Hva skjer i Kongsberg?

Svar
lund

Re: Hva skjer i Kongsberg?

Legg inn av lund »

For noen noldusspørsmål til Erna og co. Ber dem om å fortelle om hvilket miljø gjerningspersonen kommer fra.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Lezah skrev: ons okt 13, 2021 10:49 pm Så jævlig vilt å måtte sende sms til en kompis for å sjekke at han ikke har blitt skutt med pil og bue...i Kongsberg.
Ja, dette var drøyt. Sms liksom, hvem sender sånt i 2021.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Lezah skrev: ons okt 13, 2021 10:49 pm Så jævlig vilt å måtte sende sms til en kompis for å sjekke at han ikke har blitt skutt med pil og bue...i Kongsberg.
Helt enig og som jeg sa så burde vi vel ikke finne oss i at slike ting skjer. Og da er det undertegnet om det er etnisk norsk eller ikke.
Man brukte flere hundre milliarder på coronapakker.
Hvorfor ikke bruke noen ekstra milliarder på politi, psykiatri osv. osv.

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

Oslogg123 skrev: ons okt 13, 2021 10:42 pm Huff, justisministeren skal også ha pressekonferanse. Hva kan hun si som ikke politiet har sagt allerede liksom!
ja huff , og hadde hun ikke vært der så hadde det blitt kritikk for dette også...

disse forumene er pinnadø som en god gammel kvinneforening der dem satt og hekla ditt og datt til basarer drakk kaffe grubla og sladra om alt mulig

knurr84

Legg inn av knurr84 »

Skremmende at vi ikke vet helt omfanget enda... får en klump i magen.

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

VivaLV skrev: ons okt 13, 2021 10:49 pm
BBQsaus skrev: ons okt 13, 2021 10:48 pm Skjønner ikke hvorfor både statsminister og justisminister skal ha pressekonferanse nesten kl 23 på kvelden hvis det "bare" er 4 drepte.. ? Tyder ihvertfall på at det er noe mer alvorlig rundt hendelsen, som at det åpenbart er terror
Er du seriøs. Ville vel vært PK selv nesten uten drepte. Litt spesielt å gå rundt å skyte folk med pil-og-bue. Ville ihvertfall vært med minst 2 døde.
Forøvrig så tyder vel mer og mer på at det nettopp er terror.
Misforstå meg rett, jeg mener 4 er mange drepte. Men drapssaker pleier ikke å bli kommentert av statsminister og justisminister, uten at det er noe ekstra alvorlig rundt saken

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Når man skyter helt tilfeldige så tenker jeg umiddelbart på psykiatri.
Det går altfor mange farlige sinnslidende løs i samfunnet.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Lezah skrev: ons okt 13, 2021 10:49 pm Så jævlig vilt å måtte sende sms til en kompis for å sjekke at han ikke har blitt skutt med pil og bue...i Kongsberg.
Håper at du har fått svar og at det går bra.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KBY skrev: ons okt 13, 2021 10:46 pm
Queenie skrev: ons okt 13, 2021 10:44 pm
KBY skrev: ons okt 13, 2021 10:42 pm Personen har vært i en konfrontasjon med politiet og kommer seg unna for å så bli pågrepet en stund etterpå.

I de fleste andre land hadde personen ligget i gresset enten hard skadet eller død.
Politiet i Norge er generelt livredd for å avfyre skudd
Kunnskapsløst. Vi bør vel ønske oss amerikanske tilstander hvor mistenkte pepres med 30-40 skudd, bare for å statuere et eksempel.
Det skrev jeg ingenting om, det er din antagelse.

Men å gå inn for å stoppe en gjerningsperson i en situasjon hvor våpen er involvert er viktig. Og om det da av og til krever at noen blir drept av politiet so be it.
Men har du noen eksempler der politiet ikke har klart å stoppe noen, som de burde skutt? Jeg oppfatter dette som svært uvanlig. Begge de to terrorangrepene vi har hatt har blitt stoppet med en gang politiet kom i kontakt med terroristene. (Ok, det andre ble jo faktisk avverget da terroristen tapte en brytekamp mot to pensjonister.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

trønderen skrev: ons okt 13, 2021 10:49 pm
B.O.B. skrev: ons okt 13, 2021 10:47 pm Konvertitt ja - ennå flere ofre for fredens religion.
Siden du kommer med slike skråsikre uttalelser, har du noen kilde på det?
Ingen kilde. Dvs. han siterte nok meg som igjen siterte resett. Dvs. jeg var ikke første som nevnte resett.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

KBY skrev: ons okt 13, 2021 10:42 pm Personen har vært i en konfrontasjon med politiet og kommer seg unna for å så bli pågrepet en stund etterpå.

