Hva skjer i Kongsberg?

Svar
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Hva skjer i Kongsberg?

Legg inn av kytec »

Noen som har sett hele videoen, eksakt hva advarer han om?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Champis skrev: fre okt 15, 2021 11:38 pm
Koffer skrev: fre okt 15, 2021 1:23 pm
Karatel skrev: fre okt 15, 2021 9:14 am

Politiet som kom til butikken kunne jo umulig forutse hvilket utfall saken skulle få. At politiet nøler med å skyte hvis det ikke er en direkte livstruende situasjon, er ikke så rart. Det kan jo få svært alvorlige konsekvenser for dem selv, hvis de skyter ned mennesker uten at det står om uskyldiges liv og helse. Politifolk kan risikere å bli tiltalt og dømt for drap dersom de er for løse på avtrekkeren.
Enig i den, men samtidig er det litt for mye "puslinger" i norsk politi. Jeg synes det er bra vi har kvinner i politi,- og forsvar, men jeg har selv vært med å sett patrulje ankomme et sted det virkelig har gått hett for seg, så kommer det ut to politikvinner på under 165 cm og mellom 25-28 år - som tydeligvis er preget og redde. Slik skal det ikke være!!

Mye tøffere fysiske krav. Mye hardere og bedre opplæring på PLIVO (selv om jeg tror dette har blitt bedre enn hva det var for ti år siden)

For mye snillisme i dette landet.

Nå vet jeg ikke nøyaktig hva du legger i "snillisme", men jeg tror holdningen i Norge og edrueligheten som vises gir mer positive utslag enn negative i totalen.
De tre kvinnene på det svenske asylmotaket er jo det mest grelle om enn noe morsomme eksempel på graden av forsvarsløshet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Imariuz skrev: fre okt 15, 2021 5:45 pm
fazz skrev: fre okt 15, 2021 4:36 pm
Knaxern skrev: fre okt 15, 2021 4:26 pm
Alt for å demonisere muslimer.
Det klarer de helt fint selv.

Champis

Legg inn av Champis »

Queenie skrev: fre okt 15, 2021 1:35 pm
Koffer skrev: fre okt 15, 2021 1:23 pm
Karatel skrev: fre okt 15, 2021 9:14 am

Politiet som kom til butikken kunne jo umulig forutse hvilket utfall saken skulle få. At politiet nøler med å skyte hvis det ikke er en direkte livstruende situasjon, er ikke så rart. Det kan jo få svært alvorlige konsekvenser for dem selv, hvis de skyter ned mennesker uten at det står om uskyldiges liv og helse. Politifolk kan risikere å bli tiltalt og dømt for drap dersom de er for løse på avtrekkeren.
Enig i den, men samtidig er det litt for mye "puslinger" i norsk politi. Jeg synes det er bra vi har kvinner i politi,- og forsvar, men jeg har selv vært med å sett patrulje ankomme et sted det virkelig har gått hett for seg, så kommer det ut to politikvinner på under 165 cm og mellom 25-28 år - som tydeligvis er preget og redde. Slik skal det ikke være!!

Mye tøffere fysiske krav. Mye hardere og bedre opplæring på PLIVO (selv om jeg tror dette har blitt bedre enn hva det var for ti år siden)

For mye snillisme i dette landet.
Enig. Politiet besitter mange roller, men den viktigste er å eliminere farer og beskytte folk. De skal være trente i å skadeliggjøre trusler (ikke drepe), når to eller flere politifolk går inn i en situasjon bevæpnet så forventer jeg at de kan utmanøvrere en enkelt mann med pil og bue.

Vi har nok av eksempler hvor politiet har drept helt ufarlige mennesker som absolutt ikke var en trussel for andre, da er det ikke mange som løfter på et øyebryn for den drepte var jo "psykisk syk". Og i en situasjon hvor de burde klart å eliminere en mann som gikk videre og drepte ikke mindre enn 5 mennesker har de gjort en strålende jobb, vi kan ikke forvente mer.

Kan bare fastslå at jeg forventer et vesentlig mer kompetent politi.

Du snakker som om du vet nøyaktig hvordan situasjonen var. Og det er selvsagt tøys at folk ikke hever øyebrynene engang hvis politiet dreper ufarlige mennesker!

