Fårikålrasisme?

Svar
DoktorS

Fårikålrasisme?

Legg inn av DoktorS »

En mørkhudet mann disser fårikålen. Det er jo selvsagt å be om bråk. Selv synes jeg det han skrev var morsomt. Men tenkte jo umiddelbart at det var skrevet nettopp akkurat for å få slike reaksjoner som han fikk...

https://www.ao.no/nye-landsmenn-er-pjuu ... 128-194454

Det står at det er rasisme. Men hvor populært ville det være om en hvit utelending kom til India og fortalte folk der at curry stinker og smaker for jævlig...

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Av listen over ting man bør bry seg om faller denne saken betydelig lavere enn at en D-kjendis knakk en negl eller at en fugl dreit på taket på låven til en bonde i hviterussland. Fullstendig uinteressant hva dette fjolset har å si.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

1. Hvorfor i all verdens land og rike gidder en redaktør å bruke tiden sin på noe så fjasete?
2. Mat kan folk lage på akkurat den måten man vil. Fårikål lages sikkert på flere forskjellige måter rundt om i de tusen hjem.

Unødvendig av redaktør, sjokkerende at så mange gidder å kommentere en ikke-sak.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Storm....





....vannglass...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, ganske uinteressant. Jeg tipper at kommentaren ble skrevet akkurat så skarp som den var, nettopp for å vekke oppmerksomhet og raseri...

For øvrig er vel varianter av kokt får med grønnsaker en rett som finnes verden over. Jeg har fått en rett som ligner veldig mye hjemme hos en familie i Marokko - litt andre grønnsaker, men akkurat den samme lukten og smaken av fettet/kjøttet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kamelkål er humor, likte han.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Jeg synes personlig han var i overkant snill mot fårikålen. Kan ikke se at det hjelper stort å legge mer smak i noe som er ihjelkokt kål med ihjelkokt sau. Som all annen norsk, svensk, finsk og islandsk tradisjonsmat smaker det høgg og har et eneste formål: Å holde deg ernært gjennom vinteren i en tid der man ikke hadde råd til bedre.

I denne kategorien kan tillegges all norsk julemat, lutefisk, rakfisk, pultost, gammalost, surstrømning, fermentert hai og den grusomme finske pirogen med pølse, mange glemt og med god grunn.

Hvis man ser bort fra Danmark som har en helt annen matkultur enn resten av Norden har jeg vært borti en skikkelig tradisjonell god rett i Norden og det var biff av føll på Island.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Ser at denne redaktøren mener det er "nødvendig å pirke bort i fårikåltradisjonene"... Jaha? Så poenget var å få frem rasisme? Det var en bevisst strategi?
Jeg blir helt matt. Både av idioten som skal provosere med å si at fårikål ikke er godt, og kålskallene som sender stygge meldinger til vedkommende.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: lør okt 16, 2021 8:43 pm En mørkhudet mann disser fårikålen. Det er jo selvsagt å be om bråk. Selv synes jeg det han skrev var morsomt. Men tenkte jo umiddelbart at det var skrevet nettopp akkurat for å få slike reaksjoner som han fikk...

https://www.ao.no/nye-landsmenn-er-pjuu ... 128-194454

Det står at det er rasisme. Men hvor populært ville det være om en hvit utelending kom til India og fortalte folk der at curry stinker og smaker for jævlig...
Haha, dette var temmelig festlig. Det er iallfall noen blant "livets knallharde skole"-gutta som føler seg truffet. Makan til usikkerhet og hårsårhet skal man lete lenge etter. For en gjeng med persillekvaster! Denne Trygve Barfot tar virkelig kaka:

"Trygve Barfot mener Ashraf ikke skal kunne si noe stygt om fårikål.
– Han kan kommentere egne matretter, ikke nasjonalretten vår. Han skal ikke komme å sette store spørsmålstegn ved den. Det mener jeg er frekt, meget frekt, sier Barfot.
– Kan du utdype?
– De kommer her som flyktninger og får alt opp i nevene. Vi tar godt vare på de, men så skal de dra strikken så langt de bare klarer. Det er ikke bra. Rett og slett, svarer han.
– Jeg er ikke rasist, men jeg mener at de må oppføre seg finere når de kommer til Norge"


Ja, jøss. Han sier at en norsk tradisjonsrett er kjedelig. Så ekstremt frekt og utakknemlig! De bør virkelig kjenne sin plass og omfavne både vafler og kjøttkaker og fårikål og rømmegrøt!

