Football Manager 2021/2022

Svar
Jack

Football Manager 2021/2022

Legg inn av Jack »

Ikke det beste spillet i serien, men jeg spiller likevel.
Har vi fått noen andre FM-spillere fra VGD over hit?

Jeg har spilt FM siden CM 03/04, så man kan vel trygt si at jeg aldri kommer til å legge dette på hylla uansett hvor gammel jeg blir.

Einarglu

Legg inn av Einarglu »

Spiller også en del FM, og er enig i at denne versjonen ikke er den beste vi har sett. Blir spennende å se hva de endrer på til Fm22, håper spesielt at det blir mulig å lage to ulike taktikker for når man er i angrep og forsvar.

bj1

Legg inn av bj1 »

Spilt siden CM2 - Italia, altså før Bosman-dom og transfer-vinduer (ja, så gammel er jeg).
Blir aldri for gammel for dette nei, selv om det begynner å bli i overkant avansert å henge med på alle tweaks.

Har opp igjennom årene hatt stor interesse av å lese lange, gode karriere-tråder på VGD.
Ofte til stor inspirasjon for egne lagvalg.
Håper det kan dukke opp noen slike her etterhvert også.

Jack

Legg inn av Jack »

Einarglu skrev: tir jul 20, 2021 12:57 pm Spiller også en del FM, og er enig i at denne versjonen ikke er den beste vi har sett. Blir spennende å se hva de endrer på til Fm22, håper spesielt at det blir mulig å lage to ulike taktikker for når man er i angrep og forsvar.
Jeg har i alle år etterlyst muligheten til å kunne justere avstanden og bredden mellom lagdelene i forsvar og en måte, som du sier, som gjør at man kan kan bestemme utgangsformasjon i forsvar, samt en mekanisme som endrer formasjon når man retainer possession.
Nå er det enkelte mekanismer i FM som trer i kraft ved å bruke forskjellige taktikker in game, som fluid og structured (der førstnevnte gir et mer kompakt lag og vice versa) men det er litt for knotete.

Velger man 4231 Wide f.eks vil det si at det er det defensive utgangspunktet. Spillerrollene definerer hva som skjer offensivt, men jeg synes fortsatt det er altfor "tamt" på så måte.

brokburg

Legg inn av brokburg »

Hvilke lag spiller folk med?

Har selv en "Build a nation" save gående med Shamrock Rovers i Irland, men har ikke spilt på en stund. Er i sesong tre, og har nå blitt veldig dominerende i hjemlige turneringer. Har i tillegg greid å komme meg til gruppespill i Europa League to år på rad. På første forsøk ble jeg kasteball i gruppa, men andre året var jeg faktisk nær ved å gå videre, men endte som nummer tre. Gikk dermed til utslagsrundene i Europa Conference League, hvor jeg har kommet til kvartfinale, med Tottenham som motstander. Må få litt fart på den saven igjen.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Jack_Daniels skrev: tir jul 20, 2021 3:37 pm
Einarglu skrev: tir jul 20, 2021 12:57 pm Spiller også en del FM, og er enig i at denne versjonen ikke er den beste vi har sett. Blir spennende å se hva de endrer på til Fm22, håper spesielt at det blir mulig å lage to ulike taktikker for når man er i angrep og forsvar.
Jeg har i alle år etterlyst muligheten til å kunne justere avstanden og bredden mellom lagdelene i forsvar og en måte, som du sier, som gjør at man kan kan bestemme utgangsformasjon i forsvar, samt en mekanisme som endrer formasjon når man retainer possession.
Nå er det enkelte mekanismer i FM som trer i kraft ved å bruke forskjellige taktikker in game, som fluid og structured (der førstnevnte gir et mer kompakt lag og vice versa) men det er litt for knotete.

Velger man 4231 Wide f.eks vil det si at det er det defensive utgangspunktet. Spillerrollene definerer hva som skjer offensivt, men jeg synes fortsatt det er altfor "tamt" på så måte.
Det er jo enkelte deler i taktikken «off the ball» eller hva den nå heter som toucher litt inne på det, hvor mange kan justere leddene og om man ønsker at ballen skal presses inn mot midten eller ut på kant. Men det å få den enda mer flytende burde være det neste naturlige steget, ja.

WaltonBR

Legg inn av WaltonBR »

Har en save gående med Everton, inspirert av Rafa-ansettelsen. Målet er å vinne en pokal innen 22. Første sesong endte med 4.plass CL. Jeg bør vel allerede være en helt blant blånesene. :D

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Har mine timer med FM oppigjennom, men falt av lasset etter 16 versjonen tror jeg det var. Kjøpte 17 også, men det var så mye dilldall som jeg ikke orket, så jeg spilte heller 16 fram til 2020 omtrent. Savner egentlig å sitte i timesvis fortapt i denne verden, men nå er den gamle pc'n min for dårlig til å kjøre FM så det blir vel med savnet. Regner ikke med at det har blitt noe mindre dilldall med årene heller, så det er kanskje like greit :lol:

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Har holdt på med dette så lenge jeg kan huske, CM Italia var kanskje det første. Interessen for spillet har tatt meg langt inn i miljøet blandt de som jobber med det daglig, så om det er noen som har spørsmål så er det bare å fyre. Om jeg ikke kan svare selv, så finner jeg ut av det.

