Casper Ruud

Svar
Zanick
Innlegg: 3982

Re: Casper Ruud

Legg inn av Zanick »

Ruud har nå tredje flest seire denne sesongen, delt med Tsitsipas (55). Zverev og Medvedev flest med 57 hver.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

DennisB skrev: fre nov 19, 2021 5:28 pm
Sodajr skrev: fre nov 19, 2021 4:48 pm
lok1 skrev: fre nov 19, 2021 4:46 pm Ber også til høyere makter at kampen går klokken 14 i morgen. Please gud!
Håper det blir kvelds kampen, så Casper får mest mulig hvile.
Det blir det ikke. Djokovic spiller kveldskampen i dag, så da får han ikke tidligkamp i morgen.

Dere kan si hva dere vil, men dette synes jeg er Norges villeste prestasjon i idrett.
Noe annet er jeg uenig i. Til det er idrettene man snakker om for smale, med for få utøvere på topplan.
Casper er ikke på høyde med Warholm, Jakob og Mol og Sørum!

dalagubbe

Legg inn av dalagubbe »

Definitivt topp tre i Norge

lund

Legg inn av lund »

DennisB skrev: fre nov 19, 2021 5:28 pm
Sodajr skrev: fre nov 19, 2021 4:48 pm
lok1 skrev: fre nov 19, 2021 4:46 pm Ber også til høyere makter at kampen går klokken 14 i morgen. Please gud!
Håper det blir kvelds kampen, så Casper får mest mulig hvile.
Det blir det ikke. Djokovic spiller kveldskampen i dag, så da får han ikke tidligkamp i morgen.

Dere kan si hva dere vil, men dette synes jeg er Norges villeste prestasjon i idrett.
Noe annet er jeg uenig i. Til det er idrettene man snakker om for smale, med for få utøvere på topplan.
Er løping og fotball for smale idretter? Nå har jeg hørt det også.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Vanlig volleyball er stort, men sandvolleyball er nesten som en miniidrett å regne. Kan ikke sammenlignes med Casper!

Det sagt, skal ikke heller opprette en egen tråd under Sport Generelt for denne diskusjonen?

lund

Legg inn av lund »

Champis skrev: fre nov 19, 2021 5:30 pm
lund skrev: fre nov 19, 2021 4:36 pm Ganske drøyt at han ikke kommer til å være i nærheten av å vinne årets mannlige utøver på Idrettsgallaen. Gullgenerasjon vi har.

Hva legger du i ikke i nærheten? I midt hode er det han har gjort i år kanskje større enn alt annet, inkludert Warholm og Ingebrigtsen.
Det er ikke i nærheten av Warholms prestasjon nei. Det var en tid som det går uhorvelig langt mellom man ser.

DennisB

Legg inn av DennisB »

MatsEn89 skrev: fre nov 19, 2021 5:33 pm Kan noen forklare meg hvorfor dette er så bra? Han har da vært i finaler før og slått store navn før. Pleide å se på litt tennis før, og har spilt mye, så trenger ingen lang forklaring
Dette er kremen av kremen i tennis. Etter et langt år, spiller de 8 beste et sluttspill. Nå er han sikret å bli blant de fire beste.

Dette kan ikke sammenlignes med seirene han har hatt på grus, mot gode spillere, men ikke de aller største navnene.
Han har tatt steget opp blant de 8 beste i verden dette året. Og viser i dag at han virkelig hører hjemme der.

Det er mange som har tvilt. Som har sett på Casper som en utpreget grusspiller, men som ville falle litt i gjennom på hardcourt, og spesielt innendørs, når han møter de beste.

Her viser han det motsatte. At han vokser med oppgaven, og også slår spillere som er gode, og kanskje best på hardcourt.

Dette er så klasse at jeg har knapt ord.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

For en ubrukelig diskusjon.

lund

Legg inn av lund »

Zanick skrev: fre nov 19, 2021 5:39 pm Vanlig volleyball er stort, men sandvolleyball er nesten som en miniidrett å regne. Kan ikke sammenlignes med Casper!

Det sagt, skal ikke heller opprette en egen tråd under Sport Generelt for denne diskusjonen?
Jo, for all del. Sikkert bedre det.

