helstekt en del av den og servert et passende antall vanlige biffer. Og fremdeles er jeg bare på det første stykket. Har fire til liggende i frysen.
Idag går resten av stykket til en kjøtt og løkpai, engelsk stil. Nettopp laga paideigen som nå ligger og kjøler seg ned. En god tykk saus laga på halvparten av vannet som kjøttet og løken har trukket i, litt påmmfri og kanskje frosne erter eller noe liknende vil bli tilbehøret. I og med at jeg ikke rører alkohol blir det mineralvann til, kanskje bare Coca Cola. MED sukker.

Og fremdeles ligger det nærmere 9,5 kg og venter i frysen.

Dette kan bli en fin høst og vinter.

Vi fattige har egentlig ganske godt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: lør okt 30, 2021 10:03 pm
KingKongHalvor skrev: lør okt 30, 2021 4:00 pm Ceviche av kamskjell til forrett, en ung hvitvin fra Liguria til.

Hovedrett blir elg indrefilét med potetrose, stekte kantareller, asparges og portvinsaus. En vin jeg er spent på her, en Grand cru fra St Emilion.

Ha en trivelig aften!
Elgkjøttet fra Smedstuen var rett og slett strålende, en fantastisk råvare. Stekt til 58 grader, hvitvin 15 min, og det var så perfekt rosa og saftig at jeg tok meg selv i å lure på om det var jukset her.

Og vinen fra St Emilion - perfekt følge.
Greit å sette begrensninger på alkoholinntaket, ja :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»