I de fleste andre land hadde personen ligget i gresset enten hard skadet eller død.
Politiet i Norge er generelt livredd for å avfyre skudd
Jeg tror man generelt kan være glad for at politiet i Norge ikke er så trigger-happy. Selv om man kanskje skulle ønske det i noen tilfeller.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

trønderen skrev: ons okt 13, 2021 10:49 pm
B.O.B. skrev: ons okt 13, 2021 10:47 pm Konvertitt ja - ennå flere ofre for fredens religion.
Siden du kommer med slike skråsikre uttalelser, har du noen kilde på det?
Ja, norsk media.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

B.O.B. skrev: ons okt 13, 2021 10:47 pm Konvertitt ja - ennå flere ofre for fredens religion.

Resett er ikke til å stole på, men det ville jo forklart hvorfor politiet ikke har så lyst å plastre identiteten på alle forsidene. De pleier jo å være kjapt ute når de finner et hvitt spøkelse.

startelver

Legg inn av startelver »

Først tenkte jeg på at dette dreide seg om en asylsøker som har fått avslag på søknaden, men etter å ha tenkt meg om kan det være et etnisk nordmann som er psykotisk syk og som har trent mye med pil og bue.

Dette er nok bare en personlig tragedie og ikke terror som mange hevder.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Germania skrev: ons okt 13, 2021 10:53 pm
B.O.B. skrev: ons okt 13, 2021 10:47 pm Konvertitt ja - ennå flere ofre for fredens religion.

Resett er ikke til å stole på, men det ville jo forklart hvorfor politiet ikke har så lyst å plastre identiteten på alle forsidene. De pleier jo å være kjapt ute når de finner et hvitt spøkelse.
Hvor lang tid tok det før de identifiserte Anders Behring Brevik eller Manshaus? Ellers så sier jo Resett at fyren er hvit, og psykisk syk. Men det er vel ikke så nøye. Særlig det sistnevnte. Bare en "bortforklaring".
Sist redigert av Solvgutt1 den ons okt 13, 2021 10:54 pm, redigert 1 gang totalt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

TrondLFC skrev: ons okt 13, 2021 10:52 pm
Lezah skrev: ons okt 13, 2021 10:49 pm Så jævlig vilt å måtte sende sms til en kompis for å sjekke at han ikke har blitt skutt med pil og bue...i Kongsberg.
Håper at du har fått svar og at det går bra.
Jauda, fikk et ytterst lite politisk korrekt svar så han er i form, men hadde visst vært i sentrum der en halvtime før det tok av. Faen meg ugreit.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Germania skrev: ons okt 13, 2021 10:53 pm
B.O.B. skrev: ons okt 13, 2021 10:47 pm Konvertitt ja - ennå flere ofre for fredens religion.

Resett er ikke til å stole på, men det ville jo forklart hvorfor politiet ikke har så lyst å plastre identiteten på alle forsidene. De pleier jo å være kjapt ute når de finner et hvitt spøkelse.
Joda, resett kan man stole på. Dvs. i 75% av tilfellene. Det er jo selvsagt langt unna til man kan kalle seg seriøst mediahus.
Så får bare kvelden/natten/morgendagen vise om de har rett denne gangen.

startelver

Legg inn av startelver »

Agendafree TV er satt på saken


KBY

Legg inn av KBY »

Solvgutt1 skrev: ons okt 13, 2021 10:52 pm
KBY skrev: ons okt 13, 2021 10:46 pm
Queenie skrev: ons okt 13, 2021 10:44 pm
Kunnskapsløst. Vi bør vel ønske oss amerikanske tilstander hvor mistenkte pepres med 30-40 skudd, bare for å statuere et eksempel.
Det skrev jeg ingenting om, det er din antagelse.

Men å gå inn for å stoppe en gjerningsperson i en situasjon hvor våpen er involvert er viktig. Og om det da av og til krever at noen blir drept av politiet so be it.
Men har du noen eksempler der politiet ikke har klart å stoppe noen, som de burde skutt? Jeg oppfatter dette som svært uvanlig. Begge de to terrorangrepene vi har hatt har blitt stoppet med en gang politiet kom i kontakt med terroristene. (Ok, det andre ble jo faktisk avverget da terroristen tapte en brytekamp mot to pensjonister.
Er du seriøs?
Politiet som stod vakt på en kai fordi de ikke ville komme seg ut på en øy for å redde ungdommer, mens privatpersoner var ute i småbåter for å plukke opp personer mens de ble skutt etter sier vel sitt.
Og når det da kom "riktig" personell så kom de i en gummibåt som jeg får oppi plaskebassenget til jentungen i hagen

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Hedning skrev: ons okt 13, 2021 10:43 pm
VivaLV skrev: ons okt 13, 2021 10:41 pm Var det noen som sa han var i 50-årene?
Det var han NRK reporteren i studio som forsnakket seg. Han sa etterpå "nei,nå blandet jeg med en annen sak",eller noe sånt.
Kanskje han blandet med saken fra Skien? Mannen som ble knivstukket var vel i 50-årene?

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

Journalistene - hvordan blir journalistflyten fra dere i morgen ?? Hva trur journalisten ? For noen spørsmål

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

KBY skrev: ons okt 13, 2021 10:55 pm
Solvgutt1 skrev: ons okt 13, 2021 10:52 pm
KBY skrev: ons okt 13, 2021 10:46 pm

Det skrev jeg ingenting om, det er din antagelse.

