Casper Ruud

Svar
drazyc

Re: Casper Ruud

Legg inn av drazyc »

Nei, man må bare konstatere at hans nivå i 2023 (i gjennomsnitt) er markant lavere enn i 2022 (og 2021). Han har noen gode enkeltkamper fremdeles, som mot Baez og Kecmanovic i Estoril, men snittnivået er rett og slett betraktelig lavere, og da taper han et drøss med kamper med en gang. Synes det ser ut som han sliter med helt grunnleggende ting, som forberedelser til forehand, nok sats i førsteserven og reaksjonstid på defensiven. Noe av det mer bemerkelsesverdige er alle de stygge upressede feilene han gjør med forehand - virkelig upressede feil med stor U.

Jeg hadde håpet at seieren i Estoril kunne virke forløsende, men den gang ei. Man må bare forberede seg på et stort rankingfall i år hvis ikke noe spesielt skjer de neste månedene.

Kan det være på tide å få inn noen nye personer i trenerteamet? Han har hatt Christian og Pedro Clar nå i en god del år, og jeg tror ikke det ville vært så dumt å få inn noen nye stemmer for å utvikle seg.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Noe sier meg at han denne sesongen har prøvd å vektlegge de elementene i spillet hans som kan bli bedre istedenfor å holde ved like de store styrkene han har. Alltid et dilemma det. Det grunnleggende i spillet ser mye mer shaky ut. Mot Zandschulp stusset jeg over at han hele tiden skulle prøve å rushe poengene og søke fremover. Det er ikke hans A game, for å si det forsiktig.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Nå skal vi ikke male fanden helt på veggen enda, det er tydeligvis også noe med forholdene som ikke er helt til hans gunst og så tar det alltid på både fysisk og mentalt å vinne en turnering. Så har Casper tradisjonelt vært god å prestere flere uker på rad, så slik sett var dette litt skuffende.

Nå blir det vel Barcelona neste uke og så Madrid og Roma før French Open. Han bør få seg et par gode resultater der både med tanke på selvtillit og ranking.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Fikk ikke sett kampen i dag, men jeg syns et vesentlig problem er forehanden. Syns ikke den har vært like gjennomtrengende i år som den har vært de foregående sesongene. Så skal det sies at en del turneringer i år har hatt litt tunge eller vindfulle forhold enten pga. vær eller andre baller enn tidligere. Nå skulle ikke det i seg selv være mer i disfavør Ruud enn noen andre, men det kan være nok til at man føler at noe ikke fungerer helt eller er off-beat, og så greier man ikke komme seg inn i det igjen. Men det er nok først og fremst noe teknisk som ikke stemmer helt, kanskje timing, uten at jeg har gått inn og analysert dette i detalj.

Syns uansett at et par av kampene i Estoril var veldig bra, så vi får se om han kan gjøre det skarpere etter hvert. Men det skal vel holde hardt å kopiere de to siste sesongene om det ikke tar seg opp ganske så snart.

startelver

Legg inn av startelver »

Dette var overraskende, hadde ihvertfall regnet med semi her.

Verdt å merke seg at danske Rune er videre, ranket nummer 9 i verden. Skal passe seg litt bakover

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jeg har sett noe spekulasjon om at han har slått opp med dama si, og at dette kanskje kan forklare hvorfor han har vært så svak i det siste. Ikke vet jeg, men jeg tror det er mer sammensatt enn som så (selv om det mot formodning er sant). Jeg tror han har godt av et trenerskifte for å ha mer framgang. Jeg føler han har stagnert litt.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

TheBaseline skrev: tor apr 13, 2023 9:21 pm Jeg har sett noe spekulasjon om at han har slått opp med dama si, og at dette kanskje kan forklare hvorfor han har vært så svak i det siste. Ikke vet jeg, men jeg tror det er mer sammensatt enn som så (selv om det mot formodning er sant). Jeg tror han har godt av et trenerskifte for å ha mer framgang. Jeg føler han har stagnert litt.
Det stemmer ikke.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

lok1 skrev: tor apr 13, 2023 9:24 pm
TheBaseline skrev: tor apr 13, 2023 9:21 pm Jeg har sett noe spekulasjon om at han har slått opp med dama si, og at dette kanskje kan forklare hvorfor han har vært så svak i det siste. Ikke vet jeg, men jeg tror det er mer sammensatt enn som så (selv om det mot formodning er sant). Jeg tror han har godt av et trenerskifte for å ha mer framgang. Jeg føler han har stagnert litt.
Det stemmer ikke.
OK, som sagt jeg vet ikke, jeg følger ikke med. Tror uansett han kunne trenge et trenerskifte.

drazyc

Legg inn av drazyc »

