Hva skjer i Kongsberg?

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Re: Hva skjer i Kongsberg?

Legg inn av Karatel »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:49 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:36 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:34 pm

Veldig merkelig om de ikke har trukket våpnene, etter å ha fått melding om mann som skyter på folk, og de vet (antar jeg) at eventuelle skuddmuligheter de vil få antakeligvis vil være kortvarige.
Misjonen er ikke å "shoot at sight". Så våpenet trekkes nok først når de ser situasjon som krever det.
Så melding om aktiv skytter krever ikke trukne våpen, altså. Dette blir bare mer og mer merkelig. Jeg har stor sans for den ikke-konfronterende linje norsk politi generelt legger seg på, men det får da være grenser.
Noen uttalelser om saken.

"Sæverud forklarte at de to tjenestemennene inne i butikken ikke kom i posisjon til å skyte tilbake."

"Den første patruljen som ankom butikken, hadde verneutstyret men lot det ligge i politibilen da de gikk inn i butikken"

"Han mener at norsk politi er i verdensklasse på mange områder, men at den mentale treningen for skarpe situasjoner må bli bedre. I Norge har antall skarpe situasjoner historisk sett vært lav. Norsk politi har altså god erfaring med situasjoner med forholdsvis lav voldsbruk og der behovet for bruk av maktmidler er forholdsvis lav."

" Med den informasjonen vi har i dag, er det lett å tenke at man skulle reagert annerledes, men den informasjonen hadde de altså ikke der og da."

"- Generelt kan jeg si at en situasjon med en gjerningsperson med pil og bue er ikke det politiet trener mest på. Det var en uventet situasjon, men vi skal trene på å håndtere uventede situasjoner."

https://www.nettavisen.no/nyheter/stopp ... 3424190994

Her kan man hverken forhåndsdømme eller forhåndsfrikjenne.

Thomas
Innlegg: 633

Legg inn av Thomas »

William_S skrev: fre okt 15, 2021 2:41 pm En terrorforsker som mener at politiet burde være generelt bevæpna. Vel politiet i Kongsberg var nok bevæpna, en bevæpningsordre har blitt enklere å utstede etter 22/7 tror jeg, så i denne saken hadde det ikke spilt noen rolle om politiet var generelt bevæpna... Et generelt bevæpna politi er gjerne mer triggerhappy og det er helt unødvendig. Når selv UK med all sin terrorhistorikk klarer å ha et generelt ubevæpna politi så klarer selvsagt lille Norge det.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... net-politi
Man ser jo hvordan generell bevæpning av politiet hjelper i denne terrorforskererns hjemland...

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:46 pm
Solvgutt1 skrev: fre okt 15, 2021 5:37 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:22 pm

Absolutt mulig, men det besvarer ikke mitt spørsmål om hvorvidt en siktelinje som tillater piler i den ene retningen også tillater pistolkuler i den motsatte.
Tror du han var bekymret for å treffe tilfeldige kunder?
For å besvare ditt dumme spørsmål: nei. Et spørsmål som for øvrig forblir irrelevant inntil vi vet hvor mange tilfeldige kunder som var i gærningens umiddelbare nærhet.
Så i denne vurderingen av siktelinjen som du insinuerer at politiet kunne skutt ham så ligger det faktorer som kan ha hindret politiet å skyte, men ikke gjerningsmannen?
Tror du politiet visste hvor mange sivile som var i gjerningsmannens umiddelbare nærhet i det de kom inn i butikken?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Plivo instruks er vel ganske klar?

For sikkerhets skyld er den hemmelig...
Sist redigert av Bjoro33 den fre okt 15, 2021 6:47 pm, redigert 1 gang totalt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Karatel skrev: fre okt 15, 2021 6:04 pm
"Han mener at norsk politi er i verdensklasse på mange områder, men at den mentale treningen for skarpe situasjoner må bli bedre. I Norge har antall skarpe situasjoner historisk sett vært lav. Norsk politi har altså god erfaring med situasjoner med forholdsvis lav voldsbruk og der behovet for bruk av maktmidler er forholdsvis lav."

" Med den informasjonen vi har i dag, er det lett å tenke at man skulle reagert annerledes, men den informasjonen hadde de altså ikke der og da."

"- Generelt kan jeg si at en situasjon med en gjerningsperson med pil og bue er ikke det politiet trener mest på. Det var en uventet situasjon, men vi skal trene på å håndtere uventede situasjoner."

https://www.nettavisen.no/nyheter/stopp ... 3424190994

Her kan man hverken forhåndsdømme eller forhåndsfrikjenne.
Greit nok (og heldigvis) at skarpe oppdrag ikke er hverdagslige for norsk politi, men da må man trene. Piloten på at passasjerfly vil jo heller ikke oppleve ukentlig at noe går galt med flyet, men flyselskapets sjef kan jo ikke stå og si "Piloten opplevde en situasjon utenom det vanlige, ting som er utenom det vanlige er de ikke så gode på og derfor ramlet flyet ned. Sånt skjer."

