Allahu Akbar over høyttalere i Drammen.

Svar
pfrog567

Re: Allahu Akbar over høyttalere i Drammen.

Legg inn av pfrog567 »

DennisB skrev: søn okt 10, 2021 12:43 pm
Imariuz skrev: lør okt 09, 2021 8:05 pm
DennisB skrev: lør okt 09, 2021 3:47 pm
Det er feil, i mange moskeer har de en ansatt som står og roper bønneropene ved hver bønn. Det er uansett en del av deres religionsutøvelse og dermed beskyttet av trosfriheten, noe fylkesmannen som sagt også har bekreftet.
Nei, det er ikke feil. Hvis du hadde bodd i disse landene selv, så hadde du visst at det bare er helt unntaksvis at det man hører i høyttalerne er "live". I 90% av alle de 5 gangene i døgnet det ropes, er det et forhåndsinnspilt lydopptak som spilles om og om igjen.

Jeg kan dette opptaket utenat (moskèene kan ha forskjellige opptak dog). Jeg kjenner hver eneste lyd, og vet akkurat hva som kommer. Hver gang.

Du messer om denne fylkesmannen.. Han har godtatt disse 2 minuttene i uka, det er da helt greit. Han har da på ingen måte godkjent et frislepp av lyd, som han ikke aner konsekvensene av. Jeg er villig til å vedde på at han aldri har vært i et land hvor disse lydene dominerer fullstendig.

Når og om dette blir et problem, er jeg ganske sikker på at denne fylkesmannen ikke støtter DET, med trosfrihet som begrunnelse. Dette har intet med trosfrihet å gjøre.
Å dominere et samfunn fullstendig med en voldsom decibel av lyd, 3 timer om dagen, det vil ikke et vestlig land som Norge akseptere. Din definisjon av trosfrihet raderer ikke ut sunn fornuft, og andre retningslinjer og regler i samfunnet.
Tror ikke vedkommende du svarer vet at du har bodd i et muslimsk land i flere år. Men skal begynne å belære deg om denne gaulinga :)

DennisB

Legg inn av DennisB »

pfrog567 skrev: søn okt 10, 2021 12:58 pm
DennisB skrev: søn okt 10, 2021 12:43 pm
Imariuz skrev: lør okt 09, 2021 8:05 pm Det er feil, i mange moskeer har de en ansatt som står og roper bønneropene ved hver bønn. Det er uansett en del av deres religionsutøvelse og dermed beskyttet av trosfriheten, noe fylkesmannen som sagt også har bekreftet.
Nei, det er ikke feil. Hvis du hadde bodd i disse landene selv, så hadde du visst at det bare er helt unntaksvis at det man hører i høyttalerne er "live". I 90% av alle de 5 gangene i døgnet det ropes, er det et forhåndsinnspilt lydopptak som spilles om og om igjen.

Jeg kan dette opptaket utenat (moskèene kan ha forskjellige opptak dog). Jeg kjenner hver eneste lyd, og vet akkurat hva som kommer. Hver gang.

Du messer om denne fylkesmannen.. Han har godtatt disse 2 minuttene i uka, det er da helt greit. Han har da på ingen måte godkjent et frislepp av lyd, som han ikke aner konsekvensene av. Jeg er villig til å vedde på at han aldri har vært i et land hvor disse lydene dominerer fullstendig.

Når og om dette blir et problem, er jeg ganske sikker på at denne fylkesmannen ikke støtter DET, med trosfrihet som begrunnelse. Dette har intet med trosfrihet å gjøre.
Å dominere et samfunn fullstendig med en voldsom decibel av lyd, 3 timer om dagen, det vil ikke et vestlig land som Norge akseptere. Din definisjon av trosfrihet raderer ikke ut sunn fornuft, og andre retningslinjer og regler i samfunnet.
Tror ikke vedkommende du svarer vet at du har bodd i et muslimsk land i flere år. Men skal begynne å belære deg om denne gaulinga :)
:lol:
Det artige er jo at noen (eller hen..) virker å tro at det er slik muslimer UTØVER troen sin. Det er det jo ikke. Muslimene selv er mer eller mindre stille som mus. Litt nynning og murring, men denne høyttaler-lyden er ene og alene et instrument som moskèene bruker, for å befeste sin posisjon i samfunnet.