I år er ME etter noen 442 år tilbake til "strikerless" som det heter, det finnes alltid et hull på banen de ikke klarer å dekke opp. De siste år har det vært bakrommet, og SI utbedret markeringen av spissene før årets utgave.

Dette ser ut til å ha gitt en annen konsekvens, at de ikke støter opp i mellomrommet, eller klarer å følge løp derfra.
Så da flytter man 2 eller 3 spisser ned til "amc" posisjonen og stiller uten noen i fremste ledd. Vips er stopperne uten noen å markere, og blir overrumpet av løp fra dypet som de ikke klarer å plukke opp.

Så kan man kanskje si at det er kjedelig å utnytte ME slik, jeg synes uansett det er interessant å se at de har lagt så mange linjer med kode i så mange år, at den minste endring, eller forsøk på å forbedre noe, gir et utlslag på noe annet.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

AxelRudi skrev: lør aug 21, 2021 2:43 pm Har holdt på med dette så lenge jeg kan huske, CM Italia var kanskje det første. Interessen for spillet har tatt meg langt inn i miljøet blandt de som jobber med det daglig, så om det er noen som har spørsmål så er det bare å fyre. Om jeg ikke kan svare selv, så finner jeg ut av det.

I år er ME etter noen 442 år tilbake til "strikerless" som det heter, det finnes alltid et hull på banen de ikke klarer å dekke opp. De siste år har det vært bakrommet, og SI utbedret markeringen av spissene før årets utgave.

Dette ser ut til å ha gitt en annen konsekvens, at de ikke støter opp i mellomrommet, eller klarer å følge løp derfra.
Så da flytter man 2 eller 3 spisser ned til "amc" posisjonen og stiller uten noen i fremste ledd. Vips er stopperne uten noen å markere, og blir overrumpet av løp fra dypet som de ikke klarer å plukke opp.

Så kan man kanskje si at det er kjedelig å utnytte ME slik, jeg synes uansett det er interessant å se at de har lagt så mange linjer med kode i så mange år, at den minste endring, eller forsøk på å forbedre noe, gir et utlslag på noe annet.
Interessant lesning! Erget meg lenge over at jeg «alltid» slipper inn ett mål omtrent i hver match på nettopp dype løp som bare får løpe gjennom linjene, men det oppklarer jo mye :lol:

anbessa

Legg inn av anbessa »

Har spilt CM/FM siden familien skaffet sin første PC i 1994. Husker også søskenflokken måtte spleise på 4mb ram for å oppgradere PCen til å kunne kjøre CM2. Minner!

Fyrte i gang FM21 her for kort tid siden. Startet som arbeidsledig og hadde griseflaks. Fikk jobb i Cape Town Spurs (tidligere Ajax CT) som har bra lag og enorm talentutvikling. Direkte opprykk og i toppen av PL andre sesong. Kunne vært moro å rasket med seg en afrikansk kontinentalturnering før man vandrer videre til f.eks Europa.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Er det bare jeg som ikke liker utseendet under kampene i år?

Jack

Legg inn av Jack »

Chromeback skrev: ons sep 08, 2021 6:02 pm Er det bare jeg som ikke liker utseendet under kampene i år?
2D er veien å gå, min venn.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Jack_Daniels skrev: ons sep 08, 2021 6:06 pm
Chromeback skrev: ons sep 08, 2021 6:02 pm Er det bare jeg som ikke liker utseendet under kampene i år?
2D er veien å gå, min venn.
Spiller alltid 2D :lol: Tenkte mer på at de har fjernet den "tidslinjen" osv. Kan være at det er mye jeg bare ikke finner, som kamprapporter, men synes det er mindre informasjon i år og dette xG greiene gir meg personlig egentlig veldig lite i lengden.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

I iveren av å finne på nye funksjoner så traff de ikke helt i år. Ratingsystemet er jo også bugget mellom dine kamper og de ligaene du ikke deltar i.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Har hatt et par saves med Bournemouth gående, men mista lysten på å spille etter en elendig 26/27-sesong.
Har også hatt den obligatoriske Man Utd-saven, men den gir jeg alltid opp etter 2-3 sesonger når det blir for enkelt.
Chromeback skrev: ons sep 08, 2021 6:09 pm Spiller alltid 2D :lol: Tenkte mer på at de har fjernet den "tidslinjen" osv. Kan være at det er mye jeg bare ikke finner, som kamprapporter, men synes det er mindre informasjon i år og dette xG greiene gir meg personlig egentlig veldig lite i lengden.
Det verste er det jævla VAR-greiene når dommeren skal ut og sjekke skjerm. Det er et spill, bare gi meg avgjørelsen med en gang. Gidder ikke vente mer enn nødvendig, det gjør man mye av ellers i spillet.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Crynix skrev: ons sep 08, 2021 7:22 pm
Det verste er det jævla VAR-greiene når dommeren skal ut og sjekke skjerm. Det er et spill, bare gi meg avgjørelsen med en gang. Gidder ikke vente mer enn nødvendig, det gjør man mye av ellers i spillet.
Enig, heldigvis har de kuttet ut den greia fra i fjor med at alle VAR-sjekker alltid var en bekreftelse på dommeravgjørelsen.

