Statsbudsjettet 2022

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Statsbudsjettet 2022

Legg inn av newsflash »

Tirsdag 12 oktober legger Solberg frem sitt siste statsbudsjett, før regjeringen går av.

Det vil utvilsomt inneholde en del snubletråder for Støre og Vedum, og kommer til å legge en del føringer på den kommende regjeringens mulighetsrom. De første lekkasjene fra Statsbudsjettet har nå begynt å komme:
  • Kutt i elavgiften
  • Momsfritak for elbiler
  • Ekstra penger til Husbanken
  • Human Rights Service mister statsstøtten
  • Penger til forskningsbygg i Bodø, Trondheim og Oslo
Link

Så hva blir det neste? Ytterlige kutt i formueskatten?

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Støre regjeringen vil legge frem sitt budsjett omtrent 2 uken ut i desember og vil få navnet tilleggsproposisjon. Vi blir allerede kjent med de viktigste endringene av Solberg regjeringen statsbudsjettet på onsdag. Når Støre og Vedum presenterer regjeringsplattformen.

Snubletråden kan være Ocean Space Center i Trondheim, som er beregnet å koste 7 milliarder kroner. SINTEF og NTNU står bak prosjektet. Vedum vil innføre fullmoms på "luksusbiler". Gjelder el biler som koster over 600 tusen. Det vil ikke Erna i følge lekkasjene.

William_S

Legg inn av William_S »

Budsjettet går jo nå gjennom flere prosesser - det blir fremlegt en tilleggsproposisjon om fire uker tenker jeg før forhandlingene med SV starter. Ofte blir det en del symbolsaker lagt inn her allerede - feks her fikk Høyre/FrP regjeringen fjernet arveavgiften i sin helhet i 2013. Da vil jo uansett SVs alternative statsbudsjett være kjent som er det SVs utgangsposisjon i forhandlingene er. Jeg tror SV ikke vil tøye grensene denne gang - feks så tok det jo H/V/KrF/FrP kun en ukes tid å bli enige i 2013 og det vil se rimelig dårlig ut dersom samarbeidet slår sprekker fra starten av.

Det tok langt lenger tid i de andre budsjettprosessene for å si det sånn med unntak av det året regjeringen var en flertallsregjering.
Sist redigert av William_S den lør okt 09, 2021 8:28 pm, redigert 2 ganger totalt.

William_S

Legg inn av William_S »

PerryAndre skrev: lør okt 09, 2021 8:22 pm Støre regjeringen vil legge frem sitt budsjett omtrent 2 uken ut i desember og vil få navnet tilleggsproposisjon. Vi blir allerede kjent med de viktigste endringene av Solberg regjeringen statsbudsjettet på onsdag. Når Støre og Vedum presenterer regjeringsplattformen.

Snubletråden kan være Ocean Space Center i Trondheim, som er beregnet å koste 7 milliarder kroner. SINTEF og NTNU står bak prosjektet. Vedum vil innføre fullmoms på "luksusbiler". Gjelder el biler som koster over 600 tusen. Det vil ikke Erna i følge lekkasjene.
Tror vi heller sier november. Finansdebatten avholdes jo i begynnelsen av desember og da vil ikke det være mulig å legge frem en tilleggsproposisjon så sent.

William_S

Legg inn av William_S »

Var ikke veldig mye spennende her, de foreslår å senke formuesskatten ytterligere, men det var heller ingen åpenbare snubletråder her.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

William_S skrev: tir okt 12, 2021 10:34 am Var ikke veldig mye spennende her, de foreslår å senke formuesskatten ytterligere, men det var heller ingen åpenbare snubletråder her.
Og 4,8 milliarder i skattelette, blant annet ved å senke trinnskatten....
Den nye regjeringen har gått til valg på noe annet....fordelingsmessig.
Men hvor mye kan egentlig endres? I nyhetene i morges komm tallet 98% frem, altså det av budsjettet som er bundet opp.
Altså kan Støre&Co endre på 2% av statsbudsjettet.
Om et år, når Vedum (?) presenterer statsbudsjettet for 2023, vil det komme større endringer.
Men enda mer skattelettelse til de rikeste....slik Sanner la frem i dag.....har jeg tro på at den nye regjeringen vil endre.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Ikke mye Høyre politikk å se i dette budsjettet. Listhaug har rett om sentrumspartiet Høyre..

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Scuderia skrev: tir okt 12, 2021 11:31 am Ikke mye Høyre politikk å se i dette budsjettet. Listhaug har rett om sentrumspartiet Høyre..
FrP vil vel være lite aktuelle for den nye regjeringen å be om noe støtte, så Listhaugs meninger blir vel lagt lite merke til...

