Leiebiltråden

Svar
Jan

Re: Leiebiltråden

Legg inn av Jan »

Kjetil-e skrev: søn feb 19, 2023 6:55 pm
Iseran2770 skrev: man nov 15, 2021 8:24 am
rosmebraad skrev: søn nov 14, 2021 11:02 pm Så litt om 'leveres med full tank'-policyen som har vært vanlig med leiebil:
Gebyret utleieselskapene tar er det samme enten det er 5% igjen på tanken eller 90%. Det som kan være nokså irriterende er at de legger på full moms på bensinen de etterfyller. Som om det ikke er avgifter nok på bensin og diesel. Sannsynligvis er det myndighetene som har bestemt at utleieselskapene skal beregne full moms på absolutt alt de fakturerer.

Elbil har jeg aldri leid.
Dette er de pålagt av myndighetene, har vært oppe i media for noen år siden at hvis du kjørte gjennom bomstasjon med leiebil så ville du få moms i tillegg på bompasseringen. Til tross for at det ikke er moms på bompassering. Men det er myndighetene som krever dette.
Det samme gjelder oss taxisjåfører. Vi må legge moms på bompasseringer som belastes kunden. Det blir av og til dårlig stemning av dette. Når det gjelder bomringen i Bergen, tar vi i Bergen taxi et fast tillegg på alle turer på kr 7, enten turen går gjennom bomringen eller ikke. Dette er det ingen som reagerer på.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

På nytt ble det booket en Golf automat, denne gangen for to dager på flyplassen i Helsinki – hos Avis, ikke Sixt som forrige gang.

Siden jeg har status hos Avis forventet jeg oppgradering – og fikk det. Jeg kunne velge mellom T-Roc eller Skoda Karoq. Gikk for T-Roc og fikk en versjon hvor de helt og holdent hadde hoppet over alle krys på ekstrautstyrslisten. Kjedelige greier, egentlig. Eneste opptur var piggdekk, det har vært vått og vekslende temperaturer rundt frysepunktet her en drøy time nord for Helsinki.

burkar

Legg inn av burkar »

Larsabal skrev: man mar 20, 2023 6:06 pm På nytt ble det booket en Golf automat, denne gangen for to dager på flyplassen i Helsinki – hos Avis, ikke Sixt som forrige gang.

Siden jeg har status hos Avis forventet jeg oppgradering – og fikk det. Jeg kunne velge mellom T-Roc eller Skoda Karoq. Gikk for T-Roc og fikk en versjon hvor de helt og holdent hadde hoppet over alle krys på ekstrautstyrslisten. Kjedelige greier, egentlig. Eneste opptur var piggdekk, det har vært vått og vekslende temperaturer rundt frysepunktet her en drøy time nord for Helsinki.
Gikk det i bensin eller diesel?

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Bensin og DSG7

burkar

Legg inn av burkar »

Jeg skal leie bil på Island i morgen. Booket hos Hertz på Keflavik, bileksempel Mitsubishi Outlander. Får se hva de disker opp med.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Opel corsa bensin på el hierro. Rød med svart tak. Mye morsomme farger på leiebilene. Manuell med 6 gir, men tviler på om jeg kommer til å bruke 5 og 6. etter dag en var det 1 og 2 gir som ble brukt klart mest. Noen hundre meter i 4 gir, men da fikk jeg beskjed om at det gikk litt for fort. Vi kjørte på tvers av hovedveiene så det finnes kanskje raskere veier.

Hadde Seat Ibiza med over 100 000 km på la gomera. Vil si opelen er klart bedre. Begge kostet under 300 kr per døgn.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

9 seters minibuss hentes ut på flyplassen i Wien tirsdag, hos Budget. Skal vel mye til for at det blir noe annet enn SpaceTourer som er lovet.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Larsabal skrev: tor mar 30, 2023 10:38 am 9 seters minibuss hentes ut på flyplassen i Wien tirsdag, hos Budget. Skal vel mye til for at det blir noe annet enn SpaceTourer som er lovet.
På førerkort B? Eller D1. Som på vegvesensidene står oppført til 9-16 seter.

burkar

Legg inn av burkar »

burkar skrev: ons mar 29, 2023 9:28 pm Jeg skal leie bil på Island i morgen. Booket hos Hertz på Keflavik, bileksempel Mitsubishi Outlander. Får se hva de disker opp med.
Outlander PHEV er fasit. Godt brukt med 71k km.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

burkar skrev: ons mar 29, 2023 9:28 pm Jeg skal leie bil på Island i morgen. Booket hos Hertz på Keflavik, bileksempel Mitsubishi Outlander. Får se hva de disker opp med.
Hva er formålet med turen (business or pleasure)?

