Hurdalsplattformen

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Re: Hurdalsplattformen

Legg inn av GiPazzini_85 »

Folk_flesk skrev: søn okt 17, 2021 11:11 am
GiPazzini_85 skrev: søn okt 17, 2021 11:00 am
Folk_flesk skrev: fre okt 15, 2021 2:34 pm

Det er selvsagt useriøst å vurdere en regjering som mislykket på dag 1 av regjeringens levetid. Og du gir som ventet ingen konkrete detaljer på hvorfor Granavolden-erklæringen er så mye mer overbevisende enn den nåværende erklæringen. Regjeringserklæringen, valgkampen eller tidlige sonderinger er uansett ikke det som avgjør en regjerings skjebne.

Det som vil avgjøre om regjeringen vil lykkes eller ikke er samarbeidet mellom AP og SP fremover, og ikke minst hva slags samarbeid de to greier å etablere med stortinget. At du tror du vet svarene på dette allerede får stå for din regning, men det er vanskelig å ta det spesielt seriøst.
Jeg baserer meg ikke på dag 1, jeg baserer meg på fundamentet til denne regjeringen. Og det må man virkelig kunne kalle hurdals-erklæringen. Dette handler ikke om hva man "tror" man vet, men hva disse to partiene viser frem for hva de vil, eller ikke vil, gjøre.

Mye av forskjellen til Granavolden-erklæringen gir seg selv når man leser den, men sammenligner man de to kan legge merke til at:

- Hurdals-erklæringen er mer unnvikende rundt de mest vanskelige spørsmålene der Granavolden viste tydeligere ønsket om borgerlig samarbeid og konkrete mål. Kompromissene kommer mer ærlig frem i sistnevnte enn i førstnevnte.

- Hurdal-erklæringen har et mer omstendelig og "gå rundt grøten--språk enn Granavolden-erklæringen, men er likevel bare halvparten av tekstmengden. Mao, flere ord for mindre politikk i førstnevnte.
Ja, vi får se om du får rett i at dette tekstdokumentet blir avgjørende for at regjeringen går ad dundas. Jeg har selv tenkt å vente til jeg ser hvordan ubetydelige bagateller som hvordan statsrådene fungerer, hvordan samarbeidet mellom de to regjeringspartiene og mellom regjeringspartiene og stortinget fungerer i praksis, ikke minst i de kommende budsjettrundene, før jeg feller en dom over grunnlaget for regjeringen.

Dette slipper altså du å gjøre, da du allerede har konklusjonen klar. Så da kan kun du konsentrere deg om andre ting enn å følge med på hva som skjer med regjeringen fremover. Må bære behagelig å skjønne ting så raskt.
[/quote]

Nå tror jeg du må lese gjennom alt på nytt i ordvekslingen vår.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

PerryAndre skrev: søn okt 17, 2021 11:53 am
HarryH skrev: fre okt 15, 2021 9:41 pm Hadia Tajik:
"Hver eneste gang en arbeidsgiver lyser ut en deltidsstilling, må de dokumentere hvorfor stillingen ikke kan være på heltid."

Dette blir et helsikes byråkrati.
Det er vel slikt man kan vente av en politisk broiler som helt mangler forståelse for hvordan det er å drive den verdiskapingen som velferdsstaten er så totalt avhengig av. Fullstendig håpløst, på grensen til galskap.
Her snakker vi om en politiker som ikke vet hva hun snakker om. For det er umulig for en byråkrat i Oslo å vite hvor mye arbeidshjelp en bedrift for eksempel i Molde trenger for å utføre enkelt prosjekter. Dette er type krav som påfører bedrifter mer unødvendig papirarbeid.
Det er heller ikkje det som det er spørsmål om. Spørsmålet er kvifor ansette på deltid i staden for fulltid.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

MRSA skrev: søn okt 17, 2021 1:07 pm
PerryAndre skrev: søn okt 17, 2021 11:53 am
HarryH skrev: fre okt 15, 2021 9:41 pm Hadia Tajik:
"Hver eneste gang en arbeidsgiver lyser ut en deltidsstilling, må de dokumentere hvorfor stillingen ikke kan være på heltid."