Norge hindrer ingen å utøve sin religion, ved å holde en klar linje på hvor mye decibel man aksepterer ut i samfunnet.
Jeg skjønner ikke at dette skal være vanskelig å forstå.

Nå høres det sikkert ut som om jeg er en som ikke liker muslimer, eller troen deres. For å presisere det, jeg har full respekt for muslimene i min omkrets, og liker dem for deres høflighet, åpenhet, og vennlighet.

Men troen i seg selv, er ikke noe for meg. Det er kvinnesynet jeg reagerer på, når jeg forteller at i Vesten er kvinner likestilt menn, så måpes det. De forstår det ikke. Når jeg har fortalt at vi har (hadde) kvinnelige statsministere i Norge, og at i Vesten er slikt ikke uvanlig i det hele tatt, så forstår de det ikke.
Men blant muslimske kvinner og unge damer, ser jeg et håp i øynene deres, når jeg forteller det, eller snakker om kvinner i Norge. En blanding av misunnelighet, og glede.

Men jeg har også møtt muslimske damer som ikke ønsker en endring fra dagens situasjon, fordi "sånn har det alltid vært", og de mener dette er hva koranen vil.

De kristne jeg har hatt kontakt med her (både i Malaysia og i Indonesia), er helt annerledes (det er kun 10% kristne i Indonesia og Malaysia). De mener oppriktig at dette er fantastisk. At ingen trenger å dekke seg til, eller føle at de er mindre verdt som mennesker, bare fordi koranen sier det.

Men heller ikke blant kristne i Indonesia og Malaysia, er kvinnene helt likestilt menn. De har en vei å gå før de kommer dit.
Sist redigert av DennisB den søn okt 10, 2021 1:28 pm, redigert 1 gang totalt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DennisB setter skapet ettertrykkelig på plass.

Job well done.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

SirOwen skrev: søn okt 10, 2021 1:26 pm DennisB setter skapet ettertrykkelig på plass.

Job well done.
Definitivt

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Trengs visst en moske i Kongsberg.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Big George skrev: tor okt 14, 2021 8:53 pm Trengs visst en moske i Kongsberg.
Det er moskeer i Kongsberg, du mente kanskje at det trengs moskeer som skriker ut Allahu Akbar jevnlig i Kongsberg?

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Pernille skrev: lør okt 09, 2021 12:06 am Det denne moskeen kanskje burde tenke litt på er om det egentlig er så lurt å kjøre på med disse offentlige bønneropene.
Det som ville vært virkelig artig, er om noen "kuppet" innspillingen og/eller tilgangen til høyttalerne, og da kom med noe annet enn bønnerop.
Om noen slenger ut noen andre "oppfordringer" enn bønn - på urdu, arabisk.., så tja...
Akkurat dette vil jo ikke kunne skje med kirkeklokker, så noen ulikheter angående muligheter - er det jo.

F.eks., mye av den propaganda ellers i verden (altså i land vi aller helst ikke vil sammenligne oss med) har da gjerne installasjoner med høyttalere der det ropes ut "oppfordringer", f.eks. i Rwanda (konflikten/folkemordet hutuer og tutsier) ble befolkningen (hutuer) gjerne oppildnet av "oppfordringer" over slike høyttalere/monterte megafoner, da til å tja.. oppføre seg "mindre hyggelig" overfor tutsier.
Men selvsagt vil man ikke bruke utstyret til slikt -her i Norge, men det er jo kjekt å ha muligheten, og siden kirkeklokker er uegnet til det formålet så vil jo dette være en "oppgradering" 😉

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Bønnerop mens du spiser en stor sterk døner kebab..... en fin start på dagen.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg mener vi bør forby høye høyttalerskrik i Norge.