Jeg skal til Island tidlig i mai. Eneste formål - fotografering.

burkar

Legg inn av burkar »

Iseran2770 skrev: tor mar 30, 2023 9:08 pm
burkar skrev: ons mar 29, 2023 9:28 pm Jeg skal leie bil på Island i morgen. Booket hos Hertz på Keflavik, bileksempel Mitsubishi Outlander. Får se hva de disker opp med.
Hva er formålet med turen (business or pleasure)?

Jeg skal til Island tidlig i mai. Eneste formål - fotografering.
Pleasure 😊

Har venner som bor her, så på besøk hos de. Om været er bra må det være mye å fotografere her. I dag har det vært vått og grått.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

rosmebraad skrev: tor mar 30, 2023 11:25 am
På førerkort B? Eller D1.
B. Hvis det mot formodning ikke skulle gå i Østerrike ikke blir det panikkbytte til en eller annen 7-seter som blir i overkant trang for bagasje. Har leid tilsvarende minibuss hos Next på Værnes på B. Går nok greit.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Iseran2770 skrev: tor mar 30, 2023 9:08 pm
burkar skrev: ons mar 29, 2023 9:28 pm Jeg skal leie bil på Island i morgen. Booket hos Hertz på Keflavik, bileksempel Mitsubishi Outlander. Får se hva de disker opp med.
Jeg skal til Island tidlig i mai. Eneste formål - fotografering.
Det er bare å glede seg, for det er masse flotte objekter å ta bilde av der. Var der på slutten av mai for noen år siden. Fartet rundt med bil, og noe til fots.

SUV

Legg inn av SUV »

burkar skrev: tor mar 30, 2023 3:14 pm
burkar skrev: ons mar 29, 2023 9:28 pm Jeg skal leie bil på Island i morgen. Booket hos Hertz på Keflavik, bileksempel Mitsubishi Outlander. Får se hva de disker opp med.
Outlander PHEV er fasit. Godt brukt med 71k km.
Litt rart at utleiefrmaet på Island satser på Outlander PHEV da disse har et dyrt batteri under og det er massevis av steder der man lett dunker nedi med bil på Island. Jeg har selv kjørt Island rundt med stasjonsvogn og har dunket nedi mange ganger.

Når det skal lages fartsdumper i et land der bilparken består av en stor andel Arctic-Trucks så sier det seg selv at de lages høye, og da skraper man lett nedi selv om man tar det rolig (jeg har gjort det selv, i Seydisfjordur tror jeg det var.

Mange veier er små grusveier med dype hjulspor og høyt midtparti. Jeg måtte mange ganger kjøre med et hjulpar i midten og et på ene siden. Så var det enkelte steder det feks er fjell helt bort til ene hjulsporet og da må man passe på å lete opp best egnede sted for å bytte side uten å dunke for mye nedi. Heldigvis så var de som kjørte offroadbiler hensynsfulle folk som kjørte godt ut til siden (utafor veien) når jeg kom med lav bakhjulsdrevet stasjonsvogn uten så mye manøvreringsmulighet. Vi med store firehjulstrekkere (som jeg jo etterhvert har kjøpt) er jo hensynsfulle folk som hjelper stakkarene med altfor lave tohjulsdrevne biler til stadighet (jeg har tauet løs 4 slike hittil i år).

Og noe steder står det skilt om at det er kun lov å kjøre for firehjulsdrevne biler, men dette i avsnittet over var altså på veier som var åpne for alle.

burkar

Legg inn av burkar »

Larsabal skrev: fre mar 31, 2023 10:15 am
rosmebraad skrev: tor mar 30, 2023 11:25 am
På førerkort B? Eller D1.
B. Hvis det mot formodning ikke skulle gå i Østerrike ikke blir det panikkbytte til en eller annen 7-seter som blir i overkant trang for bagasje. Har leid tilsvarende minibuss hos Next på Værnes på B. Går nok greit.
Tror det er ganske standard i EU at opptil og med 9 seter er personbil og 10 seter + er buss.