Champis

Legg inn av Champis »

Solvgutt1 skrev: fre okt 15, 2021 1:57 pm
Koffer skrev: fre okt 15, 2021 1:23 pm
Karatel skrev: fre okt 15, 2021 9:14 am

Politiet som kom til butikken kunne jo umulig forutse hvilket utfall saken skulle få. At politiet nøler med å skyte hvis det ikke er en direkte livstruende situasjon, er ikke så rart. Det kan jo få svært alvorlige konsekvenser for dem selv, hvis de skyter ned mennesker uten at det står om uskyldiges liv og helse. Politifolk kan risikere å bli tiltalt og dømt for drap dersom de er for løse på avtrekkeren.
Enig i den, men samtidig er det litt for mye "puslinger" i norsk politi. Jeg synes det er bra vi har kvinner i politi,- og forsvar, men jeg har selv vært med å sett patrulje ankomme et sted det virkelig har gått hett for seg, så kommer det ut to politikvinner på under 165 cm og mellom 25-28 år - som tydeligvis er preget og redde. Slik skal det ikke være!!

Mye tøffere fysiske krav. Mye hardere og bedre opplæring på PLIVO (selv om jeg tror dette har blitt bedre enn hva det var for ti år siden)

For mye snillisme i dette landet.
PLIVO er jo en veldig liten del av hverdagen til en vanlig politimann. Hvor mye del av opplæringen og videreutdanningen skal gå på dette? Det kreves rimelig mye opplæring før man skal kunne håndtere en bevegelig, bevæpnet mann som skyter på deg i et uoversiktlig lokale med flere sivilister i nærheten. Det er en veldig krevende situasjon og jeg vet ikke om det er realistisk at man skal kunne trene vanlig politi til å være helproffe på dette. Uavhengig av hvor mye forståsegpåere her inne "forventer" det.

Jepp! I en del militære avdelinger hvor man bruker ett års tid på å utdanne soldater til å skulle kunne mester oppgaver som er lignende, så er det mange som ikke blir i stand til dette der heller.

Champis

Legg inn av Champis »

LD-Johnson skrev: fre okt 15, 2021 1:58 pm
Caputo skrev: fre okt 15, 2021 1:55 pm
Koffer skrev: fre okt 15, 2021 1:23 pm

Enig i den, men samtidig er det litt for mye "puslinger" i norsk politi. Jeg synes det er bra vi har kvinner i politi,- og forsvar, men jeg har selv vært med å sett patrulje ankomme et sted det virkelig har gått hett for seg, så kommer det ut to politikvinner på under 165 cm og mellom 25-28 år - som tydeligvis er preget og redde. Slik skal det ikke være!!

Mye tøffere fysiske krav. Mye hardere og bedre opplæring på PLIVO (selv om jeg tror dette har blitt bedre enn hva det var for ti år siden)

For mye snillisme i dette landet.
Yes! Få tilbake den gode gamle alkoholiserte konebankende politiMANNEN som vi vet funker mye bedre. Da slipper vi alt dette med følelser og slikt nymotens herk!
Jepp finnes selvfølgelig ikke en mellomting mellom det og de ubrukelige betjentene vi så i Kongsberg.

Hvilke detaljer i håndteringen fra politibetjentene i Kongsberg var det som var ubrukelig? Eller er det kun sluttresultatet du evaluerer?

Number4

Legg inn av Number4 »

kytec skrev: fre okt 15, 2021 11:16 pm vil gjerne at han skal råtne og lide i fengsel.

Samtidig er det dumt at han får muligheten til å "nyte sitt verk".
Skjønner hva du mener, men som andre har vært innom. Tenk hva det koster og den traume man vil være belastet med i mange år. Kommer sikkert noen forståsegpåere etter hvert som synes synd på svinet og babler i vei om menneskeverd og dill/dall. Beste hadde vært at han tok livet av seg i cella. Kanskje noen kunne etterlate litt tau sånn rent tilfeldig. Nasjonen hadde vært best tjent med ham død.
Sist redigert av Number4 den lør okt 16, 2021 12:21 am, redigert 3 ganger totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