Politiets opplæring og trening er helt klart noe som også må undersøkes, i tillegg til hvorfor politiet ikke kom til skudd og hvorfor de måtte vente på verneutstyr.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: fre okt 15, 2021 6:30 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:46 pm
Solvgutt1 skrev: fre okt 15, 2021 5:37 pm

Tror du han var bekymret for å treffe tilfeldige kunder?
For å besvare ditt dumme spørsmål: nei. Et spørsmål som for øvrig forblir irrelevant inntil vi vet hvor mange tilfeldige kunder som var i gærningens umiddelbare nærhet.
Så i denne vurderingen av siktelinjen som du insinuerer at politiet kunne skutt ham så ligger det faktorer som kan ha hindret politiet å skyte, men ikke gjerningsmannen?
Tror du politiet visste hvor mange sivile som var i gjerningsmannens umiddelbare nærhet i det de kom inn i butikken?
1. Det er selvsagt mulig.

2. Selvsagt visste de ikke det. Jeg vil dog driste meg til å anta at gjerningsmannens oppførsel i butikken - at han skjøt på folk - har hatt en effekt på de nærværende kunder, og at antallet som vandret rundt i lokalet var lavt.

Strider

Legg inn av Strider »

Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 8:26 am
TylerDurdenNorway skrev: fre okt 15, 2021 3:22 am Hvis man har pistoler eller kanskje også mp5? Så burde man vel klare å holde personen under oppsyn i butikken og ikke la han rømme?
Vet ikke om du vet det, men ingen av de to verktøyene der gir bedre overblikk eller syn. Gjorde det ihvertfall ikke for meg når jeg brukte dem.
Gjømme seg bak noe og kikke ut innimellom for å se om han er der. Et par tiendedelers sekund å kikke på han for så å gjømme seg igjen. Han klarer umulig å treffe dem da. Hvis han angriper er det bare å pepre han med kuler.
Politiets feighet kan ha vært forskjellen på om han ble holdt i den butikken enn å rømme og drepe.

Strider

Legg inn av Strider »

Bjoro33 skrev: fre okt 15, 2021 5:56 pm Politiet har vel gjort jobben så bra som vi forventer, selv om mange ønsker et politi a-la amerikanske politihelter i actionfilmer.

Men hva med helsevesenet? De ble varslet for år tilbake at siktede kan være en som kan sette igang et småskalaangrep.

Jeg mener vi må se på lovverk mtp tvungen innleggelse. Lovverket må ta større høyde for å trygge uskyldige borgere. Selvfølgelig må slike personer følges bedre opp, og i større grad leve sitt liv i omgivelser som ikke er til fare for uskyldige innbyggere.
Å la en farlig mann rømme fra butikken er ikke bra politiarbeid etter min mening

MyWay

Legg inn av MyWay »

Balder skrev: fre okt 15, 2021 4:48 pm SIAN har vært i Kongsberg og demonstrert foran moskeen i dag. De la også igjen et grisehode. De er jo fullstendig umusikalske.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=75704
Det er derfor SIAN er SIAN.

MyWay

Legg inn av MyWay »

TylerDurdenNorway skrev: fre okt 15, 2021 6:57 pm
Bjoro33 skrev: fre okt 15, 2021 5:56 pm Politiet har vel gjort jobben så bra som vi forventer, selv om mange ønsker et politi a-la amerikanske politihelter i actionfilmer.

Men hva med helsevesenet? De ble varslet for år tilbake at siktede kan være en som kan sette igang et småskalaangrep.

Jeg mener vi må se på lovverk mtp tvungen innleggelse. Lovverket må ta større høyde for å trygge uskyldige borgere. Selvfølgelig må slike personer følges bedre opp, og i større grad leve sitt liv i omgivelser som ikke er til fare for uskyldige innbyggere.
Å la en farlig mann rømme fra butikken er ikke bra politiarbeid etter min mening
Notert, kaptein.