DennisB

Legg inn av DennisB »

lund skrev: fre nov 19, 2021 5:38 pm
DennisB skrev: fre nov 19, 2021 5:28 pm
Sodajr skrev: fre nov 19, 2021 4:48 pm

Håper det blir kvelds kampen, så Casper får mest mulig hvile.
Det blir det ikke. Djokovic spiller kveldskampen i dag, så da får han ikke tidligkamp i morgen.

Dere kan si hva dere vil, men dette synes jeg er Norges villeste prestasjon i idrett.
Noe annet er jeg uenig i. Til det er idrettene man snakker om for smale, med for få utøvere på topplan.
Er løping og fotball for smale idretter? Nå har jeg hørt det også.
Selvsagt er ÈN GREN innen løping en smalere idrett enn tennis. I tennis er det ÈN klasse, ingen som skiller distanser der. Du kan telle konkurranseutøvere i verden, tennis vil ha mange titalls millioner flere konkurranseutøvere, enn èn enkelt gren i løping.

Når det gjelder fotball, er det selsvagt noe annet. Men det er vanskelig å måle fotballspillere mot hverandre i et konkurranseperspektiv. Jeg antar at du tenker på Haaland. Er han blant de 10 beste fotballspillerne i verden? Ja, kanskje. Jeg kan godt sidestille hans prestasjoner med Casper.

Men alle andre, inkl. Hovland (nr. 10 i verden med færre konkurranseutøvere)?
Nei takk. De når ikke opp.
Sist redigert av DennisB den fre nov 19, 2021 5:47 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

MatsEn89 skrev: fre nov 19, 2021 5:33 pm Kan noen forklare meg hvorfor dette er så bra? Han har da vært i finaler før og slått store navn før. Pleide å se på litt tennis før, og har spilt mye, så trenger ingen lang forklaring

Er du seriøs??

Dette er som at Norge går til semifinale i vm i fotball, og kanskje vel så det

Champis

Legg inn av Champis »

Sodajr skrev: fre nov 19, 2021 5:36 pm
DennisB skrev: fre nov 19, 2021 5:28 pm
Sodajr skrev: fre nov 19, 2021 4:48 pm

Håper det blir kvelds kampen, så Casper får mest mulig hvile.
Det blir det ikke. Djokovic spiller kveldskampen i dag, så da får han ikke tidligkamp i morgen.

Dere kan si hva dere vil, men dette synes jeg er Norges villeste prestasjon i idrett.
Noe annet er jeg uenig i. Til det er idrettene man snakker om for smale, med for få utøvere på topplan.
Casper er ikke på høyde med Warholm, Jakob og Mol og Sørum!

Selvsagt på høyde hvert fall. Vi snakker ve verdens største individuelle idrett omtrent.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Sodajr skrev: fre nov 19, 2021 5:36 pm
DennisB skrev: fre nov 19, 2021 5:28 pm
Sodajr skrev: fre nov 19, 2021 4:48 pm

Håper det blir kvelds kampen, så Casper får mest mulig hvile.
Det blir det ikke. Djokovic spiller kveldskampen i dag, så da får han ikke tidligkamp i morgen.

Dere kan si hva dere vil, men dette synes jeg er Norges villeste prestasjon i idrett.
Noe annet er jeg uenig i. Til det er idrettene man snakker om for smale, med for få utøvere på topplan.
Casper er ikke på høyde med Warholm, Jakob og Mol og Sørum!
LOL som ungdommen sier. Spesielt til de to siste..
Sist redigert av DennisB den fre nov 19, 2021 6:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

lund skrev: fre nov 19, 2021 5:39 pm
Champis skrev: fre nov 19, 2021 5:30 pm
lund skrev: fre nov 19, 2021 4:36 pm Ganske drøyt at han ikke kommer til å være i nærheten av å vinne årets mannlige utøver på Idrettsgallaen. Gullgenerasjon vi har.

Hva legger du i ikke i nærheten? I midt hode er det han har gjort i år kanskje større enn alt annet, inkludert Warholm og Ingebrigtsen.
Det er ikke i nærheten av Warholms prestasjon nei. Det var en tid som det går uhorvelig langt mellom man ser.

Hvis alle med gener til å kunne løpe fort over hekker hadde valgt å gjøre det, så ville nok virkeligheten i den idretten vært veldig annerledes. Selvsagt en gigantisk prestasjon av Warholm, men jeg synes det Casper gjør nå også er helt vilt!

startelver

Legg inn av startelver »

Men i alle dager? Rublev? Han har jo vært umulig å hanskes med for Casper i alle år. Dette er det sykeste jeg har sett. Oddsen på forhånd var 1.50 på Rublev.

