Gåseleverterror...

Svar
DoktorS

Gåseleverterror...

Legg inn av DoktorS »

Stordalen, kan hun ikke bare holde kjeft og la være å spise.

https://www.ao.no/gunhild-boikotter-osl ... 128-190357

Hvordan kan man boikotte Stordalen og andre fanatikere i sosiale medier?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

"Gjessene eller endene tvangsfores med trakt flere ganger om dagen for at det skal utvikle sykelig fettlever. Over flere uker tvinges dyrene til å spise mer enn de normalt sett ville gjort naturlig gjennom hele livsløpet. Ved avlivning er leveren opptil 10 ganger normal størrelse, og mange fugler kan knapt puste og gisper konstant etter pusten. I tillegg til stress og smerter, forårsaker også trakten ofte store skader på spiserøret."

Støtter gjerne denne boikotten.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Foie gras er noe skikkelig svineri og barbari. Akkurat her må jeg støtte Gunhild Stordalen

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Ka9nen skrev: fre okt 08, 2021 9:36 pm Foie gras er noe skikkelig svineri og barbari.
Men det er dritgodt. ❤️

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

SlimWhitman skrev: fre okt 08, 2021 9:38 pm Men det er dritgodt. ❤️
Det sier antakelig også kineserne om hundekjøttet de har kjøpt, etter at hunden er blitt skremt og slått i timesvis før de ble kokt levende. Blir mørt kjøtt av slikt sier de.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Knaberaps skrev: fre okt 08, 2021 9:46 pm
SlimWhitman skrev: fre okt 08, 2021 9:38 pm Men det er dritgodt. ❤️
Det sier antakelig også kineserne om hundekjøttet de har kjøpt, etter at hunden er blitt skremt og slått i timesvis før de ble kokt levende. Blir mørt kjøtt av slikt sier de.
Det vet jeg ikke noe om.
Men Foie Gras er objektivt sett godt, faktisk en delikatesse. Er jo derfor det er så ettertraktet i utgangspunktet, på tross av uetisk praksis.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

SlimWhitman skrev: fre okt 08, 2021 9:50 pm Det vet jeg ikke noe om.
Men Foie Gras er objektivt sett godt, faktisk en delikatesse. Er jo derfor det er så ettertraktet i utgangspunktet, på tross av uetisk praksis.
Prinsippet blir nøyaktig det samme.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Knaberaps skrev: fre okt 08, 2021 9:55 pm
SlimWhitman skrev: fre okt 08, 2021 9:50 pm Det vet jeg ikke noe om.
Men Foie Gras er objektivt sett godt, faktisk en delikatesse. Er jo derfor det er så ettertraktet i utgangspunktet, på tross av uetisk praksis.
Prinsippet blir nøyaktig det samme.
Ikke helt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Og akkurat som om hysteriske USA skulle være noe forbilde på hva som er lov og ikke... Dette er et kultur -og landbruksprodukt fra Europa med veldig lange historiske røtter. Selvsagt bør man bestrebe bedre dyrevelferd, hvis det er hold i påstandene som kommer her, men jeg stoler faktisk litt på både bønder og lokale myndigheter i landene som produserer dette.

Hva Stordalen liker og ikke liker gir jeg fullstendig katta i. Det samme gjelder dyrevernsfanatikere. Og skulle det så være at en eller gås må lide et par sekunder, så får det så være for min del - jeg setter pris på min gåselever innimellom.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

SlimWhitman skrev: fre okt 08, 2021 9:56 pm Ikke helt.
Jo. Man driter i at dyret man spiser led i times eller ukesvis, så lenge en selv synes kjøttet smaker godt. Av den grunn av at de led.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 9:58 pm Og skulle det så være at en eller gås må lide et par sekunder
En og annen gås = millioner av gjess. Et par sekunder = flere uker. Stiller ikke saken seg annerledes da, så er du ikke noe bedre enn de kineserne som slår hunder i timesvis før de koker dem levende.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 9:58 pm Hva Stordalen liker og ikke liker gir jeg fullstendig katta i.
Det kan da være at Stordalen har smakt gåselever, og fant det utsøkt og fortreffelig.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 9:58 pm Og akkurat som om hysteriske USA skulle være noe forbilde på hva som er lov og ikke... Dette er et kultur -og landbruksprodukt fra Europa med veldig lange historiske røtter. Selvsagt bør man bestrebe bedre dyrevelferd, hvis det er hold i påstandene som kommer her, men jeg stoler faktisk litt på både bønder og lokale myndigheter i landene som produserer dette.