Dette blir et helsikes byråkrati.
Det er vel slikt man kan vente av en politisk broiler som helt mangler forståelse for hvordan det er å drive den verdiskapingen som velferdsstaten er så totalt avhengig av. Fullstendig håpløst, på grensen til galskap.
Her snakker vi om en politiker som ikke vet hva hun snakker om. For det er umulig for en byråkrat i Oslo å vite hvor mye arbeidshjelp en bedrift for eksempel i Molde trenger for å utføre enkelt prosjekter. Dette er type krav som påfører bedrifter mer unødvendig papirarbeid.
Det er heller ikkje det som det er spørsmål om. Spørsmålet er kvifor ansette på deltid i staden for fulltid.
I næringslivet er det i hovedsak tre grunner til bruken av deltidsstillinger; sykdom eller fravær (eks: graviditet), enkelt prosjekter som er i større omfang enn normalt og sesongarbeid.
I Norge er gjennomsnitt levetid på bedrifter 8 år. Tvinges bedrifter å kutte ned på bruken av deltidsstillinger. Vil vi oppleve enda flere konkurser og mange flere ansatte vil ha usikre arbeidsplasser å gå til.

guru

Legg inn av guru »

Vedum får statssekretær fra PR-bransjen. Løftebruddet og hykleriet er spektakulært.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... r-bransjen

Caputo

Legg inn av Caputo »

PerryAndre skrev: søn okt 17, 2021 11:53 am
HarryH skrev: fre okt 15, 2021 9:41 pm Hadia Tajik:
"Hver eneste gang en arbeidsgiver lyser ut en deltidsstilling, må de dokumentere hvorfor stillingen ikke kan være på heltid."

Dette blir et helsikes byråkrati.
Det er vel slikt man kan vente av en politisk broiler som helt mangler forståelse for hvordan det er å drive den verdiskapingen som velferdsstaten er så totalt avhengig av. Fullstendig håpløst, på grensen til galskap.
Her snakker vi om en politiker som ikke vet hva hun snakker om. For det er umulig for en byråkrat i Oslo å vite hvor mye arbeidshjelp en bedrift for eksempel i Molde trenger for å utføre enkelt prosjekter. Dette er type krav som påfører bedrifter mer unødvendig papirarbeid.
Enig i at dette nok fører til en masse papirarbeid, men det blir vel en kort setning til forklaring. Jeg tenker at de som ansetter veldig mange i deltidsstillinger kan bruke klipp og lim her for å spare tid.

Si en mellomstor bedrift på 50-100 ansatte må forholde seg til dette 5 - 20 ganger i løpet av ett år. Det skal ikke ta veldig lang tid.

Problemstillingen med ufrivillig deltid er utrolig kompleks, noe deltid er jo bra eller nødvendig. Deltid i varehandel for eksempel er positivt for studenter, negativt for ufaglærte som vil ha fulltidsjobb.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

guru skrev: man okt 18, 2021 10:27 am Vedum får statssekretær fra PR-bransjen. Løftebruddet og hykleriet er spektakulært.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... r-bransjen
Det er jo en ikke sak, og heller ikke løftebrudd siden det er over et år siden hun har jobbet i pr-bransjen. Jeg skulle likt å se en slik sak om personen kom fra en annen næring enn olje, tror ikke noen hadde klaget om det var en rådgiver fra miljøbevegelsen f.eks.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Synes det er en smule besynderlig med at en kan ta turen ut og inn via lobbyvirksomhet også da, kommer litt an på hennes oppgaver der.

Men er vel en statsekretær de vil ha fordi de trenger flinke og erfarne folk som er mye bedre enn å la broilerspirer få seg fulltidsstilling så de kan slippe å måtte finne seg jobb utenfor politikken samtidig som de kan posisjonere seg for opprykk.

Number4

Legg inn av Number4 »

Regjeringen ved Huitfeldt henter ikke hjem fremmedkrigere. Flott, stjerne i boka.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Number4 skrev: man okt 18, 2021 2:32 pm Regjeringen ved Huitfeldt henter ikke hjem fremmedkrigere. Flott, stjerne i boka.
Absolutt og jeg hadde tro på Huitfeldt som utenriksminster.
Hun har baller i motsetning til Søreide.

Men vil det holde seg slik da?
Det kommer til å bli en enorm proteststorm fra NrK, TV2, Dagbladet, VG, Aftenposten, Raja, Karin Andersen osv.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Knaxern skrev: ons okt 13, 2021 4:01 pm
Blir noen forskjeller her.

- Fylkene går tilbake til det de var før Erna sin regjering.
- Firerkrav på lærere borte.
- Skatten øker for de rike, mens den senkes for middelklassen.
- Jernbanepolitikken tilbakestilles.
- Gratis skolemat.
- Midlertidige ansettelser blir skrotet.
Det eneste som er sikkert er at Troms og FInnmark skiller lag
Lærere bør ha et visst nivå
Skatteskillet på inntekt 750000 er grei
Jeg tviler på at de får gjort noe med jernbanen, og Ap er som kjent de som fikk oss inn i EØS.
Gratis skolemat? Har jeg ikke hørt den før??
De kommer ikke til å skrote midlertidige ansettelser, de kaller det bare noe annet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hver gang jeg ser denne overskriften tenker jeg på Huldraplattformen.

Men det har vel med olje å gjøre.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Number4 skrev: man okt 18, 2021 2:32 pm Regjeringen ved Huitfeldt henter ikke hjem fremmedkrigere. Flott, stjerne i boka.
Veldig bra! Stemmer snart AP nå !!!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»