Vindkraftanlegg må rives?

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Vindkraftanlegg må rives?

Legg inn av newsflash »

I dag er det en måned etter at dommen i høyesterett falt. Og ingenting har skjedd. Absolutt ingenting.

Det er en grunnleggende del av maktfordelingsprinsippet at den utøvende makt følger pålegg fra den lovgivende. Det vet alle involverte parter. Allikevel skjer det ingenting...

DN har mange interessante betraktninger rundt dette:

"Det som har skapt mange av de praktiske problemene i saken, er at vindkraftutbyggerne har tiltrådt eiendommene før gyldigheten av ekspropriasjonsvedtaket var endelig avgjort i domstolene.

Det ligger i selve systemet med forhåndstiltredelse at utbygger påtar seg risikoen for at erstatningsbeløpet blir høyere enn man hadde regnet med og, kan man hevde, at det ikke blir noen ekspropriasjon overhodet."


Link

Baldor

Legg inn av Baldor »

Reinsdyr bryr seg lite om støy fra omgivelsene. De rusler bedagelig langs trafikkerte veier med mye støy fra kjøretøy, ved jernbanen der det er høyt støynivå fra tog.
Reinsdyr er godt vant til høyt støynivå i fjellet der vinden generere et mye høyere støynivå enn det vindmøller gjør.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Baldor skrev: lør nov 13, 2021 10:33 am Reinsdyr bryr seg lite om støy fra omgivelsene. De rusler bedagelig langs trafikkerte veier med mye støy fra kjøretøy, ved jernbanen der det er høyt støynivå fra tog.
Reinsdyr er godt vant til høyt støynivå i fjellet der vinden generere et mye høyere støynivå enn det vindmøller gjør.
Dersom det er så gode beiteområder mellom vindmøllene, antar jeg at reinsdyrene slett ikke vil løpe vekk fra maten når de blir sultne. Reineierne bør da i hvertfall gi det en sjanse, og ta med dyrene dit hvor de finner så mye mat.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Baldor skrev: lør nov 13, 2021 10:33 am Reinsdyr bryr seg lite om støy fra omgivelsene. De rusler bedagelig langs trafikkerte veier med mye støy fra kjøretøy, ved jernbanen der det er høyt støynivå fra tog.
Reinsdyr er godt vant til høyt støynivå i fjellet der vinden generere et mye høyere støynivå enn det vindmøller gjør.
Nå er det ingen som er uenig i at disse vindkraftanleggene ødelegger for reindrifta. Heller ikke Fosen Vind. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig at Fosen Vind betaler erstatning til samene, samt at de betaler for vinterforing (slik de gjør i dag), eller om anleggene må rives.

Jussen er egentlig ikke komplisert. Anleggene må bort. Det som er komplisert er å forsøke å komme seg rundt denne dommen, slik det jobbes for nå.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: lør nov 13, 2021 10:50 am
Baldor skrev: lør nov 13, 2021 10:33 am Reinsdyr bryr seg lite om støy fra omgivelsene. De rusler bedagelig langs trafikkerte veier med mye støy fra kjøretøy, ved jernbanen der det er høyt støynivå fra tog.
Reinsdyr er godt vant til høyt støynivå i fjellet der vinden generere et mye høyere støynivå enn det vindmøller gjør.
Nå er det ingen som er uenig i at disse vindkraftanleggene ødelegger for reindrifta. Heller ikke Fosen Vind. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig at Fosen Vind betaler erstatning til samene, samt at de betaler for vinterforing (slik de gjør i dag), eller om anleggene må rives.