TheBaseline skrev: tor apr 13, 2023 9:21 pm Jeg har sett noe spekulasjon om at han har slått opp med dama si, og at dette kanskje kan forklare hvorfor han har vært så svak i det siste. Ikke vet jeg, men jeg tror det er mer sammensatt enn som så (selv om det mot formodning er sant). Jeg tror han har godt av et trenerskifte for å ha mer framgang. Jeg føler han har stagnert litt.
Hun satt på tribunen i Monte Carlo, så det tror jeg nok er et usant rykte.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: tor apr 13, 2023 5:38 pm Fikk ikke sett kampen i dag, men jeg syns et vesentlig problem er forehanden. Syns ikke den har vært like gjennomtrengende i år som den har vært de foregående sesongene. Så skal det sies at en del turneringer i år har hatt litt tunge eller vindfulle forhold enten pga. vær eller andre baller enn tidligere. Nå skulle ikke det i seg selv være mer i disfavør Ruud enn noen andre, men det kan være nok til at man føler at noe ikke fungerer helt eller er off-beat, og så greier man ikke komme seg inn i det igjen. Men det er nok først og fremst noe teknisk som ikke stemmer helt, kanskje timing, uten at jeg har gått inn og analysert dette i detalj.

Syns uansett at et par av kampene i Estoril var veldig bra, så vi får se om han kan gjøre det skarpere etter hvert. Men det skal vel holde hardt å kopiere de to siste sesongene om det ikke tar seg opp ganske så snart.
Ja, det er noe som ikke stemmer med forehanden. Men jeg tror ikke det er selve slaget, jeg tror det er fotarbeidet/forberedelsen. Kan se ut som han sliter med å være i god nok balanse i mange slag, selv der han får masse tid. Noen av de feilene mot Struff var virkelig stygge - avsluttende forehander han bare skal sette vekk, som han slår flere meter ut. Casper har jo heftig rotasjon med lang baksving, så om han starter bevegelsen feil eller i litt ubalanse, er det mye som kan gå galt. Det kan være en kombinasjon av nøling/usikkerhet og at han kanskje ikke har trent nok på "basics" den siste tiden. Han har jo innrømmet selv at han kanskje har blitt litt for analytisk med tanke på motstander, istedenfor å fokusere på seg selv og eget spill.

Men det er ikke bare forehand. Serven har også vært dårligere i 2023 - i snitt. Veldig mye går i nett. Servebevegelsen er den aller mest komplekse i tennis og krever jevnlig vedlikehold.

Enig i at han viste bedre takter i Estoril. Samtidig må man ikke glemme at konkurransen ikke var spesielt sterk. Var nære på å ryke mot Halys, som riktignok spilte godt. Casper har ennå til gode å slå en topp 30-spiller i år (han har ikke kommet langt nok i turneringene til å hevde seg).

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre apr 14, 2023 2:55 pm
Skraevadottir skrev: tor apr 13, 2023 5:38 pm Fikk ikke sett kampen i dag, men jeg syns et vesentlig problem er forehanden. Syns ikke den har vært like gjennomtrengende i år som den har vært de foregående sesongene. Så skal det sies at en del turneringer i år har hatt litt tunge eller vindfulle forhold enten pga. vær eller andre baller enn tidligere. Nå skulle ikke det i seg selv være mer i disfavør Ruud enn noen andre, men det kan være nok til at man føler at noe ikke fungerer helt eller er off-beat, og så greier man ikke komme seg inn i det igjen. Men det er nok først og fremst noe teknisk som ikke stemmer helt, kanskje timing, uten at jeg har gått inn og analysert dette i detalj.

Syns uansett at et par av kampene i Estoril var veldig bra, så vi får se om han kan gjøre det skarpere etter hvert. Men det skal vel holde hardt å kopiere de to siste sesongene om det ikke tar seg opp ganske så snart.
Ja, det er noe som ikke stemmer med forehanden. Men jeg tror ikke det er selve slaget, jeg tror det er fotarbeidet/forberedelsen. Kan se ut som han sliter med å være i god nok balanse i mange slag, selv der han får masse tid. Noen av de feilene mot Struff var virkelig stygge - avsluttende forehander han bare skal sette vekk, som han slår flere meter ut. Casper har jo heftig rotasjon med lang baksving, så om han starter bevegelsen feil eller i litt ubalanse, er det mye som kan gå galt. Det kan være en kombinasjon av nøling/usikkerhet og at han kanskje ikke har trent nok på "basics" den siste tiden. Han har jo innrømmet selv at han kanskje har blitt litt for analytisk med tanke på motstander, istedenfor å fokusere på seg selv og eget spill.

Men det er ikke bare forehand. Serven har også vært dårligere i 2023 - i snitt. Veldig mye går i nett. Servebevegelsen er den aller mest komplekse i tennis og krever jevnlig vedlikehold.