Jeg husker med gru ferien jeg hadde i Egypt, der jeg ble vekket opp av dette i bakfylla, ikke morsomt.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Zpiff skrev: fre okt 15, 2021 12:41 pm
Pernille skrev: lør okt 09, 2021 12:06 am Det denne moskeen kanskje burde tenke litt på er om det egentlig er så lurt å kjøre på med disse offentlige bønneropene.
Det som ville vært virkelig artig, er om noen "kuppet" innspillingen og/eller tilgangen til høyttalerne, og da kom med noe annet enn bønnerop.
Om noen slenger ut noen andre "oppfordringer" enn bønn - på urdu, arabisk.., så tja...
Akkurat dette vil jo ikke kunne skje med kirkeklokker, så noen ulikheter angående muligheter - er det jo.

F.eks., mye av den propaganda ellers i verden (altså i land vi aller helst ikke vil sammenligne oss med) har da gjerne installasjoner med høyttalere der det ropes ut "oppfordringer", f.eks. i Rwanda (konflikten/folkemordet hutuer og tutsier) ble befolkningen (hutuer) gjerne oppildnet av "oppfordringer" over slike høyttalere/monterte megafoner, da til å tja.. oppføre seg "mindre hyggelig" overfor tutsier.
Men selvsagt vil man ikke bruke utstyret til slikt -her i Norge, men det er jo kjekt å ha muligheten, og siden kirkeklokker er uegnet til det formålet så vil jo dette være en "oppgradering" 😉
Tja... jeg skjønner iallefall ikke hvorfor muslimer rundt om i Europa nærmest insisterer på å gjøre seg enda mer upopulære enn det de allerede er. Enten så synes de det er gøy å provosere eller så bør noen skaffe dem litt bedre PR-rådgivere og da fortrinnsvis noen som er litt mer oppegående enn tullingene fra Utrop, Antirasistisk Senter og andre naive multikulturalister.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

startelver skrev: fre okt 15, 2021 1:10 pm Jeg mener vi bør forby høye høyttalerskrik i Norge.

Jeg husker med gru ferien jeg hadde i Egypt, der jeg ble vekket opp av dette i bakfylla, ikke morsomt.
Minner meg om et opphold på et hotel i Taiwan. Der var det dog en hane, som gaulet noe så infernalsk utenfor. Selv er jeg ingen "ung-hest" lengre, så disse "høytalergreiene" er noe de yngre for ta seg av. Dagens unge har vokst opp med et stadigt mer flerkulturelt Norge. Da synes jeg det riktige, er at de får det avgjørende ord med i spillet. Det er de som må leve med de eventuelt kommende muslimske bønnerop.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Pernille skrev: fre okt 15, 2021 3:15 pm Tja... jeg skjønner iallefall ikke hvorfor muslimer rundt om i Europa nærmest insisterer på å gjøre seg enda mer upopulære enn det de allerede er. Enten så synes de det er gøy å provosere eller så bør noen skaffe dem litt bedre PR-rådgivere og da fortrinnsvis noen som er litt mer oppegående enn tullingene fra Utrop, Antirasistisk Senter og andre naive multikulturalister.
Hvorfor ikke. De har jo forstått at de er det nye herrefolket. Dette er bare et naturlig ledd i å befeste den posisjonen.

Hva skal de liksom være redd for? Media og myndigheter støtter dem uansett hva de gjør.

startelver

Legg inn av startelver »

Ormen den lange skrev: fre okt 15, 2021 3:47 pm
startelver skrev: fre okt 15, 2021 1:10 pm Jeg mener vi bør forby høye høyttalerskrik i Norge.

Jeg husker med gru ferien jeg hadde i Egypt, der jeg ble vekket opp av dette i bakfylla, ikke morsomt.
Minner meg om et opphold på et hotel i Taiwan. Der var det dog en hane, som gaulet noe så infernalsk utenfor. Selv er jeg ingen "ung-hest" lengre, så disse "høytalergreiene" er noe de yngre for ta seg av. Dagens unge har vokst opp med et stadigt mer flerkulturelt Norge. Da synes jeg det riktige, er at de får det avgjørende ord med i spillet. Det er de som må leve med de eventuelt kommende muslimske bønnerop.
Haner på landsbygda i Thailand har vekket meg opp flere ganger, ikke noe problem, sovner fort igjen, blir litt annerledes når hotellet er ved siden av en moske.

Thomas
Innlegg: 633

Legg inn av Thomas »

Ormen den lange skrev: fre okt 15, 2021 3:47 pm
startelver skrev: fre okt 15, 2021 1:10 pm Jeg mener vi bør forby høye høyttalerskrik i Norge.