Jussen er egentlig ikke komplisert. Anleggene må bort. Det som er komplisert er å forsøke å komme seg rundt denne dommen, slik det jobbes for nå.
Dommen går vel ut på at vindmøllene er i veien for at samene skal dyrke sin kultur uforstyrret. I et urørt landskap.
Jeg vet ikke noe om hvor mye beite som er blitt utilgjengelig, heller ikke om de har prøvd å sette dyrene på beite i området. Det kunne vært interessant å få servert noen tall på hvor mye mat dyrene hadde der før og hvor mye de har nå, og hvor mange dyr som har blitt satt på vinterbeite der nå sammenlignet med hvor mange det var før.
Dersom reinsdyrene ikke bryr seg, er det ikke noe problem, men dersom de løper sin vei, har selvfølgelig reineierne et problem.
Hvor mye har samene prøvd? Noen som vet?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 11:04 am
Dommen går vel ut på at vindmøllene er i veien for at samene skal dyrke sin kultur uforstyrret. I et urørt landskap.
Jeg vet ikke noe om hvor mye beite som er blitt utilgjengelig, heller ikke om de har prøvd å sette dyrene på beite i området. Det kunne vært interessant å få servert noen tall på hvor mye mat dyrene hadde der før og hvor mye de har nå, og hvor mange dyr som har blitt satt på vinterbeite der nå sammenlignet med hvor mange det var før.
Områdene er ikke egnet for vinterbeite. Punktum. Det er det ingen som er uenig i, det er derfor Fosen kraft betaler for vinterforing av rein, i tillegg til at de skulle betale millioner i erstatning.

Fosen vind tok en risiko når de satte i gang bygging av denne vindparken før det juridiske var avklart. Det var ikke slik at det manglet på advarsler, allerede i 2018 (altså før parken var i drift) så ba FN om at videre utbygging måtte stoppes frem til det juridiske var avklart. OED og regjeringen valgte imidlertid å ignorere dette og ga Fosen Vind tillatelse til å fortsette.

Link

I etterkant er det åpenbart at saken burde vært stoppet senest da.

Kent

Legg inn av Kent »

Sier seg selv at reinen ikke finner mye spiselig på et gigantisk industriområde.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Kent skrev: lør nov 13, 2021 11:22 am Sier seg selv at reinen ikke finner mye spiselig på et gigantisk industriområde.
Har de fjernet all reinlaven (eller hva det er de spiser) i dette store området?
Men det sier seg ikke selv. Ingen ting sier seg selv. Det sier seg ikke selv hvor mye mindre mat det er nå sammenlignet med før.

Kent

Legg inn av Kent »

fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 11:43 am
Kent skrev: lør nov 13, 2021 11:22 am Sier seg selv at reinen ikke finner mye spiselig på et gigantisk industriområde.
Har de fjernet all reinlaven (eller hva det er de spiser) i dette store området?
Men det sier seg ikke selv. Ingen ting sier seg selv. Det sier seg ikke selv hvor mye mindre mat det er nå sammenlignet med før.
Det er bygget kilometervis med vei i disse områdene. Reinen spiser ikke grus.

Vindmøllene er heller ikke reist rett ut av uberørt mark. Hver mølle er bygget på det som kunne vært enorme parkeringsplasser.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Kent skrev: lør nov 13, 2021 11:54 am
fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 11:43 am
Kent skrev: lør nov 13, 2021 11:22 am Sier seg selv at reinen ikke finner mye spiselig på et gigantisk industriområde.
Har de fjernet all reinlaven (eller hva det er de spiser) i dette store området?
Men det sier seg ikke selv. Ingen ting sier seg selv. Det sier seg ikke selv hvor mye mindre mat det er nå sammenlignet med før.
Det er bygget kilometervis med vei i disse områdene. Reinen spiser ikke grus.

Vindmøllene er heller ikke reist rett ut av uberørt mark. Hver mølle er bygget på det som kunne vært enorme parkeringsplasser.
Dersom vi begynner å bygge ned det vi har av fornybar kraft, vil det føre til mer kullkraft. Og da er uansett spikrene en gang for alle slått i kista for reindriften etterhvert som klimaendringene ødelegger beiteområdene.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 12:03 pm Dersom vi begynner å bygge ned det vi har av fornybar kraft, vil det føre til mer kullkraft. Og da er uansett spikrene en gang for alle slått i kista for reindriften etterhvert som klimaendringene ødelegger beiteområdene.
Tja, vi kan vel starte med å effektivisere turbinene i de eksisterende vannkraftverkene? Stort potensiale her.

Forøvrig kjenner jeg ikke til et eneste kullkraftverk i Norge..?