Someone

Legg inn av Someone »

Fårikål er jo til de grader oppskrytt og vel noe av det kjedeligste man kan gjøre med fårekjøtt? Det er jo ikke da at det er vondt, men det er bare en rett som først og fremst er enkel å lage og en grei måte bli kvitt kål og kjøttstykker fra dyret man ellers blir sittende igjen med

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Er visst flere som har traumer her...
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k6 ... aarikaalen

Sikkert riktig. Men å påstå at folk ikke liker det, vel var vel litt drøyt. Jeg pleier å spise det 1, maks 2 ganger, i løpet av sesongen. Synes det er godt, men ikke sånn ekstremt godt. En god grunn til at jeg spiser det er tradisjon og gode minner - ikke minst om lukta, som alltid var på søndager om høsten.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Plikt-spiser det èn gang i året som regel når jeg får det servert i familiemiddag. Kunne aldri funnet på å lage det selv. Da spiser jeg heller en brødskive med smør og brunost eller en grandiosa. Er ikke det at jeg ikke liker det, men det er en milliard ting som smaker bedre:) Men tilbake til topic. Det er to ting jeg ikke forstår i denne saken. Det første er hvorfor det skal skrives en kronikk om at en random fyr ikke liker fårikål. Det andre er hvorfor det skal reageres så latterlig over the top i kommentarfeltene…

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Elling, han får sagt det - på sin måte:

Nok nå!
Det slår ikke feil. Når det lir utpå høsten skjer det samme hvert år. Nettaviser og kommentarfelt fylles av hatefulle angrep på fårikålen. I 2020 riktig nok noe dempet siden folk stort sett hadde oppmerksomheten rettet mot andre ting og fenomener. Men kanskje nettopp derfor, med desto sterkere glød og engasjement i år. Jeg har endog lest artikler og innlegg der fårikål som rett kreves fjernet fra norske middagsbord. For all tid. Man spør seg selv: Når begynte egentlig denne galskapen å bre om seg? Hva er hensikten? Hvor får de det fra?
*
Det eneste som er helt sikkert, er at slikt ikke forekom i min oppvekst og ungdom. Man spiste sin fårikål uten å tenke nærmere over det, slik man dagen etter inntok sin lettsaltede torsk eller brune lapskaus. Alt etter som. Så var det vel slik med de aller fleste av oss at det var middagsretter man satte mindre pris på enn andre. For mitt vedkommende: Stekt blodpudding. Ja vel. Men så tok man saken opp med kelneren. Eller som i mitt tilfelle: Med mor. Men selv ikke i dag, så mange år etter, kunne det falle meg inn å sette noe av det som ble sagt og gjort i en slik situasjon på trykk. Eller legge ut her på Facebook. Av den enkle grunn at slikt neppe er av almen interesse.
*
Slik er det tydeligvis ikke med enkeltes private aversjon for fårikålen nå om dagen. Det er ingen som går løs på seibiff eller trøndersodd, men fårikål skal man ha seg frabedt. Side opp og side ned med nidord og fordømmelser. Eller enda verre: Blasfemiske forslag til hvordan oppskriften skal tilpasses en ny tid. Hvitløk, chili, og ingefær har vært nevnt. Jeg holdt på å si: Hva med en skvett fløte og en sprut ketsjup? Nei, tusen hjertelig takk! Til alt annet enn dette: Kjøtt av får. Kål. Hel sort pepper. (Eventuelt en skvett vann og en skje hvetemel.) Takk, det var det hele.
*
Jeg skal ikke bruke mer tid og plass på dette underlige fenomenet. Altså at ens personlige uvilje mot en enkelt rett skal kreves som retningsgivende for andre menneskers fremtidige matvaner. Som vi alle har lært oss her på internett: Folk er gale. Jeg ser allerede for meg kommentarfeltet. Men en ting vil jeg ha sagt før jeg setter punktum: Hva har en rett som fårikål gjort med mestringsfølelsen til de av oss som kanskje ikke er født med en gullsleiv i hånden? Et velsmakende måltid som rett og slett ikke kan slå feil? Som man med hundre prosent trygghet kan invitere sine venner, eventuelt sin husvert på en mørk og fuktig høstkveld? Tenk på det før du slutter deg til det hysteriske hylekoret.
*
Elling

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg avskyr fårikål. Det ser forferdelig ut, det lukter vederstyggelig før, under og lenge etter måltidet og det smaker ikke spesielt godt.

