Feilmerking DNT-ruter

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Feilmerking DNT-ruter

Legg inn av Korgutt »

I Sør-Varanger har det oppstått et problem. Overivrige turgåere har tatt med seg maling og malerkost og brukt røde/oransje T-er i naturen uten å ta kontakt med DNT-foreningen der eller grunneier og spurt om tillatelse. DNT sentralt og den lokale turistforeningen sier at dette kan potensielt medføre farlige situasjoner pga feilmerking. Og ber folk om å tenke seg om og legge bort malerkosten. Hva tenker så dere?
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/turi ... 1.15681674

Queenie

Legg inn av Queenie »

Haha. Farlige situasjoner i Sør-Varanger? Altså, det er ikke noe problem å navigere seg rundt det ene treet eller varden som står der... :lol: :lol: :lol:

William_S

Legg inn av William_S »

Queenie skrev: lør okt 16, 2021 2:25 pm Haha. Farlige situasjoner i Sør-Varanger? Altså, det er ikke noe problem å navigere seg rundt det ene treet eller varden som står der... :lol: :lol: :lol:
Jeg tror de mener mer generelt da, altså om man feilmerker ting i Jotunheimen feks kan det gå virkelig galt. Jeg har flere ganger gått i tåke der - og vært avhengig av å sikte meg frem mot neste T. Ikke i spesielt farlig terreng da selvfølgelig men man kan gå seg vill.

Queenie

Legg inn av Queenie »

William_S skrev: lør okt 16, 2021 2:27 pm
Queenie skrev: lør okt 16, 2021 2:25 pm Haha. Farlige situasjoner i Sør-Varanger? Altså, det er ikke noe problem å navigere seg rundt det ene treet eller varden som står der... :lol: :lol: :lol:
Jeg tror de mener mer generelt da, altså om man feilmerker ting i Jotunheimen feks kan det gå virkelig galt. Jeg har flere ganger gått i tåke der - og vært avhengig av å sikte meg frem mot neste T.
Tror ikke det er et problem, jeg går flittig i fjellet og systemet fungerer bra. Og hvem går på krevende fjellturer uten å kunne bruke kart og kompass? Skjønt, i Sør-Varanger finner man frem selv med 4 i promille.

William_S

Legg inn av William_S »

Queenie skrev: lør okt 16, 2021 2:30 pm
William_S skrev: lør okt 16, 2021 2:27 pm
Queenie skrev: lør okt 16, 2021 2:25 pm Haha. Farlige situasjoner i Sør-Varanger? Altså, det er ikke noe problem å navigere seg rundt det ene treet eller varden som står der... :lol: :lol: :lol:
Jeg tror de mener mer generelt da, altså om man feilmerker ting i Jotunheimen feks kan det gå virkelig galt. Jeg har flere ganger gått i tåke der - og vært avhengig av å sikte meg frem mot neste T.
Tror ikke det er et problem, jeg går flittig i fjellet og systemet fungerer bra. Og hvem går på krevende fjellturer uten å kunne bruke kart og kompass? Skjønt, i Sør-Varanger finner man frem selv med 4 i promille.
Nei virker ikke som feilmerking er et stort problem så der er jeg enig. Men det har blitt et problem at folk tar seg til rette særlig ved å bygge egne varder uten at folk tenker på at de ikke egentlig bare er til pynt. Og kart og kompass er allltid med på tur, drev faktisk noen år på med aktiv orientering. Nå har jeg tatt frem hobbyen litt og hatt mange fine turer på turorientering. Der kommer man litt utenom stier og mye fint å se i nærområdet (Østmarka her i Oslo).

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Problemet er jo at det er mange turgåere som ikke er særlig erfarne, og ikke har med seg kart og kompass.

Særlig vardebygging spredt utover nasjonalparker kan føre til uheldige hendelser.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg vil ikke kalle det en DNT-t engang, det er sikkert en enslig sjel som har det litt moro med seg selv og drømmer om å få tagge i New York. Har en lang vei å gå, men skal ha kred for initiativet. Umulig å ta seriøst og det er i et område hvor man ikke trenger navigeringshjelp.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Nå har det vel vært undersøkelser som viser at flertallet av de som går i fjellet, ikke behersker Silva 1-2-3 systemet med kart og kompass.

De bare går etter de røde T' ene, og har kanskje med mobiltelefonen eller GPS.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»