Bilde

Strider

Legg inn av Strider »

Tenk hvis man hadde hatt noe Spetznas kvalitet over politiet som så han i butikken


Strider

Legg inn av Strider »

Queenie skrev: tor okt 14, 2021 11:54 pm
Tullekoppen skrev: tor okt 14, 2021 11:26 pm Det denne saken handler om er en mann som har vært psykisk syk i mange år. En mann som knurrer mot naboene og er tydelig paranoid der han kikker i alle retninger når han er ute og går. Han har fått besøksforbud mot egen familie pga drapstrusler. Han har lagt ut filmer på youtube som gjør at alle kan se at han har syke forestillinger om at han er en budbringer.
Det vi bør diskutere her er ikke islam, men hva som har skjedd med psykiatrien. For noen år siden ville denne mannen vært lagt inn på tvang på en dertil egnet institusjon. I dag har vi fått det for oss at alle har det best hjemme, og tvang - selv for de sykeste blant oss - er fyfy. Denne diskusjonen er ikke i nærheten så spennende som å legge skylden på islam - men det er likevel den vi burde ta.
Tvang er fyfy. Vi kan ikke bure inne alle vi tror er farlige
Hvis man går rundt å plager andre som denne mannen har gjort så burde han vært sperret inne etter min mening. Drapstrussel til sin egen far og plage folk i nabolaget burde gi innesperrelse etter min mening. Hvis folk ikke oppfører seg så har de ingenting i samfunnet å gjøre.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk er sinte pga avisene sitt fokus på at han er en konvertitt.

https://www.dagbladet.no/kultur/nrk-pro ... g/74399161

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 6:46 pm
Solvgutt1 skrev: fre okt 15, 2021 6:30 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:46 pm

For å besvare ditt dumme spørsmål: nei. Et spørsmål som for øvrig forblir irrelevant inntil vi vet hvor mange tilfeldige kunder som var i gærningens umiddelbare nærhet.
Så i denne vurderingen av siktelinjen som du insinuerer at politiet kunne skutt ham så ligger det faktorer som kan ha hindret politiet å skyte, men ikke gjerningsmannen?
Tror du politiet visste hvor mange sivile som var i gjerningsmannens umiddelbare nærhet i det de kom inn i butikken?
1. Det er selvsagt mulig.

2. Selvsagt visste de ikke det. Jeg vil dog driste meg til å anta at gjerningsmannens oppførsel i butikken - at han skjøt på folk - har hatt en effekt på de nærværende kunder, og at antallet som vandret rundt i lokalet var lavt.
1. Ja, så betyr det egentlig så mye at gjerningamannen hadde en siktelinje? Vet vi at han hadde det forresten? Han skjøt mot dem, men han traff vel ikke? Og vet vi at de stod mot hverandre og at han ikke skjøt fra siden?

2. De vandret kanskje ikke rundt, men hvor befant de seg?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

TylerDurdenNorway skrev: fre okt 15, 2021 7:10 pm Tenk hvis man hadde hatt noe Spetznas kvalitet over politiet som så han i butikken

Spetznas' kvalitet viste seg for fullt i oktober 2002 da deres aksjon for å befri gislene i Dubrovka-teateret i Moskva tok livet av rundt 130 av de gislene de skulle befri.

Da russiske spesialstyrker to år senere, i september 2004, aksjonerte for å befri gislene i Barneskole Nr, 1 i Beslan , ble minst 338 mennesker, hvorav 155 barn, drept.

Jeg tror vi skal prise oss lykkelig over at vi ikke har politi med Spetznas' kvalitet.

Strider

Legg inn av Strider »

Karatel skrev: fre okt 15, 2021 7:29 pm
TylerDurdenNorway skrev: fre okt 15, 2021 7:10 pm Tenk hvis man hadde hatt noe Spetznas kvalitet over politiet som så han i butikken


Jeg tror vi skal prise oss lykkelig over at vi ikke har politi med Spetznas' kvalitet.
Jeg tror at en overvektig Robin Hood er lettere å hanskes med enn vanskelige gisselsituasjoner

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Justice 97 skrev: fre okt 15, 2021 7:32 pm Litt rart å sammenligne politiets fuck up i Kongsberg med terroraksjoner hvor det er hundrevis av gisler.
Poenget er Spetznas-kvalitet, de metodene Spetznas bruker.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Nå mener PST at angrepet ikke skjedde pga at han var konvertitt, men fordi han var psykisk syk. Ingen har selvfølgelig konkludert med noe enda, men det peker i den retningen.

Ørnie1337

Legg inn av Ørnie1337 »

TheBaseline skrev: fre okt 15, 2021 7:43 pm Nå mener PST at angrepet ikke skjedde pga at han var konvertitt, men fordi han var psykisk syk. Ingen har selvfølgelig konkludert med noe enda, men det peker i den retningen.
Noen har allerede bestemt seg for at det er Islam som er årsaken til dette massemordet, så hva PST mener vil nok ikke ha innvirkning på disse. Annet enn en video fra flere år siden: Hva knytter denne morderen til Islam? Begynte han å feire id og slutte å spise grisekjøtt? Vi har jo konvertitter fra Norge, og flere av de er hva jeg vil kategorisere som islamister, men denne forstyrra karen her?

