Leiebiltråden

Svar
Forfun

Leiebiltråden

Legg inn av Forfun »

En morsom tråd som ikke har vært aktuell på lenge. Ble 2år leiebil pause på meg. Men nå er vi snart i gang igjen

Forfun

Legg inn av Forfun »

Første leiebil etter en lang pause ble bestilt i Roma, en Golf. det utrolige skjedde, jeg fikk faktisk en Golf. Utslitt bil etter 25000 km mange bulker og riper. Skranglete høyre bakdør. En fôring i venstre drivaksel slitt, lagde en lyd jeg ikke likte. Hatet skjermen som har erstattet knappene da jeg ikke klarte å skru på vifta uten å stoppe. Men godt fornøyd, fikk meg dit jeg ville komfortabelt. Bilen er for bra sammenlignet med salget i Norge.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Har sittet med en Suzuki SX4 S-cross i halvannen uke mens BMW'en sto på verksted. Heldigvis er jeg kvitt den nå.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Hva, en bmw på verksted? Det er høyst unormalt. Min forrige bmw hadde 4 timer på verksted på 6 år. Min audi har 40 timer på 3 år.

Men én suzuki? Du ba ikke om en oppgradering til sykkel?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: fre okt 15, 2021 8:53 pm Har sittet med en Suzuki SX4 S-cross i halvannen uke mens BMW'en sto på verksted. Heldigvis er jeg kvitt den nå.
Hva var årsaken til et så langt verkstedbesøk?
Ser det spekuleres i tilbakekalling pga motorlagre på S58 motoren. Er din innenfor dette, eller slipper du unna?

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: fre okt 15, 2021 9:11 pm
Ribba skrev: fre okt 15, 2021 8:53 pm Har sittet med en Suzuki SX4 S-cross i halvannen uke mens BMW'en sto på verksted. Heldigvis er jeg kvitt den nå.
Hva var årsaken til et så langt verkstedbesøk?
Ser det spekuleres i tilbakekalling pga motorlagre på S58 motoren. Er din innenfor dette, eller slipper du unna?
Ingen feil med bilen, men en kollega hadde brukt bilen min som dørstopper. Og som ikke det var nok, så greide de på verkstedet å ødelegge et feste på panelet til der speilet er festet når de skulle ta det av for å få lakert om døren. Så tiden gikk for det meste å vente på den delen (som selvfølgelig kun kom som en pakkeløsning der hele speilet måtte bestilles).

Når det gjelder det motorlagergreiene, så ser det ikke ut til at min bil har blitt påvirket av dette, da min bil er fra tiden før dette problemet oppsto. Ut av det jeg har lest, så er det M4'er fra midten av juli til begynnelsen av september som har blitt påvirket av dette. Min ble produsert i begynnelsen av februar.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Gode nyheter. Ytre påvirkning er utenfor det produsenten kan lastes for.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: fre okt 15, 2021 10:06 pm
nometalhorse skrev: fre okt 15, 2021 9:11 pm
Ribba skrev: fre okt 15, 2021 8:53 pm Har sittet med en Suzuki SX4 S-cross i halvannen uke mens BMW'en sto på verksted. Heldigvis er jeg kvitt den nå.
Hva var årsaken til et så langt verkstedbesøk?
Ser det spekuleres i tilbakekalling pga motorlagre på S58 motoren. Er din innenfor dette, eller slipper du unna?
Ingen feil med bilen, men en kollega hadde brukt bilen min som dørstopper. Og som ikke det var nok, så greide de på verkstedet å ødelegge et feste på panelet til der speilet er festet når de skulle ta det av for å få lakert om døren. Så tiden gikk for det meste å vente på den delen (som selvfølgelig kun kom som en pakkeløsning der hele speilet måtte bestilles).

Når det gjelder det motorlagergreiene, så ser det ikke ut til at min bil har blitt påvirket av dette, da min bil er fra tiden før dette problemet oppsto. Ut av det jeg har lest, så er det M4'er fra midten av juli til begynnelsen av september som har blitt påvirket av dette. Min ble produsert i begynnelsen av februar.
Det at andre bruker nabobil som dørstopper er noe mange av oss opplever. Jeg måtte lakkere bakskjerm av samme grunn i mars.
Der høres greit ut å slippe problemet med lagre, og det er voldsomt hvor fort tiden går. Det er snart et år siden bilen din ble produsert.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Leiebil nr 2 på kort tid. Bestilte kia ceed, fikk VW t-cross. Forstår ikke de som velger denne i stedet for vanlig Golf. Kjørt 2000 km, som ny. Navigasjon var ikke instalert, og alt på nederlandsk. Fungerte overraskende bra å koble navigasjon fra telefon til bilen. Liten bensinmotor, kjørte vel 70 mil i Nederland, fikk altså med meg mye av landet.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Skal en tur til Stockholm om noen dager med bil og orker ikke Leaf'en med tilhørende 2 ladestopp hver vei. Har booket Mazda CX-30, eller tilsvarende fra Avis. Så får vi se hva de finner frem. Jeg har status hos Avis som skal garantere oppgradering, men det har ikke alltid skjedd når jeg har hentet bil andre steder enn flyplass. De sier som regel de har begrensede muligheter på "by-kontor" og at garantien bare gjelder ved uthenting ved flyplass. Det stemmer vel med den lille skriften, så jeg skal vel ikke klage...