Men jeg har null problem med at andre koser seg med det. Selv om jeg for enhver pris unngår en middagsinvitasjon til folk som ikke kjenner meg og mine matvaner i oktober.

Folk har forskjellig smak og alle kan ikke like alt. Selv får jeg kjeft når jeg kjøper krabbepostei som visstnok forpester kjøleskapet. 😂

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

PapaSmurf skrev: lør okt 23, 2021 5:56 pm Jeg avskyr fårikål. Det ser forferdelig ut, det lukter vederstyggelig før, under og lenge etter måltidet og det smaker ikke spesielt godt.

Men jeg har null problem med at andre koser seg med det. Selv om jeg for enhver pris unngår en middagsinvitasjon til folk som ikke kjenner meg og mine matvaner i oktober.

Folk har forskjellig smak og alle kan ikke like alt. Selv får jeg kjeft når jeg kjøper krabbepostei som visstnok forpester kjøleskapet. 😂
Deler ditt syn. fårikål var en av to retter som gjorde at jeg rømte huset når de ble laget, den ande var rømmegraut. Begge stinker noe helt jæ.... og jeg ønsket jeg kunne sove i et telt i hagen da de ble laget og fortært.

I andre enden av skalaen har jeg Bacalao og Pinnekjøtt. Gud for en nydelig duft! Vi brukte gå i kirken på julaften når jeg var liten, mor hadde da satt pinnekjøttet på damping. Lukten da vi kom hjem etter gudstjenesten har himmelsk.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Jeg elsker får-i-kål. Til den graden at jeg ikke forstår hvordan så simple ingredienser kan smake så godt sammen. Spiser det så ofte som jeg har muligheten til.

Hva andre mener om det, uansett hudfarge og etternavn... meh...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

InternalExile skrev: lør okt 23, 2021 6:12 pm
PapaSmurf skrev: lør okt 23, 2021 5:56 pm Jeg avskyr fårikål. Det ser forferdelig ut, det lukter vederstyggelig før, under og lenge etter måltidet og det smaker ikke spesielt godt.

Men jeg har null problem med at andre koser seg med det. Selv om jeg for enhver pris unngår en middagsinvitasjon til folk som ikke kjenner meg og mine matvaner i oktober.

Folk har forskjellig smak og alle kan ikke like alt. Selv får jeg kjeft når jeg kjøper krabbepostei som visstnok forpester kjøleskapet. 😂
Deler ditt syn. fårikål var en av to retter som gjorde at jeg rømte huset når de ble laget, den ande var rømmegraut. Begge stinker noe helt jæ.... og jeg ønsket jeg kunne sove i et telt i hagen da de ble laget og fortært.

I andre enden av skalaen har jeg Bacalao og Pinnekjøtt. Gud for en nydelig duft! Vi brukte gå i kirken på julaften når jeg var liten, mor hadde da satt pinnekjøttet på damping. Lukten da vi kom hjem etter gudstjenesten har himmelsk.
Det er en grunn til at jeg ikke spiser pinnekjøtt før julaften. Den duften der er det som skaper julestemning hos meg. Nydelig.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

PapaSmurf skrev: lør okt 23, 2021 6:58 pm Det er en grunn til at jeg ikke spiser pinnekjøtt før julaften. Den duften der er det som skaper julestemning hos meg. Nydelig.
Å spise pinnekjøtt for julaften er blasfemi! Vi spiser pinnekjøtt to ganger i året, julaften og nyttårsaften. Det kan være tøft å slite seg gjennom et julebord uten å spise pinnekjøtt, men jeg holder meg hard ;) (Spiser litt forfinet svinekotelett, altså ribbe, og medisterkaker.)

