Trommer, slagverk, rytmer, xylofon....noen favoritter?

Svar
fargeblind

Trommer, slagverk, rytmer, xylofon....noen favoritter?

Legg inn av fargeblind »

Jeg elsker trommer og rytmer. Pulsen må vi ha, og også intervaller.
Bølger. Xylofon er et slaginstrument. Men melodisk.
Gong her, Versjon Pierre Moerlen. Altså et utskudd fra det opprinnelige Gong......men glem det.
Dette er Xylofon:

Min start. Noen som har ting å spille? Ikke heavyrock eller metal eller trommemaskiner, please.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

En til......Mike Mainieri. Xylofon..

morrisey

Legg inn av morrisey »


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Før jeg gir meg....nerdestoff.
Trommene og bass separert vekk fra en kjent og kjær Fripp-låt..

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

morrisey skrev: lør okt 16, 2021 10:37 pm
wow! kan ikke annet si......

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg gikk ikke til sengs.
Trommer og rytmer

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hurra! Det er en ny dag!
Jeg hadde en drøm i natt. TROMMER!
Her :

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Zappa hadde med seg Ruth, hun må nevnes som slående dame. Her er det også litt humor.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

fargeblind skrev: søn okt 17, 2021 8:34 am Black Page
Det var noe med å enjoy the statistic density in its basic form og the easy listening New York teenage version.

Eller noe i den duren.

Sandy Nelson er kanskje mest kjent for Let there be drums, så her er noe helt annet:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Trommer, trommer, trommer. Sergio Mendes....What is This?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Words Of Wisdom på en lørdags eftan.....
Gi barna trommer før idretten kommer og tar dem. Eller en gitar....bass for den del...men de må tidlig krøkes.
Her er en ganske ung jente som sikkert fikk tilgang på trommer tidlig.
Fin Groove her, syns jeg. og dette er ikke akkurat en lett låt :

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg må hedre Richie Hayward nå mens jeg er trommenerd-ish.
Det er vel hundre eller mer versjoner der ute, men denne versjonen av "Day or Night" er bare strålende.
Little Feat, laaaaaaaange intervaller. Hør på trommene, ikke alle gitarene :-)

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

John Henry Bonham


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

hmf....jeg skrev en hyllest til Bonham her, men nettet kræsjet. I Guds fravær styrer uansett Bonham greiene i trommehimmelen. Kort sagt.
Mer Gong fra min kant nå, fra Gazeause. Pierre Morlen-utgaven.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Gong-universet. Jeg må nesten ta med Steve Hillage og den snasne versjonen av "The Glorious Om Riff" mens jeg er i gang.
Var på konsert med Gong for noen år siden, mens Alan H. fremdeles var levende....og ja, selvfølgelig kom denne. Med Steve Hillage på gitar. Fint å ha opplevd det.
Men her fra "Green". Følg trommene.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg vet jeg har spilt det før. Gordon Champbell tar rimelig av ut i denne låta. Flink gitarist også. Men Jef er der oppe i musikkhimmelen sammen med George Duke.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Mangler jo bare Bill Bruford her........

artig trommeduell, slikt passer i tråden for slagverk

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Buddy Rich fikk en gang dobbel dose Møllers, og ble inspirert....

Lezah

Legg inn av Lezah »

fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 10:27 pm Ikke heavyrock eller metal
Warum?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Lezah skrev: tor okt 28, 2021 12:23 pm
fargeblind skrev: lør okt 16, 2021 10:27 pm Ikke heavyrock eller metal
Warum?
Det er så fort og flinkt. Men det er vel kanskje urettferdig av meg å slenge ut av meg personlige musikkpreferanser i en slik tråd. Jeg kunne kanskje skrevet "ikke bare heavy og metal"
SELVFØLGELIG må heavy og metal med, jeg ber ydmykt om unnskyldning.
Fyr løs!
Men det må være ekte. Ikke for mye elektronikk.
Her en favoritt fra Steve Vai. Trøkk og snert i trommene!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg kom med denne tråden i et litt frustrert øyeblikk, må nevne det.
Jeg syns for mye av dagens popmusikk har blitt forringet på grunn av at trommeslageren er sparket og erstattet med en datamaskin. Mye av det som er hipt og populært ville vært bedre dersom de hadde parkert trommemaskinen og heller hanket inn en person av kjøtt og blod.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Dette er tidlig sampling. John Congos gjorde opptak av en gjeng afrikanere som spilte en trommegroove, og lagde en loop, klipte altså ut en bit av et opptak fra båndopptakeren som bare gikk om og om igjen gjennom hele låta.
Det sies at det var første gang noen fant på noe slikt, men det er jeg ikke sikker på.
Sjarmerende video, da! Those were the Days :-)
Hadde noen laget en slik video i dag, ville de kanskje også klippet inn noen videoklipp av afrikanerne som lager rytmene.....kanskje...