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Larsabal skrev: tir nov 02, 2021 11:06 am Så får vi se hva de finner frem.
De fant frem en Suzuki Across, som fungerte helt fint til formålet. Det regnet hele veien til – og hele veien tilbake. Greit med en relativt høyreist og tung bil med OK oversikt og overraskende kjekke forbikjøringsegenskaper. Interiør, materialer osv skriker "mid range japansk" hele veien, håper nesten Toyotas variant føles hakket finere, dette var høyst ordinært fra førerplass. En fin steinsprut i ruta på vei hjem gir litt ekstra papirarbeid nå i etterkant med drøy egenandel, som igjen vil bli returnert av reiseforsikringens "egenandelseliminering".

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Leide en SUV med hengerfeste!! (Dog ikke 4WD.)

Så litt om 'leveres med full tank'-policyen som har vært vanlig med leiebil: Passer dette til elbil?
Bortsett fra at der står 'lades til 80%' ulike steder så blir der jo både dyrt og krevende for den som leier bilen å stå og stå og stå ved en hurtiglader like ved innleveringsstedet for å kunne levere med 100% batteri.
Om ikke kommer utleier med et solid gebyr for "ikke levert med fullader batteri'. Her blir det nok muligheter for debatt og policy og fakturering.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: søn nov 14, 2021 11:02 pm Så litt om 'leveres med full tank'-policyen som har vært vanlig med leiebil:
Gebyret utleieselskapene tar er det samme enten det er 5% igjen på tanken eller 90%. Det som kan være nokså irriterende er at de legger på full moms på bensinen de etterfyller. Som om det ikke er avgifter nok på bensin og diesel. Sannsynligvis er det myndighetene som har bestemt at utleieselskapene skal beregne full moms på absolutt alt de fakturerer.

Elbil har jeg aldri leid.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ny Leiebil, Peugeot 308. Fungerte veldig bra. Med små transportbehov fungerer denne helt greit til daglig bil. Litt spesielt at når jeg justerte rattet var speedometeret akkurat synlig over rattet. Resten av instrumentene var under rattet. Uvant med manuelt gir. Og å mangle motor.

Fant til og med noen øde fjelloverganger. Bare den ene var uten passasjerer i bilen. Kjørte greit, men svampete. Fin natur når en kommer ut i ødemarka i Spania. Skulle gjerne brukt mange timer på disse veiene.

burkar

Legg inn av burkar »

Jeg har leid bil på Kypros, og valgte Avis på flyplassen i Larnaka. Booket Focus e.l. Kjører nå forrige modell Mazda 3, hvit og helt ribbet for utstyr.

Someone

Legg inn av Someone »

Leide gjennom Enterprise her i Nice. En Passet eller lignende, til dobbelt så mye som for 3 år siden. Uansett, "lignende" betydde en Peugeot 3008. Merkbart dårligere bagasjeplass enn Passaten...som vi kjørte opp med til OSL dagen før. Manueltgir var nok engang litt uvant i starten og var vel 3 år siden sist. Ellers endel franske løsninger der

Brodern leide en Focus stv eller lignende gjennom Avis samtide. Og fikk også en Pug 3008.

Så ingen tvil hva "lignende" betyr her nede

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: tir aug 02, 2022 11:24 am Leide gjennom Enterprise her i Nice. En Passet eller lignende, til dobbelt så mye som for 3 år siden. Uansett, "lignende" betydde en Peugeot 3008. Merkbart dårligere bagasjeplass enn Passaten...som vi kjørte opp med til OSL dagen før. Manueltgir var nok engang litt uvant i starten og var vel 3 år siden sist. Ellers endel franske løsninger der

Brodern leide en Focus stv eller lignende gjennom Avis samtide. Og fikk også en Pug 3008.