William_S skrev: fre okt 15, 2021 2:41 pm En terrorforsker som mener at politiet burde være generelt bevæpna. Vel politiet i Kongsberg var nok bevæpna, en bevæpningsordre har blitt enklere å utstede etter 22/7 tror jeg, så i denne saken hadde det ikke spilt noen rolle om politiet var generelt bevæpna... Et generelt bevæpna politi er gjerne mer triggerhappy og det er helt unødvendig. Når selv UK med all sin terrorhistorikk klarer å ha et generelt ubevæpna politi så klarer selvsagt lille Norge det.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k ... net-politi

Jepp, dette er sånn typisk reaktiv tankegang som dukker opp etter at noe har gått galt. Da blir fokuset veldig smalt - både på denne type situasjoner og på denne typen gjerningsmenn, det ser vi jo på mange av rekasjonene generelt også. Så glemmer man helt at det store bildet handler om litt mer enn enkelthendelser som blir veldig store akkurat her og nå.

startelver

Legg inn av startelver »

Hadde dette vært i USA hadde nok fyren blitt skutt inne i butikken ganske fort.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Number4 skrev: lør okt 16, 2021 12:17 am
kytec skrev: fre okt 15, 2021 11:16 pm vil gjerne at han skal råtne og lide i fengsel.
Nasjonen hadde vært tjent med ham død.
Hadde nok det og denne espen burde også blitt avlivet enkelt og greit.

Hodor

Legg inn av Hodor »

startelver skrev: lør okt 16, 2021 12:20 am Hadde dette vært i USA hadde nok fyren blitt skutt inne i butikken ganske fort.
Det tror jeg på. Samtidig hadde mange uskyldige mennesker i ulike tilfeller også blitt skutt på. Nei takk til amerikansk politi

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Dessverre tror jeg folk som er veldig mentalt syke og kjenner på trang til å drepe gjerne "skylder på" en religion eller politisk sak. Tar seg bedre ut å være en politisk aktør enn en sinnsyk morder.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Big George skrev: lør okt 16, 2021 12:40 am Dessverre tror jeg folk som er veldig mentalt syke og kjenner på trang til å drepe gjerne "skylder på" en religion eller politisk sak. Tar seg bedre ut å være en politisk aktør enn en sinnsyk morder.
Kan ikke være veldig mentalt syke om de resonnerer på denne måten.
Tror heller det kan være at visse religioner kan kanalisere hat ved at man radikaliseres.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Corvus skrev: lør okt 16, 2021 12:55 am
Big George skrev: lør okt 16, 2021 12:40 am Dessverre tror jeg folk som er veldig mentalt syke og kjenner på trang til å drepe gjerne "skylder på" en religion eller politisk sak. Tar seg bedre ut å være en politisk aktør enn en sinnsyk morder.
Kan ikke være veldig mentalt syke om de resonnerer på denne måten.
Tror heller det kan være at visse religioner kan kanalisere hat ved at man radikaliseres.
Det er interessant at man gjerne tyr til hatets religion når en skal fyre seg opp til å radikaliseres og ut å drepe.

(Ja jeg vet at man har enkelte eksempler på kristne også).

Number4

Legg inn av Number4 »

Her har vi brukt de siste 50 åra til å kvitte oss med andakt på skolen hver lørdag, så er det på`n igjen!

startelver

Legg inn av startelver »

Number4 skrev: lør okt 16, 2021 1:25 am Her har vi brukt de siste 50 åra til å kvitte oss med andakt på skolen hver lørdag, så er det på`n igjen!
Synd at ikke Buddisme er populært i Norge, da hadde freden senket seg over landet. Har du noensinne hørt om problemer i buddistiske templer? Er en del av dem i Norge også.

Number4

Legg inn av Number4 »

Jeg kan ikke så mye om Buddhisme, antagelig et godt tegn. Men den virker ikke veldig autoritær og dømmende.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Har man en religion eller politisk holdning i ryggen har man mye lettere for å utøve grusomme handlinger.
Dersom ikke erfaringene i våre dager er nok kan man se på hva som skjedde Vest-Tyskland, Italia og Spania og Nord-Irland i 60-70-80 åra

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Neptun skrev: fre okt 15, 2021 10:58 pm
Vet ikke om jeg er mest overrasket over at denne fyren er oppbrakt fordi gjerningspersonens ideologi er omtalt eller at han omtales som NrK-profil.
Hvilken stein har han bodd under når han reagerer på at ideologien er omtalt i forbindelse med terror?
Ja, selvsagt må media nevne det. Alternativet er jo at resett, document o.l får enerett på sannheten.