Hva Stordalen liker og ikke liker gir jeg fullstendig katta i. Det samme gjelder dyrevernsfanatikere. Og skulle det så være at en eller gås må lide et par sekunder, så får det så være for min del - jeg setter pris på min gåselever innimellom.
Syns du all mishandling av dyr er greit, eller bare hvis du liker et eventuelt sluttprodukt?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Knaberaps skrev: fre okt 08, 2021 10:01 pm
DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 9:58 pm Og skulle det så være at en eller gås må lide et par sekunder
En og annen gås = millioner av gjess. Et par sekunder = flere uker. Stiller ikke saken seg annerledes da, så er du ikke noe bedre enn de kineserne som slår hunder i timesvis før de koker dem levende.
Sammenstiller du franske bønder med kinesere som slår hunder? Alle vesener lider, ikke minst mange dyr i naturen. Og stort sett mer eller mindre alle dyr i fangenskap.

Her lar jeg lover og reguleringer, og flere generajsoner med franske bønder, som helt sikkert har forbedret seg og vil gjøre det, sørger for at dette er i orden - ikke hysteriske fanatikere i sosiale medier, enten de er kjent for å ha vært gift med en hotellmilliardær som utnytter fattige arbeidere eller andre.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

palimpsest skrev: fre okt 08, 2021 10:05 pm
DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 9:58 pm Og akkurat som om hysteriske USA skulle være noe forbilde på hva som er lov og ikke... Dette er et kultur -og landbruksprodukt fra Europa med veldig lange historiske røtter. Selvsagt bør man bestrebe bedre dyrevelferd, hvis det er hold i påstandene som kommer her, men jeg stoler faktisk litt på både bønder og lokale myndigheter i landene som produserer dette.

Hva Stordalen liker og ikke liker gir jeg fullstendig katta i. Det samme gjelder dyrevernsfanatikere. Og skulle det så være at en eller gås må lide et par sekunder, så får det så være for min del - jeg setter pris på min gåselever innimellom.
Syns du all mishandling av dyr er greit, eller bare hvis du liker et eventuelt sluttprodukt?
Dyremishandling er ikke tillatt. Ei heller i Frankrike.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 10:10 pm Her lar jeg lover og reguleringer, og flere generajsoner med franske bønder, som helt sikkert har forbedret seg og vil gjøre det, sørger for at dette er i orden -
Produksjon av foie gras er beskyttet i Frankrike fordi den havner under den kulturelle og gastronomiskle kulturarven. Da kommer dyrenes lidelser i siste rekke. Omtrent som tyrefektingen i Spania.
Sist redigert av Knaberaps den fre okt 08, 2021 10:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 10:11 pm Dyremishandling er ikke tillatt. Ei heller i Frankrike.
Heller ikke i Spania, men tyrefektingen pågår fortsatt den...

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 10:11 pm
palimpsest skrev: fre okt 08, 2021 10:05 pm
DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 9:58 pm
Syns du all mishandling av dyr er greit, eller bare hvis du liker et eventuelt sluttprodukt?
Dyremishandling er ikke tillatt. Ei heller i Frankrike.
Men det er lov å slå barna sine, besynderlig logikk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

SlimWhitman skrev: fre okt 08, 2021 9:50 pm
Knaberaps skrev: fre okt 08, 2021 9:46 pm
SlimWhitman skrev: fre okt 08, 2021 9:38 pm Men det er dritgodt. ❤️
Det sier antakelig også kineserne om hundekjøttet de har kjøpt, etter at hunden er blitt skremt og slått i timesvis før de ble kokt levende. Blir mørt kjøtt av slikt sier de.
Det vet jeg ikke noe om.
Men Foie Gras er objektivt sett godt, faktisk en delikatesse. Er jo derfor det er så ettertraktet i utgangspunktet, på tross av uetisk praksis.
Delikatesser smaker stort sett dritt. Bare noen løkruller som har bestemt at det skal være godt fordi det er eksklusivt som f.eks russisk kaviar.

Litt keiserens nye klær hele opplegget.

Uanestt så styrer vesten på med dyrevelferd og dyrepoliti og gud vet hva, men største delen av verden gir en jamn faen.