Kent

Legg inn av Kent »

fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 12:03 pm
Kent skrev: lør nov 13, 2021 11:54 am
fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 11:43 am
Har de fjernet all reinlaven (eller hva det er de spiser) i dette store området?
Men det sier seg ikke selv. Ingen ting sier seg selv. Det sier seg ikke selv hvor mye mindre mat det er nå sammenlignet med før.
Det er bygget kilometervis med vei i disse områdene. Reinen spiser ikke grus.

Vindmøllene er heller ikke reist rett ut av uberørt mark. Hver mølle er bygget på det som kunne vært enorme parkeringsplasser.
Dersom vi begynner å bygge ned det vi har av fornybar kraft, vil det føre til mer kullkraft. Og da er uansett spikrene en gang for alle slått i kista for reindriften etterhvert som klimaendringene ødelegger beiteområdene.
Vanskelig å ta stilling til slik synsing. Og som nevnt over her, vi har vel ikke et eneste kullkraftverk i Norge.

Oppgrader vannkraften og kutt utenlandskablene, så har vi overflod av strøm.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

newsflash skrev: lør nov 13, 2021 11:14 am Fosen vind tok en risiko når de satte i gang bygging av denne vindparken før det juridiske var avklart. Det var ikke slik at det manglet på advarsler, allerede i 2018 (altså før parken var i drift) så ba FN om at videre utbygging måtte stoppes frem til det juridiske var avklart. OED og regjeringen valgte imidlertid å ignorere dette og ga Fosen Vind tillatelse til å fortsette.
Det er så smått utrolig at de satte i gang med denne utbyggingen. Høyesterett med 11 høyesterettsdommere i storkammer var énstemmig enige om at utbyggingen er ulovlig. Ikke så mye som én dissident! Da må utbyggerne også ha blitt advart av sine jurister om at dette i det minste kanskje kunne være ulovlig. Hvis ikke må de ha gjort bruk av jurister fra nedenfor laveste hylle i sine vurderinger. Det vil si oppsop fra gulvet.

Og jeg har enda ikke sett at noen har fått sparken noen steder på grunn av dette. I min verden kvalifiserer det hele til ubetinget fengselsstraff for noen, uten at jeg har helt klart for meg hvilke personer som har hovedansvaret for galskapen.

Når det er sagt så sier det seg selv at turbinene må demonteres og terrenget restaureres, med mindre de får til en avtale som de samiske rettighetshaverne kan godta.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Kent skrev: lør nov 13, 2021 2:39 pm
fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 12:03 pm
Kent skrev: lør nov 13, 2021 11:54 am
Det er bygget kilometervis med vei i disse områdene. Reinen spiser ikke grus.

Vindmøllene er heller ikke reist rett ut av uberørt mark. Hver mølle er bygget på det som kunne vært enorme parkeringsplasser.
Dersom vi begynner å bygge ned det vi har av fornybar kraft, vil det føre til mer kullkraft. Og da er uansett spikrene en gang for alle slått i kista for reindriften etterhvert som klimaendringene ødelegger beiteområdene.
Vanskelig å ta stilling til slik synsing. Og som nevnt over her, vi har vel ikke et eneste kullkraftverk i Norge.

Oppgrader vannkraften og kutt utenlandskablene, så har vi overflod av strøm.
Det spiller ingen rolle om kullet brennes i europa eller i Norge, da. Reindriftssamene begynte i hvertfall for lenge siden å varsle om at klimaendringene forårsaket av menneskelig brenning av fossile brensler ødelegger beitene.
MInst femten, kanskje tyve år siden jeg første gang leste om samenes bekymring for fremtiden på grunn av klimaendringene.
Men ja, jeg er 120% enig i at eierne av vannkraftverkene i dette landet må få ut fingeren og oppgradere gamle kraftverk. Men jeg antar de som eier kraftverkene ikke vil gjøre noe særlig før staten (du og jeg.....skattebetalerne) tar utgiftene for dem.
Men altså.....dersom vi bygger ned fornybar energi og har mindre å eksportere, vil selvfølgelig dette bli kompensert for ved at det må fyres mer med kull i Europa.
Fjernes fornybar energi, er det garantien for at klimaendringene til slutt vil utradere reindriften. Vi er allerede godt på vei.
Jeg minner også om at de mest rabiate elbilhaterne i årevis har påstått at norske elbiler lades med kullkraft. (funfact)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Sisyfos skrev: lør nov 13, 2021 3:25 pm Det er så smått utrolig at de satte i gang med denne utbyggingen. Høyesterett med 11 høyesterettsdommere i storkammer var énstemmig enige om at utbyggingen er ulovlig. Ikke så mye som én dissident! Da må utbyggerne også ha blitt advart av sine jurister om at dette i det minste kanskje kunne være ulovlig. Hvis ikke må de ha gjort bruk av jurister fra nedenfor laveste hylle i sine vurderinger. Det vil si oppsop fra gulvet.

