Halvert ferjepris og gratis ferje for små samband

Svar
Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Halvert ferjepris og gratis ferje for små samband

Legg inn av Xpoolman »

AP og SV lover nå halvert pris på ferjebilletter landet over og gratis ferje på samband med under 100000 passasjerer pr. år.
Dette høres jo fantastisk ut men er det realistisk å tro at dette blir en realitet i løpet av de neste 4 åra ?
I såfall fortjener de all honnør for dette tiltaket som et ledd i å styrke norske kystsamfunn :!:
https://www.nrk.no/vestland/lovar-a-hal ... 1.15684206

Brukeravatar
Farmer
Innlegg: 455

Legg inn av Farmer »

Xpoolman skrev: søn okt 10, 2021 1:23 am AP og SV lover nå halvert pris på ferjebilletter landet over og gratis ferje på samband med under 100000 passasjerer pr. år.
Dette høres jo fantastisk ut men er det realistisk å tro at dette blir en realitet i løpet av de neste 4 åra ?
I såfall fortjener de all honnør for dette tiltaket som et ledd i å styrke norske kystsamfunn :!:
https://www.nrk.no/vestland/lovar-a-hal ... 1.15684206
Om det blir en realitet, får det bli en ren bonus. Om ikke, så går det greit om det ble bare litt reduksjon på pris.
Hvor pengene fordeles fra, vil jo være avgjørende om dette er et godt forslag, sett under et.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ser på dette som en seier ifht ferje, selv om jeg personlig ikke blir brydd av dette i hverdagen.

Men heier på feirefolket etter noen år i Forsvaret, dere er mine forbilder!

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Det har vært gratis for syklende og passasjerer å reise med ferge siden 2020.

Teller virkelig mannskapet ombord på ferjene hvor mange passasjerer som er med på turene. Alle dager i året og alle avganger i døgnet?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Flott, takk til Sp (tipper jeg). Hadde de bare kunne tenkt likt ift bompenger og drivstoff.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

PerryAndre skrev: søn okt 10, 2021 10:45 am Det har vært gratis for syklende og passasjerer å reise med ferge siden 2020.

Teller virkelig mannskapet ombord på ferjene hvor mange passasjerer som er med på turene. Alle dager i året og alle avganger i døgnet?
Det er jo ofte snakk om folk som tar den samme ferja dag inn og dag ut, så muligheten for å være en anonym ferjebillett-sniker vil vel etterhvert bli temmelig nær null.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Kan bli en dyr regjering dette også. Nå blir det i utgangspunktet 1,2 mrd. mindre til utdanning, helse og omsorg.

Queenie

Legg inn av Queenie »

HarryH skrev: søn okt 10, 2021 11:35 am Kan bli en dyr regjering dette også. Nå blir det i utgangspunktet 1,2 mrd. mindre til utdanning, helse og omsorg.
Kutte en brøkdel til bistand, ta inn litt færre innvandrere og vips - vi kan ha gratis ferjer overalt, fjerne alle bomstasjoner og egenandel basert tannhelsetjenester. Cry me a river

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Queenie skrev: søn okt 10, 2021 10:53 am Flott, takk til Sp (tipper jeg). Hadde de bare kunne tenkt likt ift bompenger og drivstoff.
Tipper det er enklere å få dette gjennom i Stortinget og spesielt vil det nok være mer spiselig for SV. Lavere bompenger og drivstoffavgifter vil nok SV (og miljøbevegelsen) protestere ganske høylytt mot, men tviler på lavere ferjepriser møter samme motstand. I såfall vil nok SV miste enda flere distriktsvelgere.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Xpoolman skrev: søn okt 10, 2021 1:23 am AP og SV lover nå halvert pris på ferjebilletter landet over og gratis ferje på samband med under 100000 passasjerer pr. år.
Dette høres jo fantastisk ut men er det realistisk å tro at dette blir en realitet i løpet av de neste 4 åra ?
I såfall fortjener de all honnør for dette tiltaket som et ledd i å styrke norske kystsamfunn :!:
https://www.nrk.no/vestland/lovar-a-hal ... 1.15684206
Det virker som at SP leverer på det de har lovt i forhold til dette. Så får vi etterhvert se hva de måtte gi.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fergeprisene er blitt så viktig som symbolsak at bordet har fanget. Dette må den nye regjeringen gjennomføre, og rimelig kjapt.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Folk_flesk skrev: søn okt 10, 2021 10:59 am
PerryAndre skrev: søn okt 10, 2021 10:45 am Det har vært gratis for syklende og passasjerer å reise med ferge siden 2020.