Everenga

Legg inn av Everenga »

DoktorS skrev: lør okt 23, 2021 5:53 pm Elling, han får sagt det - på sin måte:

Nok nå!
Det slår ikke feil. Når det lir utpå høsten skjer det samme hvert år. Nettaviser og kommentarfelt fylles av hatefulle angrep på fårikålen. I 2020 riktig nok noe dempet siden folk stort sett hadde oppmerksomheten rettet mot andre ting og fenomener. Men kanskje nettopp derfor, med desto sterkere glød og engasjement i år. Jeg har endog lest artikler og innlegg der fårikål som rett kreves fjernet fra norske middagsbord. For all tid. Man spør seg selv: Når begynte egentlig denne galskapen å bre om seg? Hva er hensikten? Hvor får de det fra?
*
Det eneste som er helt sikkert, er at slikt ikke forekom i min oppvekst og ungdom. Man spiste sin fårikål uten å tenke nærmere over det, slik man dagen etter inntok sin lettsaltede torsk eller brune lapskaus. Alt etter som. Så var det vel slik med de aller fleste av oss at det var middagsretter man satte mindre pris på enn andre. For mitt vedkommende: Stekt blodpudding. Ja vel. Men så tok man saken opp med kelneren. Eller som i mitt tilfelle: Med mor. Men selv ikke i dag, så mange år etter, kunne det falle meg inn å sette noe av det som ble sagt og gjort i en slik situasjon på trykk. Eller legge ut her på Facebook. Av den enkle grunn at slikt neppe er av almen interesse.
*
Slik er det tydeligvis ikke med enkeltes private aversjon for fårikålen nå om dagen. Det er ingen som går løs på seibiff eller trøndersodd, men fårikål skal man ha seg frabedt. Side opp og side ned med nidord og fordømmelser. Eller enda verre: Blasfemiske forslag til hvordan oppskriften skal tilpasses en ny tid. Hvitløk, chili, og ingefær har vært nevnt. Jeg holdt på å si: Hva med en skvett fløte og en sprut ketsjup? Nei, tusen hjertelig takk! Til alt annet enn dette: Kjøtt av får. Kål. Hel sort pepper. (Eventuelt en skvett vann og en skje hvetemel.) Takk, det var det hele.
*
Jeg skal ikke bruke mer tid og plass på dette underlige fenomenet. Altså at ens personlige uvilje mot en enkelt rett skal kreves som retningsgivende for andre menneskers fremtidige matvaner. Som vi alle har lært oss her på internett: Folk er gale. Jeg ser allerede for meg kommentarfeltet. Men en ting vil jeg ha sagt før jeg setter punktum: Hva har en rett som fårikål gjort med mestringsfølelsen til de av oss som kanskje ikke er født med en gullsleiv i hånden? Et velsmakende måltid som rett og slett ikke kan slå feil? Som man med hundre prosent trygghet kan invitere sine venner, eventuelt sin husvert på en mørk og fuktig høstkveld? Tenk på det før du slutter deg til det hysteriske hylekoret.
*
Elling
Jeg kan godt gå løs på seibiffen og sodden også om det er det som er problemet.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Finnes det virkelig folk som er født etter 1890 som eter vederstyggeligheten fårikål?

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rexwiller skrev: lør okt 23, 2021 7:31 pm Finnes det virkelig folk som er født etter 1890 som eter vederstyggeligheten fårikål?
Vrange vestlendinger uten smaksløker. Er jo en grunn til at det fremdeles er mulig å kjøpe fårikålkjøtt, pinnekjøtt, fenalår og annet mindre spiselig av sau på butikken.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

GiPazzini_85 skrev: tir okt 26, 2021 8:44 am
Vrange vestlendinger uten smaksløker. Er jo en grunn til at det fremdeles er mulig å kjøpe fårikålkjøtt, pinnekjøtt, fenalår og annet mindre spiselig av sau på butikken.
Hallo. Fårikål er riktignok ikke allverdens, men pinnekjøtt er jo Julaften og fenalåret hører helt naturlig sammen med rømmegrøten 17.mai.

Forøvrig anbefales smalahove.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Boccherini skrev: tir okt 26, 2021 8:48 am
GiPazzini_85 skrev: tir okt 26, 2021 8:44 am
Vrange vestlendinger uten smaksløker. Er jo en grunn til at det fremdeles er mulig å kjøpe fårikålkjøtt, pinnekjøtt, fenalår og annet mindre spiselig av sau på butikken.
Hallo. Fårikål er riktignok ikke allverdens, men pinnekjøtt er jo Julaften og fenalåret hører helt naturlig sammen med rømmegrøten 17.mai.

Forøvrig anbefales smalahove.
Pinnekjøtt og fenalår er ull og talg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»