Men ja, skjønner ikke hvorfor man må sitte å vente 10-15 sekunder for at en maskin skal sjekke en maskin.

Mia

Legg inn av Mia »

Spilte dette mye før, men synes dem siste årene har det blitt for "komplisert". For mye trening, pressekonferansene som sier det samme hver eneste gang osv. Ja, man kan deligere mye av det bort, men men,

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

9 November. FM22.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Håper de endrer dette pressekonferanseopplegget. For det første så har de hatt de samme spørsmålene og svarene i en halv evighet nå, med noen endringer, men er veldig lite fan av dette med oppdeling av positive og negative svar.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Chromeback skrev: tor sep 09, 2021 4:34 pm Håper de endrer dette pressekonferanseopplegget. For det første så har de hatt de samme spørsmålene og svarene i en halv evighet nå, med noen endringer, men er veldig lite fan av dette med oppdeling av positive og negative svar.
Huff ja, de slutta jeg å dra på for 3 år siden. Fint for assistenten.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Noen som vet om det er lansert noen squad updates for 21/22-sesongen i steam workshop? Pleier å komme litt etter vinduet er stengt.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Crynix skrev: tor sep 16, 2021 4:00 pm Noen som vet om det er lansert noen squad updates for 21/22-sesongen i steam workshop? Pleier å komme litt etter vinduet er stengt.
Du tenker på oppdatert DB med overganger?

Vi har en egen nettside for det i Fm Scout, den heter FMTU og styres av en greker som heter pr0.
Han kommer med updates tvert vinduet er stengt, og korrigeringer ganske ofte etter det. Den siste er fra 6 dager siden.

https://www.fmscout.com/a-fm21-transfer ... -fmtu.html

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

AxelRudi skrev: tor sep 16, 2021 5:03 pm
Crynix skrev: tor sep 16, 2021 4:00 pm Noen som vet om det er lansert noen squad updates for 21/22-sesongen i steam workshop? Pleier å komme litt etter vinduet er stengt.
Du tenker på oppdatert DB med overganger?

Vi har en egen nettside for det i Fm Scout, den heter FMTU og styres av en greker som heter pr0.
Han kommer med updates tvert vinduet er stengt, og korrigeringer ganske ofte etter det. Den siste er fra 6 dager siden.

https://www.fmscout.com/a-fm21-transfer ... -fmtu.html
Nydelig, akkurat det jeg var på utkikk etter! Ålreit å kunne fyre løs en ny karriere med oppdaterte squads, liten forsmak på neste utgave.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Aiai, sur situasjon på min journyman. Klubben nekter å sende meg på trenerkurs i frykt for at jeg blir "attraktiv for andre klubber". Så da er jeg stuck da, uten kurs og med rimelig rævva ferdigheter.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

anbessa skrev: fre sep 17, 2021 8:12 pm Aiai, sur situasjon på min journyman. Klubben nekter å sende meg på trenerkurs i frykt for at jeg blir "attraktiv for andre klubber". Så da er jeg stuck da, uten kurs og med rimelig rævva ferdigheter.
Merkelig taktikk fra klubben, men kjipt for deg kan man trygt si.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Sikkert en del som har lest denne tidligere, men anbefales uansett :lol:


Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Og for de som lurer kan det hende vi ser FM22 beta allerede denne uken, en eller annen dag mellom tirs-fre. Muligens.

WIde CB's, og customizeable eyebrows virker å være de store features denne gang i en noe undeveldende utgave.

Men la oss vente å se!

brokburg

Legg inn av brokburg »

Beta ute kl. 21!


Mehell

Legg inn av Mehell »

Jack_Daniels skrev: man jul 19, 2021 11:43 pm Ikke det beste spillet i serien, men jeg spiller likevel.
Har vi fått noen andre FM-spillere fra VGD over hit?

Jeg har spilt FM siden CM 03/04, så man kan vel trygt si at jeg aldri kommer til å legge dette på hylla uansett hvor gammel jeg blir.
Har spilt FM20 og FM21 etter at jeg hadde hatt pause fra spillet i en del år før det. Ble dog ikke veldig mange timer totalt ettersom jwg ikke klarte å bli helt hektet og det ble lett å prioritere det bort mot andre ting. Så langt har jeg ikke brydd meg med å kjøpe inn FM22, men det er under kontinuerlig vurdering og jeg kommer sikkert til å kjøpe det en helg jeg har lite å gjøre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Spill»