Nå Casper, nå er du der du skal være, helt i verdenstoppen. Alt annet etter dette blir en ren bonus.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Champis skrev: fre nov 19, 2021 5:51 pm
lund skrev: fre nov 19, 2021 5:39 pm
Champis skrev: fre nov 19, 2021 5:30 pm


Hva legger du i ikke i nærheten? I midt hode er det han har gjort i år kanskje større enn alt annet, inkludert Warholm og Ingebrigtsen.
Det er ikke i nærheten av Warholms prestasjon nei. Det var en tid som det går uhorvelig langt mellom man ser.

Hvis alle med gener til å kunne løpe fort over hekker hadde valgt å gjøre det, så ville nok virkeligheten i den idretten vært veldig annerledes. Selvsagt en gigantisk prestasjon av Warholm, men jeg synes det Casper gjør nå også er helt vilt!
Og dette er vel hele poenget. Ingen vil ta fra Warholm den enorme prestasjonen han har gjort. Eller tida hans i VM. Men antall konkurranseutøvere er jo enormt mange flere innen tennis, enn de relativt få konkurranseløperne som løper akkurat 400m hekk.
Og det samme vil gjelde Jacob.

Vi må være ærlige nok til å stikke finger`n i jorda her, synes jeg. Hadde løping vært èn gren, så hadde det selvsagt vært noe annet med verdensmester der.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Champis skrev: fre nov 19, 2021 5:48 pm
Sodajr skrev: fre nov 19, 2021 5:36 pm
DennisB skrev: fre nov 19, 2021 5:28 pm

Det blir det ikke. Djokovic spiller kveldskampen i dag, så da får han ikke tidligkamp i morgen.

Dere kan si hva dere vil, men dette synes jeg er Norges villeste prestasjon i idrett.
Noe annet er jeg uenig i. Til det er idrettene man snakker om for smale, med for få utøvere på topplan.
Casper er ikke på høyde med Warholm, Jakob og Mol og Sørum!

Selvsagt på høyde hvert fall. Vi snakker ve verdens største individuelle idrett omtrent.
Dette er for øvrig riktig. Tennis er den største individuelle idretten i verden.
Med bordtennis på andreplass, pga. den enorme interessen i Kina.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

La oss heller glede oss over de fenomenale utøverne vi har i Norge. Det å sammenligne idretter er meningsløst, og måler på ingen måte prestasjonen til verdensenerne i ulike sporter.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Champis skrev: fre nov 19, 2021 5:47 pm
MatsEn89 skrev: fre nov 19, 2021 5:33 pm Kan noen forklare meg hvorfor dette er så bra? Han har da vært i finaler før og slått store navn før. Pleide å se på litt tennis før, og har spilt mye, så trenger ingen lang forklaring

Er du seriøs??

Dette er som at Norge går til semifinale i vm i fotball, og kanskje vel så det
Jeg stilte et spørsmål... og takk til DennisB for svar 🙂

lund

Legg inn av lund »

DennisB skrev: fre nov 19, 2021 6:04 pm
Champis skrev: fre nov 19, 2021 5:51 pm
lund skrev: fre nov 19, 2021 5:39 pm

Det er ikke i nærheten av Warholms prestasjon nei. Det var en tid som det går uhorvelig langt mellom man ser.

Hvis alle med gener til å kunne løpe fort over hekker hadde valgt å gjøre det, så ville nok virkeligheten i den idretten vært veldig annerledes. Selvsagt en gigantisk prestasjon av Warholm, men jeg synes det Casper gjør nå også er helt vilt!
Og dette er vel hele poenget. Ingen vil ta fra Warholm den enorme prestasjonen han har gjort. Eller tida hans i VM. Men antall konkurranseutøvere er jo enormt mange flere innen tennis, enn de relativt få konkurranseløperne som løper akkurat 400m hekk.
Og det samme vil gjelde Jacob.