Lezah

Legg inn av Lezah »

fargeblind skrev: tor okt 28, 2021 12:54 pm Det er så fort og flinkt. Men det er vel kanskje urettferdig av meg å slenge ut av meg personlige musikkpreferanser i en slik tråd. Jeg kunne kanskje skrevet "ikke bare heavy og metal"
SELVFØLGELIG må heavy og metal med, jeg ber ydmykt om unnskyldning.
Fyr løs!
Jeij! Da tar en fra et band jeg ikke nødvendigvis liker voldsomt, selv om jeg skjønner at det er top-notch musikere og at komposisjonene er komplekse. Den som dog skiller seg ut er trommis Tomas Haake; mannen er dyktig. Det her er rimelig tight, og selv om stilen kan virke maskinell så er det groove her.


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hooooly Fucking Shit! Guds død!

Lezah

Legg inn av Lezah »

fargeblind skrev: tor okt 28, 2021 3:39 pm Hooooly Fucking Shit! Guds død!
Hvis jeg kan skyte inn en til, dette da verken band, sang eller sjanger jeg liker...men jeg tror at det er noe av det sykeste jeg har sett av en moderne metal-trommis i all fall. Kan man se bort fra alt annet og konse på trommingen, så er det et pluss. Denne har gått sin seiersgang på Youtube hvor trommelærere etc får sjokk når de ser på:


fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Lezah skrev: fre okt 29, 2021 11:16 am
fargeblind skrev: tor okt 28, 2021 3:39 pm Hooooly Fucking Shit! Guds død!
Hvis jeg kan skyte inn en til, dette da verken band, sang eller sjanger jeg liker...men jeg tror at det er noe av det sykeste jeg har sett av en moderne metal-trommis i all fall. Kan man se bort fra alt annet og konse på trommingen, så er det et pluss. Denne har gått sin seiersgang på Youtube hvor trommelærere etc får sjokk når de ser på:

hehehehe....fort og flinkt, ja. Imponerende teknikk, ikke tvil om det. Men hvor ble det av melodien? Kan det skimtes at det faktisk er en låt et sted der? Det er ikke en sjanger jeg heller liker, men flinkt er det så det holder.
Snarky Puppy er heller ikke helt for folk flest, kanskje litt sært det også. Men de har ihvertfall et band (storband) og en trommis som fikk inspirasjon når de spilte inn denne låta :

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Puh....pustepause her nå, og da må jeg passe på å klemme inn Billy Cobham.
Siden ingen andre har gjort det.
Mitt første møte med denne rakkeren var noe jeg hørte i radio på syttitallet, og etter noe søk (det var før internett var oppfunnet) fant jeg ut at det var dette bandet jeg hørte i radio. Spesielle greier! Fremdeles!

Og da fant jeg etterhvert ut at jeg måtte i platesjeppa og spørre om de hadde noe av Billy Cobham.
Og det hadde de!
Spectrum-skiva. DET var trommer det!

Militær presisjon. Han startet jo sin karriere som signaltrommeslager i den amerikanske hæren, siden han ikke kunne brukes til noe annet.....

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

En til, da. Michael Walden spilte trommene på denne snedige plata, og det er ganske stor forskjell mellom ham og Billy Cobham. Narada Michael Walden.....

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Tolker Miles Davis. Laang låt, og her spiller Michael Barismanto trommer.
Laaaaaang låt. Følg trommene, følg Grooven

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Tilbake til syttitallet. Det er vel ingen hemmelighet at jeg falt for The Rotters Club den gang da.....i 1975.
Det albumet henger sammen, og bør lyttes til i sin helhet. Men jeg dropper starten og setter i gang fra låt 3, der starter en rar reise hvor jeg syns trommisen Pip (tror jeg tjukkasen kalles) slår seg løs etterhvert, og spiller snasent trommer til musikken.........

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»