Og jeg har enda ikke sett at noen har fått sparken noen steder på grunn av dette. I min verden kvalifiserer det hele til ubetinget fengselsstraff for noen, uten at jeg har helt klart for meg hvilke personer som har hovedansvaret for galskapen.

Når det er sagt så sier det seg selv at turbinene må demonteres og terrenget restaureres, med mindre de får til en avtale som de samiske rettighetshaverne kan godta.
Ikke bare selskapets jurister burde fanget opp dette, de juristene som finnes i OED burde jo helt klart satt på bremsen.

Denne saken er imidlertid bare toppen av isfjellet, det finnes en rekke eksempler fra andre vindkraftutbygginger der lover og regler er blitt ignorert av konsesjonsinnehaverne uten at det har fått konsekvenser. Her har en skulle bygd ut vindkraft for enhver pris.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 10:49 am
Baldor skrev: lør nov 13, 2021 10:33 am Reinsdyr bryr seg lite om støy fra omgivelsene. De rusler bedagelig langs trafikkerte veier med mye støy fra kjøretøy, ved jernbanen der det er høyt støynivå fra tog.
Reinsdyr er godt vant til høyt støynivå i fjellet der vinden generere et mye høyere støynivå enn det vindmøller gjør.
Dersom det er så gode beiteområder mellom vindmøllene, antar jeg at reinsdyrene slett ikke vil løpe vekk fra maten når de blir sultne. Reineierne bør da i hvertfall gi det en sjanse, og ta med dyrene dit hvor de finner så mye mat.


Jeg ser at en pensjonert rørlegger fra Fredrikstad gir råd til reindriftssamer som har erfaring fra generasjoner og århundrer. Nei du vet vel best, arrogansen lengen leve.
Nå har det forresten gått verden rundt at Norge har brutt menneskerettighetene til sørsamene. Litt av et ettermæle for Solberg -regjeringen som ikke hørte på FN og fikk stoppet utbyggingen inntil det forelå en rettskraftig dom.
Og statsråden har vært der og sett og hørt og mener hun har lært. Så får vi se.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Gårdsdattra skrev: søn nov 14, 2021 11:11 pm
fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 10:49 am
Baldor skrev: lør nov 13, 2021 10:33 am Reinsdyr bryr seg lite om støy fra omgivelsene. De rusler bedagelig langs trafikkerte veier med mye støy fra kjøretøy, ved jernbanen der det er høyt støynivå fra tog.
Reinsdyr er godt vant til høyt støynivå i fjellet der vinden generere et mye høyere støynivå enn det vindmøller gjør.
Dersom det er så gode beiteområder mellom vindmøllene, antar jeg at reinsdyrene slett ikke vil løpe vekk fra maten når de blir sultne. Reineierne bør da i hvertfall gi det en sjanse, og ta med dyrene dit hvor de finner så mye mat.