Var i Nepal der de drev mulldyrene til døde med kløven langt inn i sidene på dyrene ( det tok en hel tid før de døde) så det var nok billigere å drive de hardt for så å skaffe nye dyr enn å øke velderden.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 10:11 pm
palimpsest skrev: fre okt 08, 2021 10:05 pm
DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 9:58 pm Og akkurat som om hysteriske USA skulle være noe forbilde på hva som er lov og ikke... Dette er et kultur -og landbruksprodukt fra Europa med veldig lange historiske røtter. Selvsagt bør man bestrebe bedre dyrevelferd, hvis det er hold i påstandene som kommer her, men jeg stoler faktisk litt på både bønder og lokale myndigheter i landene som produserer dette.

Hva Stordalen liker og ikke liker gir jeg fullstendig katta i. Det samme gjelder dyrevernsfanatikere. Og skulle det så være at en eller gås må lide et par sekunder, så får det så være for min del - jeg setter pris på min gåselever innimellom.
Syns du all mishandling av dyr er greit, eller bare hvis du liker et eventuelt sluttprodukt?
Dyremishandling er ikke tillatt. Ei heller i Frankrike.
Men det var ikke det jeg spurte om?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

kytec skrev: fre okt 08, 2021 10:31 pm Bare noen løkruller som har bestemt at det skal være godt fordi det er eksklusivt som
Hummer var en gang i tiden fattigmannskost som i tillegg til å ligge på bordet til fattigmenn, så ble det også brukt som gjødsel i åkrene. Men overfiske gjorde den sjelden, og *POFF* så var den en delikatesse for "de kresne ganer".

Foie gras, østers og sushi var også billigmat tidligere. Så her blir selvsagt folk lurt trill rundt. Man kan garantert frityrsteke et kilo tånegler og presentere det som noe ekslusivt, og enkelte grupper vil elske det.

På samme vis som "kunstkjennere" blir lurt til å overtolke smørerier som barn har klattet ned. Omtrent som da Andreas Wahl malte kunstbilder, og folk syntes de var fantastiske.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Bra dame. Ryggrad.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Knaberaps skrev: fre okt 08, 2021 10:39 pm
kytec skrev: fre okt 08, 2021 10:31 pm Bare noen løkruller som har bestemt at det skal være godt fordi det er eksklusivt som
Hummer var en gang i tiden fattigmannskost som i tillegg til å ligge på bordet til fattigmenn, så ble det også brukt som gjødsel i åkrene. Men overfiske gjorde den sjelden, og *POFF* så var den en delikatesse for "de kresne ganer".

Foie gras, østers og sushi var også billigmat tidligere. Så her blir selvsagt folk lurt trill rundt. Man kan garantert frityrsteke et kilo tånegler og presentere det som noe ekslusivt, og enkelte grupper vil elske det.

På samme vis som "kunstkjennere" blir lurt til å overtolke smørerier som barn har klattet ned. Omtrent som da Andreas Wahl malte kunstbilder, og folk syntes de var fantastiske.
Her var det mye omtrentlig kunnskap, for å si det forsiktig. Hummer var høyt skattet lenge før den ble sjelden, men først i enkelte miljøer. Folk som liker de andre råvarene du lister opp blir ikke "lurt trill rundt" - det er det vi kaller delikatesser. Hva sushi har på den oppramsingen å gjøre vet jeg ikke, de er ikke eksklusivt, men hverdagsmat.

Cabal

Legg inn av Cabal »

DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 9:27 pm Stordalen, kan hun ikke bare holde kjeft og la være å spise.
Foie gras er jo en helt sinnsyk tradisjon da.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

AcsOnFire skrev: fre okt 08, 2021 10:43 pm Bra dame. Ryggrad.
Utvilsomt. Hvis med ryggrad menes å moraliseres over andres spisevaner og moralisere over folks livsførsel, samtidig som hun spiser stort sett på luksusrestauranter og flyr sin manns privatfly verden rundt for å moralisere over folks uvettige bruk av jordens ressurser...

Da er jo det fint å smykke seg med og få likes i sosiale medier fordi hun ikke spiser lever av gås.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

DoktorS skrev: lør okt 09, 2021 11:35 am
AcsOnFire skrev: fre okt 08, 2021 10:43 pm Bra dame. Ryggrad.
Utvilsomt. Hvis med ryggrad menes å moraliseres over andres spisevaner og moralisere over folks livsførsel, samtidig som hun spiser stort sett på luksusrestauranter og flyr sin manns privatfly verden rundt for å moralisere over folks uvettige bruk av jordens ressurser...