Så får man finne ut etterhvert som man vet mer hvor relevant det er for saken.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

kytec skrev: fre okt 15, 2021 11:28 pm Dersom det skulle vise seg at han var sinnsyk i gjerningsøyeblikkene, vil han da kunne være ute etter noen få år på et hyggelig sykehus?
Det er det nok en risiko for. En japaner som var sinnsyk i gjerningsøyeblikket styrtet et fly med vilje like før landing i vannet før landingsstripa. Han overlevde, men en del av passasjerene gjorde det ikke.

Nå går han fritt rundt i samfunnet der, dog uten tillatelse til å fly igjen noen gang.

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

Imariuz skrev: tor okt 14, 2021 7:43 pm
dereselskede AEGI2 skrev: tor okt 14, 2021 7:39 pm
Imariuz skrev: tor okt 14, 2021 7:20 pm
Nei, når man ikke har tatt trosbekjennelsen og aldri går i moskeen, kalles man ikke muslim :lol:

elendig forsøk av deg - det er ikke det jeg diskuterer med deg om .

Har jeg skrive noe om ikke tatt trosbekjennelsen og aldri går i moskee ?? Det er du som skriver f.eks at en skal gå på fredager..

så kan du le deg herfra til mekka men du tar feil
Terroristen har verken tatt trosbekjennelsen eller gått i moskeen på fredager. Da er han ingen muslim, enkelt og greit.

du ror og ror , nå bruker du denne fyren som bevis på at du har rett , men det er da snakk om muslimer generelt , men slike som deg gir jo seg ikke om selv en iman forklarer deg det.

jeg hadde muslimske kollegaer i oslo taxi og de ba hvor det måtte passe seg om de var f.eks på en langtur og ikke rakk en moske , eller av en annen grunn ble forhindret i å dra i en moske og de var fortsatt muslimer , men du mener sikkert noe annet

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

https://www.vg.no/nyheter/i/XqWddr/de-b ... -drapsmenn
I timene etter det brutale massedrapet i Kongsberg koker det på nettet: En etter en henges ut som drapsmannen. Lars og Yousef ante ingenting da noen helt spesielle meldinger begynte å tikke inn

Når flere i norge fikk flere 10000 i bot pga dem sendte bilde av underlivet til en håndballstjerne så håper jeg disse her som har antydet navn , andre som har fortalt hvor navnene står , link til andre nettsider osv får trippel av disse bøtene , gjerne 14 dager i buret så dem kansje lærer. Slikt er nesten like ile som det drapsmannen gjorde for det er rykter som er grusom å kaste ut , men vi så jo her inne også folk som sitter og grafser i dritt og koser seg når dem holder på , skam dere svin som driver på slik

Helloween

Legg inn av Helloween »

I alle TV doku og reportasjer fra politihøgskolen så ser man hvor stor del dialog er av pensumet.

Vi har verdens beste dialogpoliti.

Kan og føye til at 30% av dialogpolitiet er medlemmer av Norsk Narkotikapoliti Forening. En i 2021 absurd forening som er mot alle former for legalisering og avkriminalisering.

Det norske dialogpolitiet trives best med å straffe stakkars rusmisbrukere.

I skarpe situasjoner så feiler dialogpolitiet gang på gang.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

kytec skrev: fre okt 15, 2021 11:16 pm
Number4 skrev: fre okt 15, 2021 11:10 pm Synd han ikke ble skutt på flekken. Breivik burde også ha bli tatt ut med en gang når stjernene i gummibåten fikk land under føttene.
Norsk politi-idioti på sitt verste, samtidig er jeg litt glad for at abb ikke ble plaffet rett ned, vil gjerne at han skal råtne og lide i fengsel.
Skulle bare hivd slike vesener i en celle nedi kjelleren på Akershus festning, med kun vann og brød å leve på. Da kunne det vært snakk om å "råtne og lide" i et norsk fengsel.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

startelver skrev: lør okt 16, 2021 1:48 am
Synd at ikke Buddisme er populært i Norge, da hadde freden senket seg over landet. Har du noensinne hørt om problemer i buddistiske templer? Er en del av dem i Norge også.
Buddhistiske munker er da ikke bare fredelige av seg:

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... e-ansikter

All religion er noe dritt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

dereselskede AEGI2 skrev: lør okt 16, 2021 4:56 am https://www.vg.no/nyheter/i/XqWddr/de-b ... -drapsmenn
I timene etter det brutale massedrapet i Kongsberg koker det på nettet: En etter en henges ut som drapsmannen. Lars og Yousef ante ingenting da noen helt spesielle meldinger begynte å tikke inn

Når flere i norge fikk flere 10000 i bot pga dem sendte bilde av underlivet til en håndballstjerne så håper jeg disse her som har antydet navn , andre som har fortalt hvor navnene står , link til andre nettsider osv får trippel av disse bøtene , gjerne 14 dager i buret så dem kansje lærer. Slikt er nesten like ile som det drapsmannen gjorde for det er rykter som er grusom å kaste ut , men vi så jo her inne også folk som sitter og grafser i dritt og koser seg når dem holder på , skam dere svin som driver på slik
Avskyelige greier. Det er da mye verre å bli hengt ut offentlig som massemorder, enn å vise bilder av et underliv som ingen visste om hvem sitt underliv det var i begynnelsen..

Corvus

Legg inn av Corvus »

pfrog567 skrev: lør okt 16, 2021 9:52 am
startelver skrev: lør okt 16, 2021 1:48 am
Synd at ikke Buddisme er populært i Norge, da hadde freden senket seg over landet. Har du noensinne hørt om problemer i buddistiske templer? Er en del av dem i Norge også.
Buddhistiske munker er da ikke bare fredelige av seg:

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... e-ansikter

All religion er noe dritt.
Noe religion er veldig mye mer dritt enn annen. Som noen skriver her, ikke mye terror, vold og drap fra hinduister, buddhister, kristne. Er buddhister og hinduister man skulle tatt imot av migranter i Europa.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

pfrog567 skrev: lør okt 16, 2021 9:52 am
startelver skrev: lør okt 16, 2021 1:48 am
Synd at ikke Buddisme er populært i Norge, da hadde freden senket seg over landet. Har du noensinne hørt om problemer i buddistiske templer? Er en del av dem i Norge også.
Buddhistiske munker er da ikke bare fredelige av seg:

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... e-ansikter

All religion er noe dritt.
Det er veldig mange buddhister i vesten også, når var sist man hørte om at en buddhist gikk amok og drepte tilfeldige på gaten noe sted her?
Det er f.eks like mange buddhister som det er muslimer i USA. Det er millioner buddhister i Europa også, men stadig så hører man nesten ingenting annet enn at de gjør det veldig bra for seg.

Jeg finner det jo noe underlig at det er fredens religion islam som ofte står i hodet på disse folka. Man skulle nesten tro det var en rød tråd.

Corvus

Legg inn av Corvus »

kytec skrev: fre okt 15, 2021 11:28 pm Dersom det skulle vise seg at han var sinnsyk i gjerningsøyeblikkene, vil han da kunne være ute etter noen få år på et hyggelig sykehus?
Selvsagt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Corvus skrev: lør okt 16, 2021 10:57 am
pfrog567 skrev: lør okt 16, 2021 9:52 am
startelver skrev: lør okt 16, 2021 1:48 am
Synd at ikke Buddisme er populært i Norge, da hadde freden senket seg over landet. Har du noensinne hørt om problemer i buddistiske templer? Er en del av dem i Norge også.
Buddhistiske munker er da ikke bare fredelige av seg:

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... e-ansikter

All religion er noe dritt.
Noe religion er veldig mye mer dritt enn annen. Som noen skriver her, ikke mye terror, vold og drap fra hinduister, buddhister, kristne. Er buddhister og hinduister man skulle tatt imot av migranter i Europa.
Helt klart noe av det bedre.

Det jeg liker minst ved nesten samtlige religioner er tvangstrøyene man kler på seg. Ikke ha sex utenfor ekteskapet, ikke være samboere, ikke nyte alkohol, ikke drikke kaffe, lev i skam og fortapelse over alt man ikke er eller klarer å være, redd hele verden (nesten så det går ut over ens egne). Man fødes til skam ogskal bruke et helt liv på tilgivelse og få inngangsbillett til himmelriket. Døden er bare en mellomstasjon. Faktisk gjør de livet litt uviktig, totalt bortkastet kan man også si.

Trossyn sier fint lite om verdiene et menneske har, kristne har enormt med blod og elendighet bak seg også.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»