Jeg ser at en pensjonert rørlegger fra Fredrikstad gir råd til reindriftssamer som har erfaring fra generasjoner og århundrer. Nei du vet vel best, arrogansen lengen leve.
Nå har det forresten gått verden rundt at Norge har brutt menneskerettighetene til sørsamene. Litt av et ettermæle for Solberg -regjeringen som ikke hørte på FN og fikk stoppet utbyggingen inntil det forelå en rettskraftig dom.
Og statsråden har vært der og sett og hørt og mener hun har lært. Så får vi se.
Merker meg at en pensjonert bondedame er kritisk til at noen er så ufine å mene noe i et diskusjonsforum.
Men gårdsdattera bør bare glemme å slenge dritt på grunn av andre debattanters yrkesbakgrunn.
Det er mer enn arrogant, det er dårlig bondevett.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

fargeblind skrev: man nov 15, 2021 12:03 am
Gårdsdattra skrev: søn nov 14, 2021 11:11 pm
fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 10:49 am
Dersom det er så gode beiteområder mellom vindmøllene, antar jeg at reinsdyrene slett ikke vil løpe vekk fra maten når de blir sultne. Reineierne bør da i hvertfall gi det en sjanse, og ta med dyrene dit hvor de finner så mye mat.


Jeg ser at en pensjonert rørlegger fra Fredrikstad gir råd til reindriftssamer som har erfaring fra generasjoner og århundrer. Nei du vet vel best, arrogansen lengen leve.
Nå har det forresten gått verden rundt at Norge har brutt menneskerettighetene til sørsamene. Litt av et ettermæle for Solberg -regjeringen som ikke hørte på FN og fikk stoppet utbyggingen inntil det forelå en rettskraftig dom.
Og statsråden har vært der og sett og hørt og mener hun har lært. Så får vi se.
Merker meg at en pensjonert bondedame er kritisk til at noen er så ufine å mene noe i et diskusjonsforum.
Men gårdsdattera bør bare glemme å slenge dritt på grunn av andre debattanters yrkesbakgrunn.
Det er mer enn arrogant, det er dårlig bondevett.
[/quote



Hva vet du om reindrift?]

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Her bør vindturbinene rives, fjellet restaureres så Reinen kan få sitt rettmessige habitat tilbake, Og Samene kan få leve sitt liv.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

fargeblind skrev: man nov 15, 2021 12:03 am
Gårdsdattra skrev: søn nov 14, 2021 11:11 pm
fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 10:49 am
Dersom det er så gode beiteområder mellom vindmøllene, antar jeg at reinsdyrene slett ikke vil løpe vekk fra maten når de blir sultne. Reineierne bør da i hvertfall gi det en sjanse, og ta med dyrene dit hvor de finner så mye mat.


Jeg ser at en pensjonert rørlegger fra Fredrikstad gir råd til reindriftssamer som har erfaring fra generasjoner og århundrer. Nei du vet vel best, arrogansen lengen leve.
Nå har det forresten gått verden rundt at Norge har brutt menneskerettighetene til sørsamene. Litt av et ettermæle for Solberg -regjeringen som ikke hørte på FN og fikk stoppet utbyggingen inntil det forelå en rettskraftig dom.
Og statsråden har vært der og sett og hørt og mener hun har lært. Så får vi se.
Merker meg at en pensjonert bondedame er kritisk til at noen er så ufine å mene noe i et diskusjonsforum.
Men gårdsdattera bør bare glemme å slenge dritt på grunn av andre debattanters yrkesbakgrunn.
Det er mer enn arrogant, det er dårlig bondevett.



Nå har jeg aldri vært bonde så der kom du med bomskott. Bomskott kommer du også med når du ikke forstår hva samene sier. De sier nemlig at vinterbeitene på Fosen er ødelagte, og det har de fått medhold i fra Høyesteretts storkammer. Og ødelagte beiter kan ikke brukes til beiting. Punktum.
Det virker heller ikke som at du forstår at samene her ble utsatt for et brudd på menneskerettighetene. Eller er det slik at du mener samene bare skal tilpasse seg bruddet på menneskerettighetene, og at staten bare skal se bort fra det? I tilfelle, er det flere grupper som blir utsatt for brudd på menneskerettighetene du synes også bare skal tilpasse seg?
Og tilslutt, når du mener noe på et diskusjonsforum, så tar det seg ikke ut så ettertrykkelig å vise at man ingenting har forstått av saken, eller har forstått at det er reindriftssamene som kan reindrift. Og da hører vi på de som har greie på det.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Kongemannen skrev: man nov 15, 2021 6:58 pm Her bør vindturbinene rives, fjellet restaureres så Reinen kan få sitt rettmessige habitat tilbake, Og Samene kan få leve sitt liv.