Da er jo det fint å smykke seg med og få likes i sosiale medier fordi hun ikke spiser lever av gås.
Mye synsing og mye feil. Prøv igjen.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

DoktorS skrev: lør okt 09, 2021 9:00 am
Knaberaps skrev: fre okt 08, 2021 10:39 pm
kytec skrev: fre okt 08, 2021 10:31 pm Bare noen løkruller som har bestemt at det skal være godt fordi det er eksklusivt som
Hummer var en gang i tiden fattigmannskost som i tillegg til å ligge på bordet til fattigmenn, så ble det også brukt som gjødsel i åkrene. Men overfiske gjorde den sjelden, og *POFF* så var den en delikatesse for "de kresne ganer".

Foie gras, østers og sushi var også billigmat tidligere. Så her blir selvsagt folk lurt trill rundt. Man kan garantert frityrsteke et kilo tånegler og presentere det som noe ekslusivt, og enkelte grupper vil elske det.

På samme vis som "kunstkjennere" blir lurt til å overtolke smørerier som barn har klattet ned. Omtrent som da Andreas Wahl malte kunstbilder, og folk syntes de var fantastiske.
Her var det mye omtrentlig kunnskap, for å si det forsiktig. Hummer var høyt skattet lenge før den ble sjelden, men først i enkelte miljøer. Folk som liker de andre råvarene du lister opp blir ikke "lurt trill rundt" - det er det vi kaller delikatesser. Hva sushi har på den oppramsingen å gjøre vet jeg ikke, de er ikke eksklusivt, men hverdagsmat.
Noen liker å fremstille ting som andre folk, eller grupper av folk, liker som "dumt", "fjolleri", "lureri" etc. Det gir dem vel en slags validering av sin egen tilnærming til de tingene.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Rainmaker skrev: lør okt 09, 2021 12:21 pm
DoktorS skrev: lør okt 09, 2021 9:00 am
Knaberaps skrev: fre okt 08, 2021 10:39 pm

Hummer var en gang i tiden fattigmannskost som i tillegg til å ligge på bordet til fattigmenn, så ble det også brukt som gjødsel i åkrene. Men overfiske gjorde den sjelden, og *POFF* så var den en delikatesse for "de kresne ganer".

Foie gras, østers og sushi var også billigmat tidligere. Så her blir selvsagt folk lurt trill rundt. Man kan garantert frityrsteke et kilo tånegler og presentere det som noe ekslusivt, og enkelte grupper vil elske det.

På samme vis som "kunstkjennere" blir lurt til å overtolke smørerier som barn har klattet ned. Omtrent som da Andreas Wahl malte kunstbilder, og folk syntes de var fantastiske.
Her var det mye omtrentlig kunnskap, for å si det forsiktig. Hummer var høyt skattet lenge før den ble sjelden, men først i enkelte miljøer. Folk som liker de andre råvarene du lister opp blir ikke "lurt trill rundt" - det er det vi kaller delikatesser. Hva sushi har på den oppramsingen å gjøre vet jeg ikke, de er ikke eksklusivt, men hverdagsmat.
Noen liker å fremstille ting som andre folk, eller grupper av folk, liker som "dumt", "fjolleri", "lureri" etc. Det gir dem vel en slags validering av sin egen tilnærming til de tingene.
Og om noen trenger eksempler på dette så bugner tråden av dem.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

DoktorS skrev: lør okt 09, 2021 9:00 am Her var det mye omtrentlig kunnskap, for å si det forsiktig. Hummer var høyt skattet lenge før den ble sjelden, men først i enkelte miljøer. Folk som liker de andre råvarene du lister opp blir ikke "lurt trill rundt" - det er det vi kaller delikatesser. |
Hummeren var høyt skattet, ja. Som å bli smuldret opp og strødd på åkeren. Selvsagt blir dere lurt. All erfaring tilsier det. Det er bare å gi dere inntrykket av at dette er fantastisk, så tror dere på det.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Møter meg selv i døra her kjenner jeg. Masseproduksjon av kjøttvarer vil i en eller annen grad gå på bekostning av dyrevelferd. Jeg spiser kjøtt, altså er jeg med på å sørge for at dyr lider. Men så er det noen nyanser her i forhold til grad av "nødvendig" og unødvendig dårlig behandling av dyr. Jeg støtter hvalfangst, men syns grindadrap(eller hva de kaller det de driver med oppe på Færøyene) er totalt bak mål. Mener at man godt kan lage grillspyd av bikkjer eller katter dersom man liker det, men da må behandlingen av dyrene være bedre før de blir shish kebab. Èn plass må man sette grensen for hva som er akseptabelt eller ikke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»