Baking (søt bakst og kaker) med noe sunnere oppskrifter

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Baking (søt bakst og kaker) med noe sunnere oppskrifter

Legg inn av Frank.N.Steen »

Alltid vært glad i søt bakst og kaker, kanskje i enkelte perioder, har det blitt litt vel mye av det gode.
Men både for min egen del, og familie, forsøker jeg stadig vekk å prøve ut ulike oppskrifter, der fokuserer på å bytte om, eller redusere mengden av sukker, fett og hvetemel, til fordel for andre og mer "sunnere" varianter, der metter godt og ikke minst, smaker godt.

Har jo vært innom noen fryktelige bolle og kake uhell, fra blant annet heimkunnskapen på ungdomskolen, der de "gode" og "smakfulle" sunnere og grove bollene, både så og smaktes ut som halvgamle og svette rundstykker, og gikk selvsagt rett i søpla.
Læreren vår ble selvsagt ikke spesielt imponert, men skal jeg ha rundstykker, så lager det. Vil jeg ha boller, så vil man ha noe som ser, og smaker ut som boller.

Forsøker jo fra tid og annen å kokkelere litt på kjøkkenet, og prøve ut ulike oppskrifter man finner via bøker eller internett. Og er jo et hav av muligheter, men med så mye å velge i blant, er det fort gjort å miste litt retningen, og til slutt bare gi fanden og ende opp med det gamle og trygge.
Noen oppskrifter (særlig blant kakene) har jo så mye ulike sukker og annet erstatninger, at en må nærmest handle inn halve Life butikken, for å finne de mange ulike produktene, som ofte er brutale i pris, og kjipt dersom det blir helbom, og en bare ender opp med en haug av varer, man aldri vil få bruk for igjen.

Må jo være noe litt lettere og billigere, enn å bruke flere hundre kroner på alt mulig, selv om det er kanskje litt sunnere enn vanlige kaker/søt bakst, for bollene har det blitt en viss suksess med, men vil jo gjerne prøve ut ulike kakevarianter, men der skal være mulig å få i stand, uten å handle inn (som nevnt over) ei drøss av varer man kanskje aldri vil få bruk for igjen.

Uansett, for å gjøre det litt kortere. Hva er folks favoritt oppskrifter, der er noe sunnere og ganske enkle å lage, og hyggelig om en kanskje kunne dele litt av erfaring og tips i tråden.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Her er oppskrift på en crunchy og litt seig crumble (smuldrepai) som er utrolig enkel, allsidig og fantastisk god, som ikke krever alt for mye smør og som kan brukes som topping til bakte epler, pærer, rabarbra eller hva du føler for, eller som en craquelin til f.eks. vanlig eplekake. Nå er de syrlige norske eplene her så da bruker jeg dem.

Enkel smuldrepai med epler:

1) Ha 1 kopp mel, 1 kopp sukker, 1 ts bakepulver og 1 egg i en bolle og rør rundt med fingrene til den blir smulete (omtrent som brødsmuler).

2) Hakk 3-4 epler i båter som dekker bunnen av en ildfast form.

3) Strø crumble-deigen over eplene, strø over med litt kanel og sukker (gjerne brunt sukker) og litt smør (det holder med noen små klumper her og der).

4) Sett i ovenen på 200 grader i ca. 20 minutter til eplene har fått et mykt ytre.

Server gjerne med vaniljeis ved siden av.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»