Så ingen tvil hva "lignende" betyr her nede
I Nice må du leie fra Sixt. De har de desidert beste bilene, mtp modeller og utstyr.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Hadde 3 uker i en Fiat Tipo Cross. En helt ok bil, kjørte helt greit, selv om den er en enkel modell. Som en 10 år gammel VW Touran. Hjulopphenget bak var veldig spesielt. Hang ikke med i det hele tatt på dårlige grusveier. Fryktet bakhjulene skulle dette av når jeg kjørte en fjellovergang på dårlig (elendig) grusvei. 700 høydemeter på denne veien var nok. Vurderte å kjøre ned egen bil, men godt fornøyd med å ikke ha elbil i nord vest Spania. Kjørte 400 mil med den, så nok en av leietakerne som kjørte mye. Ett ukjent utleieselskap med dårlig rating. Overhodet ikke noe problem.

burkar

Legg inn av burkar »

Forfun skrev: ons aug 03, 2022 11:12 pm Hadde 3 uker i en Fiat Tipo Cross. En helt ok bil, kjørte helt greit, selv om den er en enkel modell. Som en 10 år gammel VW Touran. Hjulopphenget bak var veldig spesielt. Hang ikke med i det hele tatt på dårlige grusveier. Fryktet bakhjulene skulle dette av når jeg kjørte en fjellovergang på dårlig (elendig) grusvei. 700 høydemeter på denne veien var nok. Vurderte å kjøre ned egen bil, men godt fornøyd med å ikke ha elbil i nord vest Spania. Kjørte 400 mil med den, så nok en av leietakerne som kjørte mye. Ett ukjent utleieselskap med dårlig rating. Overhodet ikke noe problem.
Tipo er jo tyrkisk Fiat, og bærer litt preg av det synes jeg. Altså at den er laget for litt utviklingsmarkeder.

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: ons aug 03, 2022 9:39 pm
Someone skrev: tir aug 02, 2022 11:24 am Leide gjennom Enterprise her i Nice. En Passet eller lignende, til dobbelt så mye som for 3 år siden. Uansett, "lignende" betydde en Peugeot 3008. Merkbart dårligere bagasjeplass enn Passaten...som vi kjørte opp med til OSL dagen før. Manueltgir var nok engang litt uvant i starten og var vel 3 år siden sist. Ellers endel franske løsninger der

Brodern leide en Focus stv eller lignende gjennom Avis samtide. Og fikk også en Pug 3008.

Så ingen tvil hva "lignende" betyr her nede
I Nice må du leie fra Sixt. De har de desidert beste bilene, mtp modeller og utstyr.
Har pleid å gjøre det, dog har jeg ikke nødvendigvis fått topp modeller da heller. Men de var 10.000 kroner dyrere for 2 uker. Og det er det ikke verdt, spesielt når vi ikke skal kjøre så mye

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: tor aug 04, 2022 7:16 am
burkar skrev: ons aug 03, 2022 9:39 pm
Someone skrev: tir aug 02, 2022 11:24 am Leide gjennom Enterprise her i Nice. En Passet eller lignende, til dobbelt så mye som for 3 år siden. Uansett, "lignende" betydde en Peugeot 3008. Merkbart dårligere bagasjeplass enn Passaten...som vi kjørte opp med til OSL dagen før. Manueltgir var nok engang litt uvant i starten og var vel 3 år siden sist. Ellers endel franske løsninger der

Brodern leide en Focus stv eller lignende gjennom Avis samtide. Og fikk også en Pug 3008.

Så ingen tvil hva "lignende" betyr her nede
I Nice må du leie fra Sixt. De har de desidert beste bilene, mtp modeller og utstyr.
Har pleid å gjøre det, dog har jeg ikke nødvendigvis fått topp modeller da heller. Men de var 10.000 kroner dyrere for 2 uker. Og det er det ikke verdt, spesielt når vi ikke skal kjøre så mye
Nei, det er det ikke verdt - enig i det.

henlie

Legg inn av henlie »

Porsche 911 Carrera 4 GTS ble leid på Vestlandet i forrige uke. Ble en fin kjøretur sammen med sønnen på fine veier. Fantastisk bil og virkelig rask. Er ikke i nærheten av å teste grensene på offentlig vei. Litt lite lyd grunnet EU, dessverre.

burkar

Legg inn av burkar »

Plukket opp leiebil fra Hertz på Hammerfest lufthavn i dag. Hadde bestilt Corolla e.l. og derfor positivt overrasket over en V60 T6.