Enig i at han viste bedre takter i Estoril. Samtidig må man ikke glemme at konkurransen ikke var spesielt sterk. Var nære på å ryke mot Halys, som riktignok spilte godt. Casper har ennå til gode å slå en topp 30-spiller i år (han har ikke kommet langt nok i turneringene til å hevde seg).
Helt enig i denne oppsummeringen, og syns som deg at serven også har vært svakere enn i fjor høst (særlig). Jeg kan skrive under på at det er et helsike uten like når man ikke får til serven teknisk. Men har du sett på hva det kan være? Ujevne ballkast, dårlig timing, for lite eller for mye rotasjon e.l.?

spårt

Legg inn av spårt »

Etter Tsitsipas’ og Medvedevs tap i dag klatrer Casper tilbake til nummer 3 på rankinga.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Holger Rune klar for sin andre 1000-finale (vant i Paris ifjor). Hadde vært fint om Ruud snart tok en skikkelig turneringsseier og ble kvitt 250-stempelet.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Lew_Ashby skrev: fre apr 14, 2023 4:51 pm Holger Rune klar for sin andre 1000-finale (vant i Paris ifjor). Hadde vært fint om Ruud snart tok en skikkelig turneringsseier og ble kvitt 250-stempelet.
Større talent enn Ruud

Ruud er nok maksimum 500 titler sånn som han spiller for tiden

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Mr.Meep skrev: fre apr 14, 2023 4:57 pm Større talent enn Ruud

Ruud er nok maksimum 500 titler sånn som han spiller for tiden
Tenker vi skal være forsiktig med å si at en 24 år gammel x2 GS-finalist er maksimum 500-tittelvinner pga en formdupp.

Men holder Rune foran mtp opptelling ved karriereslutt ja.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Lew_Ashby skrev: fre apr 14, 2023 4:51 pm Holger Rune klar for sin andre 1000-finale (vant i Paris ifjor). Hadde vært fint om Ruud snart tok en skikkelig turneringsseier og ble kvitt 250-stempelet.
Han er vel bare klar for semifinale, syns ikke vi skal gi klysa noe ekstra!

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GoingKronos skrev: fre apr 14, 2023 7:27 pm
Lew_Ashby skrev: fre apr 14, 2023 4:51 pm Holger Rune klar for sin andre 1000-finale (vant i Paris ifjor). Hadde vært fint om Ruud snart tok en skikkelig turneringsseier og ble kvitt 250-stempelet.
Han er vel bare klar for semifinale, syns ikke vi skal gi klysa noe ekstra!
Ah, faen! Sorry for feilinformasjon folkens.

Rune skal helst ikke få en dritt gratis.

startelver

Legg inn av startelver »

KLysa Rune vil bli like mye hatet som McEnroe i sin tid.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Ny kamp om en liten time. Mot amerikaneren Ben Shelton, mannen han tapte mot i Cincinnati i fjor.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

lok1 skrev: tir apr 18, 2023 11:51 am Ny kamp om en liten time. Mot amerikaneren Ben Shelton, mannen han tapte mot i Cincinnati i fjor.
Bør jo ikke være for mye motstand på grus, vi får se.

startelver

Legg inn av startelver »

Vant første sett 6-2

Thomas
Innlegg: 633

Legg inn av Thomas »

Casper virker påskrudd synes jeg. Han gjør det vrient for Shelton med variert og godt spill. Likere

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Strever litt mer i andre sett, en del enkle feil.
Men holder jo mot en vettaskremt 12-åring

Luchs

Legg inn av Luchs »

Casper og tiebreaks altså. Der har han visst iallfall korrekt rating. Men jeg syns han gjør masse smarte ting hele kampen, godt jobba.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Svakt 2.sett, tar seg sammen på slutten - men det er langt unna nivå for å gå langt her.

BioDex

Legg inn av BioDex »

GoingKronos skrev: tir apr 18, 2023 2:20 pm Svakt 2.sett, tar seg sammen på slutten - men det er langt unna nivå for å gå langt her.
Bør klare en semi her, men da blir det også bom stopp mot Alcaraz.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Regner med at det blir Cerundolo i neste, slettes ingen walkover. Kan jo ikke helt stole på Casper ennå.. Formduppen er forunderlig lang.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bjonte skrev: tir apr 18, 2023 6:05 pm Regner med at det blir Cerundolo i neste, slettes ingen walkover. Kan jo ikke helt stole på Casper ennå.. Formduppen er forunderlig lang.
Heldigvis er Cerundolo også i tvilsom form, kjenner ikke til Passaro - men italiener på grus kan bli utfordrende for han. Så Passaro vant 6-1, 6-1 i 1.runde mot oldingen Verdasco. Men var sikkert gøy og en selvtillitsbust.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Noen som er på kampen? Casper spiller bra i dag. Var ett game han var litt mer ujevn, men ellers ganske bra i dag (ingen jinx please).

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

TheBaseline skrev: tor apr 20, 2023 7:11 pm Noen som er på kampen? Casper spiller bra i dag. Var ett game han var litt mer ujevn, men ellers ganske bra i dag (ingen jinx please).
Sorry folkens for den jinxen :(

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»