Selvfølgelig, men dette vil ta mange år. Kanskje kan barnebarna til dagens reineiere følge reinen til Fosen om høsten.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Motvind Norge krever uhildet granskning av alle konsesjonene gitt til vindkraftverk de siste 20 årene.

Link

I etterkant av høyesterettsdommen er det vanskelig å være uenig, det at OED skal granske seg selv her blir bukken og havresekken...

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Kent skrev: lør nov 13, 2021 11:54 am Vindmøllene er heller ikke reist rett ut av uberørt mark.
Pokker, jeg som trodde at vindkraftverk var så mye mer miljø/klima-vennlige.
Dvs. at man bare hadde behov for å så et "vind-turbin-frø" (helst på solid grunn, eller i myrer/torv *host*), så vokste det opp en gigantisk vindturbin.. (der type/modell.. var avbildet på frøposen).
Det samme kunne man gjøre med strømførende kabler, som da kommer fra frøposen med benevnelsen "Røtter".
Vedlikeholdet av turbinene blir gjort av ivrige insekter, og fugler som legger sin elsk på rotorbladene, i en så høy grad at de faktisk blir i området.
Vinn-vinn-vinn... for klima og miljø over hele linja, & hipp-hurra for "fornybarheten" liksom.. 😊

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Her på Frøya falt et vingeblad ned for noen dager siden. Vingebladet er 60 meter langt og veier cirka 15 tonn. Turbinbladet er laget av glassfiber og kan ikke gjenbrukes. Årsaken er usikker og ikke får man vite stort heller, samme stillhet som når vindturbinområdet ikke var aktivt i over ei uke for noen måneder siden.

Her er bilde som viser vannforurensing hvor fisk får i seg partikler.

Bilde

Annet bilde som viser skrot fra anlegget.
► Show Spoiler
Turbinene er relativt nye, så får vi se når anlegget begynner å slites ned. Alt for det "grønne skiftet" ikke sant? En mann som skjøt en havørn i Salten fikk 10.000 i bot. Her flyr havørn på vingene, blir skadet og pines til døde.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Turbinene er relativt nye, så får vi se når anlegget begynner å slites ned. Alt for det "grønne skiftet" ikke sant? En mann som skjøt en havørn i Salten fikk 10.000 i bot. Her flyr havørn på vingene, blir skadet og pines til døde.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Havørnbestanden i Norge bare vokser og vokser, og er nå større enn noensinne.
Fra røffly 400 hekkende par på syttitallet har vi nå 3000- 4000 hekkende par.
Det er så mye havørn i Norge at det eksporteres havørnkyllinger for å bygge opp bestanden i andre land.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

fargeblind skrev: tir nov 16, 2021 4:51 pm
Havørnbestanden i Norge bare vokser og vokser, og er nå større enn noensinne.
Fra røffly 400 hekkende par på syttitallet har vi nå 3000- 4000 hekkende par.
Det er så mye havørn i Norge at det eksporteres havørnkyllinger for å bygge opp bestanden i andre land.
Havørnunger har blitt eksportert til Skottland og Irland. Om dem eller andre land er interessert i havørn, så er det veien å gå når bestanden er stor. Det er mildt sagt bedre enn at de tortureres til døde.

Det er også truede fuglearter som blir offer for turbinvingene.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Justice 97 skrev: tir nov 16, 2021 5:39 pm Ah, da så. Da kan vi jo koste på oss flere slike skjebner med god samvittighet:

Foto: Ulla Falkdalen. Fotoet er tatt på Smøla. Det var en vindturbin som kuttet vingen. Fuglen levde fortsatt da fotografen fant den.
Kynismen rår, Justice.

Kunne ønske folk ville våkne snart, men de gir faen. Ulempene er ikke akkurat få. Det bugner med bevis på hvor råtten vindkraftindustrien er.

