Kamelspisingen er i gang

Svar
Solvgutt1

Re: Kamelspisingen er i gang

Legg inn av Solvgutt1 »

Fordelen med å ikke egentlig mene noe som helst, som er linja AP har lagt seg på de siste ti årene, er jo at man slipper å spise kameler.

SP får igjennom noen symoblsaker, som den absurde "ikke bruke PR-byråer", men lite reell politikk. Alt i alt en veldig tafatt regjeringserklæring der man fortsetter i samme sporet som den etter hvert ganske tamme blåblå-regjeringen.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Malacay skrev: ons okt 13, 2021 3:42 pm Og særlig virker det som om SP spiser mye. De får gjennomslag for noen små symbolsaker, samtidig ryker både Andøya og Ullevål sykehus før man er kommet inn i regjeringskontorene. Det er bare å finne frem popkornet.
Partier som ikke har fått flertall ved valget, må kompromisse/spise kameler i parlamentet (i ei flerpartiregjering også), slik det også var i forrige perioden. Lykke til med popkornet.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Trudde også SP skulle få meir igjennom. Ullevål, Andøya, CO2 er reine tap. EØS, Abort, fylkesreform er heller ikkje store seiere. Tvert imot vil nok mange hevde. Eksempel Vestland og Vestfold/telemark er ikkje nemnt med 1 ord. Kommunereform er heller mykje nemnt om og nærpolitireformen består.

AP på den andre sidan har derimot langt færre tap. Største tapet for dei er vel at dei måtte ofre 1 statsråd til SP.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hylekoret er i gang allerede før den nye regjeringen har blitt innsatt.
Ja.....dette skal bli fire artige år.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Jeg for min del liker det jeg ser de sier de vil gjøre. Om sykehuset på ullevål legges ned er meg revnende likegyldig. Tipper det betyr mer for folk på Nesna og i regionen der at de får ha høyskolen der. Et viktig signal.

Skatte og avgiftspolitikken synes jeg også virker fornuftig og bra. Spenningen for min del er om de er villige til å gjøre noe med avgifter som påvirker grensehandelen. Her håper jeg de er ansvaret bevist.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargeblind skrev: ons okt 13, 2021 4:03 pm Hylekoret er i gang allerede før den nye regjeringen har blitt innsatt.
Ja.....dette skal bli fire artige år.
Er mest fornøyd over at Svartedauen 2 er over, den varte som kjent i 8 år, 2013-2021 :lol:

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fernandovonarb skrev: ons okt 13, 2021 4:20 pm Jeg for min del liker det jeg ser de sier de vil gjøre. Om sykehuset på ullevål legges ned er meg revnende likegyldig. Tipper det betyr mer for folk på Nesna og i regionen der at de får ha høyskolen der. Et viktig signal.

Skatte og avgiftspolitikken synes jeg også virker fornuftig og bra. Spenningen for min del er om de er villige til å gjøre noe med avgifter som påvirker grensehandelen. Her håper jeg de er ansvaret bevist.
Har regjeringen tenkt å øke bevillingen til Nord Universitet tilsvarende det det koster å drifte campus Nesna, og hvor skal de i så fall ta det fra?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Malacay skrev: ons okt 13, 2021 3:42 pm Og særlig virker det som om SP spiser mye. De får gjennomslag for noen små symbolsaker, samtidig ryker både Andøya og Ullevål sykehus før man er kommet inn i regjeringskontorene. Det er bare å finne frem popkornet.
Håper du ikke har stemt SP på grunn av lovnader de har kommet med.
Det fungerer ikke slik at alle får innfridd sine "lovnader", spesielt ikke de minste partiene i koalisjonen. Når Vedum t.o.m. lover lavere avgifter sammen med venstresiden så bør evt. velgere forstå at det ikke blir innfridd.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6 ... e-skal-ned
Men mange kommer sikkert til å sutre om dette fremover.

Jeg skal i allefall ikke gjøre som venstresiden klage over politikk og vedtak jeg er enig med bare for å påpeke at SP ikke har fått gjennomslag for alle sine lovnader.
Sist redigert av Neptun den ons okt 13, 2021 6:11 pm, redigert 2 ganger totalt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Med så klare signaler i retning av at man mener utjevning er viktig, og med Rødt og SVs stemmetall, er det noe merkelig at det blir gitt sakttelette for folk som tjener 700.000 kroner og Frps nedjusterte eiendomsskatt i kommunnene blir stående...
.... så er det noen reverseringer og småjusteringer rundt om, som litt biligere tannlege for de yngste - man ønsker å satse litt mer på nattog. Og så får man felt noen flere ulver og bjørner. Ja, man lar seg lett imponere her.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Solvgutt1 skrev: ons okt 13, 2021 5:53 pm Har regjeringen tenkt å øke bevillingen
Jeg beklager på det sterkeste, og dette er flaut, men jeg lider av en personlighetsforstyrrelse som gjør at jeg bare påpeke at det heter bevilgning. Bevilling er noe helt annet.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Fernandovonarb skrev: ons okt 13, 2021 4:20 pm Jeg for min del liker det jeg ser de sier de vil gjøre. Om sykehuset på ullevål legges ned er meg revnende likegyldig. Tipper det betyr mer for folk på Nesna og i regionen der at de får ha høyskolen der. Et viktig signal.