Jeg husker med gru ferien jeg hadde i Egypt, der jeg ble vekket opp av dette i bakfylla, ikke morsomt.
Minner meg om et opphold på et hotel i Taiwan. Der var det dog en hane, som gaulet noe så infernalsk utenfor. Selv er jeg ingen "ung-hest" lengre, så disse "høytalergreiene" er noe de yngre for ta seg av. Dagens unge har vokst opp med et stadigt mer flerkulturelt Norge. Da synes jeg det riktige, er at de får det avgjørende ord med i spillet. Det er de som må leve med de eventuelt kommende muslimske bønnerop.
Eh, ok?
Jeg bor i umiddelbar nærhet til moskéen. Her har jeg bodd med masse flotte mennesker fra hele verden i flere år. Jeg kjenner "de fleste" og kan garantere at hverken de unge, eller de eldre, hverken kristen, muslim eller hva de er, ønsker dette i nabolaget sitt.

Det som er spesielt er at "ingen" har spurt oss som bor her hva vi synes. Kun noen godhetsposører og KrF som prøver å virke liberale og få noen minutter til å skinne....

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Knaberaps skrev: fre okt 08, 2021 8:50 pm Hurra.

Riktignok kun i 2 min. en gang i uken, til å begynne med. Det vil selvsagt etter hvert avkreves lengre tid og oftere, og flere moskeer vil da med tid og stunder følge etter. Dette er en selvfølge. Krf sier ja og Frp sier nei, der sistnevnte temmelig sikkert har et voldsomt stort flertall i Norge med seg.

Hva synes FD? Er dette en utvikling vi bare stilltiende må godta under fanen religion og ytringsfrihet?

https://www.drm24.no/samfunn/vil-starte ... ell/114423
Min første tanke er at dette minner meg om kirkeklokkene, som også ringer et par minutter en gang i uka.

Greit for meg om man går inn for å forby alt sånt, men da må man i det minste være konsekvent. Det mest nærliggende er jo å si at det er helt greit, med tanke på at kirka har gjort det i alle år.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Er det mulig å lire av seg så mye bullshit som han der humanetikeren på Dax18? Fullstendig historieløst - på grensen til skremmende....

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

DoktorS skrev: fre okt 15, 2021 6:57 pm Er det mulig å lire av seg så mye bullshit som han der humanetikeren på Dax18? Fullstendig historieløst - på grensen til skremmende....
Hva ble sagt?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ka9nen skrev: fre okt 15, 2021 7:06 pm
DoktorS skrev: fre okt 15, 2021 6:57 pm Er det mulig å lire av seg så mye bullshit som han der humanetikeren på Dax18? Fullstendig historieløst - på grensen til skremmende....
Hva ble sagt?
At man måtte stoppe ringingen med kirkeklokker i Norge. Man kunne kalle inn folk på SMS i stedet. Blant anna.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

DoktorS skrev: fre okt 15, 2021 7:13 pm
At man måtte stoppe ringingen med kirkeklokker i Norge. Man kunne kalle inn folk på SMS i stedet. Blant anna.
lol. Er glad jeg har meldt meg ut av HEF

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ka9nen skrev: fre okt 15, 2021 7:17 pm
DoktorS skrev: fre okt 15, 2021 7:13 pm
At man måtte stoppe ringingen med kirkeklokker i Norge. Man kunne kalle inn folk på SMS i stedet. Blant anna.
lol. Er glad jeg har meldt meg ut av HEF
Det må legges til at han synes det var greit så lenge det kunne være bønnerop også. Altså var visst poenget hans, temmelig historieløst, at det måtte være fullstendig likestilling her... Men altså at kirken ikke skulle ha noen særstilling.