Nå har jo jeg ganske stor tillit til norske myndigheter inkl. PST og det har nok folk flest også, så jeg vil tro de fleste vil nok slå seg til ro med hva etterforskningen viser. Det vil derimot ikke SIAN og deres tilhengere selvfølgelig.

Number4

Legg inn av Number4 »

Karatel skrev: fre okt 15, 2021 7:38 pm
Justice 97 skrev: fre okt 15, 2021 7:32 pm Litt rart å sammenligne politiets fuck up i Kongsberg med terroraksjoner hvor det er hundrevis av gisler.
Poenget er Spetznas-kvalitet, de metodene Spetznas bruker.
Jezus

fazz

Legg inn av fazz »

Karatel skrev: fre okt 15, 2021 7:29 pm Spetznas' kvalitet viste seg for fullt i oktober 2002 da deres aksjon for å befri gislene i Dubrovka-teateret i Moskva tok livet av rundt 130 av de gislene de skulle befri.

Da russiske spesialstyrker to år senere, i september 2004, aksjonerte for å befri gislene i Barneskole Nr, 1 i Beslan , ble minst 338 mennesker, hvorav 155 barn, drept.

Jeg tror vi skal prise oss lykkelig over at vi ikke har politi med Spetznas' kvalitet.
Russisk strategi har alltid vært at det er ikke så nøye hvor mange uskyldige sivile ofres så lenge "the bad guys" taper. Det var samme kyniske strategi som kostet millioner av russere livet under andre verdenskrig også, og en strategi vi skal være glad for ingen her hjemme tenker på.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

fazz skrev: fre okt 15, 2021 8:05 pm
Karatel skrev: fre okt 15, 2021 7:29 pm Spetznas' kvalitet viste seg for fullt i oktober 2002 da deres aksjon for å befri gislene i Dubrovka-teateret i Moskva tok livet av rundt 130 av de gislene de skulle befri.

Da russiske spesialstyrker to år senere, i september 2004, aksjonerte for å befri gislene i Barneskole Nr, 1 i Beslan , ble minst 338 mennesker, hvorav 155 barn, drept.

Jeg tror vi skal prise oss lykkelig over at vi ikke har politi med Spetznas' kvalitet.
Russisk strategi har alltid vært at det er ikke så nøye hvor mange uskyldige sivile ofres så lenge "the bad guys" taper. Det var samme kyniske strategi som kostet millioner av russere livet under andre verdenskrig også, og en strategi vi skal være glad for ingen her hjemme tenker på.
Skal vi bare være glad for at de har den strategien da? 2. verdenskrig hadde nok hatt et ganske annet utfall uten deres bidrag.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Balder skrev: fre okt 15, 2021 4:48 pm SIAN har vært i Kongsberg og demonstrert foran moskeen i dag. De la også igjen et grisehode. De er jo fullstendig umusikalske.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=75704
SIAN-tullingene viser bare at de mangler sosiale antenner.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Knaxern skrev: fre okt 15, 2021 4:27 pm
Amatørmessige greier. Skulle jo vært flere patruljebiler, og både utgang og bakdør sperret. Mulig de var redde for en gisselsituasjon, og at de ville få han ut av butikken før de gjorde noe.
Mener det var nevnt på et nettsted at det er bare 4 politifolk på vakt om kvelden på hverdagene, så er det vel begrenset hvor mange patruljebiler som kunne komme til Extra-butikken på et par minutter. Men mulig jeg husker feil.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Koffer skrev: fre okt 15, 2021 1:23 pm Mye hardere og bedre opplæring på PLIVO (selv om jeg tror dette har blitt bedre enn hva det var for ti år siden)

For mye snillisme i dette landet.
Må ha sånn trening som dette 😂😂


pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Koffer skrev: fre okt 15, 2021 5:03 pm
I fjor var det en mann som banket opp en politimann mens den andre politibetjenten (kvinne) sto og så på. De hadde ikke sjans. Unge, spinkle og de frøs til is i situasjonen. Og det kan skje oss alle… MEN hvis jeg ringer etter hjelp, skal det ikke komme ei dame på 165 cm, og en ungpjokk på 28 - som det overhode ikke er noe tak i.
Hvor var det den episoden skjedde her i landet og har du noen link til den? Spør fordi jeg har ikke hørt om det før.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: fre okt 15, 2021 7:25 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 6:46 pm
Solvgutt1 skrev: fre okt 15, 2021 6:30 pm
Så i denne vurderingen av siktelinjen som du insinuerer at politiet kunne skutt ham så ligger det faktorer som kan ha hindret politiet å skyte, men ikke gjerningsmannen?
Tror du politiet visste hvor mange sivile som var i gjerningsmannens umiddelbare nærhet i det de kom inn i butikken?
1. Det er selvsagt mulig.