Vi må være ærlige nok til å stikke finger`n i jorda her, synes jeg. Hadde løping vært èn gren, så hadde det selvsagt vært noe annet med verdensmester der.
Vel, det er jo en ganske grunn til det tenker jeg, og det har med gener å gjøre. Tennis er en mer kompleks idrett, mens idretter som løping i mye større grad er styrt av genetiske forutsetninger når det gjelder hvem som kan nå toppen. Foruten det er idretter som tennis og golf (og sykling for den saks skyld, selv om genetikkomponenten i mye større grad kommer inn der igjen, litt det samme som med langrenn, som også er en ressursidrett) i myyye større grad ressursidretter, i sterk motsetning til idretter som fotball og løping der det generelt har langt mindre å si hvor man er født. Derfor anser jeg også prestasjonen som enda større i slike idretter, fordi utgangspunktet er vanskeligere.

DennisB

Legg inn av DennisB »

lund skrev: fre nov 19, 2021 6:29 pm
DennisB skrev: fre nov 19, 2021 6:04 pm
Champis skrev: fre nov 19, 2021 5:51 pm


Hvis alle med gener til å kunne løpe fort over hekker hadde valgt å gjøre det, så ville nok virkeligheten i den idretten vært veldig annerledes. Selvsagt en gigantisk prestasjon av Warholm, men jeg synes det Casper gjør nå også er helt vilt!
Og dette er vel hele poenget. Ingen vil ta fra Warholm den enorme prestasjonen han har gjort. Eller tida hans i VM. Men antall konkurranseutøvere er jo enormt mange flere innen tennis, enn de relativt få konkurranseløperne som løper akkurat 400m hekk.
Og det samme vil gjelde Jacob.

Vi må være ærlige nok til å stikke finger`n i jorda her, synes jeg. Hadde løping vært èn gren, så hadde det selvsagt vært noe annet med verdensmester der.
Vel, det er jo en ganske grunn til det tenker jeg, og det har med gener å gjøre. Tennis er en mer kompleks idrett, mens idretter som løping i mye større grad er styrt av genetiske forutsetninger når det gjelder hvem som kan nå toppen. Foruten det er idretter som tennis og golf (og sykling for den saks skyld, selv om genetikkomponenten i mye større grad kommer inn der igjen, litt det samme som med langrenn, som også er en ressursidrett) i myyye større grad ressursidretter, i sterk motsetning til idretter som fotball og løping der det generelt har langt mindre å si hvor man er født. Derfor anser jeg også prestasjonen som enda større i slike idretter, fordi utgangspunktet er vanskeligere.
Legitimt poeng det, lund.

Men jeg tror det er få land i verden som ennå har et syn om at tennis er en idrett for de rike, eller for de få, hvor ressursene betyr så mye som man tenkte før. Jeg husker en tid hvor tennis var å regne som en slags sosseidrett, eller en idrett som var for dyr å drive for den vanlige mannen i gata.

Den tiden er borte. Nå bygges det baner og haller nærmest overalt, og spesielt i Sør-Amerika, i Sør-Europa, og i land der klimaet passer best. Og den vanlige mannen og dama i gata har råd til et par passende sko, og en racket å spille med.

Som turneringsleder for flere turneringer i Norge, og fortsatt med kontakter i Norge, vet jeg hvordan interessen har økt gradvis også. Nåløyet mot å bli best i verden, blir smalere og smalere. Og allikevel har vi nå fått en nordmann inn blant de aller beste i verden.

Det antas at ca. 1 billion mennesker i verden følger tennis, og de fleste av dem igjen spiller selv. Mange også i konkurranser, lokale og nasjonale. Det har blitt flere og flere baner over hele verden.
Tennis er enormt stort i Sør-Amerika, og i Midt- og Sør-Europa. Men også i alle andre deler av verden har interessen økt.

https://www.worldatlas.com/articles/wha ... world.html

Olmbas

Legg inn av Olmbas »

For en som har fulgt tennis siden Bjørn Borg sine glansdager er Ruud sine prestasjoner i år helt spinnvillt og meget imponerende.

Er ikke så stor fan av å sette ulike prestasjoner opp mot hverandre, men å bli ranket som topp 10 i en øvelse der du må beherske mental roughness i tillegg til fysikk og teknikk må tennis være en av de vanskeligst grener man kan prøve seg på.

Hatten av for Ruud sine prestasjoner, som også med sin væremåte raskt vil kunne bli en av fansen favoritt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Olmbas skrev: fre nov 19, 2021 6:59 pm For en som har fulgt tennis siden Bjørn Borg sine glansdager er Ruud sine prestasjoner i år helt spinnvillt og meget imponerende.