Jan

Legg inn av Jan »

Jeg har hatt leiebil denne uken. Sportsvanen min ble pårygget utenfor Rema på den store bulkedagen, 22/12. Bare en liten buik i hjulbuen bak og ripe i støtfanger.
Ble forespeilet Golf eller lignende og fikk en ganske ny Suzuki Vitara.
Triste saker. Mye hardplast, mye støy og dårlige seter. Fatter ikke at noen er villige til å betale 420.000 for noe slikt.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: søn jan 08, 2023 11:33 am Jeg har hatt leiebil denne uken. Sportsvanen min ble pårygget utenfor Rema på den store bulkedagen, 22/12. Bare en liten buik i hjulbuen bak og ripe i støtfanger.
Ble forespeilet Golf eller lignende og fikk en ganske ny Suzuki Vitara.
Triste saker. Mye hardplast, mye støy og dårlige seter. Fatter ikke at noen er villige til å betale 420.000 for noe slikt.

Vitara eller Yaris Cross for 420000?
Skulle jeg lekt forbrukerøkonom ville jeg kanskje heller ha anbefalt en velstelt brukt Kia ceed til 100000 fremfor store penger for disse høyt prisede plastbilene.

Men så er jeg heldigvis ikke rådgiver for verken bil eller økonomi, har nok med å dyrke egne nykker.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

VW Golf Aut, Mercedes-Benz A-Klasse Aut. eller lignende (Kompakt (CLAR) - bil) booket i Dusseldorf mandag. Så får vi se hva Sixt hoster opp.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

Larsabal skrev: tor feb 02, 2023 3:14 pm VW Golf Aut, Mercedes-Benz A-Klasse Aut. eller lignende (Kompakt (CLAR) - bil) booket i Dusseldorf mandag. Så får vi se hva Sixt hoster opp.
Det ble, ikke overraskende, Golf TDI aut. Sixt prøvde oppsalg til ymse før jeg var klar nok på at 800,- ekstra dagen for å bytte til 3-serie nok ikke var av interesse for min arbeidsgiver, som tross alt skulle ta regningen.

Ellers var det min debut på Autobahn og det var deilig å cruise i 150-160 uten å være redd for blålys i bakspeilet. Speilet ble riktignok hyppig brukt så jeg ikke lå i veien for de som kom susende i 200+, og vel så det.

Bilparken i Tyskland er dørgende trist. Etter 450 km ila to dager var det ikke mye spennende å se. Ikke noe, egentlig. Elbilandelen har litt å gå på, jeg så én Tesla (på Nedelandske skilter) og én tyskregistrert Enyaq.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Noen som har råd om leie av bil i USA?
Skal på min første tur over dammen i sommer og vi skal farte litt rundt.

burkar

Legg inn av burkar »

Jaauda skrev: tor feb 09, 2023 10:46 am Noen som har råd om leie av bil i USA?
Skal på min første tur over dammen i sommer og vi skal farte litt rundt.
Stort sett veldig greit å leie bil i USA. Jeg pleier å bruke en av de store, som Hertz eller Avis.

Har også prøvd litt Dollar, men det er veldig spartansk utstyrte biler.

Hvis man booker en litt generisk bil, så er det ofte et vell av biler å velge i mellom. Ønsker du en dyrere bil så betaler du da bare litt ekstra. Og man får ofte velge bilmodell selv, noe som er sjelden i Europa.

Hvor skal du leie fra, og tenker du retur til samme sted?

burkar

Legg inn av burkar »

Larsabal skrev: tor feb 09, 2023 10:45 am
Larsabal skrev: tor feb 02, 2023 3:14 pm VW Golf Aut, Mercedes-Benz A-Klasse Aut. eller lignende (Kompakt (CLAR) - bil) booket i Dusseldorf mandag. Så får vi se hva Sixt hoster opp.
Det ble, ikke overraskende, Golf TDI aut. Sixt prøvde oppsalg til ymse før jeg var klar nok på at 800,- ekstra dagen for å bytte til 3-serie nok ikke var av interesse for min arbeidsgiver, som tross alt skulle ta regningen.

Ellers var det min debut på Autobahn og det var deilig å cruise i 150-160 uten å være redd for blålys i bakspeilet. Speilet ble riktignok hyppig brukt så jeg ikke lå i veien for de som kom susende i 200+, og vel så det.

Bilparken i Tyskland er dørgende trist. Etter 450 km ila to dager var det ikke mye spennende å se. Ikke noe, egentlig. Elbilandelen har litt å gå på, jeg så én Tesla (på Nedelandske skilter) og én tyskregistrert Enyaq.
Det er litt gøy med Autobahn. Litt overraskende at du ikke så flere Teslaer egentlig.

Golf er fortsatt goto-bilen i Tyskland, selv om den ikke er like dominant som den har vært.

Pallen for januar er pur Volkswagen:
1. Golf
2. Tiguan
3. T-Roc

Og på fjerde kommer første elektriske, nemlig Model Y.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»