- Forgifter vann

- Ødelegger naturen

- Dreper rødlistede fugler

- Gir omtrent ingen lokale arbeidsplasser

- Raserer kysten som rekreasjonsområde

- Sender milliarder til skatteparadiser

Vingene på turbinblader inneholder det kjemiske stoffet Bisfenol A. Dette er noe skikkelig svineri. Nå vet vi at mye av dette har havnet i flere vann på Frøya, vann med avrenning til drikkevannskilder. Det er dette våre ledende politikere vil ha mer av, og som de ønsker mye av i havet. Matfatet vårt. De vet det, men bryr seg overhodet ikke. Det er fullstendig vanvidd.

Nå handler tråden primært om Fosen og riving av turbiner der, men problemet blir det samme i alle vindkraftområder som noen er sprø nok til å kalle for vindpark. Kom til parken med støy og tråkk gjerne på noen fuglelik, hurra!

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Nightwish skrev: tir nov 16, 2021 7:07 pm
Justice 97 skrev: tir nov 16, 2021 5:39 pm Ah, da så. Da kan vi jo koste på oss flere slike skjebner med god samvittighet:

Foto: Ulla Falkdalen. Fotoet er tatt på Smøla. Det var en vindturbin som kuttet vingen. Fuglen levde fortsatt da fotografen fant den.
Kynismen rår, Justice.

Kunne ønske folk ville våkne snart, men de gir faen. Ulempene er ikke akkurat få. Det bugner med bevis på hvor råtten vindkraftindustrien er.

- Forgifter vann

- Ødelegger naturen

- Dreper rødlistede fugler

- Gir omtrent ingen lokale arbeidsplasser

- Raserer kysten som rekreasjonsområde

- Sender milliarder til skatteparadiser

Vingene på turbinblader inneholder det kjemiske stoffet Bisfenol A. Dette er noe skikkelig svineri. Nå vet vi at mye av dette har havnet i flere vann på Frøya, vann med avrenning til drikkevannskilder. Det er dette våre ledende politikere vil ha mer av, og som de ønsker mye av i havet. Matfatet vårt. De vet det, men bryr seg overhodet ikke. Det er fullstendig vanvidd.

Nå handler tråden primært om Fosen og riving av turbiner der, men problemet blir det samme i alle vindkraftområder som noen er sprø nok til å kalle for vindpark. Kom til parken med støy og tråkk gjerne på noen fuglelik, hurra!




Er dette riktig, så må det ha rabla for OED og vindkraftutbyggerne. Og så skal det satses på havvind.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

newsflash skrev: tor nov 11, 2021 6:02 pm I dag er det en måned etter at dommen i høyesterett falt. Og ingenting har skjedd. Absolutt ingenting.

Det er en grunnleggende del av maktfordelingsprinsippet at den utøvende makt følger pålegg fra den lovgivende. Det vet alle involverte parter. Allikevel skjer det ingenting...

DN har mange interessante betraktninger rundt dette:

"Det som har skapt mange av de praktiske problemene i saken, er at vindkraftutbyggerne har tiltrådt eiendommene før gyldigheten av ekspropriasjonsvedtaket var endelig avgjort i domstolene.

Det ligger i selve systemet med forhåndstiltredelse at utbygger påtar seg risikoen for at erstatningsbeløpet blir høyere enn man hadde regnet med og, kan man hevde, at det ikke blir noen ekspropriasjon overhodet."


Link
Var det ikke ett møte forrige måned. At det tar litt tid er vel ikke så merkelig. De forsøker vel å "kjøpe ut" samene, så får vi se om de lykkes med det.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

VivaLV skrev: tir nov 16, 2021 10:45 pm
Var det ikke ett møte forrige måned. At det tar litt tid er vel ikke så merkelig. De forsøker vel å "kjøpe ut" samene, så får vi se om de lykkes med det.
Joda det har vært flere møter. Poenget er at dommen slett ikke er komplisert. Det som er komplisert er å komme rundt den, slik de forsøker på nå.

Men her tror jeg faktisk ikke de lykkes denne gangen, samene virker rimelig prinsippfaste.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»