Jan

Legg inn av Jan »

burkar skrev: lør apr 01, 2023 10:13 am
Larsabal skrev: fre mar 31, 2023 10:15 am
rosmebraad skrev: tor mar 30, 2023 11:25 am
På førerkort B? Eller D1.
B. Hvis det mot formodning ikke skulle gå i Østerrike ikke blir det panikkbytte til en eller annen 7-seter som blir i overkant trang for bagasje. Har leid tilsvarende minibuss hos Next på Værnes på B. Går nok greit.
Tror det er ganske standard i EU at opptil og med 9 seter er personbil og 10 seter + er buss.
Stemmer . Førerkort klasse B er gyldig for inntil 8 passasjerer pluss fører.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: lør apr 01, 2023 10:47 am
burkar skrev: lør apr 01, 2023 10:13 am
Larsabal skrev: fre mar 31, 2023 10:15 am

B. Hvis det mot formodning ikke skulle gå i Østerrike ikke blir det panikkbytte til en eller annen 7-seter som blir i overkant trang for bagasje. Har leid tilsvarende minibuss hos Next på Værnes på B. Går nok greit.
Tror det er ganske standard i EU at opptil og med 9 seter er personbil og 10 seter + er buss.
Stemmer . Førerkort klasse B er gyldig for inntil 8 passasjerer pluss fører.
Jepp, 9-16 pass/pax da. Det er nok beregnet.
Noe annet er om folk tror ar en 9-seter, godt lastet, er å kjøre som en kjapp sedan med 1 person. Veiholding etc. 'Bil er bil' sier jo en del.

burkar

Legg inn av burkar »

SUV skrev: fre mar 31, 2023 6:44 pm
burkar skrev: tor mar 30, 2023 3:14 pm
burkar skrev: ons mar 29, 2023 9:28 pm Jeg skal leie bil på Island i morgen. Booket hos Hertz på Keflavik, bileksempel Mitsubishi Outlander. Får se hva de disker opp med.
Outlander PHEV er fasit. Godt brukt med 71k km.
Litt rart at utleiefrmaet på Island satser på Outlander PHEV da disse har et dyrt batteri under og det er massevis av steder der man lett dunker nedi med bil på Island. Jeg har selv kjørt Island rundt med stasjonsvogn og har dunket nedi mange ganger.

Når det skal lages fartsdumper i et land der bilparken består av en stor andel Arctic-Trucks så sier det seg selv at de lages høye, og da skraper man lett nedi selv om man tar det rolig (jeg har gjort det selv, i Seydisfjordur tror jeg det var.

Mange veier er små grusveier med dype hjulspor og høyt midtparti. Jeg måtte mange ganger kjøre med et hjulpar i midten og et på ene siden. Så var det enkelte steder det feks er fjell helt bort til ene hjulsporet og da må man passe på å lete opp best egnede sted for å bytte side uten å dunke for mye nedi. Heldigvis så var de som kjørte offroadbiler hensynsfulle folk som kjørte godt ut til siden (utafor veien) når jeg kom med lav bakhjulsdrevet stasjonsvogn uten så mye manøvreringsmulighet. Vi med store firehjulstrekkere (som jeg jo etterhvert har kjøpt) er jo hensynsfulle folk som hjelper stakkarene med altfor lave tohjulsdrevne biler til stadighet (jeg har tauet løs 4 slike hittil i år).

Og noe steder står det skilt om at det er kun lov å kjøre for firehjulsdrevne biler, men dette i avsnittet over var altså på veier som var åpne for alle.
Det var i det hele tatt mye Mitsubishi blant leiebilene på Island, både Eclipse Cross PHEV og Outlander PHEV. De aller fleste kjører nok mest på fine veier, for eksempel 'golden circle'-ruta, og rundt i hovedstadsområdet.

Fikk utdelt et kart der det var merket hvor jeg ikke kunne kjøre, det var det de kalte 'highlands', der veiene er dårligere og behovet for et mer robust kjøretøy større. Hadde jeg leid for eksempel en Duster kunne jeg kjørt der også.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Larsabal skrev: tor mar 30, 2023 10:38 am Skal vel mye til for at det blir noe annet enn SpaceTourer som er lovet.
Siden Budget og Avis er "same shit, different wrapping”, mistenker jeg at min status hos Avis har kicket inn. SpaceTourer manuell ble til MB Vito Tourer automat diesel. Grei oppgradering det, selv om den ikke akkurat er satt opp med mye ekstra utstyr. For 6 brukere og en del bagasje er det i hvert fall nok plass og grei komfort.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»