Er ikke så stor fan av å sette ulike prestasjoner opp mot hverandre, men å bli ranket som topp 10 i en øvelse der du må beherske mental roughness i tillegg til fysikk og teknikk må tennis være en av de vanskeligst grener man kan prøve seg på.

Hatten av for Ruud sine prestasjoner, som også med sin væremåte raskt vil kunne bli en av fansen favoritt.
Tror det er godt vi kommer tilbake til trådens tema ja.

Det siste du skriver, er gledelig å se går i retning Casper for tiden. Han har kanskje ikke hatt den appellen som de mest populære spillerne har, men det er gøy å se at publikum trykker han mer og mer til sitt bryst nå. Dette kommer. Med prestasjoner kommer også publikumsappell. Og han får den først og fremst for sin faire og respektfulle oppførsel. Det synes jeg er spesielt gledelig å se.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Vil bare skyte inn et argument som man må ha i bakhodet når man diskuterer størrelse på idretter og antall som driver med idretten. Når det kommer til f.eks. 400m hekk så er det så og si ingen som driver med det på breddenivå eller hobbynivå, i f.eks. tennis, golf eller fotball for den saks skyld er dette idretter som man kan holder på med som såkalt breddeutøver eller ha som hobby i mye større grad.

Ellers ser jeg ikke poenget med at man skal sammenligne prestasjoner eller behovet for å dra andre prestasjoner ned selv om man er uenig i grad av oppmerksomhet de ulike idrettene får. En seier er en seier og oppleves nok stort uansett for den som vinner. Alle som vinner har lagt ned enorme treningsmengder og jobbet knallhardt for det, uavhengig av hvor mange som driver med idretten på verdensbasis.

Til slutt vil jeg bare si at jeg er meget imponert over Casper og de stegene han har tatt i år. Han er fortsatt ganske ung og kan fortsatt ta flere steg. Lykkes han med dette kan han ta det siste steget med å etablere seg helt der oppe i de største turneringene på jevnlig basis ser jeg for meg.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

lund skrev: fre nov 19, 2021 4:36 pm Ganske drøyt at han ikke kommer til å være i nærheten av å vinne årets mannlige utøver på Idrettsgallaen. Gullgenerasjon vi har.
Skulle han vinne hele greia i Torino, så står han like sterkt som Karsten og Jacob i mine øyne. Og burde muligens få prisen. Men er redd juryen vil ha problemer med å forbigå OL-Gull og verdensrekord.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

sexxes skrev: fre nov 19, 2021 4:51 pm
UK1902 skrev: fre nov 19, 2021 2:09 pm Casper passerte vel forresten Christian i antall ATP-seire etter seieren mot Norrie. 116 mot 115 nå, så da er vel alle faren sine rekorder slått?
Nja. Faren har jo vært like langt i GS, og også den som har vært nærmest kvartfinale.
Vi har faktisk hatt en nordmann i en kvartfinale i GS. Husker ikke hva han heter, men var vel på slutten av 80 tallet. En som hadde gjennom resultater som collegespiller kommet med i US opens dobbelturnering som amatør og gikk helt til kvartfinalen.

Number4

Legg inn av Number4 »

Du tenker sikkert på, Bent Ove Pedersen.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Number4 skrev: fre nov 19, 2021 9:01 pm Du tenker sikkert på, Bent Ove Pedersen.
Ja stemmer, var forøvrig i 91 han nådde kvartfinalen i US open. Husker jeg så kampen på TV da den faktisk gikk på Centrecourten.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Kjetil-e skrev: fre nov 19, 2021 8:56 pm Vi har faktisk hatt en nordmann i en kvartfinale i GS. Husker ikke hva han heter, men var vel på slutten av 80 tallet. En som hadde gjennom resultater som collegespiller kommet med i US opens dobbelturnering som amatør og gikk helt til kvartfinalen.
Imponerende hukommelse.

Ruud tok seg også til kvartfinale i årets Wimbledon i dubbel.

Så har vi legendariske Molla Mallory. Vant US Open åtte ganger, men det begynner å bli noen år siden.

Number4

Legg inn av Number4 »

Zanick skrev: fre nov 19, 2021 9:07 pm
Så har vi legendariske Molla Mallory. Vant US Open åtte ganger, men det begynner å bli noen år siden.
De 4 første som norsk statsborger. Mosvik har en stor datter, Molla Bjurstedt og en stor sønn, Petter Northug.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»