2. Selvsagt visste de ikke det. Jeg vil dog driste meg til å anta at gjerningsmannens oppførsel i butikken - at han skjøt på folk - har hatt en effekt på de nærværende kunder, og at antallet som vandret rundt i lokalet var lavt.
1. Ja, så betyr det egentlig så mye at gjerningamannen hadde en siktelinje? Vet vi at han hadde det forresten? Han skjøt mot dem, men han traff vel ikke? Og vet vi at de stod mot hverandre og at han ikke skjøt fra siden?

2. De vandret kanskje ikke rundt, men hvor befant de seg?
1, Det er opplyst at betjentene gjemte seg da han beskjøt dem. Jeg antar da at de gjorde så fordi pilene var ubehagelig nær å treffe, men du kan selvsagt ha rett. At de ble skremt av piler som ikke var i nærheten av å være farlige for dem. Noe som imidlertid åpner for et par nye spørsmål.

2. Hvorfor fortsetter du å spørre meg om ting du vet veldig godt at jeg ikke vet svaret på, og som ikke har noe å gjøre med diskusjonen du hoppet inn i?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Nattevakt skrev: tor okt 14, 2021 10:31 pm
Corvus skrev: tor okt 14, 2021 10:21 pm
Folk_flesk skrev: tor okt 14, 2021 10:20 pm

Amerikanere flest er også snille og greie folk. Men de fikk altså Trump.
Å sammenligne Trump med f.eks Taliban blir rimelig dumt.
amerikanere bruker imperial og kan ikke metric, home schooling er stort i de rurale delene av usa les Alabama,Louisianna,Texas og nordre Florida og andre shitstates. Selvfølgelig tror de at at gud bygde Amerika og at Donald Dump fortsatt vant valget, det samme ser du her i norge det er noen som tror at den ekle rasisten som omtaler alt som er i mot hun som venstreradikale sosialister Sylvi Listhaug, er deres religion og at det er deres plikt til å dra til sverige og hamstre billig øl,bacon og rullings bidrar til velferden.

Ellers har du det greit?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 8:43 pm
Solvgutt1 skrev: fre okt 15, 2021 7:25 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 6:46 pm

1. Det er selvsagt mulig.

2. Selvsagt visste de ikke det. Jeg vil dog driste meg til å anta at gjerningsmannens oppførsel i butikken - at han skjøt på folk - har hatt en effekt på de nærværende kunder, og at antallet som vandret rundt i lokalet var lavt.
1. Ja, så betyr det egentlig så mye at gjerningamannen hadde en siktelinje? Vet vi at han hadde det forresten? Han skjøt mot dem, men han traff vel ikke? Og vet vi at de stod mot hverandre og at han ikke skjøt fra siden?

2. De vandret kanskje ikke rundt, men hvor befant de seg?
1, Det er opplyst at betjentene gjemte seg da han beskjøt dem. Jeg antar da at de gjorde så fordi pilene var ubehagelig nær å treffe, men du kan selvsagt ha rett. At de ble skremt av piler som ikke var i nærheten av å være farlige for dem. Noe som imidlertid åpner for et par nye spørsmål.

2. Hvorfor fortsetter du å spørre meg om ting du vet veldig godt at jeg ikke vet svaret på, og som ikke har noe å gjøre med diskusjonen du hoppet inn i?
Jeg har ikke sagt at de ikke var i nærheten av å treffe, vennligst hev nivået ditt. De kan ha vært i nærheten. Og selv om han ikke hadde fri sikt, så kunne de vært i en posisjon hvor han kunne få det. Det er ikke sikkert, eller engang trolig, at de var godt dekket.

Poenget er at politimennene hadde samme forutsetninger som deg for å vite hvor alle kundene var. Når du blir grinete av at jeg i det hele tatt spør deg, så skjønner du sikkert hvor urimelig det er å forvente at politiet skal ha oversikt. Og når politiet ikke vet hvor folk er skal de være veldig sikre på hva de treffer før de skyter.
Sist redigert av Solvgutt1 den fre okt 15, 2021 9:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Har du hørt! Ytringer fra professor som jobber med sikkerhet og beredskap: https://www.nettavisen.no/nyheter/stopp ... 3424190994

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»