Synes det er ganske ille. Det er kjempefint å besøke muslimske land og høre bønneutropene. På samme måte som kirker er det fineste man kan besøke i veldig mange land, om man har et minium av respekt for historie og genreasjonene som har levd før oss.

startelver

Legg inn av startelver »

Det er litt bedre for ørene å høre kirkeklokker enn bønneskrik på høyttalere da.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ser på Kveldsnytt om muslimer som dreper hverandre. Det er visst tradisjon.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

startelver skrev: lør okt 16, 2021 12:07 am Det er litt bedre for ørene å høre kirkeklokker enn bønneskrik på høyttalere da.
Midt i mellom kommer Is-bilen.

startelver

Legg inn av startelver »

kytec skrev: lør okt 16, 2021 12:13 am Ser på Kveldsnytt om muslimer som dreper hverandre. Det er visst tradisjon.
Jeg har fortsatt grufulle minner om disse stakkars jentene som ble halshugget i Marokko. Dessverre så jeg en video jeg ikke skulle sett.

Kommer alltid til å angre på det.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

startelver skrev: lør okt 16, 2021 1:44 am
kytec skrev: lør okt 16, 2021 12:13 am Ser på Kveldsnytt om muslimer som dreper hverandre. Det er visst tradisjon.
Jeg har fortsatt grufulle minner om disse stakkars jentene som ble halshugget i Marokko. Dessverre så jeg en video jeg ikke skulle sett.

Kommer alltid til å angre på det.
Huff ja, glad jeg ikke googler sånt svineri. Dagsrevyen er ille nok.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

startelver skrev: lør okt 16, 2021 1:44 am
kytec skrev: lør okt 16, 2021 12:13 am Ser på Kveldsnytt om muslimer som dreper hverandre. Det er visst tradisjon.
Jeg har fortsatt grufulle minner om disse stakkars jentene som ble halshugget i Marokko. Dessverre så jeg en video jeg ikke skulle sett.

Kommer alltid til å angre på det.
Fikk den tilsendt. Ga vedkommende som sendte den en skyllebøtte av galaktiske dimensjoner og slettet den før jeg fikk sett et sekund. Jeg hadde fått varige mén av en slik video.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

startelver skrev: lør okt 16, 2021 1:44 am
kytec skrev: lør okt 16, 2021 12:13 am Ser på Kveldsnytt om muslimer som dreper hverandre. Det er visst tradisjon.
Jeg har fortsatt grufulle minner om disse stakkars jentene som ble halshugget i Marokko. Dessverre så jeg en video jeg ikke skulle sett.

Kommer alltid til å angre på det.
Det som opprørte meg like mye var det totale fraværet av fordømmelser mot ideologien bak fra vår daværende feige statsminister Erna Solberg.
Noe hun og andre norske politikere langtifra har problemer med i andre sammenhenger. Antar det erfaringsmessig er relativt få som skjønner hva jeg vil frem til.

Ghost

Legg inn av Ghost »

kytec skrev: lør okt 16, 2021 12:14 am
startelver skrev: lør okt 16, 2021 12:07 am Det er litt bedre for ørene å høre kirkeklokker enn bønneskrik på høyttalere da.
Midt i mellom kommer Is-bilen.
Jeg syns Isbilen lydmessig er klart jævligst av de tre, men det er jo stort sett til anstendige tider

Muslimske bønnerop har jeg jo stort sett møtt på ferie og da har det vært litt sjarm. Men tror mer enn en uke eller to hadde blitt mye.
.
Har vokst opp med kort vei til både katolsk og protestantisk kirke, så det er helt klart klokkene som har plagd meg mest hittil i livet.

Så inntil videre er det 1. Klokker, 2. Isbilen og 3. Bønnerop. Men med tidlig isbil eller start av bønnerop vil det fort endre seg. Ideelt sett hadde jeg vært alt foruten

Number4

Legg inn av Number4 »

Ghost skrev: lør okt 16, 2021 2:48 am
Jeg syns Isbilen lydmessig er klart jævligst av de tre,
Haha, snart kommer muslimsk isbil. Full pakke lydmessig :lol:

Ghost

Legg inn av Ghost »

Number4 skrev: lør okt 16, 2021 2:53 am
Ghost skrev: lør okt 16, 2021 2:48 am
Jeg syns Isbilen lydmessig er klart jævligst av de tre,
Haha, snart kommer muslimsk isbil. Full pakke lydmessig :lol:


Jeg hadde i så fall spådd stor oppslutning rundt Facebookgruppen "Vi som vil ha den norske Isbilen tilbake". Kultur og verdier.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»