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Scuderia skrev: tir okt 12, 2021 11:31 am Ikke mye Høyre politikk å se i dette budsjettet. Listhaug har rett om sentrumspartiet Høyre..
Mye dyrere bensin, dyrere alkohol, dyrere alt.
Men mer til diktatorer i u-landene. Virker som et rent Venstre -og Krf budsjett. Ikke spor igjen av Høyre, får håpe SP får rettet opp i noe.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 11:42 am
Scuderia skrev: tir okt 12, 2021 11:31 am Ikke mye Høyre politikk å se i dette budsjettet. Listhaug har rett om sentrumspartiet Høyre..
FrP vil vel være lite aktuelle for den nye regjeringen å be om noe støtte, så Listhaugs meninger blir vel lagt lite merke til...
Javel og det vet du?

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Et grått og kjedelig budsjett. For ekspansivt med en videreføring av rødgrønn politikk som de har drevet med de siste 8 årene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Neptun skrev: tir okt 12, 2021 12:05 pm
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 11:42 am
Scuderia skrev: tir okt 12, 2021 11:31 am Ikke mye Høyre politikk å se i dette budsjettet. Listhaug har rett om sentrumspartiet Høyre..
FrP vil vel være lite aktuelle for den nye regjeringen å be om noe støtte, så Listhaugs meninger blir vel lagt lite merke til...
Javel og det vet du?
Dette er et diskusjonsforum, og det jeg skriver er ting jeg antar. Men jeg er ikke synsk, må presisere det.
Støre skal være en usedvanlig dyktig slalomkjører for å vekselvis hente støtte fra ytre venstrefløy og ytre høyrefløy.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 12:09 pm
Støre skal være en usedvanlig dyktig slalomkjører for å vekselvis hente støtte fra ytre venstrefløy og ytre høyrefløy.
Han trenger da ikke gå helt til ytre høyre, det holder i massevis med H.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Boccherini skrev: tir okt 12, 2021 12:14 pm
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 12:09 pm
Støre skal være en usedvanlig dyktig slalomkjører for å vekselvis hente støtte fra ytre venstrefløy og ytre høyrefløy.
Han trenger da ikke gå helt til ytre høyre, det holder i massevis med H.
Det antar jeg kan skje. Høyre kan være pragmatiske og stemme for ting de er enige i. Men AP har jo også en kampklar venstrefløy å ta hensyn til. Også innad i AP.
Sist redigert av fargeblind den tir okt 12, 2021 12:22 pm, redigert 1 gang totalt.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 12:19 pm
Det antar jeg kan skje. Høyre kan være pragmatiske og stemme for ting de er enige i.
Ja, jeg håper det.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Boccherini skrev: tir okt 12, 2021 12:19 pm
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 12:19 pm
Det antar jeg kan skje. Høyre kan være pragmatiske og stemme for ting de er enige i.
Ja, jeg håper det.
Tiden vil vise. Folk flest vil nok uansett merke lite til noe ny politikk i løpet av det første året.
Det er veldig lite som egentlig kan endres i statsbudsjettet for neste år.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 12:19 pm Men AP har jo også en kampklar venstrefløy å ta hensyn til. Også innad i AP.
Det der er en spissrotgang jeg ikke misunner hr.Støre på noen som helst måte, spesielt hva gjelder første del. Det blir noe à là H sitt problem med FrP.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Boccherini skrev: tir okt 12, 2021 12:25 pm
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 12:19 pm Men AP har jo også en kampklar venstrefløy å ta hensyn til. Også innad i AP.
Det der er en spissrotgang jeg ikke misunner hr.Støre på noen som helst måte, spesielt hva gjelder første del. Det blir noe à là H sitt problem med FrP.
Ja. Det blir sikkert interessant å følge med. Men folk flest bør nok ha is i magen.
De rike kommer ikke til å bli flådd, og de fattige vil ikke få spesielt mye mer å rutte med.

Nå er det timeout. Av med nyhetene og ut på sykkeltur. Sola skinner.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 12:31 pm
Nå er det timeout. Av med nyhetene og ut på sykkeltur. Sola skinner.
Husk hjelm!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Og Listhaugs reaksjon er at det er synd på bilistene. Rart de gjorde et dårlig valg….

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 12:09 pm
Neptun skrev: tir okt 12, 2021 12:05 pm
fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 11:42 am
FrP vil vel være lite aktuelle for den nye regjeringen å be om noe støtte, så Listhaugs meninger blir vel lagt lite merke til...
Javel og det vet du?
Dette er et diskusjonsforum, og det jeg skriver er ting jeg antar. Men jeg er ikke synsk, må presisere det.
Støre skal være en usedvanlig dyktig slalomkjører for å vekselvis hente støtte fra ytre venstrefløy og ytre høyrefløy.
De tre partiene på venstresiden Rødt, MDG og SV er lette å forklare som totalt useriøse. De vil avvikle oljenæringen, åpne grensene for storstilt innvandring og er generelt i mot alt som skaper verdier. Inntekter skal de få gjennom å skattlegge de rike (en kortvarig glede)
Kan du definere hva du legger i "ytre høyre".. eller er det bare et lettvint ord du slenger ut i mangel av argumenter?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ekstrem økning i allerede skyhøye drivstoffpriser. Det er ikke bra for næringslivet, det er knusende for mennesker med lav inntekt. Det var en spøk innen rikfolkene til høyre om at den beste måten å få bort køene var å sette opp prisen på bensin, og det er det denne regjeringen gjør nå.