Skatte og avgiftspolitikken synes jeg også virker fornuftig og bra. Spenningen for min del er om de er villige til å gjøre noe med avgifter som påvirker grensehandelen. Her håper jeg de er ansvaret bevist.
Tipper Ullevål sykehus var det noe av det første SP ga seg på. De kjørte hardt på den saken i Oslo, men det var ikke nok til å få en eneste representant derfra. Da er det så enkelt som at folket har talt og når de har stemt på partier som vil legge ned Ullevål så blir det resultatet. Mulig det hadde blitt et annet utfall om SP hadde fått inn en eller to representanter fra Oslo, men uten representanter derfra hadde de veldig liten grunn til å kjempe hardt for Ullevål. Det hadde tross alt ikke tatt seg bra ut om de reddet Ullevål uten særlig oppslutning i Oslo, men la ned flystasjonen på Andøya der SP har hatt kjempeoppslutning.

Bedre vilkår for grensehandelen tror jeg er mye viktigere for SP. Klarer de ikke innfri der vil de miste mye troverdighet som et bredt distriktsparti og kun fremstå som et parti kun opptatt av landbruk.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Slik må det være i vårt politiske system.
Finnes det virkelig folk som forventer at det minste partiet i regjeringen skal få gjennomslag for alle, eller de fleste av, sine ønsker?

Venstre var det minste partiet i forrige regjering og måtte naturlig nok spise den ene kamelen etter den andre for for å vinne noen viktige kamper, der den ene, vern av Lofoten, Vesterålen og Senja, står som en påle.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Korrekt Harry.

Mediene og andre er kun opptatt av hvilke løfter som brytes og ikke hvilke som gjennomføres.

Det er en grunn til at man sitter i ukesvis på et avsidesliggende hotell og forhandler før man presenterer konklusjonen. At både Sp og Ap får gjennomslag for all egen politikk er umulig. Og så lenge et parti ikke får 51% eller mer av de 169 plassene på Stortinget så må de gi og ta i forhandlinger.

Og alle Sp-ordførere og andre med interesser som har støttet Sp i håp om gjennomslag for sin sak er mest opptatt av nettopp sin sak. Men Vedum og Co må se det store bildet og velge sine gjennomslag med omhu. Og som alltid er noen fornøyde og andre forbanna.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Malacay skrev: ons okt 13, 2021 3:52 pm høyskole på Nesna, javel.
Ja, ingenting som å, for å sette det på spissen, men med mye sannhet i seg, holde en høgskole åpen for at festglade og kåte jenter skal kunne ta ex.phil på Bali. Bør i alle fall være betimelig å nå løfte en debatt om hvor vidt Nord universitet kan fortsette å ha universitetsstatus etter dette. NOKUT er forhåpentligvis på.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GiPazzini_85 skrev: tor okt 14, 2021 9:09 am
Malacay skrev: ons okt 13, 2021 3:52 pm høyskole på Nesna, javel.
Ja, ingenting som å, for å sette det på spissen, men med mye sannhet i seg, holde en høgskole åpen for at festglade og kåte jenter skal kunne ta ex.phil på Bali.
Hvorfor denne trangen til flåseri? Denne høgskolen har utdannet lærerer og sykepleiere til distriktet siden 1918.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Solvgutt1 skrev: ons okt 13, 2021 3:47 pm Alt i alt en veldig tafatt regjeringserklæring der man fortsetter i samme sporet som den etter hvert ganske tamme blåblå-regjeringen.
Det er nå egentlig en nedgradering fra forrige regjering. Mange tafatte og intetsigende tiltak. NAV, kommunen og arbeidsledige er jo direkte tragikomisk og en fallitterklæring for arbeidsformidling. Skattepolitikken er også ekstremt ullen.

Er også betimelig å spørre seg hvor mange topp-politikere i AP og SP som har gjort seg utilgjengelige som ministre fordi de ikke tror på/ ikke kan stå inne for denne regjeringserklæringen, evt er redde for at den kan skade deres (politiske) karriere når man ser på hva slags politikere det blir børstet støv av/ blir prioriterte.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»