Men å gå inn for å stoppe en gjerningsperson i en situasjon hvor våpen er involvert er viktig. Og om det da av og til krever at noen blir drept av politiet so be it.
Men har du noen eksempler der politiet ikke har klart å stoppe noen, som de burde skutt? Jeg oppfatter dette som svært uvanlig. Begge de to terrorangrepene vi har hatt har blitt stoppet med en gang politiet kom i kontakt med terroristene. (Ok, det andre ble jo faktisk avverget da terroristen tapte en brytekamp mot to pensjonister.
Er du seriøs?
Politiet som stod vakt på en kai fordi de ikke ville komme seg ut på en øy for å redde ungdommer, mens privatpersoner var ute i småbåter for å plukke opp personer mens de ble skutt etter sier vel sitt.
Og når det da kom "riktig" personell så kom de i en gummibåt som jeg får oppi plaskebassenget til jentungen i hagen
Dette har jo ingenting med politiets vilje til å skyte gjerningspersoner å gjøre.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

startelver skrev: ons okt 13, 2021 10:54 pm Først tenkte jeg på at dette dreide seg om en asylsøker som har fått avslag på søknaden, men etter å ha tenkt meg om kan det være et etnisk nordmann som er psykotisk syk og som har trent mye med pil og bue.

Dette er nok bare en personlig tragedie og ikke terror som mange hevder.
Tja. Resetts sin påstand stemmer jo sånn sett med at man undersøker terror, generell politibevæning, PST kobles inn osv.
Hvis man hadde vært helt sikker på at det var en etnisk norsk mann som "bare" hadde klikket så er jeg ikke sikker på om alt dette hadde skjedd.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Spesielt med pressekonferanse fra stats og justisminister når vi vet så lite. Kan hende det er for å vise trygghet selv om det er regjeringsskifte i morgen, eller det kan være at gjerningsmann kan ha vært på en terrorliste eller kjent for ekstremisme. Om det er et psykfall så virker dette som spesiell håndtering både med bevæpning over hele landet og fullt trykk politisk.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

qbah skrev: ons okt 13, 2021 10:50 pm
KBY skrev: ons okt 13, 2021 10:42 pm Personen har vært i en konfrontasjon med politiet og kommer seg unna for å så bli pågrepet en stund etterpå.

I de fleste andre land hadde personen ligget i gresset enten hard skadet eller død.
Politiet i Norge er generelt livredd for å avfyre skudd
Nja, ikke lenge siden politiet drepte han knivpsykopaten. Noen uker det vel. Man kan vel undres hvorfor de ikke gjorde det samme her. Sannsynligvis fordi han ikke var en direkte trussel mer, mot politiet eller omgivelsene etter de tok han igjen. Altså at han stort sett bare rømte.
Jeg ser ikke helt hvordan politiet kan ha hatt mulighet til å trekke en slik slutning.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

startelver skrev: ons okt 13, 2021 10:54 pm Først tenkte jeg på at dette dreide seg om en asylsøker som har fått avslag på søknaden, men etter å ha tenkt meg om kan det være et etnisk nordmann som er psykotisk syk og som har trent mye med pil og bue.

Dette er nok bare en personlig tragedie og ikke terror som mange hevder.
Vis han var psykotisk ville han vel blitt kjørt til legevakta ikke rett til arresten?

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Lezah skrev: ons okt 13, 2021 10:54 pm
TrondLFC skrev: ons okt 13, 2021 10:52 pm
Lezah skrev: ons okt 13, 2021 10:49 pm Så jævlig vilt å måtte sende sms til en kompis for å sjekke at han ikke har blitt skutt med pil og bue...i Kongsberg.
Håper at du har fått svar og at det går bra.
Jauda, fikk et ytterst lite politisk korrekt svar så han er i form, men hadde visst vært i sentrum der en halvtime før det tok av. Faen meg ugreit.
Tilfeldigheter altså, jævlig surrealistisk

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

5 drepte nå i følge NRK, ukjent antall skadde. En politimann i sivil blant de skadde.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

5 drepte nå...

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

VivaLV skrev: ons okt 13, 2021 10:43 pm
DoktorS skrev: ons okt 13, 2021 10:42 pm Litt av en siste kveld for Solberg. Huff. Triste greier. Synes dette også er ekstra trist når det skjer så kort tid etter at alle (de fleste) har gledet seg etter gjenåpningen :-(
Ja, ble spesielt det. Også for den nye regjeringen i morgen.
Undertegnede hadde jo tidenes dummeste tråd på VGD om få antall drap. Kort tid etter "eksploderte" det med antall drap. Nå er det jo for tidlig å si om det har noen sammenheng med corona og den spesielle tiden. Også usikker på om man har hatt noen tilsvarende økninger i andre land eller om det bare er tilfeldigheter.
Har tenkt på det selv. Interessant at vi ser en oppblomstring av drap rett etter at Norge åpner opp igjen. Samme skjedde i USA når de åpnet der. Er uansett trist, så klart.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»