Erna Solberg har styrt landet som en sann sosialdemokrat, med økende statsbudsjett, mer og mer velferd, mindre og mindre ansvar til enkeltmenneske og høyere og høyere avgifter. Jeg er usikker på om vi noen gang vil se en borgelig regjering igjen, eller om valget vil stå mellom sosialdemokrater og sosialister.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

GoingKronos skrev: tir okt 12, 2021 1:20 pm Ekstrem økning i allerede skyhøye drivstoffpriser. Det er ikke bra for næringslivet, det er knusende for mennesker med lav inntekt. Det var en spøk innen rikfolkene til høyre om at den beste måten å få bort køene var å sette opp prisen på bensin, og det er det denne regjeringen gjør nå.

Erna Solberg har styrt landet som en sann sosialdemokrat, med økende statsbudsjett, mer og mer velferd, mindre og mindre ansvar til enkeltmenneske og høyere og høyere avgifter. Jeg er usikker på om vi noen gang vil se en borgelig regjering igjen, eller om valget vil stå mellom sosialdemokrater og sosialister.
Mer og mer velferd?

Jeg er en av disse som sitter nederst ved bordet takket være sykdom. Denne velferden du snakker om har jeg dog ikke merket noe til under Erna. Snarer tvert imot. Så jævlig føler jeg meg behandlet av henne at jeg håper hun setter wienerbrødet i halsen!

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

greyserpent skrev: tir okt 12, 2021 1:57 pm Mer og mer velferd?

Jeg er en av disse som sitter nederst ved bordet takket være sykdom. Denne velferden du snakker om har jeg dog ikke merket noe til under Erna. Snarer tvert imot. Så jævlig føler jeg meg behandlet av henne at jeg håper hun setter wienerbrødet i halsen!
Men du er jo hvit i huden og sikkert mann også. Du har ikke rett på noen ting i dette "landet".

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jeg støtter økt skatt på hytte og sekundærbolig. Har man råd til hytte så har man også råd til å betale mer skatt på den. Og har man ikke råd så får man heller selge. Det er ingen menneskerett å eie en hytte eller sekundærbolig.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

TheBaseline skrev: tir okt 12, 2021 2:08 pm Jeg støtter økt skatt på hytte og sekundærbolig. Har man råd til hytte så har man også råd til å betale mer skatt på den. Og har man ikke råd så får man heller selge. Det er ingen menneskerett å eie en hytte eller sekundærbolig.
Og hvem skal få disse pengene? Det virker som om folk tror disse økte avgiftene går til noe fornuftig, men sannheten er jo mer lønn til politikere, mindre skatt til de superrike, mer penger til utlandet og mer penger til det feilede innvandringsprosjektet.

Vanlige folk kan umulig ha opplevd noe positivt med den vanvittige skatteøkningen som har pågått det siste århundret. De offentlige tjenestene har uten tvil blitt mye verre enn de var tidligere. Så her støtter du bare ditt eget ran.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

TheBaseline skrev: tir okt 12, 2021 2:08 pm Jeg støtter økt skatt på hytte og sekundærbolig. Har man råd til hytte så har man også råd til å betale mer skatt på den. Og har man ikke råd så får man heller selge. Det er ingen menneskerett å eie en hytte eller sekundærbolig.
Nei, det er et gode som burde forbeholdes rikinger selvsagt.
/sarcasm

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

greyserpent skrev: tir okt 12, 2021 1:57 pm

Mer og mer velferd?

Ja, det er bare å se på statsbudsjettet under disse årene, det er en voldsom økning. Og de tok altså over etter den mest røde regjeringen siden 70-tallet og likevel var det bare å bruker mer og mer penger. Det er ikke konservativ eller borgerlig politikk.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

GoingKronos skrev: tir okt 12, 2021 2:35 pm
greyserpent skrev: tir okt 12, 2021 1:57 pm

Mer og mer velferd?

Ja, det er bare å se på statsbudsjettet under disse årene, det er en voldsom økning. Og de tok altså over etter den mest røde regjeringen siden 70-tallet og likevel var det bare å bruker mer og mer penger. Det er ikke konservativ eller borgerlig politikk.
Det burde jo ikke komme som noen overraskelse. Innvandring koster. Oljefondet er allerede bundet opp i fremtidige pensjoner. Dette er noe vi har visst lenge. Hvis du har stemt for innvandringsliberale partier så har du deg selv å takke.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Som vanlig et jallabudsjett som kommer med avgang, det skal vise ansvarlighet og gjøre det vanskelig for påtroppende regjering å endre for mye.

Støtter ikke økt formuesskatt på hytte og et par eiendommer, det er noe mange har uten å være utleiehai. Her kunne man satt en grense på f eks 15 millioner i formue og skattet mer over det. Det vil nå bli færre utleieleiligheter tilgjengelige og bli verre for studenter, boligutbyggere gidder jo som kjent ikke bygge nye leilighetskompleks uten enorme fortjenester.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»