Teller virkelig mannskapet ombord på ferjene hvor mange passasjerer som er med på turene. Alle dager i året og alle avganger i døgnet?
Det er jo ofte snakk om folk som tar den samme ferja dag inn og dag ut, så muligheten for å være en anonym ferjebillett-sniker vil vel etterhvert bli temmelig nær null.
Snakket i dag med en selger som reiser på ulike ferjestrekninger. Du har rett. De som reiser ofte med ferjer bruker autopass brikke på bilen eller en autopass avtale for passasjerer. Man blir registrert som passasjer med mobilnummeret. Det finnes alternative løsninger.

Jeg ser frem til å kjøre gratis med ferje fra Frøya til øya Mausund. Blir det 20 kr literen for bensin. Vil jeg sterkt vurdere å kjøpe enkelte fiskearter på fiskemottaket der fremfor å bruke min tørste skjærgårdsjeep.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Nå er det vanlige folks tur til å ta ferge.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

PerryAndre skrev: søn okt 10, 2021 10:45 am Det har vært gratis for syklende og passasjerer å reise med ferge siden 2020.

Teller virkelig mannskapet ombord på ferjene hvor mange passasjerer som er med på turene. Alle dager i året og alle avganger i døgnet?
Ja, de teller.

Det er et krav at du vet hvor mange du har med deg når du frakter passasjerer.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Boccherini skrev: man okt 11, 2021 8:33 am Nå er det vanlige folks tur til å ta ferge.
Skuffet? Synd for deg.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Queenie skrev: søn okt 10, 2021 11:42 am
HarryH skrev: søn okt 10, 2021 11:35 am Kan bli en dyr regjering dette også. Nå blir det i utgangspunktet 1,2 mrd. mindre til utdanning, helse og omsorg.
Kutte en brøkdel til bistand, ta inn litt færre innvandrere og vips - vi kan ha gratis ferjer overalt, fjerne alle bomstasjoner og egenandel basert tannhelsetjenester. Cry me a river
Får man erstattet mafiaen i arbeids- og næringslivet med seriøse aktører, er det ca. 60 milliarder kr å hente HVERT ÅR. I Norge mangler vi ikke økonomi, heller ikke for å skape et velorganisert seriøst arbeids- og næringsliv og således et bedre samfunn å leve i, bare viljen har manglet.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

I tillegg til dette,burde det være gratis til pensjonister innen forbi sone 1 på buss,slik som i London bl.a
disse småpengene slik som buss,ferje burde være gratis

The Kwames

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

The Kwames skrev: man okt 11, 2021 10:42 am I tillegg til dette,burde det være gratis til pensjonister innen forbi sone 1 på buss,slik som i London bl.a
disse småpengene slik som buss,ferje burde være gratis

The Kwames
Nei. Vi pensjonister har allerede honnørrabatt. 20 kroner for en bussbillett som gjelder i 90 minutter er ikke spesielt dyrt.
Min kampsak er å få reversert nedleggingen av busstilbud i grisgrendte strøk. Og jeg betaler GJERNE for å få buss hjem etter klokka ett. Dagen har jo knapt begynt når klokka er 1300. Siste buss hjem klokka ett er tragisk.
Kan også gjerne betale dobbel pris dersom det blir en buss lørdag og søndag. Slikt har vi dessverre ikke lengre.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

fargeblind skrev: man okt 11, 2021 4:08 pm
The Kwames skrev: man okt 11, 2021 10:42 am I tillegg til dette,burde det være gratis til pensjonister innen forbi sone 1 på buss,slik som i London bl.a
disse småpengene slik som buss,ferje burde være gratis

The Kwames
Nei. Vi pensjonister har allerede honnørrabatt. 20 kroner for en bussbillett som gjelder i 90 minutter er ikke spesielt dyrt.
Min kampsak er å få reversert nedleggingen av busstilbud i grisgrendte strøk. Og jeg betaler GJERNE for å få buss hjem etter klokka ett. Dagen har jo knapt begynt når klokka er 1300. Siste buss hjem klokka ett er tragisk.
Kan også gjerne betale dobbel pris dersom det blir en buss lørdag og søndag. Slikt har vi dessverre ikke lengre.
Vet du hvorfor svensken kjørte opp på ferjekaien og rett på sjøen?

Han var färgeblind.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»